بازدید 18258
آفلاتوکسینِ شیر در آمریکا ۵ برابرِ استانداردهای ایران

واکنش انجمن تغذبه به آفلاتوکسینِ شیرها

رییس انستیتو تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور ضمن مقایسه میزان مجاز وجود آفلاتوکسین در شیر در ایران با دیگر کشورها گفت: میزان مجاز آفلاتوکسین در شیر در آمریکا پنج برابر استانداردهای ایران است.
کد خبر: ۹۵۳۰۴۱
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۸ 20 January 2020

رییس انستیتو تغذیه‌ و صنایع غذایی کشور ضمن مقایسه میزان مجاز وجود آفلاتوکسین در شیر در ایران با دیگر کشورها گفت: میزان مجاز آفلاتوکسین در شیر در آمریکا پنج برابر استانداردهای ایران است.

به گزارش «تابناک»، دکتر جلال‌الدین میرزای رزاز - رییس انجمن تغذیه ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به حواشی وجود سم آفلاتوکسین در مواد لبنی و به‌ویژه شیر، گفت: یکی از مهم‌ترین مسایل در مورد آلاینده‌ها و میزان آنها در محصولات غذایی، نحوه جمع‌آوری اطلاعات و روش‌های آزمون آن‌هاست. زیرا افرادی که با موضوع آنالیز ریسک آلاینده‌ها آشنایی دارند، می‌دانند که با تفاوت در روش آنالیز و نمونه‌برداری نتایج متفاوتی در آنالیز آلاینده‌ها به وقوع خواهد پیوست. بنابراین بررسی چند مطالعه پراکنده دانشجویی نمی‌تواند مبنای صحیحی برای درک میزان آلاینده‌هایی همچون آفلاتوکسین آن هم در ماتریکسی پیچیده همچون شیر باشد.

میزان آفلاتوکسین مجاز در شیر چقدر است؟

وی با بیان اینکه بهترین منبع در این حوزه می‌تواند مطالعات Post market surveillance باشد که از سوی سازمان غذا و دارو ارایه شود، افزود: زیرا در چنین مطالعات ساختارمندی است که می‌توان با یک طراحی و متدولوژی خاص، عوامل ایجاد خطا در محاسبات را به حداقل رساند. در عین حال نکته مهم دیگر، تعریف حد مجاز برای یک آلاینده مانند آفلاتوکسین است. درخصوص میزان آفلاتوکسین برای شیر در ایران در استاندارد ملی ۵۹۲۵، حد مجاز ۰.۱ (یک‌دهم) میلی‌گرم در کیلوگرم در نظر گرفته شده است. حال جالب توجه است که این میزان در آمریکا پنج برابر است و با این حساب بسیاری از شیرهایی که در آمریکا تولید می‌شوند، ممکن است در ایران از حد مجاز آفلاتوکسین عبور کنند.

رزاز ادامه داد: بنابراین زمانی که موضوعی تخصصی در رسانه ملی و برای مخاطب عام مطرح می‌شود، باید منابع استنادی بسیار قوی در این خصوص وجود داشته باشد تا موجب تشویش اذهان عمومی نشود. همچنین باید به خاطر داشت بحث در یک محیط علمی با بحث در محیط‌های اجرایی و همینطور زمانی که صحبت برای مخاطب عام انجام می‌شود، بسیار متفاوت است.

لزوم تدوین طرح‌های نظارتی برای بررسی وضعیت آفلاتوکسین در شیر از سوی سازمان غذا و دارو

رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور تاکید کرد: به نظر می‌رسد با توجه به اینکه هر از گاهی موضوع وجود آفلاتوکسین در شیر در فضای رسانه‌ای مطرح می‌شود، ارایه گزارش‌های مدون در این زمینه و تدوین طرح‌های نظارتی سالانه منظم از سوی سازمان غذا و دارو می‌تواند راهگشای موضوع قرار گیرد.

رزاز با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد تا ارایه اطلاعات نادرست در این زمینه، کاهش مصرف لبنیات را به دنبال داشته باشد و سیاست‌های سال‌های گذشته وزارت بهداشت در این حوزه تحت‌الشعاع قرار گیرد، گفت: بنابراین با تاکید بر نقش مهم انجمن‌ها در ارتقای سلامت جامعه، پیشنهاد می‌کنیم که اظهار نظر درباره ایمنی محصولات غذایی با تکیه بر مستندات قابل اتکا انجام شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۱۶
رییس انستیتو تغذیه‌ ؛ چرت و پرت نگو
خلبان ًشهبازي هم همين رو گفت
میشه هر جا گندتون رو شد پای امریکا رو وسط نکشید. شیر ها یا مسموم هستند یا نیستند. به شیرهای تولید شده در امریکا چکار داریم ؟
لااقل بقول امام حسین اگر دین ندارید آزاده مرد باشید .یک تحقیق ساده در گوگل دروغ شما را آشکار می کند .استاندارد در آمریکا نیم میکرو گرم در گیلوگرم است .در ضمن تو ایران حتی استانداردهای خودشان هم اثر ندارد چون آنالیز نمی شود و اگر هم بشود بر اساس سیاست عددعاش تغییر می کند
ظاهرا علت این سم از ذرت های آلوده ای هستش که وارد شده بودن
ریاست محترم انستیتو تغذیه با سلام آیا توجه دارید بیشتر تحقیقاتی که در کشور ثبت می شود از طریق دانشجویان به انجام می رسد؟؟؟ و اساتید محترم فقط نظارت می کنند
خب شما که اینقدر دقیق و شفاف سخن می فرمائيد مستندات خودتان کو بهتر نمی دانید تحقیقاتی که اخیرا انجام دادید را ارائه فرمائید تا شفاف سازی شود؟ شما که اینقدر مقایسه می فرمائيد با کشور امریکا آیا اجازه دسترسی به اطلاعات آنها را دارید؟!!! آیا بهتر نمی دانید تحقیقات انجام شده خود را نیز ارائه فرمائيد باور کنید دانشجویان از اطلاعات شما برای خود پایان نامه نمی سازند. فقط اشتباهات و خطاهای خود را اصلاح می کنند. و به این می گویند شفاف سازی .
بايد توجه داشت مطالعات و تحقيقات دانشجويي در تمام دنيا از معتبرترين تحقيقات است زيرا زير نظر اساتيد مجرب انجام مي شود و همه مردم مي دانند مافياي كارخانجات لني در تمام دنيا داراي لابي هاي قوي مي باشند كه شايد صحبت ها و تكاپوي مسئولين در اين چند روز در جهت كنمان وجود مازاد ماده آفلاتوكسين در شير نيز تحت فشار اين مافيا باشد.
آقای انجمن شیر چه کار به امریکا دارید فرض کن در امریکا 15 برابر باشد ترکیه را مثال بزنید درضمن دانشجویان در بیمارستانها دارند مریض ویزیت می کنند برای اینکه بیطرف هستند ایه هم شده روغن پالم
ماجرای هواپیما هنوز از یادها نرفته و از بین رفتن اعتماد عمومی! چطور انتظار دارین ملت باور کنن حرفتون رو؟ اگر به حرفا و کارتون اعتقاد دارین چند نمونه شیر رو بفرستین آزمایشگاه های معتبر خارجی تا مردم حرفتون رو باور کنن!
مرگ بر آمریکا
باز چه گندی زدید دارید ماله می کشید
مسئله مقایسه میزان آفلاتوکسین در آمریکا با ایران نیست. یکی این رو به این آقا بفهمونه. مگر مقیاس ما باید آمریکا باشه؟ چه ربطی داره میگن این سمه میگین تو آمریکا بیشتره!!! خوب به درک که اونجا بیشتره شما جرا شیر سالم نمیدین. درست مثل اینکه بگن سرقت زیاد شده بگن در آمریکا بیشتره !!!!!!! کاش آقایون که مسولیتی دارن قبول کنن بعضی وقتها آدمهای با شعور و باسواد هم مطالب رو می خونن انقدر به شعور مخاطب توهین نکنید. لبنیات ما رو نه با آمریکا و هلند و دانمارک مقایسه کنید نه با قبیله های دور افتاده و نشناخته آفریقا.
http://standard.isiri.gov.ir/StandardView.aspx?Id=12991
متاسفم برای رییس انستیتو تحقیقات تغذیه‌ای و صنایع غذایی کشور(که احتمالا آقای دکتر جلال الدین میرزای رزاز باشه) که حتی واحد حد مجاز رو بلد نیست با دقت بخونه. دکتر جان حد مجاز ۰.۱ (یک‌دهم) میکروگرم در کیلوگرمه نه یک دهم میلی گرم!!!!!!!!!!!!! به بقیه گفقته هات چه اعتمادی میشه کرد؟ لینک بالا استاندارد 5925 با دقت مطالعه بشه.
اصلا تو آمریکا 20 برابر، اصلا تو آمریکا شیر میریزن تو سم. این چه جوابیه میدی
مملكت ما شده دروغ پراكني اين آدم رو بايد محاكمه كنيم يا با اسناد و مدرك ثابت كنه كه :
میزان مجاز آفلاتوکسین در شیر در آمریکا پنج برابر استانداردهای ایران است

فقط دروغ و ماليده كردن مشكل
عذر بدتر از گناه ! اصلا امریکا مگه شیطان بزرگ نیست ؟ مگه پرچم شو لگد نمیکنیم ؟ چرا اینجا الگوی ما شده ؟! بس کنید اعتراف کنید شیر ها الوده است دروغ نگید
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر