بازدید 12029

هشدار پزشکان درباره مصرف زیاد قهوه

نتایج مطالعه در چاپ چشم پزشکی ژوئن منتشر شده نشان می‌دهد بیماران با سابقه خانوادگی قوی گلوکوم باید مصرف کافئین را کاهش دهند.
کد خبر: ۱۰۵۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷ 14 June 2021

به گزارش تابناک، محققان دانشکده پزشکی آیکان، هشدار دادند: مصرف مقدار زیاد قهوه روزانه ممکن است خطر ابتلا به گلوکوم ("آب سیاه") را برای کسانی که دارای استعداد ژنتیکی برای فشار چشم بالاتر هستند، بیش از سه برابر افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری به نقل از سایتک دیلی، محققان دانشکده پزشکی آیکان بر طبق یک بررسی هشدار دادند: مصرف مقدار زیاد قهوه روزانه خطر ابتلا به گلوکوم (آب سیاه) را برای کسانی که دارای استعداد ژنتیکی برای فشار چشم بالاتر هستند، بیش از سه برابر افزایش می‌دهد.

این تحقیق به سرپرستی دانشکده پزشکی آیکان برای اولین بار یک اثر متقابل غذایی - ژنتیکی را در گلوکوم نشان می‌دهد. نتایج مطالعه در چاپ چشم پزشکی ژوئن منتشر شده نشان می‌دهد بیماران با سابقه خانوادگی قوی گلوکوم باید مصرف کافئین را کاهش دهند.

این مطالعه از آن جهت مهم است که گلوکوم علت اصلی نابینایی در ایالات متحده است. مطالعه به بررسی تأثیر مصرف کافئین بر گلوکوم و فشار داخل چشم (فشار داخل چشم) می‌پردازد. افزایش فشار داخل چشم یک عامل خطر جدایی ناپذیر برای گلوکوم است، اگرچه عوامل دیگری نیز در بروز این بیماری نقش دارند. با گلوکوم، بیماران معمولاً علائم کمی را تجربه می‌کنند یا هیچ علائمی ندارند تا زمانی که بیماری پیشرفت کند و دچار افت بینایی شوند.

محققان می‌گویند: "ما قبلاً پژوهشی را منتشر کرده بودیم که حاکی از آن بود که مصرف زیاد کافئین خطر ابتلا به گلوکوم زاویه باز با تنش بالا را در بین افراد با سابقه خانوادگی بیماری افزایش می‌دهد. در این مطالعه نشان دادیم که رابطه نامطلوبی بین مصرف زیاد کافئین و گلوکوم فقط در بین افرادی که بالاترین امتیاز خطر ژنتیکی را برای افزایش فشار چشم دارند، مشهود است.

تیمی از محققان از بیوبانک انگلستان، یک پایگاه داده زیست پزشکی مبتنی بر جمعیت در مقیاس وسیع و پشتیبانی شده توسط سازمان‌های مختلف بهداشتی و دولتی استفاده کردند. آن‌ها سوابق بیش از ۱۲۰ هزار شرکت کننده را بین سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰ تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان بین ۳۹ تا ۷۳ سال داشتند و سوابق بهداشتی خود را به همراه نمونه‌های DNA، جمع آوری شده برای تولید داده‌ها ارائه دادند. آن‌ها به پرسشنامه‌های مکرر رژیم غذایی با تمرکز بر روی تعداد نوشیدنی‌های کافئین دار روزانه، مقدار غذای حاوی کافئین، انواع خاص و اندازه آن پاسخ دادند. آن‌ها همچنین به سوالات مربوط به بینایی خود از جمله در مورد اینکه آیا آن‌ها به گلوکوم یا سابقه خانوادگی گلوکوم مبتلا هستند، پاسخ دادند. بعد از سه سال از مطالعه، IOP بررسی و اندازه گیری چشم انجام شد.

محققان ابتدا با انجام تجزیه و تحلیل‌های چند متغیره، رابطه بین مصرف کافئین، IOP و گلوکوم خود گزارش داده را بررسی کردند. سپس آن‌ها ارزیابی کردند که آیا در نظر گرفتن داده‌های ژنتیکی این روابط را اصلاح کرده است یا خیر. آن‌ها به هر آزمودنی نمره خطر ژنتیکی فشار داخل چشم اختصاص و تجزیه و تحلیل متقابل را انجام دادند.

محققان دریافتند که مصرف زیاد کافئین با افزایش خطر ابتلا به فشار بالاتر داخل چشم یا گلوکوم همراه نیست. با این حال، آن‌ها هشدار دادند: در میان شرکت کنندگان با شدیدترین استعداد ژنتیکی به افزایش فشار داخل چشم مصرف بیشتر کافئین ۲۵ درصد شیوع گلوکوم را افزایش داد.

به طور خاص، کسانی که بیشترین مقدار کافئین روزانه را مصرف می‌کنند - بیش از ۴۸۰ میلی گرم که تقریبا چهار فنجان قهوه است – ۰.۳۵ میلی متر جیوه فشار داخل چشم بیشتر دارند. علاوه بر این، کسانی که در بالاترین رده خطر ابتلا به ژنتیک قرار دارند و بیش از ۳۲۱ میلی گرم کافئین روزانه مصرف می‌کنند - تقریباً سه فنجان قهوه - در مقایسه با کسانی که کافئین کم مصرف می‌کنند و کمترین میزان خطر ژنتیکی را دارند، شیوع گلوکوم ۳.۹ برابر بیشتر است.

آن‌ها افزوند: بیماران مبتلا به گلوکوما معمولاً می‌پرسند که آیا می‌توانند از طریق تغییر شیوه زندگی به محافظت از بینایی خود کمک کنند یا خیر، با این وجود این بیماری نسبتاً کم مطالعه شده است. این مطالعه نشان می‌دهد کسانی که بالاترین خطر ژنتیکی برای گلوکوم را دارند ممکن است کاهش مصرف کافئین می‌توانند کمک کننده باشد. لازم به ذکر است که ارتباط بین کافئین و خطر گلوکوم فقط با مقدار زیادی کافئین و در افرادی که بالاترین خطر ژنتیکی را دارند مشاهده شد.

آنتونی خوااجا همکار نویسنده که دانشیار کالج دانشگاه چشم پزشکی لندن (UCL) انستیتوی چشم پزشکی و جراح چشم در بیمارستان چشم مورفیلدز است، می‌گوید: "مطالعه بیوبانک انگلستان به ما کمک می‌کند تا بیش از هر زمان دیگری در مورد چگونگی تأثیر ژن‌ها بر خطر ابتلا به گلوکوم و نقشی که رفتار‌ها و محیط زیست می‌تواند داشته باشد، یاد بگیریم. ما مشتاقانه منتظر گسترش دانش خود در این زمینه هستیم. "

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان