بازدید 9386
۱
مجید فراهانی مطرح کرد:

توسعه نامتوازن محلات نتیجه توزیع نامتعادل بودجه

رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران گفت: علت توسعه نامتوازن را باید در توزیع نامتوازن بودجه شهرداری جستجو کرد؛ البته تعریف و اجرای پروژه های بزرگ مقیاس و ارزشمند شهری در حالیکه پیش از آن سرانه های شهری در همه محلات شهر تامین نشده است، عامل دیگری در مسیر تشدید این عدم توازن بوده است.
کد خبر: ۹۵۸۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ 10 February 2020


به گزارش تابناک به نقل از تیترشهر چندی پیش پیروز حناچی، شهردار تهران، در رابطه با جزئیات بودجه سال جدید، از افزایش 43 درصدی بودجه های عمرانی برای سال جدید خبر داد و گفت: بخش عمده‌ای از بودجه در مقیاس محلی و با توجه به اولویت های محلی تدوین شده است. این در حالی است که توسعه تهران تا به امروز روند دیگری را داشته و همین موضوع باعث توسعه نا متوازان مناطق مختلف شهر تهران شده است.

در همین رابطه، مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای اسلامی شهر تهران، در خصوص توسعه نامتوازن شهری و تغییر رویکرد در ساختار بودجه سال جدید در گفت وگو با خبرنگار تیترشهر گفت: توسعه نامتوازن شهر تهران معلول دو علت است؛ علت اول خارج از اراده مدیریت شهری است و شما به آن اشاره کردید به علت مرغوبیت مکانی سبب سرمایه گذاری و ارزش افزوده بالا در بخش مسکن و ساختمان است که سبب جذب سرمایه گذاری در قالب ساخت مجموعه های بزرگ مقیاس تجاری،اداری،خدماتی،فرهنگی و تفریحی در برخی مناطق شمالی و غربی تهران شده است.

وی در ادامه در خصوص دلایل رشد سریع مناطق غرب تهران، افزود: نرخ بازدهی بالا، زمینه ساز جذابیت این مناطق برای ساخت و بهره برداری از این مجموعه ها شده است.

فراهانی اذعان کرد: علت دیگر که در اراده شهرداری تهران است؛ طراحی و اجرای پروژه های شهری و تامین سرانه های شهری مناسب بوده که این امر متاثر از هزینه و اعتبارات شهرداری تهران بر اساس بودجه مصوب است. اقدامات شهرداری تهران در ادوار گذشته سبب توسعه نامتوازن و تشدید محرومیت برخی مناطق و محلات شده است. به نحوی که ما متاسفانه در دل پایتخت شاهد وجود محلاتی هستیم که کمترین سرانه فضای سبز یا تفریحی را دارند.

وی در رابطه با توسعه نامتوازن محلات افزود: علت این توسعه نامتوازن را باید در توزیع نامتوازن بودجه شهرداری جستجو کرد؛ البته تعریف و اجرای پروژه های بزرگ مقیاس و ارزشمند شهری در حالیکه پیش از آن سرانه های استاندارد شهری در همه محلات شهر تامین نشده است، عامل دیگری در مسیر تشدید این عدم توازن و دامن زدن به بی عدالتی بوده است.

فراهانی گفت: برای مثال دو پروژه ارزشمند "پل طبیعت" و "پل جوادیه" که هر دو اقدامات ارزشمند و قابل تقدیری هستند. پل طبیعت در یک منطقه که از سطح توسعه و رتبه توسعه بالایی در شهر تهران برخوردار است اجراء شده است و کیفیت زندگی را نیز ارتقاء داده و عامل محرک توسعه و جاذب سرمایه گذاری های متعددی نیز شده است. اما پل جوادیه در یک منطقه کمتر توسعه یافته و محله محروم جوادیه اجراء شده است، اجرای این پروژه هر چند قابل تقدیر است ولی سبب حل مشکلات محله جوادیه، تامین سرانه های شهری و نیازهای اهالی محله نشده است که بخواهد محرک توسعه محلی نیز شود. اینجاست که لزوم توجه به حل مشکلات محلات شهر و توجه به توسعه محلی معنا می‌یابد‌.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، دررابطه با تدوین سند توسعه محلات از سوی شهرداری تهران گفت: بر اساس بند ۸ ماده ۴۰ برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر تهران، شهرداری مکلف به تدوین سند توسعه محلات شده است؛ در این سند اقدامات و پروژه های محلی برای ارتقاء سطح توسعه محله تعریف شده است که در بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران با عنوان "اعتبارات توسعه محلات" در ماموریت های مختلف شهری پیش بینی کرده و ان‌شا الله برای اولین بار ما شاهد تعریف و اجرای پروژه های محلی بر اساس سند توسعه محله و نظر شورایاران عزیز به عنوان نمایندگان اهالی محله خواهیم بود.

وی ادامه در ادامه افزود: این تغییر رویکرد در بودجه شهرداری، حرکت از پروژه های بزرگ مقیاس مورد نظر مدیریت شهری به پروژه های کوچک مقیاس محلی مورد نیاز اهالی و موثر در حل مشکلات مردم و محرک توسعه محلی است. این اقدام شهرداری البته در چهارچوب احکام برنامه سوم توسعه و الزامات تدوین بودجه مصوب شورای شهر انجام گرفته است.

فراهانی در پایان گفت: در این مسیر البته ما برای اولین بار از نظر شورایاران در جریان بررسی و تصویب بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری تهران با دعوت دبیران کارگروه برنامه و بودجه شورایاری مناطق در جلسات کمیته بودجه و نظارت مالی شورا بهره گیری خواهیم کرد و زمینه اظهار نظر و ارائه پیشنهاد در باره بودجه را از طریق پایگاه اطلاع رسانی barayetehran.ir برای همه همشهریان عزیز فراهم نموده ایم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عروس بلد نیست برقصه میگه زمین کجه!!
جمع کنید برید اگر بلد نیستید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار