بازدید 12708

لشکرکشی توئیتری در عربستان همزمان با بیماری پادشاه

همزمان با بیماری پادشاه عربستان سعودی پیام‌های زیادی در شبکه اجتماعی توئیتر علیه ولیعهد سابق این کشور در حال انتشار است.
کد خبر: ۹۹۱۸۰۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۳ 21 July 2020
به گزارش تابناک به نقل از فارس، منابع خبری گزارش داده‌اند همزمان با بستری شدن «ملک سلمان»، پادشاه عربستان سعودی در بیمارستان پیام‌های توئیتری زیادی علیه «محمد بن نایف»، ولیعهد سابق سعودی در حال انتشار است.

طبق گزارش خبرگزاری «رویترز»، کاربران در حال متهم کردن بن‌نایف به فساد هستند. دو منبع در گفتگو با رویترز هدف از انتشار این پیام‌ها را اعتبارزدایی از ولیعهد سابق عربستان سعودی قبل از اعلام جرم علیه او و هموار ساختن راه «محمد بن سلمان» برای نشستن بر تخت پادشاهی عنوان کرده‌اند.

محمد بن‌نایف سال ۲۰۱۷ طی کودتایی در کاخ پادشاهی عربستان سعودی از سمت ولیعهدی سعودی برکنار و محمد بن‌سلمان جانشین او شد. پیام‌ها علیه بن‌نایف از روز جمعه آغاز شده‌اند و علاوه بر او دستیارش «سعد الجبری»، مقام سابق سعودی را هم شامل شده‌اند.

دو منبع که خواسته‌اند نامشان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفته‌اند این طوفان توئیتری از سوی کاربران توئیتری وابسته به حکومت هدایت می‌شود و هدف آن هدایت افکار عمومی به سمت طرح اتهامات رسمی فساد علیه محمد بن‌نایف است.

یکی از این منابع که درباره این موضوع اطلاعات دارد گفت: «آن‌ها از ماه مارس مشغول آماده کردن اسنادی علیه او هستند.» وی اضافه کرد کاربران توئیتری به دنبال لکه‌دار کردن حیثیت او هستند.

دومین منبع مورد استناد رویترز گفته این طوفان توئیتری از حمایت حکومتی برخوردار است چرا که چهره‌های شاخص سعودی که به بن‌سلمان نزدیک هستند به این پیام‌ها ضریب می‌دهند.

اصلی‌ترین رقیب بن‌سلمان

محمد بن نایف قبل از اخراج و کناره‌گیری از قدرت، مهم‌ترین رقیب محمد بن‌سلمان برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی بود. او کنترل نیرو‌های امنیتی سعودی را در دست داشت، از روابط نزدیکی به دستگاه‌های جاسوسی کشور‌های غربی برخوردار بود و چهره‌ای محبوب در میان محافظه‌کارانی به شمار می‌رفت که توسط بن‌سلمان به حاشیه رانده شدند.

مسئولان عربستان سعودی بن‌نایف را ماه مارس بازداشت کرده‌اند و او همراه با دو شاهزاده دیگر در مکان نامعلومی نگه‌داری می‌شود.

بیماری ملک سلمان

این خبر در شرایطی منتشر می‌شود که منابع خبری در عربستان سعودی، صبح دوشنبه از انتقال «سلمان بن عبدالعزیز» آل سعود شاه این کشور به بیمارستان خبر دادند.

وبگاه خبری روزنامه عکاظ نوشت: «امروز دیوان سلطنتی این بیانیه را منتشر کرد؛ خادم الحرمین الشریفین سلمان بن عبدالعزیز آل سعود... امروز دوشنبه ۲۹ ذی‌القعده ۱۴۴۱ مصادف با ۲۰ جولای ۲۰۲۰ برای اجرای شماری از معاینات به دلیل التهاب در کیسه صفرا، به بیمارستان تخصصی ملک فیصل ریاض منتقل شد.»

در این بیانیه به جزئیات بیشتری اشاره نشده است.

سلمان بن عبدالعزیز پسر بیست‌وپنجم عبدالعزیز (بنیانگذار پادشاهی سعودی) هفتمین شاه کشورش است که از سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید.

ارتش ربات‌ها و ترول‌های رژیم سعودی

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی از جمله نیویورک‌تایمز گزارش‌هایی درباره توسل رژیم عربستان سعودی به «ربات‌ها» و همچین «ترول های» مجازی برای انتشار پیام‌هایی در حمایت از این رژیم منتشر کرده‌اند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی به تاریخ ۲۰ اکتبر سال ۲۰۱۸ از تشکیل نهاد‌هایی موسوم به «مزرعه‌های ترول» در ریاض به دستور «محمد بن سلمان» برای ساکت کردن مخالفان آل‌سعود در فضای مجازی و انتشار پیام‌هایی در حمایت از آن‌ها خبر داده بود. گفته می‌شود صد‌ها نفر در این نهاد‌ها مشغول به کار هستند.

رسانه‌های بین‌المللی همچنین فاش کرده‌اند یکی از پروژه‌های «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی که ترور شد مبارزه با ارتش ترول رژیم سعودی بود. گزارش‌ها حاکی است او سپتامبر سال ۲۰۱۸ برای پیشبرد این پروژه مبلغ ۵۰۰۰ دلار به حساب «عمر عبدالعزیز»، یکی از مخالفان آل‌سعود واریز کرده بود.

طرح خاشقچی برای مقابله با ارتش ترول‌ها و ربات‌های بن‌سلمان، «زنبور‌های الکترونیک» نام داشت. خاشقچی ۱۱ روز قبل از آنکه ترور شود در توئیتر نوشته است: «زنبور‌ها دارند می‌آیند.»
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل