بازدید 13849

رتبه بندی معلمان کاریکاتوری از طرح قبلی است

یک کارشناس آموزش و پرورش با استناد بر سخنان نمایندگان مجلس در گذشته مبنی بر تخصیص بودجه 10 هزار میلیاردی برای طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: طرح کنونی آن چیزی نبود که قرار بر اجرای آن بود. در واقع این طرح کاریکاتوری از طرح قبلی است.
کد خبر: ۹۴۷۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۳ 30 December 2019

یک کارشناس آموزش و پرورش با استناد بر سخنان نمایندگان مجلس در گذشته مبنی بر تخصیص بودجه 10 هزار میلیاردی برای طرح رتبه بندی معلمان، تصریح کرد: طرح کنونی آن چیزی نبود که قرار بر اجرای آن بود. در واقع این طرح کاریکاتوری از طرح قبلی است.

به گزارش  تابناک به نقل از تیترشهر، طرح رتبه‌بندی معلمان یا همان نظام رتبه‌بندی معلمان بالاخره در دولت تصویب شد. طرحی که حداقل از سال ۹۱، کلیدواژه‌ای آشنا برای معلمان بود و بار‌ها درباره اجرایی شدن آن وعده‌هایی داده شد و نحوه اجرایی شدن آن و تاخیر در آن مورد نقد بسیاری قرار گرفت و حتی بسیاری از معلمان مرحله اول اجرای آن در سال ۹۴ را دیگر داشتند از یاد می‌بردند، اما در نهایت طرحی که قرار بود از سال ۹۶ مسیر اجرایی شدن فاز دوم خود را با سرعت بپیماید در آذر ۹۸ به مرحله‌ای رسید که می‌توان به اجرایی شدن آن امیدوار بود؛ و اکنون که شیوه‌نامه اجرایی نظام رتبه‌بندی معلمان ابلاغ شد.
البته این طرح درحالی ابلاغ شده که بسیاری از کارشناسان و معلمان همچنان به نحوه اجرای آن یا به عبارتی اعمال این رتبه‌بندی در حقوق معلمان، ساز و کار آن و عملکرد آن سوالات بسیاری در ذهن دارند.
در واقع اصل طرح رتبه‌بندی که مطرح شد به ۱۵ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، ولی سال ۹۴، سه هزار میلیارد تومان برای فاز اول تخصیص یافت و امسال هم ۲ هزار میلیارد تومان و این طرحی است که در واقع از دهه ۸۰ وعده اجرای آن را می‌دادند.
به گفته معلمان «گاهی شما می‌آئید یک افزایش حقوق معنادار لحاظ می‌کنید که معلم شغل دوم و سومش را کنار بگذارد، آن‌وقت می‌توان به اینکه کیفیت در مدارس دولتی بالا برود امید داشت، ولی الان در مدارس دولتی هر جا کیفیت خوب باشد به وجدان معلم ربط دارد نه سیستم».


با این وجود با مهدی بهلولی، کارشناس آموزش، به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

رتبه چهارم آئین رتبه‌بندی برای تمام معلمان
بهلولی در ابتدا با بیان اینکه در گذشته معلمان را به چند دسته تقسیم‌بندی می‌کردند؟ گفت: اکنون این دسته‌بندی‌ها جای خود را به درجه داده‌اند. با نگاه اجمالی به طرح رتبه‌بندی معلمان می‌توان فهمید تا سطح چهارم این طرح خیلی سخت‌گیرانه نیست و احتمال اینکه بسیاری از معلمان این رتبه را کسب کنند، وجود دارد.
وی ادامه داد:، اما دستیابی به رتبه ۵ سخت است چراکه در این طرح، مدت زمان تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و همچنین طول تحصیل مشمولان قانون متعهدین به آموزش و پرورش جزو تجربه سالی در نظر نگرفته نشده است؛ بنابراین در رتبه ۵ باید ۲۴ سال تجربه کاری داشته باشید که در این سال‌ها میزان تحصیل در نظر گرفته نمی‌شود.
این کارشناس بیان کرد: اگر در عمل سختگیری زیادی صورت نگیرد، اکثر معلمان باشرایط کنونی و سطوح فعلی افزایش حقوق اندکی را خواهند داشت. البته این موضوع در حالی است که در سال‌های گذشته قرار بر این بود که افزایش حقوق معلمان مبلغ قابل توجهی باشد.

این طرح کاریکاتوری از طرح قبلی است

بهلولی با استناد بر سخنان نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گذشته مبنی بر تخصیص بودجه ۱۰ هزار میلیاردی برای طرح رتبه‌بندی معلمان، تصریح کرد: طرح کنونی آن چیزی نبود که قرار بر اجرای آن بود. در واقع این طرح کاریکاتوری از طرح قبلی است.

افزایش حقوق اندک خواهد بود

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد افزایش حقوقی که در طرح فعلی در نظر گرفته شده بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نباشد! از طرفی خودشان هم به وضوح اعلام کردند این آخرین مرحله رتبه‌بندی است و ما رتبه‌بندی دیگری نخواهیم داشت. احساس می‌شود به مساله‌ای ورود پیدا کرده‌ایم که با حمایت کافی دولت همراه نشده است.
این کارشناس آموزش و پرورش افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال ۹۹ افزایش چشمگیری نداشت. از همین‌رو به نظر می‌رسد طرح کنونی این مرحله با یک صرفه‌جویی نجومی در بودجه و تنها به شکل اسمی انجام شود و یک افزایش حقوق نسبی برای معلمان به میزان ۲۰۰ هزار تومانی را داشته باشد. البته در عمل باید دید تا چه میزان افزایش حقوقی خواهیم داشت و مبلغی که گفته شد، حدس و گمانی برپایه بودجه تخصیص داده شده به این طرح است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل