بازدید 13701
۲
افت قیمت نفت عامل اصلی کاهش جذابیت فروش

چرا روابط تجاری ایران و چین کاهش یافت؟

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان این که تحریم‌های آمریکا شرکت‌های چینی را برای همکاری با ایران مردد کرده است، گفت: عدم عرضه نفت ایران حتی در بازارهای خاکستری منجر به کاهش زمان فروش نفت می‌شود که این مسئله معضلاتی از جمله «کاهش رتبه تجاری» و «از دست دادن مشتریان‌های نفتی» را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر: ۹۷۶۷۳۱
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۹ 06 May 2020

 

به گزارش تابناک به نقل از خبرآنلاین، مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین با اشاره به کاهش روابط تجاری میان ایران و چین در ماه‌های اخیر اظهار داشت: این کاهش ناشی از شوک قرنطینه و تعطیلی‌های بلند مدت است به همین خاطر در حال حاضر نمی توان تحلیل‌های عمیق انجام داد.

وی با بیان این که بخش عمده‌ای از تجارت خارجی ایران شامل نفت، گاز، میعانات گازی، فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی است، ادامه داد: به خاطر کاهش تجارت جهانی بر اثر کرونا، تقاضا برای انرژی مورد نیاز کارخانجات و مواد اولیه به شدت افت کرده است.

چینی‌ها خریداران عمده نفت ایران

حریری با بیان آن که بعد از تحریم‌های آمریکا عمده نفت ایران توسط چینی‌ها خریداری می‌شود، گفت: مجموع مبادلات ایران با چین در سال ۲۰۱۹ ، ۲۳ میلیارد دلار بوده است که از این میزان ۱۲ میلیارد دلار مربوط به صادرات و ۱۱ میلیارد دلارِ دیگر نیز به واردات از چین اختصاص دارد.

وی در ادامه با تشریح حجم صادرات ایران به چین ادامه داد: بخشی از این ۱۲ میلیارد دلار صادرات مربوط به نفت و بخش دیگر غیرنفتی است؛ به عنوان مثال پیشتر اگر در روز ۱۰۰ بشکه نفت از سوی ایران فروخته می‌شد چیزی نزدیک به ۸۰ بشکه نفت آن را چینی‌ها خریداری می‌کردند.

 

تحریم‌های آمریکا روی روابط تجاری ایران با دنیا موثر بوده است

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در پاسخ به این سوال که آیا جنگ اقتصادی میان آمریکا و چین روی روابط تجاری این دو کشور موثر بوده است یا خیر، گفت: تنش‌های اقتصادی میان چین و آمریکا روی روابط سیاسی ایران و چین تاثیر گذار نیست اما باید اذعان داشت که تحریم‌های آمریکا روی روابط تجاری ایران با کل جهان تاثیر گذار بوده است.

حریری در همین راستا با بیان این که تحریم‌ های آمریکا روی شرکت‌های بین‌المللی چینی نیز تاثیرگذار است، تصریح کرد: از آن‌جایی‌که شرکت‌های بین‌المللی چینی در صورت همکاری با ایران مشمول تحریم های آمریکا می‌شوند به همین علت در همکاری با تجار ایرانی مردد هستند.

افت قیمت نفت عامل اصلی کاهش جذابیت فروش

حریری در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان این که در حال حاضر تجارت جهانی حدود ۱۳ درصد افت داشته است، گفت: این مسئله ناشی از جنگ اقتصادی میان برخی کشورها از جمله عربستان و روسیه بوده که منجر به افت قیمت نفت به یک چهارم آن نسبت به سال گذشته شده است.

این فعال بخش خصوصی همچنین با بیان این که به دلیل تحریم‌های آمریکا علیه ایران، چین بخش عمده‌ای از نیاز نفتی خود را از سایر کشورها تهیه می‌کند، گفت: این کشور پیشتر چیزی در حدود ۶۵۰ هزار بشکه نفت را از ما خریداری می کرد که هم اکنون این اتفاق نمی افتد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، کرونا و افت قیمت نفت را عامل اصلی کاهش جذابیت فروش نفت ایران دانست و عنوان کرد: تا پیش از افت جهانی قیمت نفت، دولت برای فروش از شیوه‌هایی مانند تخفیف روی قیمت فروش یا تسهیل برای مشتریان در نحوه پرداخت، نفت ایران را به دنیا عرضه می‌کرد.

حریری در پایان گفت: عدم عرضه نفت ایران حتی در بازارهای خاکستری منجر به کاهش زمان فروش نفت می شود که این مسئله معضلاتی از جمله «کاهش رتبه تجاری» و «از دست دادن مشتریان‌های نفتی» را به دنبال خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲
پول نفت سر سفره مردم نرسیده پس بهتره برای اونایی هم که میبرن قطع بشه، آمین
ولی تو این وضعیت چرا هنوز آشغال های چینی یکه تاز بازارهای ما هستند؟ واقعا در این شرایط هنوز هم می توان ادعای استقلال داشت؟ این همه خون دل خوردیم که به اینجا برسیم؟ چین به خاطر منافعش رابطه تجاری با ایران را قطع کرده است ولی ما به خاطر نمی دانم چه چیز هنوز هم داریم رابطه با این کشور و آشغال هایش را گدایی می کنیم!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر