بازدید 8779
۱

توصیه‌های خوراکی برای پیشگیری از آنفلوآنزا

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان توصیه کرد: به منظور پیشگیری از بیماری‌های تنفسی نظیر آنفلوآنزا در فصل سرما شهروندان به میزان کافی میوه و سبزیجات، غذاهای دارای ویتامین «آ»، «سی» و «دی» مصرف کنند.
کد خبر: ۱۰۰۶۷۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۸ 04 October 2020

به گزارش «تابناک»، میترا جاودان در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: بیماری‌های تنفسی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در فصل‌های سرد سال است و موثرترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به آن تقویت سیستم ایمنی بدن است.

وی بیان کرد: شهروندان باید از میوه و سبزیجات که منبع غنی ویتامین «سی» مانند انواع مرکبات، سبزیجات زرد رنگ و نارنجی همچون کدو حلوایی، هویج، شلغم، لبو و انواع کلم مثل کلم بروکلی مصرف کنند.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان همچنین نوشیدن مایعات گرم همچون چای به خصوص چای سبز به خاطر آنتی اکسیدانی‌های موجود، دم کرده پونه و آویشن را توصیه کرد.

جاودان اظهار داشت: ویتامین «آ» موجود در غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزی‌های زرد، قرمز، نارنجی و سبز تیره ، اسفناج، هویج، انبه، کلم بروکلی و گوجه فرنگی، کدو حلوایی، آلو، زردآلو، خرمالو، گرمک، فلفل دلمه‌ای نقش مهمی در پیشگیری از بیماریهای ریوی دارد و این سبزیجات را می توان به‌ صورت خام و بخار پز در کنار غذا مصرف کرد.

وی ادامه داد: همچنین مصرف مواد غذایی غنی شده با ویتامین «دی» نظیر ماهی‌های چرب، زرده تخم مرغ و شیر مورد تاکید است همچنین انتظار می رود شهروندان از مصرف مکمل ویتامین «دی» با مشورت پزشک غافل نشوند.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: «روی» از جمله مواد معدنی است که نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و از منابع حیوانی مانند گوشت و غذاهای دریایی، شیر و لبنیات بهتر جذب می‌شود.

جاودان افزود: در منابع گیاهی مانند جوانه گندم، حبوبات و آجیل نیز «روی» وجود دارد همچنین توصیه می‌شود از جوانه گندم، ماش و عدس هنگام تهیه سالاد استفاده شود.

وی با بیان اینکه «آهن» ماده مغذی دیگری است که موجب افزایش مقاومت بدن می‌شود اضافه کرد: میزان جذب آهن در منابع حیوانی مانند انواع گوشت بیشتر است ولی در منابع گیاهی مانند حبوبات، انجیر، تخم شربتی، جگر، مغزها و خشکبار، خرما، توت خشک و برگه‌های میوه مثل برگه زردآلو نیز وجود دارد.

کارشناس تغذیه گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: برای افزایش میزان جذب آهن در منابع گیاهی بهتر است همراه با ویتامین «سی»که به طور طبیعی در سبزی و میوه ها وجود دارد مصرف شود.

جاودان بیان کرد: «پروبیوتیک‌ها» موجود در ماست، پنیر و دوغ نیز می توانند بدن انسان را تقویت کنند بنابراین به شهروندان توصیه می‌شود از لبنیات حاوی پروبیوتیک‌ها استفاده کنند.

وی افزود: مصرف همزمان غلات و حبوبات موجب افزایش کیفیت پروتئین غذاها می شود پس برای افزایش مقاومت بدن خود باید غلات و حبوبات را باهم مصرف کرد.

همه ساله با آغاز فصل سرد سال شاهد شیوع آنفلوآنزا بوده که با شروع ناگهانی تب، سرفه خشک، سردرد، درد عضلانی و مفاصل، ضعف شدید، گلو درد و آب ریزش بینی همراه است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
منابع گیاهی مانند جگر؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر