بازدید 39859

سهم امام چیست؟

منظور از سَهم اِمام بخشی از خمس است که بر اساس آموزه های اسلامی به خدا،  پیامبر (ص) و امام معصوم تعلق دارد؛ سهمی که در زمان غیبت در اختیار مراجع شیعه قرار دارد و بر اساس صلاحدید ایشان به مصرف می رسد.
کد خبر: ۹۶۲۸۵۶
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۰ 01 March 2020

سهم امام چیست؟

به گزارش «تابناک»، فقهای شیعه سه مورد (خدا، پیامبر و ذوی‌القربی) از مصارف شش‌گانه خمس را که در آیه خمس آمده، متعلق به امام دانسته و از آن به سهم امام یاد می‌کنند. از سهم امام، به سهم خدا، سهم پیامبر (ص) و سهم ذوی‌القربی نیز یاد می‌شود؛ سهمی که در زمان غیبت،  مراجع تقلید شیعه، سهم امام را دریافت می‌کنند و برای ترویج و تقویت اسلام خرج می‌کنند.

برخی از فقیهان شیعه معتقدند که سهم امام در زمان غیبت، باید در مواردی مصرف شود که مرجع تقلید گمان می‌کند یا می‌داند که اگر امام معصوم حاضر بود، آن را در همان موارد مصرف می‌کرد؛ مانند حوزه‌های علمیه، بنای مساجد، امور کتابخانه‌ها و مدارس و رسیدگی به نیازمندان.

البته اقوال دیگری نیز درباره سهم امام در زمان غیبت مانند ساقط شدن وجوب آن، مباح بودن آن برای شیعیان، پرداخت آن به سادات نیازمند،  صدقه‌دادن آن، دفن، کنار گذاشتن و نگهداری آن تا زمان ظهور مطرح است.

در همین رابطه آیت الله مکارم پس از نقل این اقوال، گفته است که قول مشهور نزد متأخرین و معاصرین این است که مرجع تقلید سهم امام را در اموری که گمان می‌کند رضایت امام غایب در آن است، خرج کند.

گفتنی است روز شنبه ۱۰ اسفند ۹۸ و همزمان با گسترش دامنه نفوذ ویروس کرونا در ایران، آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ضمن توصیه به مردم برای انجام مراقبت‌های پزشکی، اجازه مصرف سهم امام برای مقابله با کرونا را صادر کردند. پیش تر و در دی ماه امسال نیز ایشان به مومنین اجازه داده بودند یک سوم سهم امام را برای امدادرسانی به سیل زدگان استان سیستان و بلوچستان هزینه کنند. 
 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار