بازدید 10998
۷

افزایش تولید مرغ، سیاستی غیراصولی بود

رییس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان گفت:تولید هر جوجه یکروزه در ایران حدود ۲۰۰۰تومان هزینه دارد بنابراین معدوم سازی ۱۵میلیون قطعه جوجه به معنای نابودی ۳۰میلیارد تومان سرمایه ملی است.
کد خبر: ۹۷۳۲۰۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۷ 19 April 2020

مجید موافق قدیری در واکنش به معدوم سازی حجم گسترده‌ای از جوجه‌های یکروزه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: شیوع ویروس کرونا باعث شده مشکلاتی که صنعت مرغداری از سال ۹۸ با آن مواجه شده بود، بیشتر شود و به بحرانی شدن شرایط صنعت بینجامد.

وی اضافه کرد: برای شش ماهه اول سال ٩٩ پیش بینی متوسط تولید جوجه یکروزه ١٣٤ میلیون قطعه در ماه بود که همین میزان تولید در شرایط عادی ١٣ میلیون قطعه مازاد دارد چه برسد به الان که با شیوع کرونا و کاهش مصرف نیز مواجه هستیم.

قدیری با بیان اینکه طی سالیان متمادی، متوسط رشد مصرف ۵ درصد بوده است، افزود: سوال اینجاست که چگونه میزان مصرف از سال ۹۷ تا ۹۹ بیش از ۱۸ درصد رشد داشته است؟

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه این میزان حذف و معدوم سازی جوجه یکروزه مشکلی را از صنعت حل نخواهد کرد، گفت: شیوع کرونا آسیب زیادی به تقاضا زده و مصرف حدود ۳۰ درصد کاهش یافته است بنابراین تولید جوجه یکروزه در شش ماهه اول امسال باید به حدود ۱۰۰ میلیون قطعه در ماه کاهش یابد.

وی ضمن انتقاد شدید از دخالت دولت در بازار جوجه یکروزه و مرغ گفت: امروز تولید هر جوجه یکروزه در ایران حدود ۲,۰۰۰ تومان هزینه دارد بنابراین معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه به معنای نابودی ۳۰ میلیارد تومان سرمایه ملی است که بیش از ۹۰ درصد این سرمایه یارانه و ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تخصیص داده شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران توضیح داد که در سال گذشته علی رغم تذکرات متعدد و مکرر تشکلهای مرتبط با صنعت طیور ایران، بر اساس تصمیم سیاستگذار اقتصادی مبنی بر افزایش غیر اصولی تولید مرغ، روند افزایشی بین ۱۰ تا ۱۲ درصدی در سه ماهه سوم سال ۹۷ را شاهد بودیم که قیمت خرده فروشی مرغ زنده ۸ هزار و ۵۰۰ تومانی نشانگر آثار زیان بار این تصمیم غیر کارشناسی است.

وی گفت: با توجه به افزایش جوجه ریزی واحدهای تولید مرغ مادر، در ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ با افزایش ۱۶ درصدی تولید نسبت به ۶ ماهه اول سال گذشته - علاوه بر مازاد تولید ناشی از کرونا -مواجه خواهیم بود.

موافق قدیری تاکید کرد: پیش بینی می‌شود این افزایش تولید در شرایط تحریم و کمبود داروهای دامپزشکی مورد نیاز و محدودیت تأمین ارز و مشکلات توزیع نهاده‌های دامی مورد نیاز صنعت طیور، تولید کنندگان را در سالی که حسب فرمایش مقام معظم رهبری «سال جهش تولید» نامگذاری شده است، با مشکلات جدی مواجه کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۷
شما یک سیاست اصولی نام ببر. دو تا هم نه، فقط یکی!
سلام و احترام افزایش تولید در هیچ کشوری سیاست اشتباهی نیست . در اطراف کشور ما جمعیت هایی است که مصرف سرانه بالای مرغ دارند و مرغشان را از برزیل و اروپا تامین می کنند همت و درایت بخش خصوصی و کمک دولت می توانست بازار خوبی برای مرغ ایرانی محیا کند که نشد که نشد وقتی در شرکت پشتیبانی امور دام اولین کانتینر مرغ به عمان از سوی ایران صادر شده روزنامه عمانی تیتر زد مرغ حلال ایران وارد بازار عمان شد .
در کشورتا سال 97 اگر استباه نکنم قریب 60 هزار تن مرغ به بازار کشورهای همسایه از جمله عراقو افغانستان صادر می شد .
"افزایش تولید مرغ، سیاستی غیراصولی بود."

بالاخره افزایش بود یا جهش؟
فقط میتونم بگم بیسوادی بیداد میکنه توی مسئولین
جهش تولید مرغ اشتباه بود!کشورهای دیگر صادرات دارند ولی در ایران شرکتهای تولیدی انحصار دارند!
بله درسته واقعاً غیر اصولی بود چونکه قیمت میشکست و اونوقت ممکن بود هموطن عزیزی که ماههاست سفره اش خالی از گوشت مرغ هست ، لااقل یک وعده میتونست پذیرای فرزندانش بشه و شرمندگیش کمتر.
تابناک عزیز
به داد مرغدار بدبخت برسید مرغش براش درآمده کیلویی 9500 تومان شرکت پشتیبانی جهاد کشاورزی با ناز و کرشمه می خره 7400 تومان اون هم کلی افت داره و سایز زیر 2 کیلو تا 1800 را می خره بقیه رو هم مرغدار بدبخت باید بده کیلویی 5000 تومان عملا قیمتی که دست مرغدار رو می گیره 6400 خواهد بود
این مسپولین بی کفایت فقط به فکر حق جاسات و حق مدیرت خودشان هستند ولاغیر.
این مسیله را رسانه ای کنید بلکه کسی به داد مرغداران برسه

اگر یک مرغداری کوچ 20000 قطعه داشته باشی
ضررر شما حدود 20000*3000 می شود حداقل 1200000000 ریال (120 میلیون تومان با احتساب وزن هر مرغ 2 کیلو) بعلاوه زحمت و ذلتی که کشیدی و شب نخوابی و استرس این است سال حمایت از تولید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر