بازدید 11508

همتی: ثبات، آرامش و رفاه بر می گردد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دشمنان در اهدافشان موفق نمی‌شوند و ان شاءالله ثبات، آرامش و رفاه به جامعه بر می‌گردد و از این مقطع عبور می‌کنیم.
کد خبر: ۹۷۲۴۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۳۲ 15 April 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا وسیما، عبدالناصر همتی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما با شرح برنامه‌های مختلف بانک مرکزی، درباره نحوه تامین بسته ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت برای جبران خسارت‌های ناشی از بیماری کرونا افزود: بخش قابل توجهی از این بسته با پشتیبانی نظام بانکی و بانک مرکزی تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون سود رسمی بانکی ۱۸ درصد است گفت: پیشنهاد دادیم که بنگاه‌های آسیب دیده را پشتیبانی کنیم همچنین از سوی دیگر تقاضا را مراقبت کنیم تا اقتصاد هر چه زودتر به حالت عادی برگردد.
آقای همتی اضافه کرد: بانک مرکزی با توجه به مشکلات کنونی بانک ها، پیشنهاد داد که بخشی از ذخایر قانونی بانک مرکزی یعنی حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان را آزاد کنیم.

وی ادامه داد: با جمع این رقم با سود صفر درصد و ۵۰ هزار میلیارد تومان نظام بانکی، میانگین نرخ سود، ۱۲ درصد می‌شود.

همتی افزود: بر اساس پیشنهاد مشترک بانک مرکزی و ستاد اقتصادی کرونا، دولت موافقت کرد که وام یک میلیون تومانی به مردم با سود صفر درصد پرداخت شود. این موضوع برای دولت ۲ هزار میلیارد تومان بار مالی دارد و قسط این وام هم ماهی ۳۵ هزار تومان در ۳۰ ماه است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: دولت در شرایط کنونی تحریم و کرونایی، بیشتر از این توان کمک ندارد.

همتی افزود: قرار است وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همه کسانی که یارانه می‌گیرند پیامک دهد که آیا از این وام می‌خواهند استفاد کنند یا خیر؟ در صورت پذیرفتن، وام پیش از آغاز ماه مبارک رمضان به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

وی ادامه داد: ۴ میلیون خانوار وجود دارند که در آمد کمتری دارند و آن‌ها بین یک تا ۲ میلیون تومان وام می‌گیرند به این صورت که برای خانوار‌های تک نفره یک میلیون، دو و سه نفره یک و نیم میلیون و بالای سه نفر دو میلیون تومان وام به آن‌ها تعلق می‌گیرند که قسط آن ماهی ۳۵ هزار تومان است و با دو ماه تنفس از ماه تیر از حساب یارانه آن‌ها کسر می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان از تسهیلات، سهم یارانه بگیران می‌شود و حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان از تسهیلات هم به کسب وکار‌ها تعلق می‌گیرد.

همتی افزود: ۱۰ گروه از مشاغل در کارگروه کمیته مربوط، تعیین شده است و شرط دولت برای ارائه تسهیلات این است که کارفرمایان، کارگران خود را اخراج نکرده باشند.

وی اضافه کرد: بخشنامه آن، یکشنبه در ستاد ملی کرونا نهایی می‌شود و پرداخت این تسهیلات اواخر اردیبهشت آغاز می‌شود و سود این تسهیلات ۱۲ درصد است.

همتی با بیان اینکه عمده توجه ما به کسب و کار‌های کوچک و متوسط است، ادامه داد: به مدت ۳ ماه، به ازای هر کارگر، هر ماه سه میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: تحریم ظالمانه آمریکا موجب کاهش بُنیه مالی دولت شده و مشکل تراز بودجه‌ای ایجاد کرده است بنابراین در این شرایط نمی‌توانیم به اندازه کافی تسهیلات ارائه کنیم و این در حالی است که ذخایر ارزی خوبی داریم، اما به علت تحریم‌ها نمی‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

همتی افزود: پارسال با وجود فشار‌های حداکثری، حدود ۴۰ میلیارد دلار ارز تامین کردیم.

وی در پاسخ به این پرسش که اثر تورمی ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات چقدر است؟ گفت: بنای ما بر این است که با استفاده از ابزار‌های گوناگون، نقدینگی و تورم را کنترل کنیم و برای این منظور برنامه‌های مختلفی داریم.

همتی افزود: در همین مدت که ایام قرنطینه و تعطیلات بود در سامانه «نیما» یک میلیارد دلار ارز ارائه کردیم و این نشان می‌دهد که بانک مرکزی در حال فعالیت است.

وی پیش بینی کرد تورم در محدوده ۲۰ تا ۲۲ درصد، کنترل شود.

همتی اضافه کرد: اکنون با وجود این شرایط، نرخ سود بین بانکی به ۱۶ و نیم درصد رسیده است.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اکنون تامین مالی از طریق بازار سرمایه کمتر از ۱۵ درصد است و برنامه ما این است که این رقم به حدود ۵۰ درصد برسد.

وی ادامه داد: وزارتخانه‌های اقتصاد و تعاون، کار و رفاه اجتماعی عرضه‌های اولیه خواهند داشت و بازار سرمایه، عمق بیشتری پیدا خواهد کرد.

همتی افزود: رشد اقتصادی کشور در سال ۹۷, منفی ۵ درصد بود و این رقم در سال ۱۳۹۸ با توجه به کاهش صادرات نفتی، افزایش یافت و رشد اقتصادی در فصل سوم بدون احتساب نفت به مثبت یک و سه دهم و با نفت به منفی ۶ و هفت دهم درصد رسید.

وی اضافه کرد: اگر موضوع کرونا پیش نمی‌آمد رشد صادرات غیر نفتی ما خیلی بیشتر و رشد با نفت هم بهتر می‌شد.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بدترین حالت، رشد منفی ما بیشتر از یک و نیم درصد نیست.

وی درباره درخواست اخذ تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول هم افزود: تسهیلات فعلی این صندوق فقط برای مبارزه با کروناست و پیش شرط‌های معمول را ندارد. همچنین این حق ماست، چون تاکنون حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار از پول کشورمان در این صندوق وجود دارد و اکنون حدود ۶۰ سال است که از این صندوق، وامی نگرفته ایم.

همتی ادامه داد: در این شرایط که مردم ما در سختی هستند و به تامین کالا و دارو نیاز دارند اگر از حق مان در این صندوق استفاده نکنیم پس کی اینکار را انجام دهیم؟

وی افزود: این رقم ۵ میلیارد دلار بخشی از نیاز‌های ماست و اگر این وام را پرداخت نکنند اتفاق خاصی نمی‌افتد، اما ماهیت آن‌ها روشن می‌شود و آن‌ها نشان خواهند داد که آیا در خدمت آمریکا هستند یا در خدمت مردمی هستند که از آن صندوق، حق دارند.

رئیس کل بانک مرکزی اضافه کرد: تاکنون این موضوع به خوبی پیش رفته است و ما با این پول می‌خواهیم کالا و دارو بخریم و کار دیگری با آن انجام نمی‌دهیم.

وی ابراز امیدواری کرد صندوق بین المللی پول صداقت خود را در این باره نشان دهد و به ما ثابت نکند که استقلالی ندارد.

همتی درباره یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از پول بلوکه شده کشورمان در لوکزامبورگ هم گفت: بانک مرکزی چند سال پیش، بخشی از ذخایر خود را اوراق دلاری خرید که از این مقدار، بخشی را وصول کرد و ۲ میلیارد دلار را آمریکایی‌ها بردند و خوردند که اکنون پیگیر حقوقی آن هستیم.

وی ادامه داد: درمورد پولی که در لوکزامبورگ داشتیم، وکلای کشورمان هر دو حکم آمریکایی‌ها را مبنی بر توقیف و انتقال این پول، لغو کردند، اما هنوز تصمیم نهایی را باید دادگاه عالی لوکزامبورگ بگیرد. فشار می‌آوریم تا انتقال این پول به کشورمان انجام شود.

همتی با اشاره به اینکه کشورمان میلیارد‌ها دلار پول در کشور‌های مختلف دارد، گفت: برخی از این پول‌ها آزاد و برخی مسدود است.

وی با تاکید بر اینکه همه پول هایمان را خواهیم گرفت، افزود: ابزار‌ها و منابع دیگری داریم که از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

همتی درباره گزارش دیوان محاسبات مبنی بر کم آمدن ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی در سال ۱۳۹۷ گفت: این گونه نیست. در سال ۹۷، سی میلیارد دلار ارز تامین شد که حدود ۲۰ میلیارد دلار آن ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی بود و از ۱۶ مرداد، سیاست‌های ارزی دولت تغییر کرد.

وی ادامه داد: به برخی از کالا‌ها و ماشین آلات تا حدود ۱۲ ماه فرصت می‌دهیم به کشور وارد شود پس بخشی از این کمبود، مربوط به این موضوع است و بخشی هم به محاسبات گمرک بر می‌گردد.

همتی افزود: اسامی و مشخصات دریافت کنندگان یک و نیم میلیارد دلار ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را که به تعهد خود برای واردات عمل نکردند به سازمان تعزیرات داده ایم و در حال بررسی است و چند صد میلیون دلار هم پرونده کیفری مطرح است که قوه قضاییه در حال رسیدگی به آن است و عاملان در زندان هستند.

وی درباره تعیین تکلیف اموال مازاد بانک‌ها هم گفت: بانک‌ها خواهان فروش این اموال هستند، اما در برخی موارد نتوانسته اند بفروشند و بانک مرکزی پیگیر این موضوع است. پارسال روند واگذاری اموال مازاد بانک ها، خوب بوده است.

رئیس کل بانک مرکزی درباره بانک‌هایی که باوجود دستور دولت، اقساط را از حساب تسهیلات گیرندگان کم کرده اند، گفت: سامانه برخی از بانک‌ها به طور خودکار این اقساط را کم کرده است که در این زمینه عذرخواهی کردند و بانک مرکزی سامانه‌ای را ایجاد کرد تا افراد بتوانند مشخصات را اعلام کنند و پیگیر بازگشت اقساط به حسابشان شوند که تا کنون فقط ۴۰ هزار نفر در این سامانه تقاضای خود را ثبت کرده اند در حالی که ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار قسط قرض الحسنه داریم.

همتی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز هم گفت: این نوسانات همیشه وجود داشته است و مردم نباید فریب این بازار را بخورند.

وی با اشاره به اینکه اکنون دلار حدود ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان است، افزود: برخی افراد جو‌هایی ایجاد می‌کنند، اما ما در کنترل نرخ بازار ارز مشکلی نداریم و تحت کنترل است.

همتی با بیان اینکه وارد شدن در بازار ارز، خطر‌هایی دارد، افزود: برای کنترل بازار ارز برنامه داریم.

رئیس کل بانک مرکزی درباره سود مرکب هم گفت: مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه را اجرا خواهیم کرد و مردم نگران نباشند.

وی در پایان سخنان خود تاکید کرد: دشمنان موفق نمی‌شوند و ان شاءالله ثبات، آرامش و رفاه بر می‌گردد و از این مقطع عبور می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۶
کاش می شد به حرفهای ایشان اعتماد کرد.چه روزنه امیدی برای این کشور وجود دارد؟
بزک نمیر بهار میاد.......
یاد این ضرب المثل افتادم: بزک نمیر بهار میاد کمبزه با خیار میاد. ما هستیم و شما هم. میبینیم. بقول رفیقمون علی برکت الله.
کِی ثبات ،آرامش و رفاه داشتیم که الان دارید وعده بازگشت آنها را میدهید؟! قبلاً اوضاع بد بود الان بدتر شده و روز به روز بدتر میشود !
جناب همتی کی و چه وقت انشاله ای ارامش و رفاه برمیگردد؟. من همه اش هفتاد یا نهایت هشتاد سال زندگی خواهم کرد که 41 سالش گذشت !!
ئیس کل بانک مرکزی گفت: دشمنان در اهدافشان موفق نمی‌شوند و ان شاءالله ثبات، آرامش و رفاه به جامعه بر می‌گردد
بزک نمیر بهار میاد ...
ثبات و رفاه و ارامش برای کی مردم ایران یا دولتیها؟دلار شد 19 تومن قیمت خودرو خارجی و ایرانی رفت بالا قیمت خونه هم 3 برابر د شد 11 تومن باز همه این رفت بالا شما کجای بازی هستید این بازیها رو بزارید کنار و بگی بی عرضه هستید تحریم هم کاور خوبی برای پوشش دهی بی عرضگی شما و دولتیها هستش.
بعد از گران شدن بنزین ایشان فرمودند فقط ۴ درصد تورم دارد!!!!!
تورم پارسال ۴۰ درصد اعلام شده و ایشان ادعای تورم ۲۰ درصدی دارد برای امسال!!!!!!
در اسفند ماه فرمودند دلار ۱۵ درصد گران شده و ۲۵ درصد زیر تورم سالانه است هنوز!!!
دیشب فرمودند دلار پایین و بالا میشود بالاخره!!!!!!
بورس دستوری را تابلو ۵ برابر کرده اند تا سهام های دولتی را که از امروز میخواهند بفروشند ۵ برابر ارزش واقعی اش پول برداشت کنند.
سازمانهای بازرسی جرا ورود نمی کنند به غیر واقعی بودن ارزش بورس؟؟؟؟
در تاریخ اقتصادی این عددسازی های غیر واقعی خواهد ماند.
نفت فروشش تقریبا صفر و اقتصاد منفی ولی بورس عالی !!!!!!
تشویق هم میفرمودند بروید همه در بورس!!!!!!
بورس را اسمش را تبدیل کنید به "معرکه دژپسند همتی "
دیروز دلار را ۵۰ تا تک تومانی ارران کردند وگران نشدن طلا علی رغم بالارفتن جهانی انس گران نشد برای مصاحبه دیشب بوده!!!!!
شما که خریداران سکه از بانک مرکزی را فریب دادین مگه میشه به حرفهاتون اعتماد کرد؟!!
خدای بزرگ، اینا خسته نشدن اینقدر وعده وعید تو خالی دادن؟ آقای همتی، کسی دیگه حرفهای شما رو باور نمیکنه. وعده هات در مورد دلار چی شد؟ دلاری که داشت میومد روی ده هزار، الان 15600 شده. فقط ایشون نیست، همه فقط وعده میدن. مثل وعده دلار 4200ای رئیس جمهور.
ببخشید منظور آقای رییس بانک مرکزی کدوم رفاهه؟مگر رفاهی داشتیم که بخواد برگرده, ببین چه بدبخت شدیم که زندگی قبلا ما شده رفاه!!!!!!!!
اون رفاه آخر خیلی مهمه.نکه این 40 سال گذشته رفاه داشته خفمون می کرده الان یه کم دزش اومده پایین ملت سرسام گرفتن.
سری قبل از خالی فروشی تعریف کاملا برعکسی ارائه دادند دیشب چیزی از خالی فروشی نفرمودن؟
قبلا داشتیم که حالا میخواهد برگردد؟
این طفلک خیلی ناامیده
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست # روز معلم