بازدید 12364
۳

اقلیم ایران در آینده به چه سمت و سویی حرکت می‌کند؟

دبیر مرجع ملی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم گفت: بارش‌های خوب دو سال اخیر نشان‌ دهنده پایان خشکسالی‌ها یا ورود به ترسالی نیست.
کد خبر: ۹۷۵۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۸ 03 May 2020

به گزارش «تابناک»، صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: زمانی که می‌خواهیم تغییرات اقلیمی را بررسی کنیم باید یک دوره زمانی ححداقل ۳۰ ساله را درنظر بگیریم. در مورد وضعیت بارش‌ها در ایران نیز باید گفت که بارش‌های خوب دو سال اخیر نشان‌دهنده پایان خشکسالی‌ها یا ورود به ترسالی نیست. در طول سال‌های اقلیمی گذشته، ما در کشور سال‌های خشک و ترسالی را تجربه کرده‌ایم و بر اساس آن یک میانگین عددی بارش برای ایران در نظر گرفته‌ایم بنابراین صرف اینکه بارش‌ها طی دو سال اخیر بیشتر از حد میانگین بوده است نمی‌توان گفت که اقلیم ما عوض شده و وارد دوره ترسالی شده‌ایم.

دبیر مرجع ملی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم با اشاره به اینکه کشور ایران در طول تاریخ موسوم به کشوری خشک و نیمه خشک بوده است، تصریح کرد: تغییر اقلیم به ترسالی زمانی اتفاق می‌افتد که ما در کشور ۳۰ سال مداوم بارش‌های بیش از نرمال داشته باشیم. از این‌رو به راحتی نمی‌توان در مورد اقلیم و تغییرات آن صحبت کرد.

ضیاییان ادامه داد: در حال حاضر بحث‌های تغییر اقلیم در جهان دوره‌های ۱۰۰ ساله پس از صنعتی شدن را مورد بررسی قرار می‌دهد. پس از انقلاب صنعتی بشر گازهای آلاینده‌ای را در جو منتشر کرده است که سبب تغییر در روند اقلیمی جهان شده بنابراین این تغییر طی چند ۱۰۰ سال رخ داده است و به عنوان تغییرات اقلیمی شناخته می‌شود اما آنچه که در کشور ما طی دو، سه سال اخیر رخ داده «نوسانات اقلیمی» است.

وی در ادامه ضمن اشاره به اینکه بارش‌ها در کشور طی دو سال اخیر نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است اما این اولین بار نیست که چنین اتفاقی در اقلیم ایران رخ می‌دهد، گفت: در سال‌ شمسی بارشی ۷۱ و ۷۲ حدود ۵۴ درصد افزایش بارش در کشور داشتیم همچنین در سال 76 نیز ۴۰ درصد افزایش بارش گزارش شده است. همه این‌ها نشان می‌دهد که وقوع بارش‌های بیش از نرمال در کشور پیش از این سابقه داشته و منجر به ورود به دورهای ترسالی نشده است.

دبیر مرجع ملی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم با تاکید بر اینکه فراموش نکنیم ترسالی دو سال اخیر پس از یک دهه خشکسالی رخ داده است، اظهار کرد: درحال حاضر نمی‌توان پیش‌بینی کرد که وضعیت بارش‌ها در سال آینده آبی چگونه خواهد بود.

به گفته ضیاییان چهار سناریوی مختلف برای اقلیم کشورها در آینده در نظر گرفته شده است. نوع خوشبینانه این سناریو این است که کشورها متعهد شوند و میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند و سناریوی بدبینانه این است که کشورها متعهد نشوند و میزان انتشار گازهای آلاینده خود را کاهش ندهند. بر اساس تمام این سناریوها ایران به جز بخش‌هایی از جنوب آن در ۵۰ سال آینده تعداد سال‌های خشک بیشتری نسبت به سال‌های ترسالی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: تغییر اقلیم در همه کشورها تاثیر یکسانی ندارد. پیش‌بینی می‌شود در برخی از مناطق از جمله کشورهایی که نزدیک به خط استوا و اقیانوس‌ها هستند بارش‌ها بیشتر شود.

ضیاییان در پایان توضیح داد: تغییر اقلیم سبب می‌شود که شدت و فراوانی حالت‌های حدی هواشناسی و پدیده‌های جوی مخرب افزایش پیدا کند. برای مثال وقوع بارش‌های مکرر سیل‌آسا در کشور ما نمونه‌ای از این پدیده‌های حدی هستند که تعداد و شدت آن‌ها نسبت به قبل بیشتر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳
وقتی نمیدونید لازم نیست اظهار نظر کنید.
چرا شماها تا سه سال پیش نمیگفتید که ممکنه وسط این اقلیم خشک و طولانی مدت ترسالی هم داشته باشیم.
اونهایی که با اطمینان میگفتند که ایران خشک و کویر خواهد شد کیا بودن ؟ شما اون موقع مصاحبه کردین بگین ممکنه این مدلی نباشه!؟
از چهار تا سناريو دوتاش رو فرمودن دو تاى ديگه چى شد؟
فعلا که خداروشکر خوب بوده همش آیه یاس برا مردم نخونید جای این حرفها تمرکز کنید روی آموزش مردم برای حفاظت از آب
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر