بازدید 313662
گزارش کامل «تابناک» از پنجمین روز جشنواره فیلم فجر

نمایش چهره حضرت عباس، علی اکبر و علی اصغر علیهم‌السلام در «رستاخیز»

بهادر زمانی بازیگر نقش حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم «رستاخیز» بعد از نمایش فیلم «رستاخیز» در کاخ جشنواره گفت: امیدوارم امام عصر (عج) از این نقش‌آفرینی راضی باشد... «شیار 143» دومین فیلم جدی روز پنجم بود که حاتمی کیا «چ» را به این فیلم تقدیم کرد. قله «شیار 143» بازی مریلا زارعی است که در نقش زن کرمانی سالخورده بسیار تاثیرگذار ظاهر شده و بی شک باید سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را برایش کنار گذاشت.
کد خبر: ۳۷۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۱ 05 February 2014
فیلم: نوای کمانچه کیهان کلهر و باقلامای اردال ارزنجان را بشنویدپنجمین روز جشنواره بین المللی فیلم فجر از دقایقی پیش در حالی با اکران فیلم «رستاخیز» اثر فاخر احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا آغاز شد که در اتفاقی بی سابقه چهره حضرت عباس (ع) در این فیلم نمایش داده شد؛ رویدادی که در تاریخ سینمای ایران بی سابقه است و در زمان وقوع این اتفاق در سریال مختارنامه با هشدارهای برخی علما همراه شد بود.

به گزارش «تابناک»، «رستاخیز» ساخته بسیار گرانقمیت احمدرضا درویش درباره واقعه عاشورا که حاضران در چند دوره اخیر جشنواره بین المللی فیلم فجر چشم انتظارش بودند، بالاخره امروز در کاخ جشنواره به نمایش درآمد و از ساعت 10:05 اکرانش آغاز شد. اگرچه به واسطه گذشت دقایقی از فیلم نمی توان تحلیل جامعی درباره داستان پردازی و محتوای این اثر داشت اما در همان دقایق نخست اتفاقی رخ داد که قطعاً بمب خبری روز پنجم جشنواره خواهد بود و «تابناک» در ثانیه ها نخستین پس از نمایش این تصاویر منتشر می نماید: «چهره حضرت عباس (ع) در این فیلم در قالب جوانی خوش سیما به نمایش درآمد.»

در یکی از نخستین سکانس های فیلم «رستاخیز»، پس از مرگ معاویه در نیمه ماه رجب سال ۶۰ هجرى یزید به «ولید بن عتبه بن ابى سفیان»، حاکم مدینه، نوشت که از حسین بن على براى خلافت او بیعت بگیرد و به وى فرصت تأخیر در این کار را ندهد. با رسیدن نامه یزید، حاکم مدینه حسین بن على(ع) را خواست و موضوع را با او در میان گذاشت. حسین (ع) که چهره ایشان مشخص نبود و از نمای پشت تصویربرداری شده بود، در پاسخ می فرماید: «به خدا اگر یزید حاکم مسلمین شود، از اسلام کتیبه ای بیش نمی ماند (نقل به مضمون)»


پس از این دیالوگ، یکی از سربازان حاکم مدینه که به همراه گروهی دیگر شمشیر از غلاف بیرون کشیده و آماده فرمان قتل حسین (ع) هستند، با شنیدن نام امام، شمشیرش از هراس بر زمین می افتد و یاران حسین که بیرون از کاخ هستند، با دیدن تجمع سربازان دست به کمان و شمشیر برده، پی به توطئه‌ای می‌برند که سرانجام ‌حضرت عباس (ع) در شمایل جوانی رشید و زیبارو شمشیر کشیده و به ‌کاخ می‌رود و امام حسین (ع) را تا بیرون از آن همراهی می‌کند و پس از آن بازگشته و می‌گوید: «به یزید بگویید، اگر با حسین (ع) بجنگد، باید ابتدا با عباس بجنگد (نقل به مضمون)» که در اینجا تماشاگر در‌می‌یابد، چهره حضرت اباالفضل مقابلش نقش بسته است.

این اتفاق در حالی در این فیلم رخ داد که پیش از این داوود میرباقری تلاش کرد در سریال «مختارنامه»، جریان سقای کربلا را به تصویر بکشد و در صحنه آب بر آب ریختن حضرت عباس (ع) در کنار دجله و فرات، چهره ایشان کاملاً مشخص بود و فضای شهادت ایشان نیز با چهره شفاف به تصویر کشیده شده بود که با مخاطب و هشدارهای بسیار شدید برخی از علما و مراجع، منجر به حذف برخی سکانس ها و نورانی کردن چهره حضرت عباس در این سریال شد و با این اوصاف بعید است در اکران عمومی «رستاخیز» امکان نمایش چهره علمدار کربلا فراهم شود.

در این فیلم حدوداً 170 دقیقه ای که ساعت 13:03 به پایان رسید، علاوه بر نمایش چهره حضرت عباس (ع) در ده ها سکانس دیگر، چهره حضرت علی اکبر، حضرت علی اصغر و حضرت قاسم و یاران حسین یک به یک نشان داده می شود و در سکانسی، شاهد سخن گفتن حضرت زینب (س) هستیم که دوربین از پشت بازیگر این نقش، فیلمبرداری می کند؛ امری که تهیه کننده اعلام کرد اعتقادی به عدم نمایش چهره ایشان و یا نورانی کردن نداشته اند اما در نهایت پرسش های ارسالی به تشخیص مدیر جلسه خوانده نشد و پس از نشست پرسش و پاسخ نیز درویش حاضر به پاسخگویی در این باره نشد.


این پرسش‌ها که در سرنوشت این پروژه که علی رغم هزینه چندده میلیاردی با سرمایه گذاری بخش خصوصی و شیعیان ایرانی، عراقی و... ساخته شده، می تواند نقش موثری داشته باشد؛ پرسش هایی درباره اینکه «آیا برای نمایش چهره ابوفاضل (ع) از مراجع یا نهادهای دیگر مجوزی کسب شده؟» یا اینکه «با توجه به حضور حضرت عباس با چهره مشخص در سکانس های کلیدی، در صورت الزام به حذف این سکانس ها برای نمایش، آیا درویش حاضر خواهد شد مشابه میرباقری فیلم خود را اصلاح کند یا تصاویر را نورانی نماید؟ یا تصمیم دیگری می‌گیرد؟» و نشست پرسش و پاسخ با ابهام پایان یافت.

اما در عین حال بهادر زمانی بازیگر نقش حضرت ابوالفضل (ع) در فیلم «رستاخیز» که اولین تجربه‌ی بازی‌اش را مقابل دوربین داشته است، بعد از نمایش فیلم «رستاخیز» در کاخ جشنواره گفت: «همه ما علاقه ویژه‌ای نسبت به این شخصیت داریم و خوشحالم که این شانس را داشتم که بتوانم این نقش را بازی کنم. تنها خواست خدا بود و اگر بعد از این هم هیچ فعالیت بازیگری نداشته باشم، همین برایم کافی است. امیدوارم امام عصر (عج) از این نقش‌آفرینی راضی باشد.» گریمور این فیلم مبنای انتخاب و گریم زمانی را برای نقش حضرت ابوالفضل، شمایل های معمول کشیده شده از ایشان خواند که طبیعتاً این شمایل مبنای تاریخی مشخصی ندارد.

چهره عباس، علی اکبر و علی اصغر در فیلم «رستاخیز» نمایش داده شد
چهره بازیگر نقش حضرت ابوالفضل

این فیلم تاریخی، مذهبی و حماسی که از مقطع تاریخی مرگ معاویه تا شهادت امام حسین (ع) در روز عاشورا را روایت می‌کند، از تصویربرداری شگفتی انگیزی برخوردار است، موسیقی تحسین برانگیزی برایش در نظر گرفته شده و از جلوه های ویژه بسیار باکیفیتی برخوردار است و در تراز بین المللی یک اثر شاخص است که تدوینی حساب شده نیز برایش در نظر گرفته شده، هرچند زمان این فیلم که تقریباً معادل نمایش دو فیلم می شود، مستلزم آن خواهد بود که در اکران سینمایی، بلیت سینماها با دوبرابر قیمت فروخته شود و در واقع این بلیت در ارزان ترین اکران 4 هزار تومان و در گران ترین اکران 12 هزار تومان بلیت فروشی خواهد داشت که طبیعتاً کار برای این فیلم اندکی دشوار خواهد شد.

فیلمبرداری پروژه سینمایی «‌رستاخیز‌» که از شانزدهم بهمن‌ماه سال ۸۸ همزمان با اربعین حسینی در شهرستان بم آغاز شده بود‌، پس از پشت سر گذاشتن بیش از ۲۵۰ جلسه فیلمبرداری در شهرهایی چون بم و شهداد کرمان‌، شاهرود، اصفهان، رباط کریم، کاشان، قلعه رودخان و تهران، در چهاردهم شهریور‌ماه سال ۹۰ به پایان رسید و آن گونه که تهیه کننده پروژه در نشست مطبوعاتی اذعان کرد، فیلم برای اکران در جشنواره سی و یکم که در دوره جواد شمقدری و با دبیر عباسیان برگزار شد، آماده بود اما چون درویش شرایط را مناسب نمی دیده، یک سال صبوری شده و پس از تغییران مدیران و در جشنواره سی و دوم از این فیلم رونمایی شد.

تدوین فیلم سینمایی «رستاخیز» توسط «طریق انور» تدوین‌گر معروف و نامزد دریافت اسکار (برای فیلم سینمایی سخنرانی پادشاه) در لندن انجام شده است. موسیقی فیلم توسط «استیفن واربک» Stephen Warbeck آهنگساز برجسته و برنده اسکار برای موسیقی فیلم «شکسپیر عاشق» صورت گرفته و همه مراحل فنی این فیلم در استودیو «مولینر» لندن انجام گرفته که اتفاقاً دیروز برای همین موسیقی در بخش بین الملل جشنواره، سمیرغ بلورین دریافت کرد.

افزون بر «‌رستاخیز‌» که نام فارسی فیلم است، القربان (قربانی) نام عربی فیلم و HOSEIN نام انگلیسی فیلم خواهد بود و زیرنویس فیلم به زبان‌های گوناگون پیش‌بینی‌ شده و آن گونه که تهیه کننده فیلم اعلام کرد، مدتی پیش از محرم آتی، فیلم در سینماها اکران خواهد شد و دقیقاً همزمان با محرم اکران نمی شود تا همچون فیلم درخشان «روز واقعه» به واسطه عدم مراجعه مردم در ایام محرم به سینما، با شکست در گیشه مواجه نشود و مخاطبش را قبل از این ایام یافته باشد.

آرش آصفی با «رستاخیز» به سینما معرفی می‌شود که ‌ایفای نقش «بُکِیر» فرزند حر بن یزید ریاحی را به عنوان یکی از کاراکترهای اصلی این فیلم بر عهده دارد. پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی‌، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی‌فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، کوروش زارعی، محمود محکمی، سعید علیپور، امیر مولوی، علی‌جاویدفر، می‌رطاهر مظلومی، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، علی عباسی، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری‌ارطه، ابراهیم سلطانی، خلیل‌الله خواجه‌نظام، پژمان جعفری سمرقندی، شقایق فراهانی، مهتاب کرامتی، لیلا بلوکات و زهره‌ حمیدی و... از بازیگران فیلم سینمایی «رستاخیز» هستند‌.

بازیگران مرد مهمان فیلم را پرویز پورحسینی‌، سروش گودرزی و سیدجواد یحیوی تشکیل می‌دهند که البته از سطح متوسطی برخوردارند. در کنار بازیگران ایرانی، بازیگرانی مهمی از کشورهای سوریه، عراق، لبنان و کویت نیز جلوی دوربین «روز رستاخیز» رفته‌اند که می‌توان از «جمال سلیمان‌»، «طلحت حمدی»، «رضوان عقیلی»، «فواز سرور‌» از کشور سوریه، «داوودحسین» از کشور کویت، «یوسف شکرچی‌» ازکشور‌ عراق، «فادی ابراهیم‌» از کشور لبنان نام برد که زمینه اکران بین المللی این فیلم را به ویژه در کشورهای اسلامی کاملاً فراهم می سازد و همین انتخاب ها از هوشمندی کارگردان خبر می‌دهد.

پس از نمایش این فیلم، نشست پرسش و پاسخ آن با حضور درویش و عوامل فیلم برگزار شد که مهم ترین گفته های مطرح شده در این نشست از این قرار است:

- احمدرضا درویش سپس درباره آغاز ساخت این پروژه هم یادآور شد: حدود 14 سال قبل به اتفاق دوست گرامی‌ام احمد مسجدجامعی (رییس شورای شهر تهران) سفری به دمشق داشتم که در حین برگشت از زیارت مزار حضرت معصومه در یک جمعه‌ی بارانی غم‌انگیز، گفتگوی دو ساعته‌ای با او داشتم. در آنجا پس از بحث درباره سینمای ایران و تاریخ صدر اسلام گفتم که یکی از آرزوهای من این است که اثری درباره عاشورا در کارنامه‌ام باشد. بعد از گفت‌وگوهای زیاد به شخصیت حضرت عباس (ع) رسیدم و گفتم او جزو معصومین نیست و چرا نباید تصویر او را نشان دهیم؟! چون مخالفم با اینکه هاله نور استفاده شود و یا دوربین بجای او قرار گیرد. به این ترتیب در زیر همان باران عهد بستیم که این کار سرعت بگیرد و آن عهد اکنون به ظهور نشسته‌ است. در این راستا آقای مسجدجامعی فارغ از مسئولیت‌هایی که داشته با استفاده از توان، اعتبار و شخصیت فرهنگی خود در طول این سال‌ها همراه پروژه بود.

- کارگردان فیلم «رستاخیز» در بخش دیگری از این نشست درباره‌ی منابع تاریخ استفاده شده برای ساخت فیلم توضیح داد: تمام آنچه به عنوان منبع استفاده شده در تیتراژ فیلم ذکر شده است اما تأکید می‌کنم عنصر تحقیق تا انتهای پروژه ادامه داشت و در ابتدای کار به صورت متمرکز در مدت‌زمان دو، سه سال تحقیقات صورت گرفت. همچنین این کار چندین بار توسط مورخین بررسی و بازنویسی شد و یک مشاور عالی در سطح نظامی داشته است.

- تقی علی‌قلی‌زاده تهیه‌کننده «رستاخیز» درباره‌ی رقم بودجه‌ی این فیلم پاسخ داد: حق افکار عمومی این است که درباره چگونگی صرف منابع عمومی به صورت جزئی آگاه باشند، اما وقتی یک پروژه بودجه خصوصی دارد این حق را دارد که بخشی از اطلاعات خود را منتشر نکند. فیلم «رستاخیز» از هیچ دولتی در ایران و یا خارج از ایران کمک نگرفته و صرفا منابع خصوصی از طریق افراد معتقد به چنین کارهایی برای ساخت فیلم همکاری کرده است، ضمن اینکه در جذب منابع و پاکی آن برای استفاده در چنین پروژه‌ای دقت لازم صورت گرفته است. بیش از 50 درصد منابع مالی فیلم از بیرون از ایران جذب شده و کشورهای مختلف در قالب دو شرکت سرمایه‌گذاری کرده‌اند. با این حال نام افراد یا نهادهایی که در تیتراژ حضور دارند، نقش حمایتی داشته‌اند و تأکید می‌کنم سهامداران فیلم کاملا متعلق به بخش خصوصی هستند.

- تهیه‌کننده «رستاخیز» در پاسخ به اینکه آیا به دلیل اختلاف با آقای شمقدری (رئیس سابق سازمان سینمایی) فیلمش را به جشنواره‌ی فجر سال گذشته نفرستاده است؟ گفت: بله سوال شما درست است و به دلیل این اختلاف فیلم را به جشنواره ندادم. (این جمله علی‌قلی‌زاده با تشویق بازیگران فیلم که در سالن حضور داشتند، روبرو شد)

درویش هم در ادامه با تأیید این مطلب گفت: بستر نمایش فیلم در گذشته فراهم نبود.

- احمدرضا درویش با تأکید بر اینکه امکان نداشت نعل به نعل به آنچه در تاریخ است پرداخته شود، مخصوصا اینکه فیلم تایم بیشتر از دو ساعت را دارد، گفت: ما نمی‌خواستم یک فیلم مستند بسازیم بلکه قصد داشتیم یک روایت داستانی و سینمایی را روایت کنیم. در این راستا شخصیت بکیر (پسر حر) را پیدا کردیم که در تاریخ فقط یک سطر درباره او وجود دارد و سرنوشتش همانند پدرش است، به همین دلیل از آنجا که تاریخ درباره زندگی او سکوت کرده، برای «بکیر» قصه‌ای نوشته شد تا به عنوان یک نخ تسبیح و به نوعی راوی قصه، مجموعه وقایع و شخصیت‌ها را به هم ربط دهد. بخش‌هایی از تاریخ که در فرهنگ عمومی و آیینی ما اهمیت دارد به صورت گزینشی انتخاب شده‌اند و تا آنجایی حد تخیل داشتیم که تاریخ سکوت کرده است.

فیلم بخش اعظم این نشست خبری را در «تابناک» تماشا می کنید

دانلود

دومین فیلمی که در کاخ جشنواره اکران شد، «رنج و سرمستی» نخستین ساخته جهانگیر الماسی بود که فاقد حداقل استانداردها بود و ظاهراً صرفاً به واسطه اینکه با بودجه سنگین در دولت پیشین ساخته شده، در این جشنواره راه یافته تا محصول دولت دیده شود که ای کاش این اتفاق نمی افتاد و مخاطبان ضعف الماسی در عرصه ای که ظاهراً هنوز به اندازه کافی در آن تخصص ندارد را به عینه نمی دیدند و همان اتفاقی که دیروز در جریان اکران «شهابی از جنس نور، رخ داد، امروز برای فیلم الماسی تکرار شد و دسته دسته اشخاصی که نمی دانستند چه فیلمی توسط چه شخصی ساخته شده، سالن اصلی را ترک کردند و برای فیلم بعدی خود را آماده کردند!

داستان این فیلم درباره طاهره يک نماينده مجلس است که براي افتتاح يک کارخانه خودرو سازي در سالي که نوروز و محرم مصادف شده بود به مشهد آمده است. طاهره بعد از افتتاح و سخنراني درباره محرم در کارخانه ايران خودرو به سمت حرم حرکت مي کند که در ميان راه خبر مي رسد آمريکا به عراق حمله کرده است و او بايد خودش را هرچه سريعتر به مرز برساند. چون پدرش در هلال احمر کار مي کند و دچار سانحه شده و از طرف ديگر عراقي ها در حال پناهنده شدن به ايران هستند. بنابر اين او به عنوان نماينده ايلام در مجلس بايد خودش را به آنجا برساند. در اين مسير که طاهره از مشهد به سمت ايلام مي رود در بازگشت به گذشته، خاطرات اسارت خودش در عراق و بلاهايي که عراقي ها سر او آورده اند نيز مرور مي شود و درنهايت وقتي که او به آنجا مي رسد با شکنجه گر خودش دردوران اسارت مواجه مي شود.


فیلم بیشتر حکم کمدی را یافته یا یک اثر تراژیک یا حماسی یا هرچه کارگردان مدنظر داشته است. البته شاید کارگردان مدنظرش یک کمدی بوده که آنقدر فیلم بد از آب درآید، که مخاطب فیلم با خنده سالن نمایش را ترک کند؛ اتفاقی که در نوع خود بی سابقه نیست و ظاهراً در این دوره یا فیلم ها آنقدر خوب می شوند که مردم همچون فیلم «شیار 143» صف های طولانی برای تماشایش می کشند و یا آنقدر بد می‌شوند که حاضر به نشستن در سالن نمی شوند. متاسفانه فیلم «رنج و سرمستی» به واسطه قرار داشتن در بخش نگاه نو، نشست خبری نداشت و الماسی بدون پاسخگویی درباره نوع هزینه کرد بیت المال رفت.

به «شیار 143» اشاره شد؛ فیلم تحسین برانگیزی که در سانس سوم اکران شد. «نرگس آبیار» که سال گذشته در جشنواره سی و یکم با فیلم «اشیاء از آنچه در آیینه می بینید، به شما نزدیک ترند» نشان داد دارای نگاه است، امسال نیز با فیلم «شیار 143» جشنواره را حسابی تکان داد و خستگی که تماشاچیان بابت فیلم دوم به تنشان مانده بود، به در کرد. او باز هم زن را به تصویر کشید اما این بار زنی رنج کشیده که مادری شهید است و پس از بدرقه فرزندش، سال ها چشم انتظارش نشسته است و چه خوب که این فیلم به هیچ عنوان کلیشه نشده است.

قله «شیار 143» بازی مریلا زارعی است که در نقش زن کرمانی سالخورده بسیار تاثیرگذار ظاهر شده و بیننده را به شدت متاثر می سازد و بی شک باید سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن را در جشنواره سی و دوم برای او کنار گذاشت و نقطه افت فیلم نیز ریتم کند اثر در کنار فیلمبرداری روی دستی بود که فلسفه عمیقی نداشت و ای کاش آبیار بیشتر دوربین روی پایه رو تجربه می کرد و در عین حال شتاب بیشتری به فیلمش می‌داد تا مخاطب عام نیز بتواند با این فیلم همراهی بیشتری در زمان اکران داشته باشد و موفقیت «شیار 143» در جشنواره سی و دوم خلاصه نشود.


پس از نمایش این فیلم نشست آن برگزار شد که ابراهیم حاتمی‌کیا در نشست فیلم «شیار 143»، فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی خودش را به این فیلم تقدیم کرد و مریلا زارعی هم از شدت بغض نتوانست به خوبی به سوالات پاسخ دهد.

- در نشست پرسش و پاسخ فیلم «شیار 143» که شامگاه 16 بهمن ماه به نمایش درآمد، مریلا زارعی (بازیگر نقش اول این فیلم) که به شدت متاثر بود و اشک می‌ریخت از ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر کرد و گفت: الان برای من پیامکی آمد که نوشته بود آقای حاتمی‌کیا گفته‌اند «چ» را به «شیار 143» تقدیم می‌کنم، باید از ایشان به صورت ویژه‌ تشکر کنم.

این بازیگر که از شدت بغض و اشک نمی‌توانست درست صحبت کند، اظهار کرد: خیلی خوشحالم که در این نقش بازی کردم.

- او بار دیگر ضمن عذرخواهی از تحت‌تاثیر قرار گرفتنش از فضای نمایش «شیار 143» گفت: خیلی حرف برای گفتن و خیلی تشکر دارم. فکر می‌کنم همه شما با من موافقید که از انرژی خوبی که امروز در سالن از شما گرفتم،باید تشکر کنم. باید از نرگس آبیار برای اینکه این متن خوب را نوشت تشکر کنم. ما فیلم را خیلی با دقت کار کرده و سعی کردیم خدا ناکرده به ساحت آدمی که داریم نقش‌اش را کار می‌کنیم، خدشه‌ای وارد نشود. این بار خیلی سنگین بود،باید اینجا بگویم من دقیقا همان موقعیتی را داشتم که قهرمان «از کرخه تا راین»ابراهیم حاتمی‌کیا کنار رود راین داشت.

- زارعی درباره نحوه حضورش در این فیلم و ایجاد حس بسیار خوبی که در «شیار 143» داشته، یادآور شد: من وقتی فیلمنامه‌ای را می‌گیرم و مطالعه‌اش می‌کنم، به شکل ناخودآگاه موسیقی‌ای از آن در ذهنم تداعی می‌شود. حقیقتش این است که در فضای سخت این کار، من سازم را با مناجات سحرگاهی ماه مبارک رمضان کوک کردم چون همزمان با این ماه کار فیلمبرداری را آغاز کردیم. بیش از هر چیز، این موضوع روی من تاثیر گذاشت.

- نرگس آبیار هم در تکمیل سخنان زارعی توضیح داد: به نظرم یکی از دلایل تاثیرگذاری نقشی که خانم زارعی در فیلم بازی کرده‌اند، این است که ایشان تمام مدت فیلمبرداری را با زبان روزه کار می‌کردند.

- کارگردان «شیار 143» در پاسخ به پرسشی درباره سوژه فیلمش عنوان کرد: این فیلم را با نگاهی به رمان «اختر و روزهای تلواسه» نوشته خودم، جلوی دوربین بردم و کمی قصه‌های فرعی که همه آن‌ها واقعی بود را به آن اضافه کردم و در نهایت «شیار 143» ساخته شد.

- وی درباره ساخت فیلم دفاع مقدسی و تکراری شدن بعضی از سوژه‌ها نیز اظهار کرد: دفاع مقدس و جنگ چیزی نیست که به این راحتی برای ما تمام شود چون ما هنوز اثرات آن را می‌بینیم. ضمن آنکه جنگ 8 ساله پتانسیل خوبی برای خلق آثار هنری دارد اما شاید گاها بعضی سوژه‌های تکراری از آن برداشت شود. جنگ‌ ما یک جنگ تحمیلی بوده و تبعاتی داشته است که حتما باید به آن بپردازیم.

- محمدحسین قاسمی یکی از تهیه‌کنندگان «شیار 143» در پاسخ به پرسشی درباره حمایت مالی از ساخته شدن این فیلم اظهار کرد: این فیلم چه از نظر مالی و چه از نظر فکری دارای استقلال است. باید تاکید کنم که وزارت ارشاد هیچ کمک مالی به ما نکرد. آقای دکتر حسینی برای برگزاری مراسمی در کرمان بودند و لطف کردند که به افتتاحیه فیلم ما آمدند. ما می‌خواستیم افتتاحیه را با چند مادر شهید آغاز کنیم اما مراسم به شکل دیگر و خیلی با عزت جلو رفت.

در حاشیه این نشست خبری ابراهیم حاتمی کیا که در نشست خبری حضور یافته بود: با تاکید بر اینکه قطعا نمی‌تواند فیلم شیار 143 را بسازد گفت: مسئولان سینما و جشنواره فجر باید پاسخگو باشند که چه خوابی بر دوستان رخ داده که ابتدا نتوانستند فیلم شیار 143 را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که برای حضور آن در جشنواره لابی کنند. مطمئن هستم این فیلم در تاریخ سینمای ما می‌ماند. مخصوصا اینکه حیا و سادگی جمع سازنده که در نشست پرسش و پاسخ فیلم به چشم آمد، در فیلم هم دیده می‌شود. با تقدیم «چ» به این فیلم دلم می‌خواست سهمی در آن داشته باشم.

ابراهیم حاتمی کیا در پاسخ به اینکه آیا می‌توانست فیلم شیار 143 را بسازد گفت:‌این فیلم زنانه است و همین مساله زیباست. من قطعا نمی‌توانم این فیلم را بسازم. این فیلم امید می‌دهد و در اوج ناامیدی امیدبخش است و دقیقا همین نکته معجزه فیلم شیار 143 است. فیلمی که زبان و بیان مذهبی دارد و دروغ نمی‌گوید. شیار 143 یک فیلم شیعه و درباره انتظار است.

حاتمی‌کیا در پاسخ به پرسش دیگری درباره ممنوع شدن ورود این فیلم به جشنواره در زمان انتخاب آثار گفت: این مسئله باید بررسی شود و آن دوستان باید پاسخ دهند که چگونه این اتفاق می‌افتد. من جواب این سوال را از مسئول سینما و مسئول جشنواره فجر می‌خواهم. این چه ترکیبی است که این اتفاق می‌افتد؟ چه خوابی بر این دوستان رخ داده که نتوانستند این فیلم را در جشنواره فجر تحمل کنند تا کار به جایی برسد که لابی کنند تا شیار 143 به جشنواره فجر بیاید.

حاتمی کیا تاکید کرد: این مساله باید برای جشنواره‌های دیگر آسیب شناسی شود تا خدای نکرده فیلم‌هایی به این شکل مظلومانه کنار نروند چون این بچه‌ها تازه وارد شده‌اند و پشتوانه‌ای ندارند در حالی که طبق گفته تهیه کننده در نشست پرسش و پاسخ فیلم، آقای وزیر وقت در هنگام شروع پروژه می‌رود و عکس هم می‌گیرد اما چیزی نمی‌دهند پس چه چیز را باید حمایت می‌کردند که نکردند؟

این کارگردان سینما ادامه داد: من واقعا نمی‌فهمم که این فیلم باید چطور می‌بود تا انتخاب شود. آن‌ها یا خواب دیده‌اند یا وقتی فیلم را می‌بینند در احوالات دیگری بوده‌اند وگرنه بعید است که این فیلم از زیر دست آن‌ها رد شده باشد. اگر آن‌ها حق‌شان این بوده باشد که چنین انتخابی داشته باشد وای به حال این سینمایی که ما داریم و فضایی که احساس می‌کنیم. من قصد توهین به هیچ کدام از عزیزان را ندارم اما حق دارم در دفاع از فیلمی که درباره بچه‌های جنگ و مادران شهداست، بگویم که دوستان همکار، برای شما متاسفم.

حاتمی‌کیا در ادامه گفت‌وگوی خود باخبرنگاران بیان کرد: فیلم شیار 143 نمونه‌ای از سینمایی است که به نظر ناامیدکننده است اما در واقع بسیار امیدوارکننده است. به همین دلیل باید از این فیلم حرف زده شود نه از فیلم‌هایی که رحمانی نیستند و زبان آنها احوال مخاطب را منکوب می‌کند و به تماشاچی یاس را منتقل می‌کند. من وقتی فیلم از کرخه تا راین را ساختم می‌گفتند دوران بزم و سازندگی است و نباید از این حرف‌ها زده شود اما مردم با عمق جان‌شان ارتباط برقرار کردند چون حرف خودشان بود.

حاتمی کیا درباره زیاد شدن فضاهای کلیشه‌ای و سیاه در سینمای ایران اظهار کرد: این بلایی است که جشنواره‌های خارجی بر سر ما آورده است. این اتفاق سلیقه‌هایی است که از آن طرف می‌آید و نتیجه‌اش همین می‌شود که به بحران تماشاچی برخورد کرده‌ایم. انگار برای مردم خودمان فیلم نمی‌سازیم به همین دلیل باید پاسخگو باشیم که چرا متاسفانه سینما به این وضعیت کشیده شده است.

کارگردان فیلم سینمایی "چ" در پایان در پاسخ به اینکه آیا فکر می‌کند با دولت تدبیر و امید اتفاقی برای این سینما رخ می‌دهد یا خیر با بیان اینکه این مسئله اصلا ربطی به دولت ندارد گفت: درسینما دولت چه کاره است؟


حال فیلم بخش عمده نشست پرسش و پاسخ فیلم «شیار 143» و گریه های مریلا زارعی را در «تابناک» ببینید

دانلود نشست پرسش و پاسخ «شیار 143

«تمشک»، پنجمین فیلم سامان سالور، چهارمین فیلمی بود که در روز پنجم اکران شد. این اثر متوسط که نقطه قوتش حضور کلاری پشت دوربینش بوده، فاقد داستانی وسیع و در اندازه زمان این اثر است و ماجرای رحم اجاره ای را که می توان در 30 دقیقه ای به تصویر کشید، بیش از حد و بدون برنامه کش داده که در نهایت منجر به دلزدگی مخاطب می شود. بازیهای ضعیف و تکراری بازیگران علی الخصوص نیکی کریمی را می توان به نقاط ضعف این فیلم افزود و در کنار اینها شاید باید سراغ کارگردان رفت، چرا که هم کستینگ و هم پردازش داستان که می توانست با همین فضای محدودی، اثری به مراتب بهتر را خلق کرد، به سالور باز می گردد.

سالور در واقع پس از «سیزده 59» نتوانست نقدها را به خوبی دریابد و از «چند کیلو خرما برای مراسم تدفین» که اثر بسیار محترمی بود و نویددهنده آینده بهتری برای این کارگردان تلقی می شد، به نقطه ای رسیده که فیلمش دیگر نه مورد توجه منتقدان است و نه توان موفقیت جدی در گیشه را دارد و بازخوردهایی که از این فیلم توسط خبرنگاران «تابناک» در برخی سینماهای مردمی گرفته شده نیز حکایت از نارضایتی مردم داشته و در واقع سرنوشت غم انگیزی که برای برخی فیلم ها با اکران در جشنواره رقم می خورد، برای این فیلم نیز رقم خورده و فیلم عملاً سوخت.


نشست خبری فیلم سینمایی تمشک نیز پس از اکران با حضور سامان سالور کارگردان فیلم تنی چند از عوامل از جمله نیکی کریمی،مهدی پاکدل، ساسان سالور تهیه کننده فیلم، هایده صفی یاری تدوین گر و سمیرا حسن پور برگزار شد که مهم ترین مطالب مطرح شده در این نشست از این قرار است:

سامان سالور در مورد چگونگی شکل گیری ایده این فیلم و ساخت آن گفت: این فیلم دغدغه شخصی من بود. نزدیک به یک سال و 4 ماه طول کشید تا توانستیم مجوز ساخت این فیلم را دریافت کنیم. فیلمنامه این فیلم پس از 7 بار بازنویسی و رفت و آمدهای زیاد مجوز اصولی گرفت. قبل از دادن مجوز به بهانه های مختلف ما را از ساختن این فیلم منصرف می کردند. ولی من و دیگر فیلمسازان جوان دیگر به مرحله ای رسیدیم که به سراغ موضوعات جدیدی برویم و به خط قرمز ها و این نوع سوژه های کم تر پرداخت شده بیشتر بپردازیم. گرفتن پروانه ساخت این فیلم پروسه سخت و طولانی مدتی داشت. یکی دیگر از مشکلات هم لوکیشن های سخت آن هم در شهرستان بود منتها به خاطر همکاری با دوستان و عوامل فیلم و همدلی آنان سختی زیادی را تحمل نکردیم.

- سالور همچنین در جواب اینکه آیا با دیدن این فیلم زنان دیگر وحشت نمی کنند که رحم خود را اجاره دهند گفت: این قصه تنها بهانه ای بود که بوسیله آن می خواستیم روابط انسانی بین آدم ها را نشان دهیم و بیشتر دوست داشتیم که قصه ای را روایت کنیم که در عین سادگی غافلگیری داشته باشیم و فیلم ریتم خوبی نیز داشته باشد.. به نظر من پایان فیلم نیز با امیدواری تمام می شود و این ترسی که شما در سوال گفتید اصلا دیده نمی شود.

- در انتهای نشست سالور در مورد وضعیت اکران فیلم آمین خواهیم گفت نیز توضیح داد: با عوض شدن دولت ما مجددا آن فیلم را برای کسب پروانه نمایش ارائه دادیم که از ما خواسته شده اصلاحات کمی صورت بگیرد و قصدمان این است که در اولین فرصت این اصلاحات کم را انجام دهیم تا فیلم را به اکران های سینمایی برسانیم.

فیلم بخش اعظم نشست خبری فیلم «تمشک» را در «تابناک» تماشا کنید

پس از این فیلم، فیلم «انارهای نارس» ساخته سامان سالور به نمایش درآمد که این اثر نیز از ضعف در داستان پردازی رنج می برد و به نوعی می توان گفت داستانی کی خطی داشت که برای چنین داستانی نمی توان یک ساعت و نیم دیالوگ نوشت و توقع داشت مردم سالن نمایش را ترک نکنند. آنچه به اندازه ضعف در داستان پردازی به فیلم ضربه می زد، بازیهای تصنعی بود که بازیگران داشتند و طبیعتاً کارگردان نیز به عنوان عامل انتخاب این بازیگران و مسئول بازی گرفتن از آنها، به اندازه خود بازیگران در این نقش آفرینی کاریکاتوری مقصر بود.

برخی گمانه زنی کرده بودند که «انارهای نارس» جزو آثار مهم جشنواره باشد اما محمدرضا مصطفوی در نخستین تجربه کارگردانی اش با بردن  آنا نعمتی، پژمان بازغی، مهران رجبی، قطب الدین صادقی، رابعه مدنی، شبنم معززی، مجید مشیری، شیوا خسرو مهر، محمد عباسی‌نژاد، بهاره مشیری و حامد طلانی مقابل دوربین، نتوانست حداقل توقعات را برآورده سازد و خیلی ساده باید گفت، امیدی برای این فیلم نیست و حتی اگر این فیلم سال آینده، فرصت اکران بیابد، تهیه کننده اش باید کلاهش را به آسمان پرتاب کند!



آخرین فیلمی که ساعت 23:30 و در قالب سانس ویژه به نمایش درآمد، «دلتنگی های عاشقانه» ساخته رضا اعظمیان بود که برای نیمه شب فیلم مفرحی بود. فیلم درباره شهید «مدق» بود اما در نهایت یک تله فیلم به نمایش درآمد که برخلاف دیگر فیلم ها بیش از حد داستان داشت. فیلم از ازدواج تا شهادت این شهید را روز به روز به تصویر کشیده و ای کاش این داستان در قالبی بهتر همچون سریال ساخته می‌شد که حداقل مخاطب عام می توانست از این امکان بهره ببرد، چرا که مشخص است این اثر در سینما سرنوشتی نخواهد داشت و یک اثر ساخته شده، تا ساخته شده باشد!

نکته حائز اهمیت در این فیلم همان پسوند «عاشقانه» است که در متن فیلم بسیار پررنگ شاهدش هستیم. محمدرضا فروتن که نقش شهید مدق را بازی می کند و میترا حجار در نقش همسر شهید مدق، روابط عاشقانه جالب و ارتباطاتی دارند که در هیچ فیلم سینمایی دارای پروانه به تصویر کشیده نشده اما ظاهراً مضمون دفاع مقدس فیلم باعث شده اجازه داده شود این صحنه ها نیز ضبط شود که فضای فیلم را به کلی تغییر داده بود و تماشاچیان را حول حواشی این فیلم، توجه شان جلب شده بود که اکران عمومی و پخشش در تلویزیون را مستلزم سانسور می سازد!

اما اتفاق جالبی که درباره این فیلم رخ داد، حضور این کارگردان در برنامه هفت و طرح مباحث جنجالی را مطرح کرد. این کارگردان از حمله به فرهادی و حاتمی کیا تا برخی اقشار خاص و ... را مورد نقدهای عجیبی قرار داد که پخش چنین اظهاراتی بر روی آنتن زنده تلویزیون بس سابقه یا بسیار کم سابقه بوده و ظاهراً تلاش گبرلو برای اینکه نشان دهد برنامه هفت در دوره او نگاه ویژه به آثار با مضامین ارزشی دارد، نتایجی عکسی در پی داشته است!


رضاداد همان حرف قبلش را تکرار کرد: فعلا نمایشی برای «آشغالها...» نداریم
دبیر سی و دومین جشنواره فیلم فجر، درباره‌ی درخواست‌هایی مبنی بر نمایش یک سانس «آشغال‌های دوست‌داشتنی» به کارگردانی محسن امیر یوسفی در سالن رسانه‌های برج میلاد به ایسنا گفته است: ما اکنون برنامه‌ای برای این امر نداریم.

وی همچنین درباره اشکال در نمایش بعضی از فیلم‌ها در سینماهای مردمی از جمله «تمشک» سامان سالو در سالن اریکه ایرانیان اظهار کرد:نسخه به نمایش در آمده از فیلم آقای سالور همان نسخه‌ای بود که درلابراتوار دی سی پی شده بود و اصولا بخش پشتیبانی جشنواره هیچ امکانی برای هیچگونه دخل و تصرف یا تغییری در نسخه‌ها ندارد. درلابراتوآر چند دقیقه از این فیلم کپی نشده بود که خودشان متوجه شدند و در نسخه بعدی کامل شد بنابراین مشکلات احتمالی از این جنس ربطی به بخش پشتیبانی جشنواره ندارد.

رضاداد همچنین درباره خبرهایی مبنی بر اعتراض مردم به کیفیت نمایش «رد کارپت» در سینما آزادی نیز بیان کرد: تا این لحظه هیچ گزارشی از چنین مشکلی به دفتر جشنواره نرسیده است. قطعا اگر مورد خاصی پیش می‌آمد به ما گزارش می‌شد. البته سازندگان فیلم بعد از اولین نمایش‌ها ترجیح دادند که نسخه دیگری تهیه کنند که برخی دیالوگ‌های خارجی‌اش زیرنویس شده باشد که این نسخه در حال حاضر نمایش داده می‌شود.

دبیر جشنواره فجر در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت فیلم «طبقه حساس» کمال تبریزی گفت: فیلم از روز سه‌شنبه 15 بهمن در سینماهایش به نمایش درآمده است و برای دو سانسی که با مشکل مواجه شد علاوه بر نمایش رایگان یک فیلم، به دارندگان بلیط زمان نمایش مجددش اعلام شد.

علیرضا رضاداد درباره امکان اهدای اختصاص یک یا چند جایزه سیمرغ به بخش «نوعی تجربه» عنوان کرد: دوستان هیات انتخاب پیشنهاد دادند که ما فیلم‌های این بخش را به نوعی در اعطای جوایز مدنظر قرار دهیم اما نه به عنوان سیمرغ. ما چون این بخش در مقررات نبود نمایش آنها را درشورای سیاستگذاری مصوب کردیم اما برای جایزه باید تا اختتامیه تصمیم بگیریم.

- پس از محمد غرضی، این بار محمدرضا عارف ساعت 21 امشب در برج میلاد محل برگزاری جشنواره فیلم فجر حاضر شد و از نزدیک شاهد برگزاری این رویداد هنری بود. 


رقابت میلیمتری سه فیلم برای سیمرغ مردمی جشنواره سی و دوم

روابط عمومی خانه سینما براساس اعلام ستاد انتخاب فیلم برگزیده تماشاگران، میانگین امتیاز 3 فیلم برتر آرای تماشاگران را در پایان روز چهارم سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به شرح ذیل اعلام کرد:

- فیلم سینمایی «عصبانی نیستم!» با 3.31 امتیاز
- فیلم سینمایی «خط ویژه» با 3.12 امتیاز
- فیلم سینمایی «قصه‌ها» با 3.11 امتیاز

ستاد آرای مردمی جشنواره‌ی فیلم فجر اعلام کرد که موفق به جمع‌آوری و شمارش بیش از 27 هزار آرای تماشاگران جشنواره فیلم فجر شده است.

در آخر، مستند «تابناک» از متن و حاشیه روز پنجم جشنواره را تماشا کنید

مستند «تابناک» درباره حواشی ومتن روز پنجم را تماشا کنید
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳۲۴
انتشار یافته: ۱۳۷
خب که چی؟
به نظر من که مشکلی نداره .چون اولا باعث همزاد پنداری بیشتر تماشاگر ها می شه دوما وقتی قراره یک فیلم "تاریخی" بسازیم یا نباید کلا این کاراکتر رو داشته باشیم یا اگه داریم با توجه به توصیف های تاریخی یک بازیگر مناسب انتخاب کنیم.
ببینم، یعنی مهم تر از نمایش پیامبران اولوالعزم و غیر اولوالعزم است؟
تبعیض تا کی ؟

سریال مختار 7 الی 8 سال طول کشید اما اصل داستان که مربوط به حوادث کربلاست و کل حوادث سریال رو این محور می چرخید رو نزاشتن پخش بشه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
مختارنامه دولتی بود. این مستقل است. ربطی ندارد این دو به هم...
خیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
نبایدم نشون بدند. خلاصه دلیلش اینه که در تقدس زدایی بسیار مؤثر است. همین تاثیر را نقاشی هایی که برخی به اسم هنرمند در تمثال معصومین علیهم السلام نیز انجام می دهند می توان دید.
مهتاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
کاملا موافقم باهاتون اینطور که خود آقای میرباقری گفتن سختترین کار براشون صحنه های مربوط به حضرت عباس(ع) بوده که متاسفانه چهره ایشون پخش نشد!
به نظر من که اشکالی نداره
در تعزیه هم اشخاصی نقش امام حسین (ع) و حضرت عباس(ع) رو اجرا میکنند و باعث تاثیر شگرف در اجرای تعزیه می شوند.
الان یه چیز بنویسی میگن بی احترامی به هنر کردی.....پس فردا امام وپیغمبر بعدشم خدا رو هم میسازن
پاسخ ها
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
شما که منو نمیشناسی اما آقا مجتبی من در یک خانواده ی متشرع هستم و خودم را هم اطرافیان به عنوان یک آدم متشرع میشناسند، لطفا بفرمایید که برای نشان دادن این چهره ها ( به غیر از ائمه علیهم السلام) چه دلیل و روایت و مدرک و استدلال سلبی ای دارید؟ یا به عبارت دیگه با استناد به چه چیزی میفرمایید که اینکار ایراد داره؟ شما از تفاوت درجه ی عصمت انبیاء و ائمه و معصومینی مثل حضرت علی اکبر و حضرت ابالفضل اطلاعی دارید که در این باره اظهار نظر عمومی میفرمایید؟
بنظر بنده این کار اشتباهیه. حتی در اکران در جشنواره فجر هم نباید این کار رو میکردن.
پاسخ ها
amin
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
پیامبران و ائمه همواره گفته اند انسانی هستند مانند سایرین آن چیزی که این عزیزان رو متفاوت میکنه ایمان، اعتقاد و روح الهی آنهاست. نمایش چهره نشان دهنده جسم این عزیزان است که مانند هر انسان دیگری است و من درک نمیکنم چگونه نمایش چهره میتواند تاثیر معنوی و ایمانی و اعتقادی این بزرگان را در ذهن پیروانشان کم کند. به شخصه بعد از دیدن سکانس شهادت حضرت ابوالفضل ارادت قلبی ام به ایشان و تاثیر مداحی ها و مرثیه برایم بیش از گذشته شد
پسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
چهره پیامبر(ص) و اهل بیت هیچ وقت نباید نشون بدن.چون هرکی بازی میکنه مثل خود امام معصوم نیست و ناپاکی داره.دیگه شوروشو درنیارین اهل بیت انسانهای بزرگواری هستند هرکی ازجاش پاشه یه چهره براشون مشخص کنه بعد یه نفر بازی کنه
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
عادل جان وقتی میفرمایی به نظر بنده، یعنی نظر شخصی؛ پس شما میتونی با نگاه نکردن این فیلم نظرتو رعایت کنی؛ اما وقتی میگی نباید در جشنواره اکران بشه یعنی تعیین تکلیف برای دیگران، به عنوان یک شهروند با نظر شما مخالفم و فکر میکنم که ایرادی نداره این کار
اي بابا مردم عادي كه نتونستن برن جشنواره، چه گناهي دارند كه بايد از ديدن روي ماه حضرت ابوالفضل محروم بمانند. ما مردم عوام كه چيزي نداريم دلمون به همين چيزا خوشه. خواهشن چهره ايشون رو در اكران عمومي نوراني نفرماييد!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
عزیزم !
اون تصویر ، تصویر صورت یک "بازیگر" هست نه تصویر واقعی حضرت عباس (علیه السلام) که تو ناراحتی چرا ندیدیش !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
اونی که خواص دیدن چهره بهادری هست، نه چهره حضرت اباالفضل. اباالفضل را فقط در هیئت های خالصانه با قلب پاک میشه دید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
بنده خدا روی ماه حضرت ابولفضل چیه؟!!؟
مگه اون آقا واقعا حضرت ابولفضل است؟؟؟؟؟
من کارشناس مذهبی که نیستم ولی به عنوان یک فرد عادی نظرم این است که اگر چهره حضرت عباس(ع) را نباید نشان دهیم چهره حضرت مریم(س) را هم نباید نشان می دادیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
و چهره حضرت یوسف ، و چهره حضرت ابراهیم را و ... در سایر فیلم ها و سریالها
اگه چهرها شفاف و بدون نور باشه واقعا فیلم عالی میشه .چون بیننده به شخصیت فیلم بیشتر دقت میکنه.
پاسخ ها
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
چون بازیگر ها ، بازیگر هستند و با اعمالشون به شخصیتی که بازی میکنند تاثیر دارند ، شدیدا محکومه اینکار چون ارزش اون شخص کم می شه در نظر افکار
اللهم عجل لولیک الفرج
اشتباه بسيار بزرگي كرده اند
وای بر کسانی که با مقدسات ما اینگونه بازی کنند .شعور هم خوب چیزیه
(ع) خوانده نمي شود
عليه السلام بنويسيد
سلام برتو ای شهید تشنه لب یا حسین(ع).سلام بر تو که کشته شدی بخاطر جهل مردم.سلام برسقای باوفا عباس(ع)
یعنی شاخصه تولیدی این فیلم رستاخیز در حد لالیگا بود.انگار داری یه فیلم روز سینمای جهان رو روی پرده سینما میبینی با اون موسیقی متن خارق العاده اش!
نشان دادن چهره مهم نيست عزيزان
اون شخصي كه ميخواد اون نقشو بازي كنه بايد انقدر به خصوصيات خاص آن بزرگوار نزديك بشه كه مردم بتونن چهرشو قبول كنن...
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
نباید چهره رو نشون میدادن
تفعل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
دوست عزیز آخه کدامین شخصیت رو پیدا کنن که به چهره ائمه و اصحابش نزدیک باشه!!!
یه فرمایشی می کنین ها!
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
عزیزم علما میگن نباید چهره این حضرات پخش بشه
رو حرف عالمت حرف نزن
و تا درس نخوندی نظر نده
با عرض پ.زش
دوما کی شخصیت آن بزرگواران رو دیده؟!
که بخوان نشون بدن؟!
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
به شرطی که بعدا نره یه فیلم ناجور بازی کنه
محمد از بلفاست
| Ireland |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
که کسی متاسفانه به چهره ی حضرت عباس (ع) نزدیک نیست و لذا نشان دادن چهره ی ایشان یک حماقت محض بود.... واقعا متاسفام.... با اعتقادات مردم بازی نکنید....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
و میدانی که این کار ممکن نیست پس بهتره که چهره رو نورانی کنن.
به نظرم نشان دادن تصویر نورانی در اکران به فیلم ضربه مهلکی خواهد زد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
ضربه به فیلم مهم نیست. مهم اینه که به اعتقادات ما کوچکترین خدشه ای وارد نشه.
بخدا از خودی ضربه هایی میخوریم که از بقیه نخوردیم
اگر خدا میخواست چهره این بندگانش رو خودش نورانی می آفرید...
اون بزرگان با اعمال و رفتارشان بزرگیشون جلوه کرده نه با چهرشون
پاسخ ها
داش حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
ببین دوست خوبم
آخه این حرف تو داری میزنی.
یه سوال شما وقتی حرف از یوسف پیامبر میشه سریع نمیری سراغ مصطفی زمانی؟
شما تو ذهنت یک تصویر همیشگی از یوسف ساختی تموم شد رفت و دیگه این از ذهنت جدا نمیشه.در مورد حضرت عباس هم همین موضوع مصداقه.نسل امروز نیاز داره تا این بزرگان رو کشف کنه نه اینکه با دیدن یک تصویر تمام عتشش از بین بره
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
با اینکه موافق نمایش چهره های این عزیزان هستم، اما استدلال شما در تایید این موضوع بی ربط و غیر قابل قبول به نظر میاد
السلام عليك يا اباعبدالله الحسين(عليه السلام)
السلام عليك يا ابالفضل العباس(عليه السلام)
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
الآن دقیقا چرا منفی دادین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
من نمیدونم این کامنت دیگه چرا منفی میگیره!!!!
آیا فرقی بین حضرت یوسف و حضرت مریم و حضرت ابراهیم و ... و حضرت ابوالفضل هست که انقدر حساسیت نشان میدهند؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
اگه یه کم مطالعه داشتی فرقشو می فهمیدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
بله هست. ما هیچ مراسمی برای اون سه بزرگوار نمی گیریم. اما برای حضرت عباس(سلام الله علیه) حد اقل دوماه مراسم داریم. از فردا همه هیئت ها و مساجد تصویر این بازیگر رو به عنوان چهره حضرت عباس(ع) به در و دیوار میزنن. بچه های آینده هم حضرت عباس(ع) رو با این تصویر به خاطر میارن.
یاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
بله
باید تحقیق کنی تا بدونی
فدای روی زیبای حضرت عباس
به تصویر کشیدن هرچهره ای اشتباه است زیرا به مخاطب ذهنیت و تصوری می دهد در صورتی که هیچ چهره ای، چهره مولای ما حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام نمی شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
چهره که مهم نیست . مهم اینه که عملکرد آنها درست به تصویر کشیده بشه . پیامبران و امامان و سایر افراد مقدس چهره استثنایی که نداشتند افکار و اینان و عملکردشدن فوق العاده بوده .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
مگه می دو نی ایشان چه شکلی بوده ؟ مگه چهره ملاک اهمیت و ارزش این افراد بوده که تو عاشق چهرشی !!
محمدامیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
من قسمت حذف شده مختارنامه رو دیدم و هیچ چیزی از ارادت و ذهنیتم به حضرت عباس کم نشد
محمد از بلفاست
| Ireland |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
ناشناس جان

ما نمیدونیم که ایشان چه شکلی بوده اند و بهتر هم هست که ندونیم... اینطوری فقط به ابعاد شخصیتی و جانفشانی ایشان برای مولایمان حسین(ع) میپردازیم و از هر گونه تصویر سازی ذهنی دور میمانیم ولی اگر شروع به تصویر سازی بکنیم متاسفانه از بار معنوی ایشان غافل خواهیم شد... و مثلا در یک سریال دیگر شخص دیگری را نشان بدهند به جای ایشان و در سریالهای مختلف هم مدام چهره های مختلف را به جای آن حضرت نشان بدهند در این صورت ذهن مخاطب به سمت نقش حضرت عباس در آن فیلم بخصوص سوق پیدا کرده و اصل پیام ایشان مغفول خواهد ماند...
حضرت عباس (ع) از ائمه ی اطهار (سلام الله علیهما) نیستند اما کم از ائمه (علیهما السلام) هم ندارند....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
به تو چه ناشناس! اين بنده خدا دوست داره عاشق چهره نديده باشه بايد بياد از شماها اجازه بگيره؟! مگه درباره اهميت و ارزش حرف زده كه تو ميگي چهره ملاك نيست؟!
یاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
آقا مجتبی
جواب ناشناس رو نمیخواد بدی
چون ........معنی عشق رو نمیدونه ، تقصیر هم نداره چون رفتار وتصورات انسان بستگی به فرهنگی داره که در اون پرورش پیدامیکنه
به نظرم نشون دادن چهره اصلا کار درستی نیست
هر کسی از این بزرگواران یه چهره ای توی ذهنش داره نباید تصویر رو عوض کرد
یکی از دلایل مخالفت با اینگونه اقدامات اینست که شاید افراد محب حضرت عباس (ع) ظواهری را برای حضرت عباس (ع) متصور هستند و هنگامی که با یک چنین تصویری مواجه می شوند به علاقه و دلبستگی شان لطمه وارد می شود.
کار بسیار بسیار غلطی بوده
معلومه در محتوا کم آورده اند که به این شیوه متوسل شده اند
هر كس يه تصوراتي از آن بزرگوار داره با نمايش دادن يه قيافه خرابش ننكن بهتره
بي انصافيه كسي رو خوب درك نكرديم به تصوير بكشيم
آب آب تشنگان زد آتشم
خجلت از سقایی خود می کشم
کاش در دشت بلا دریا نبود
یا از اول نام من سقا نبود .
یا کاشف الکرب من وجه الحسین(ع) اکشف کربی به حق اخیک الحسین(ع) .
قربان مرام باوفایت عباس
قربان محبت و صفایت عباس
مردانگی از نام تو معنا بگرفت
جان همه مرد و زن فدایت عباس
چطورتصویرحضرت یوسف پیامبر(توسط خودی ها)ارائه می شودولی از برادرامام نه؟/شمارابه خداتصویرارائه شده فرزندرشیدحضرت علی(ع)رانشان دهیدتاتصویرترسیم شده نزدیک به چهره دلربای قمربنی هاشم راببینیم/نمی دانم چه حکمتی است که حتی درایم جشن وغیرمحرم نام ابوالفضل العباس(ع)راکه می برندبی درنگ اشک ازچشمان آدم سرازیرمی شود
منم هم معتقدم یک فیلم ارزش آن را ندارد که بخواهیم برای اعتقاد روحی کسی در تصویر سازی کنیم. نه اینکه نمایش دادنش عیب باشد.بلکه فیلم ارزش آن را ندارد!!
وقتی توی محرم چهره حضرت عباس می کشن انتظار داری توی فیلم هاش نورانی بکشن
البته اشتباه کردم ، ببخشید ولی این نبود.
نمایش چهره ی غیر معصوم نباید ایرادی داشته باشه و نباید هم بزرگ بشه
نه نباید اینکارو میکردن البته ب نظر من!!!!!!!!!!!!!!!!
sسلام و دورود بی پایان خدا ورسول برروح بلند وبی مانند ایشان باد
چرا انقدر سطحی فکر می کنید؟؟؟؟... بهتره که این چهره ها تو ذهنمون حک شه تا اینکه هر وقت گفتن حضرت عباس اون چهر ه‌ همراه با آرایش غلیظ توی هیئت ها و دسته ها به ذهنمون نیاد
نقش اين شخصيت ها رو کسي بازي کنه که در کار حرفه اي خودش آدم حسابي باشه و خرابکاري نکنه حاشيه بد نداشته باشه و ... نشون دادنش هم کار بدي نيست ارتباط با تماشاگر بهتر برقرار مي‌شه
در کل موافق این کار هستم ، چرا نباید چهره ایی از معصومین (ع) در اذهان جهانی شکل ببند تا به اسم ازادی بیان با انتشار کاریکاتور موهوم تصاویری نادرست در ذهن دیگران ایجاد کنند
من تنها دلیلی که با این کار مخالفم اینه که ممکنه تاکید میکنم ممکنه در ذهن بیننده تصویر اون بازیگر به جای حضرت عباس (ع) جایگزین بشه و مثلا وقتی دارن روضه اون حضرت رو میخونن مدام تصویر اون بازیگر بیاد تو ذهنش. اون بازیگر هم طبیعیه که بعدها انواعه و اقسام نقش ها رو بازی میکنه و اینطوری تایید میکنید که خوب نیست. مثلا الان برای اکثر ماها مختار یعنی چهره عرب نیا. حالا چون مختاره مشکلی نیست اما به نظرتون خوبه که تصویر یه بازیگر به جای حضرت عباس تو ذهن مردم نقش ببنده؟!
توفیلم چه فرقی داره چهره نشون داده بشه یا نه اصل منظور و هدف فیلمه
نشان دادن این چهره های معصوم آن ذهنیت و تصور زیبایی را که هر کس در ذهن خود از این ستارگان آسمانی دارد را از بین می برد اللهم عجل لولیک الفرج
به نظر من چهره 14 معصوم نباید به تصویر کشیده شود.
پس مانعی ندارد که چهره حضرت عباس که معصوم نیستند به تصویر کشیده شود.
فکر میکنم برخی قدری احساسی تصمیم میگیرند.
نشان دادن تصوير سبب مي شود بيننده بعد از ديدن فيلم هر وقت نام علمدار كربلا حضرت عباس (ع) را مي شنوند آنحضرت را با آن چهره تصور كنند. حالا اگر ما در چند فيلم چند چهره مختلف را نشان دهيم براي مردم چند عباس ساخته ايم كه هر كس يك عباس را دوست دارد و نهايتا حرمت عباس بين مردم شكسته مي شود.
به نظر من حتی تصویر امام علی (ع) را باید نشان داد مثلا در فیلم امام علی علیه سلام چون کارگردان نمی توانست چهره امام را نشان دهد بنابر این اکثرا نقش قطام و معاویه و ابن ملجم نشان داده می شد که با این اوصاف کارگردان نتوانست حتی یک درصد از فداکاریهای امام علی علیه سلام را در این فیلم نشان بدهد چطور سنی ها می توانند سریال عمر را درست کنند و هیچ روحانی سنی ایراد نگیرد ولی ما شیعیان نمی توانیم؟
از هر لحاظ كه فكرش را بكنيم به تصوير كشيدن چهره ي حضرت ابالفضل (ع) كار درستي نيست
باسلام به نظر بنده این را باید علما ومراجع تقلید و کسانیکه در مسائل دین تخصص دارند نظر بدهند از نظر خودم به نظر میرسد این کار اشتباه است و هنوز جامعه امادگی لازم برای روبرو شدن با این مسائل را ندارد و سینمای ماهم توان به تصویر کشیدن درست وقایع وشخصیت های معصومین را ندارد.
حقیقتا حکم دقیق به تصویر کشیدن چهره ی برگان دین را نمی دانم. زیاد شنیده ام که این کار درست نیست اما وقتی به منزل امام (ره) در جماران رفتم، قاب عکسی در آن جا وجود داشت که در آن تصویر مرد جوانی خوش سیما به چشم می خورد که آن را به حضرت محمد(ص) نسبت می دهند که متوجه شدم در زمان حیات امام نیز این عکس در اتاق ایشان وجود داشته است.
متاسفم.چطوراقای درویش چنین کاری وانجام دادند.مریم مقدس روهم دیدیم....
سلام. الان حدوداً 2/30 ساعت از شروع فیلم می گذره و احتمالاً همین الاناس ک فیلم تموم شده باشه لطفاً اگه فیلمو دیدید فعلا در حد یکی دو جمله توصیفش کنید منتظریم. ممنون
اتفاقا به نظرم نشان دادن تصویر شخصیت هایی مثل حضرت ابوالفضل می تواند باعث شود مردم خیلی بهتر با ایشان ارتباط برقرار کنند. آدمی که آسمانی رفتار کرد.
کاش تو فیلم مختار هم اجازه می دادند.
بسیار کار اشتباهی کردند. واقعا متأسفم
اشتباه است این کار ایجاد ذهنیت غیر واقعی از حضرت عباس علیه السلام می کند و شان ایشان را پایین می آوردبه همان دلیلی که چهره امام حسین علیه السلام نشان داده نمی شود
پیامبر با اون همه مقامش نزد خدا فرمودند من هم بنده ای همانند شما واز جنس خاکم ؟خدا را نبینیم ؟پیامبر رو هم نبینیم؟امام رو هم نبینیم؟ یرادر امام رو هم نبینیم؟جاش گنبد و مناره ضریح هاله نور و خرافه .....
من حضرت عباس (ع) رو دیدم
چهره حضرت شباهتی به تمثال هایی که ازشون ساختند نداره، و در سریال مختار اون بازگیر به نقش مولا ابالفضل نمیخورد.
امیدوارم در این فیلم چهره پردازی بهتر باشه
حضرت عباس معصوم نیست و نمایش چهره ایشون اشکالی نداره
دوستان عزیز! من فکر میکنم که اگر بشود چهره را نمایش داد، فدا کاری و ایثار گری ایشان که به زحمت به تصویر کشیده می شود، در ذهن بیننده پایدارتر می ماند.
من خودم هیچگاه تصویر رشادتهای حمزه سید الشهدا را در فیلم محمد (ص) رسول الله را فراموش نمی کنم. در صورتیکه تصویر واضحی از رشادتهای امیرمومنان علی(ع) از آن فیلم در ذهنم نیست.
السلام عليك يا اباعبدالله الحسين
السلام عليك يا ابالفضل العباس
وای بر مسئولین-وای بر ما
بی حرمتی به ساحت مقدس آن حضرت را محکوم می کنیم -انشاالله دلسوختگان آن حضرت جواب دندان شکنی به این بی حرمتی خواهند داد
عیسی هم پیامبر بود الوالعزم هم بود
نشان دادن چهره مشکل ما نیست
اعتقاد عوامانه مردم مشکل ماست. مردم اونقدر شخصیت رو جدی می گیرن که فکر می کنند اون بازیگر واقعا حضرت عباس(ع) هستش و رفتار او در زندگی وافعی اش رو به پای حضرت و دین می نویسن. مثل ماجرای امامزاده سیتا یا فیلم مسافر ری که نمی ذاشتن حرم ساختگب امام حسین ع رو خراب کنند.یا حتی یوسف پیامبر
مشکل اصلی اینه عزیزان
آخه عزیر من سیما و چهره که مهم نیست اصل مطلب سیرت آن بزرگواران است . چرا این قدر تعصب داشته باشیم
مگر تصویر حضرت عباس(ع) بعد از شش ماه از پایان مختارنامه در فضای مجازی پخش نشد؟
پس چرا اینقدر حاشیه درست میکنید تا زحمات آقای درویش نادیده گرفته بشود
یا قمر بنی هاشم
سلام.
چطوره که نشان دادن چهره پیامبران خدا نظیر ابراهیم، عیسی، موسی، یوسف، یعقوب، زکریا و .... ایراد ندارد ولی چهره حضرت عباس (ع) اشکال دارد؟ نکند ما رتبه ایشان را از پیامبران اولوالعزم بالاتر می دانیم؟
باید متوقف بشود همین امروز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
بابا بی خیال
اینقدر جدی!!!!!!
حساس نشو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
آفرین آفرین به شما انسان هزاره سوم
خدا رحمت کنه روح والای آیت الله العظمی سید عزّالدین حسینی زنجانی رو که همون ایام پخش سریال مختارنامه هم مجوز پخش اینگونه تصاویر رو داد؛ ولی متاسفانه این فتوا و فتاوی مشابه اون کمتر شنیده شد.
تابو تا کی!؟
فردا روزی اگر بازیگر این نقش بزرگوار خطایی حتی اگر خیلی کوچک باشد ازش سر بزند در ذهن کوچک و بزرگ.حک خواهد شد که این حضرت عباس است....
دیگر خودمانیم و و غریبه کسی نیست مردم ما اینطور هستند....
کار بسیار اشتباهی کردند...
ان کسایی که میخواهند ان حضرت را با دیدن چهره ی یک بازیگر بشناسند بهتر است کمی مطالعه کنند وگرنه چه چهره معلوم باشد چه نباشد محتوا نقش تغییر نمیکند....و من متوجه نمیشون کجای این موضوع به تبعیض ربط دارد.
دوستان تعزیه را فراموش کردید؟! در تمامی شهرها و روستاهای ایران اشخاص مختلفی در نقش امام حسین(ع) و حضرت عباس(ع) بازی می کنند فقط نام آن تعزیه است و نام این سینما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۶
تعزیه مقام و منزلت خیلی بالاتری دارد
تعزیه رو با سینمای پر از ..... قیاس نکن
باورکنیم گمنامی خیلی شیرین تروزیباتراست.
آماده جلو زدن از تروی و قلمرو بهشتی و گلادیاتور هست انشاله دیگه؟
1- نشان دادن چهره اشتباه است؛ بدیهی است که هرکس آن فیلم را ببیند امام یا هر شخصیت بزرگوار دیگری را همیشه با همان چهره به خاطر می آورد.
2- واضح است که در ناخودآگاه همه مخاطبان تاثیر منفی می گذارد.
3- ما داستان ائمه و امام حسین را آنقدر واضح داریم که به نظرم نیازی به این همه تاکید روی فیلم ساختن از آنها نداریم.
4-دراماتیزه کردن ارزش رو از ده فرمان کیشلوفسکی یاد بگیرید نه اینکه سعی کنید با حرکت های اینچنینی دست به جلب توجه بزنید.
5- منتصب کردن یک چهره خاص و سعی در زیبا جلوه دادن آن به ائمه و بقیه خود به خود القای این مفهوم است که زیبایی جز ارزش های ائمه است که قطعاً چنین نیست و اگر چنین باشد در بنیاد دینمان باید شک کنیم.
6- بدیهی است که وقتی قبح عملی بشکند بعد از آن گام های دیگری هم در جهت شکستن بقیه امورات مشابه برداشته می شود.
7- با تمام این وجود من اصرار فیلمسازان برای نشان دادن چهره را صرفاً کاری تبلیغی می دونم که برای جلب توجه است...
مگه غیر از این است که هممون تعزیه دیدیم و تو تعزیه چهره همه کسانی که نام برده شده رو می بینیم چرا حساس مس کنیم قضیه رو
الهم صل علی محمد و آل محمد
اگر در زمان امام حسین علیه السلام و حتی گذشته تر نقاش با ایمانی وجود داشت و مورد اعتماد حضرت خاتم و شیعیان با ایمان بود و نقاشی این بزرگان رو می کشید آیا این تصویر نباید نشان داده میشد حالا ما که زیبایی باطنی بزرگواران رو میدانیم چه اشکالی داره که زیبایی ظاهری نیز در ذهنمان باشه به امید بررسی و درس گرفتن اعماق وجود امامان و نه بررسی شکل ظاهر
نمایش این چهره ها تنها محدودبه یکی دو سکانس است.
جانم فدای امام حسین و فرزندان و برادرانش و اصحابش و یارانش و دوستارانش
همیشه از خداوند می خواهم مرا نمیراند مگر به عشق امام حسین و خاندان مطهرش
اصلا از نظر هنر سینما، مخاطب برای همزاد پنداری باید چهره ی بازیگر رو ببینه تا با میمیک های چهره حس و حاله صحنه رو درک کنه مگر اینکه بازیگر از نظر پز ها و حرکتهای بدن(Body language) خیلی ماهر باشه.
اگر الان خودمون با چهره خوب بزرگانمون رو نشون ندیم، چه بسا بقیه یک چهره ی بد ازشون نشون بدن. چرا بعضی وقتها رگ غیرت میزنه بالا و فقط به نوک انگشتمون نگاه میکنیم؟
بعضی از محدودیتهای سلیقه ای باعث عدم پرداختن به تاریخ اسلام و مظلومیت ائمه می گردد. اگر نتوانیم فضای زندگی ائمه واطرافیان آنها را به تصویر بکشانیم ، نخواهیم توانست با بصیرت کافی نسبت به وقایع زمان خود چی ببریم
با سلام
به نظر بنده اگر قرار است تصویر هیچ کدام از این بزرگواران نمایش داده نشود، پس نبایستی تصویر پیامبران قبل از پیامبر اکرم هم چه در سیما و چه در سینما پخش شود. چگونه است ما چهره نازنین حضرت عباس (ع) را نمی خواهیم نشان دهیم ولی چهره حضرت ابراهیم (ع)جد رسول الله (ص) و ... که شریعت داشته اند و یا دیگر پیامبران تشریعی که به تصویر کشیده می شود هیچ کس حتی علما هم اعتراض نمی کنند. یعنی ما انسان های غافل شان و رتبه حضرت عباس را از پیامبران هم بالاتر می بریم؟
شاید هم باشد، الله اعلم. خداوند خود به این موضوع اگاه است که چه کسی چه مقامی نزد خداوند دارد. شاید حضرت عباس مقامی داشته باشند که تمام بشر به آن غبطه بخورند. من خود نیز در مشکلات به این بزرگوار، باب الحوائج متوسل میشوم و همیشه با لطف ایشان دست خالی از بر نگشته ام.
اما تمام صحبت من این است این رفتارهای گزینشی برای ما که ادعای شیعه مخلص داریم و میگوییم به تمام انبیای الهی ایمان داریم عمل زشتی است.
سلام بر حسین )ع( سلام بر ابوالفضل)ع” سلام بر شهدای کربلا ویاران حسین)ع(
در دزفول سبزی فروشی بود که سالها در تعزیه عاشورا نقش شمر را بازی می کرد و در همین شهر یک قصاب بود که او هم سالها نقش حضرت عباس (ع) را به عهده داشت و جالب اینکه مردم این دونفر را می شناختند و با هر دو نفر هم ارتباط وسلام و علیک داشتند مانند بقیه مردم ، چون درک می کردند که اینها نقش بازی میکنند حتی بازیگر نقش شمر به خاطر سن و سال ومحاسن سفیدش بیشتر مورد احترام بود!
سلام
جهره عباس،علی اکبر و علی اصغر
این طرز گفتن این عزیزان نیست
سعی کنید در ادبیات مذهبیتان از کلمه حضرت و علیه السلام استفاده نمایید....
واقعا متاسفم برایتان
توی همه فیلم های ساخته شده در ایران چهره پیامبرانی مثل حضرت مسیح و یوسف و ایوب (ع) نمایش داده می شه، حضرت ابوالفضل با اینکه جایگاه ویژه ای برای همه شیعیان دارن ولی جز چهارده معصوم هم نیستند، نمایش چهره پیامبران و عدم نمایش چهره ایشون یه جور استاندارد دوگانه است، تکلیف رو روشن کنید. اگر چهره پیامبران نمایش داده می شه نمایش چهره ایشون هم ایرادی نداره.
مثل مختار بازهم سانسور خواهد شد
تو به سیمای شخص می نگری
ما درآثار صنع حیرانیم
تنگ چشمان نظر به میوه کنند
ماتماشاکنان بستانیم
اتفاقاخیلی خوب است که این فیلم ها پخش بشود چون درسریال مختار که تصاویر واقعه عاشورا نشان داده نشد زیاد جالب نبود بعداینکه همه میدانند که این فیلم ساختگی است واگر تصویر پخش نشود مثل موقعی می ماند که پای روضه یک روحانی بنشینی وقتی مصیبت ازاهلبیت میخواند طرف شروع به گریه کردن میکند تابه جای حساس مصیبت میرسد یکدفعه حاج اقا میگوید لاحول ولا قوت الی به لله
توی همه فیلم های ساخته شده در ایران چهره پیامبرانی مثل حضرت مسیح و یوسف و ایوب (ع) نمایش داده می شه، حضرت ابوالفضل با اینکه جایگاه ویژه ای برای همه شیعیان دارن ولی جز چهارده معصوم هم نیستند، نمایش چهره پیامبران و عدم نمایش چهره ایشون یه جور استاندارد دوگانه است، تکلیف رو روشن کنید. اگر چهره پیامبران نمایش داده می شه نمایش چهره ایشون هم ایرادی نداره.
این صورتش بهانه‌ست او نور آسمانست
بگذر ز نقش و صورت جانش خوشست جانش
سلام با نشان دادن چهره دنیایی یک شخص هر جقدر زیبا هم که باشد چهره ملکوتی نقش بسته در ذهن مردم از حضرت عباس و سایر اهل بیت (علیهما سلام ) را مخدوش نکنند
بسیار کار زشتی است همان هنرپیشه که شده حضرت عباس میره تو سریال شاهگوش یکدفعه میشه خواننده وای بر ما مسلمونها که به اعتقادات خودمونم احترام نمی زاریم
ببخشید. اگر اشتباه است از فردا بفرمایید همه نمایشهای تعزیه که در آن حتی نقش امام حسین هم بازی می شود را تعطیل و تکفیر کنید!!!!!!!
دم به دم بر همه دم بر گل رخسارش. صلوات.
سلام بر همه
حالات اولیای خدا با دیگران متفاوت است. چهره، صدا، راه رفتن، نگاه و دیگر شئونات آنان به گونه ای است که بر انسان تاثیر میگذارد و او را به سوی خدا سوق میدهد. بنابراین هیچ بازیگری نمیتواند در نقش اولیای خدا بازی کند. در تاریخ آمده که برخی از سران مشرکین مکه مخفیانه تلاوت قرآن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله را می شنیدند (هر چند به خاطر دنیایشان با ایشان مخالفت می کردند). آیا کسی میتواند در نقش ایشان قرآن تلاوت کند؟ بنابراین فکر میکنم بهتر است در ایفای نقش به جای اولیای خدا به حداقل اکتفا شود.
تابناک نشون بده لطفا.
من یک اهل سنت هستم، چند وقت پیش قسمتی از سریال حضرت عمر رو تماشا میکردم که چهره خلفای راشدین را نشان میدهد.
لذتی که از تماشای چهره نقش حضرت علی بردم در هیچ سریالی تجربه نکرده بودم. حتی در فیلم حضرت محمد(ص).
واقعا چهره ای در شان حضرت علی بود.
نشان دادن چهره هیچ اشکالی ندارد.
از نشون دادن چهره حضرت عباس، حضرت قاسم، حضرت علی اکبر اگر بگذریم

ولی پخش صدای حضرت زینب رو نمیشه تحمل کرد!!!
من الان از نمایش فیلم اومدم. جدا از نشون دادن چهره عزبزان آل الله بسیاری از وقایع بدون سند و یا دارای اشکال روایی بود که بهنر بود علما قبلا در خصوص نمایش این فیلم نظر میدادند تا دچار اشکالات عدیده بعدی نباشیم.لازم به ذکر است به لحاظ فنی و هنری با اثر بزرگی رو به رو هستیم اما به لحاط محتوایی نیاز به تجدید نظر در بسیاری از صحنه ها میباشد.به عنوان مثال صحنه شهادت حضرت علی اصغر (ع) اجرای ضعیف و غلط های بسیاری داشت ... چه لزومی داشت تصویر ریخته شدن خون ایشان که در روایات داریم که قطره ای از آن به زمین نمیرسد بر روی سم اسبان نشان داده شود و به جای تیر اندازی حرمله لشگری از تیراندازان ، تیر می انداختند که نشانی از آن در تاریخ اسلام نیست و یا صحنه شهادت حضرت عباس (ع)و...
حالا چه فایده ای داره نشون دادن چهره !؟ اگه کسی به این سوال پاسخ داد ! ...
خوب شد توی سریال مختار حضرت اباالفضل رو نشون ندادن چون واقعا قد و قواره و طرز جنگیدنش به حضرت نمی خورد. توی فیلم داشت توی میدان نبرد فرار میکرد و دشمن دنبالش بود. حضرت هیچوقت پشت به دشمن نجنگیدن...
نشان دادن چهره شهىدان كربلاكه بعضى ازعلمابراى آنها مقام عصمت قائل انداشتباه مهلكى خواهد بود،اىنگونه مسائل نظرعقلا رامىخواهد نظرعالم بزرگ جهان تشىع حضرت آقاى وحىد بسىار جالب وخواندنى است
منم برم فامیلیمو عوض کنم زمانی تا شاید مثل مصطفی زمانی و بهادر زمانی نقش یه بزرگوار دیگه رو هم بمن بدن
مقام والای حضرت ابوالفضل درپیشگاه خداوند مقامی است که شهدا به آن مقام غبظه می خورند . حضرتش چهره ای الهی و ملکوتی دارد لذا ذر این چهره خاکی و انسانی نمی گنجد نباید چهره آن بزرگوار برای ... جلب توجه و جذب بیشتر بیننده به تصویر کشید !!! ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان