بازدید 28966
۹
در حاشیه اهدای جایزه آسیا ـ پاسیفیک به مریلا زارعی؛

برای چنین‌ روزهایی همه جشنواره‌های خارجی را با یک چوب نزنید

نه می‌توان همه جشنواره‌های خارجی را تأیید ‌و از عملکردشان دفاع کرد و نه می‌توان جشنواره‌های فرهنگی و به ویژه جشنواره‌های سینمایی را با یک چوب راند و فاقد اعتبار تلقی‌شان کرد. باید از رویکرد مطلق در این زمینه، اعم از دفاع مطلق یا حمله مطلق‌ پرهیز کرد؛ رویکردی که اگر از ابتدا در پیش گرفته شده بود، تبریک‌ها با زارعی با کژتابی ادبی همراه نبود.
کد خبر: ۴۵۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۳ 15 December 2014
پس از آنکه مریلا زارعی برای بازی در نقش مادر شهید در فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار از سوی هیأت داوران جشنواره آسیا ـ پاسیفیک جایزه ویژه دریافت کرد، این اتفاق با موجی از استقبال همراه شد؛ اما این بار در میان استقبال‌کنندگان، چهره‌هایی بودند که مخالف صریح هر نوع جایزه و جشنواره‌ای بودند؛ اتفاقی که نشان می‌دهد زدن همه جشنواره‌ها با یک چوب اشتباهی راهبردی است.

به گزارش «تابناک»، فیلم «شیار ۱۴۳» به کارگردانی نرگس آبیار به واسطه برخورداری از مضمون متفاوت و فضای غیرکلیشه در پرداخت به شخصیت یک مادر شهید، با نگاه مثبتی همراه شد؛ اما ظاهراً این فضای مثبت به خارج از کشورمان نیز تسری یافت و هیأت داوران جوایز سینمایی آسیا ـ پاسیفیک در سال ۲۰۱۴، جایزه ویژه خود را به مریلا زارعی، بازیگر توانمند سینمای ایران داد.

زارعی پس از دریافت جایزه خطاب به حاضران گفت: «از داوران تشکر می‌کنم. خوشحالم که این جایزه را دریافت کردم. وی ادامه داد: من یک ایرانی هستم. ایران کشوری است پهناور و ثروتمند در قلب آسیا با مردمانی صلح دوست‌؛ ثروتمند نه به خاطر نفتش، بلکه برای مادرانی که برای دفاع از کشورشان در جنگ نابرابر هشت ساله، از فرزندان و شوهرانشان گذشتند. از شما می‌خواهم به افتخار مادران سرزمینم، ادای احترام و تشویق کنید‌».

برای چنین‌ روزهایی همه جشنواره‌های خارجی را با یک چوب نزنید

زارعی که در «شیار ۱۴۳» نقش الفت مادر شهید را بازی کرده، با حضور در این جشنواره، جایزه‌اش را از هیأت داوران جشنواره دریافت کرد؛ هیأت داورانی که رئیسش اصغر فرهادی است و طبیعتاً نقش فرهادی به عنوان عضو ایرانی جشنواره هشتم آسیاپاسیفیک در جلب توجه داوران پیرامون اهمیت این فیلم قابل توجه است.

نرگس آبیار در مقام کارگردان توانسته ‌بازی کاملا متفاوت و چشمگیری از مریلا زارعی برای نقش اول فیلم بگیرد و همین بازی متفاوت باعث شد تا سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر برای مریلا زارعی به دلیل بازی در «شیار ۱۴۳» تعلق بگیرد؛ اما جشنواره فیلم فجر یک تفاوت اساسی با جشنواره فیلم آسیا ـ پاسیفیک داشت و آن هم موقعیت مکانی این جشنواره بود.

همین مسأله این تصور را پیش آورده بود که‌‌ همان برخوردی با زارعی خواهد شد که با اصغر فرهادی و بنی اعتماد و... پس از دریافت جوایزشان در این رویداد و رویدادهای مشابه انجام می‌شد؛ اما بر خلاف این پیش‌فرض، نه تنها دریافت جوایز با اقبال طیفی همراه شد که همواره دریافت هر نوع جوایز سینمایی خارجی را منکوب می‌کردند، بلکه در این زمینه شاهد صدور پیام‌های تبریک آنچنانی نیز بودیم و همین تغییر رویکرد‌ شگفتی‌ساز شد.
برای چنین‌ روزهایی همه جشنواره‌های خارجی را با یک چوب نزنید

این تغییر واکنش صرفاً به واسطه نقش‌آفرینی متفاوت مریلا زارعی در «شیار ۱۴۳» و فضای متفاوتی است که در یک سال اخیر تجربه کرده؛ اما حقیقت امر این است که به هر انگیزه‌ای بوده باشد، مهر تأییدی از سوی اشخاصی است که خط قرمزشان برای تأیید یا رد یک اثر سینمایی، جایزه گرفتن در جشنواره‌های خارجی است و این رویکرد صفر و یکی، منجر به خطاهایی می‌شود که اینک نمود یافته و منجر به تغییر موضع شده است.

جایزه آسیا ـ پاسفیک ‌مصداق بارزی برای نقد این دیدگاه است که در جشنواره‌های خارجی تنها به آثاری از ایران جایزه داده می‌شود که به سیاه‌نمایی فضای کشور بپردازد و اهدای جایزه به بازیگر نقش مادر شهید، آن هم در چنین بستر داستانی، متذکر می‌شود که باید بر فرضیه‌هایی که نگاه مطلق به پدیده‌هایی فرهنگی و هنری دارد، خط بطلان کشید و به چنین پدیده‌هایی نگاه چندوجهی داشت.

بدون تردید نه می‌توان همه جشنواره‌های خارجی را تأیید و از عملکردشان دفاع کرد و نه می‌توان جشنواره‌های فرهنگی و به خصوص جشنواره‌های سینمایی خارجی را با یک چوب راند و فاقد اعتبار و سیاسی تلقی‌شان کرد و باید از رویکرد مطلق در این زمینه، اعم از دفاع مطلق از جشنواره‌ها یا حمله مطلق به جشنواره‌ها‌ پرهیز کرد؛ رویکردی که اگر از ابتدا در پیش گرفته شده بود، تبریک‌ها با زارعی با کژتابی ادبی همراه نبود.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۹
...هنر سینما ی خوب و واقعی میتواند به فرهنگ ما کمک کند

فرهنگ خوب با پول حل نمیشود

با رفتار خوب مدیران کشور میتوانیم کشور را از فقر فرهنگی... نجات بدهیم
پاسخ ها
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
در سینما حتی اگر هنرپیشه ای جلوی دوربین رل مثبت بازی کند
و در جامعه منفی و حرکتهای غیر اصولی کند
به فرهنگ ما لطمه وارد میکند
حرفتان را کلا رد نمی کنم اما مردم مومن ما می فهمند چه وقت به یک هنرمند تبریک بگویند و چه وقت نگویند. دیگر هنرمندان هم با تمام وجود برای ایران اسلامی پا پیش گذارند تا دلهای مردم را جلب کنند
قبلا هم گفتم، باز هممیگم:

سینما سمه. ســـم. ما فیلم خوب و بد نداریم.
از اساس خرابه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
امثال فیلم روز واقعه یا سریال مختار یا امام علی(ع) این ها به نظرت بدن
یک کم فکر کن احساسی جواب نده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
چرا از این حضرات در اداره امور مملکت استفاده نمی کنید ؟ حیف نیست یک چنین گوهر هایی بدون استفاده بمانند ؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
شما کلاً حرف نزنی سنگین تره.
انصافا فیلم رخشان با نرگس یکی بود؟؟!! انصاف بدین لطفا! انـصـــــــــــاف!
ضمنا حرفهای مریلا برای ما مهمتر بود از خود جشنواره و الا هم رجایی رفت سازمان ملل حرف زد هم ...
هر چیزی به نفع ماست ... خوب هست و هر چیزی به نفع ما نیست بد هست. اگر جشنواره جایزه دهد به فیلم...، خوب هست و اگر مثلا به فیلم اصغر فرهادی و کیارستمی جایزه بدهد بد هست!!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار