بازدید 3108
۱

آغاز طرح احیای تالاب گمیشان در استان گلستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان گفت: طرح احیای تالاب گمیشان از امروز پنجشنبه با اختصاص چهار هزار و ۵۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.
کد خبر: ۱۱۱۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۶ 28 April 2022

به گزارش «تابناک»، محمد رضا کنعانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پنجمین نشست ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های کشوربا حضور معاون اول رییس جمهور نقشه راه نجات برخی از تالاب ها از جمله این تالاب استان گلستان ترسیم شد.

تصویب تسریع در احیای تالاب بین‌المللی گمیشان در جلسه روز دوشنبه هفته جاری هیات دولت در راستای اجرای یکی از مصوبات سفر اسفند پارسال رییس جمهور به گلستان، نشانه دیگری از توجه و اهتمام دولت سیزدهم به حفظ و نگهداری محیط زیست و گنجینه‌های ارزشمند طبیعت است.

وضعیت بغرنج تالاب بین المللی گمیشان طی سال های اخیر سبب شد تا احیا و آبگیری این اکوسیستم ارزشمند به عنوان یکی از مصوبات سفر اسفند ماه سال گذشته آیت الله رییسی به گلستان مورد توجه قرار بگیرد و با پیگیری های صورت گرفته این موضوع در دستور کار قرار گرفت.

کنعانی اظهارداشت: به همین منظور با موافقت و دستور معاون اول رییس جمهور اعتبار یادشده از محل اعتبارات ستاد هماهنگی و مدیریت تالاب های کشور از طریق سازمان برنامه و بودجه اختصاص یافت.

وی یادآور شد: براساس مطالعات و برنامه ریزی های صورت گرفته زمان اجرای این طرح پنج سال و اعتباری که برای آن پیش بینی شده در سه محور قابلیت اجرایی دارد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان اضافه کرد: این محورها شامل جلوگیری از خشک شدن و افزایش شوری و ایجاد گرد و غبار ، کاهش بار آلودگی و جلوگیری از تبخیر تالاب و جلوگیری از تخریب تصرف اراضی و بهره برداری پایدار از تالاب است.

کنعانی افزود: سازمان محیط زیست، جهاد کشاورزی، نیرو و نفت وزارتخانه هایی هستند که در این طرح بیشترین نقش را ایفا خواهند کرد.

وی بیان کرد: بر اساس طرح تعریف شده، ۱۶ برنامه مداخله ای در نظر گرفته شد که هشت مورد آن اولویت اول با بیشترین اثربخشی و باید به صورت اضطراری برنامه ها با اعتبار هزار و ۷۰ میلیارد ریال آغاز شود و در اولویت دوم برنامه هایی است که اثربخشی کمتری نسبت به برنامه اول دارد و در میان مدت با ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان خاطرنشان کرد: پمپاژ آب از دریا به منظور کمک به مرطوب شدن و کاهش گرد و غبار، درنظر گرفته شدن حقابه زیست محیطی تالاب گمیشان از طریق کانال سرریز آب آلماگل، زهکشی ۲۸۰ هکتار از اراضی منتهی به تالاب، احداث تصفیه فاضلاب شهر گمیش تپه و روستای صفایشان، سیستم تخلیه فاضلاب مجتمع میگو و احداث سیستم تخلیه فاضلاب شهرک صنعتی گمیشان مجموعه اقداماتی خواهد بود که در اولویت دوم باید اتفاق بیفتد.

تالاب گمیشان با مساحت حدود ۲۰ هزار هکتار در حوزه شهرستان گمیشان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شمال غرب گرگان در حاشیه شرقی دریای خزر واقع شده و افزون بر ۱۴ هزار هکتار آن منطقه شکار و صید ممنوع است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گویا کارگران میانکاله دارن چراغ خاموش همچنان کار میکنند. محض اطلاع
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # سیل
آخرین اخبار