بازدید 14011
۵

خشکی دجله و فرات با سدسازی‌های ترکیه

رود‌های دجله و فرات که از کوه‌های آناتولی شرقی در ترکیه سرچشمه گرفته و باطی مسیر ۲۸۰۰ کیلومتری از عراق و سوریه، به خلیج فارس متصل می‌شود، در سرچشمه‌ها با خطر خشکی مواجه شده اند.
کد خبر: ۱۰۸۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶ 09 November 2021

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از آنکارا احداث ۲۲ سد و ۱۹ طرح آبی ترکیه موسوم به آناتولی جنوب شرق (طرح گاپ) در مناطق بالادستی رود‌های دجله و فرات در چند سال اخیر، میزان بهره برداری از آب این رودخانه‌ها را در مناطق پایین دستی در خاک سوریه و عراق تا حد زیادی کاهش داده است.

دکتر احمد کامل اوزان، استاد دانشگاه استانبول در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما می‌گوید: بر اثر تغییرات اقلیمی، طرح‌های اجرایی بر روی رودخانه‌ها در ترکیه هم چندان نتیجه بخش نیست، کشور‌های منطقه برای مدیریت و بهره برداری یکسان از منابع آب‌های مشترک، باید همفکری و همکاری کنند.

آثار تغییرات اقلیمی در کنار طرح‌های آب و انرژی در سرچشمه‌های دجله و فرات، ممکن است در مناطق پایین دستی عراق و سوریه، فاجعه بار‌تر باشد.

خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از عراق نیز گزارش داد، کاهش شدید باران و سد سازی‌های چند سال اخیر ترکیه بر روی رود دجله، عراق را با بحران بی آبی مواجه کرده است.

برهم صالح رئیس جمهور عراق تاکید کرده اگر مشکل تقسیم عادلانه اب رود‌های بین المللی دجله و فرات با ترکیه حل نشود، بحران کاهش شدید اب در عراق به بیش از پنجاه و چهار درصد زمین‌های کشاورزی و اب اشامیدنی مردم تاثیر منفی خواهد گذاشت.

دولت عراق امسال برای نخستین بار دستور داد پنجاه در صد زمین‌های کشاورزی کشت نشوند تا بحران کم ابی حداقل اب اشامیدنی مردم را تهدید نکند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۵
جالبه شما که سد سازی می کنید باعث خشکی نمی شه ولی ترکیه می شه چرا اینهمه نفاق؟ الان چندین ساله عراق از دست ایران شاکی است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۸
خوزستان رو اینا بدبخت کردن ، تونل زدن آبشو میبرن اصفهان
ترکیه باید اب را به عراق بفروسع و بجاش نفت بگیره
حالا عراق جرات داره بره از ترکیه شکایت کنه . فقط اینها یاد گرفتن سر ایران خراب بشن و برای هرچیزی گیری بدن
متاسفم برای سیاست های اشتباه ترکیه که برای منافع خودش از جان مردم سایر کشورها منطقه مایع میگذاره ..چیزی که در سوریه دیدیم ..در آذربایگان ایران..اما تاریخ نشون دادن تاریخ مصرف این زورگویی ها بلاخره به پایان میرسه...و پیش بینی جنگ اعراب با ترکیه قابل پیشبنی است ..چون همه منطقه فهمیدن که ترکیه فقط چشم به ثروت و نفت و گاز مردم مسلمان منطقه ادعای اسلام میکند ولی در عمل غارتگری بیش نیست..
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی