بازدید 32024
برگزاری آزمون سردفتری؛ شاید وقتی دیگر!

گویا متقاضیان شرکت در آزمون سردفتری باید یازده سال دیگر منتظر بمانند!

بر اساس آمار اعلام شده از مرکز آمار ایران، اکثریت فارغ التحصیلان رشته حقوق، از ورود به عرصه‌های اشتغال مرتبط با این رشته (وکالت، قضاوت، سردفتری، مشاور حقوقی) بازمانده و در دیگر عرصه‌های کاری غیر مرتبط با رشته خود اشتغال یافته اند.
کد خبر: ۹۴۵۴۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 21 December 2019
گویا متقاضیان شرکت در آزمون سردفتری باید ۱۱ سال دیگر منتظر بمانند!روز گذشته آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه با شرکت حدود ۱۰۷ هزار فارغ التحصیل و دانش آموخته حقوق در سراسر کشور برگزار شد و پایانی بود بر سلسله آزمون های جذب دانش آموحتگان حقوق در سراسر کشور. چندی قبل از این آزمون حدود ۸۵۰۰۰ نفر در آزمون های کانون های وکلای دادگستری شرکت کرده بودند. افرادی هم که متقاضی شرکت در آزمون قضاوت بودند، چند ماه قبل از این دو آزمون در آزمون قضاوت قوه قضاییه شرکت داشتند. این سه آزمون در حالی برگزار شدند که به رسم سال‌های پیش، هیچ خبری از برگزاری آزمون سردفتری نبود و گویا قرار است متقاضیان این آزمون در یک دوره انتظار یازده ساله دیگر قرار بگیرند.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آمار اعلام شده از مرکز آمار ایران، اکثریت فارغ التحصیلان رشته حقوق از ورود به عرصه‌های اشتغال مرتبط با این رشته (وکالت، قضاوت، سردفتری، مشاور حقوقی) بازمانده و در دیگر عرصه‌های کاری غیر مرتبط با رشته خود اشتغال یافته اند. این دانش آموختگان که روزی به سودای حضور در این مشاغل وارد مسیر پرمشغله آموختن رشته حقوق شده بودند پس از فارغ التحصیلی و در طی مسیر برای دست یازیدن به یک اشتغال حقوقی با موانع متعددی روبه رو شدند.

روزی کانون‌های وکلا با تعیین سهمیه‌های کم و امتحانات غیر استاندارد، راه ورود این دانش آموختگان را به شغل وکالت بسیار محدود کرده بودند. در کنار این کانون‌ها، مرکز نوپای مشاوران حقوقی قوه قضاییه قرار داشت که با برگزاری آزمون‌های نامنظم گهگاهی به جذب دانش آموختگان اقدام می‌نمود. این مرکز هم با تغییر نام به مرکز وکلا و کارشناسان و مشاوران خانواده امسال بعد از گذشت دو سال آزمون برگزار کرد و به گفته مدیران این نهاد، قرار است آزمون‌های این مرکز هر ساله و به طور منظم برگزار شود.
 
قوه قضاییه هم که متولی اصلی جذب قضات سراسر کشور از طریق برگزاری امتحان میان فارغ التحصیلان دانشگاهی و حوزوی است به دلایل متعددی، معتقد است که برگزاری آزمون‌های چند مرحله‌ای و نفسگیر و سخت گیری در جذب افراد پیش نیاز تصدی شغل قضاوت بوده و باید این اقدامات انجام شود. اما این آزمون‌ها فقط در دشواری و پیچیدگی شباهت نداشته و بلکه در «برگزاری حدودا منظم» سالانه هم مشابهت هایی دارند. اما در کنار این‌ سه آزمون، آزمون سردفتری قرار دارد که امسال هیچ خبری از برگزاری آن نبود.
 
گویا متقاضیان شرکت در آزمون سردفتری باید ۱۱ سال دیگر منتظر بمانند!

سال گذشته آزمون سردفتری جهت شرکت فارغ التحصیلان رشته حقوق بعد از حدود ۱۱ سال برگزار شد. این امتحان که مانند خبر برگزاری آن دارای حاشیه‌های فراوانی بود، باعث گلایه مندی شدید اکثر شرکت کنندگان در این آزمون گردید. در برگزاری این آزمون ابهامات و سوال‌هایی وجود داشت که معترضان و منتقدان را ناچار کرد پس از چندین تجمع دست به دامان دیوان عدالت اداری شده و با طرح شکایتی به دنبال احقاق حق خود از طریق این نهاد قضایی برآیند.

رای مشروح دیوان عدالت اداری که برخی از خواسته‌های شاکیان را تایید و برخی دیگر را رد می‌کرد پاسخ مناسبی به گلایه‌ها و خواسته‌های متعدد شاکیان نبود، اما به هر حال گام مناسبی جهت پاسخگو کردن نهاد‌های مرتبط و ایجاد شفافیت در مسیر برگزاری آزمون بود.

مسئولان مرتبط با برگزاری این آزمون مدعی هستند، بنا بر قانون ظرفیت جذب نیرو در قالب سردفتری تکمیل بوده و دیگر نیازی به برگزاری آزمون جدید نیست. البته این توجیهات قبلا مسبوق به سابقه بوده و توسط دیگر نهاد‌های حقوقی از جمله کانون‌های وکلا بیان شده بود، چون آن‌ها هم مدعی بودند که عرصه وکالت اشباع شده و باید در ظرفیت پذیرش‌ها کاهش یابد.

اما پس از اینکه کمپین‌های متعددی توسط فارغ التحصیلان و دانشجویان حقوق تشکیل شد، با اصلاح رویکرد خود با افزایش ظرفیت‌ها به جذب کارآموزان وکالت اقدام نمودند. اما برگزار کنندگان آزمون سردفتری که فعلا از فشار این کمپین‌ها مصون بوده همچنان بر عقیده خود استوار بوده و معتقد نیستند که با اصلاح قانون و تعریف ظرفیت‌های جدید و تعیین شرح وظایف تازه قانونی به برگزاری آزمون و جذب نیرو اقدام نمایند و فارغ التحصیلان حقوق را وارد یک دوره انتظار طولانی مدت دیگر نکنند.
 
در حالی که متولیان امر معتقدند افزایش جذب نیرو در عرصه سردفتری می تواند باعث به وجود آمدن مفسده هایی شود، با نگاه به شرایط فعلی و قوانین موجود، مشاهده می شود، عملکرد برخی صاحبان مجوز سردفتری هم خالی از ابهام نیست و مشخص می‌شود که مواردی مانند خریدوفروش مجوز‌های سردفتری با مبالغ کلان در قالب ماده ۶۹ هم خود قصه پر غصه‌ای است؛ لذا امید است با تغییرات جدید در دستگاه قضایی و نگاه نو آنها به نحوه به کارگیری فارغ التحصیلان حقوق، تمامی نهاد‌های مرتبط با این امر و همچنین دستگاه قانونگذاری کشور با تهیه یک قانون جامع و فراگیر هم از ادامه قوانین مشکل زا و غیرروزآمد گذشته ممانعت کنند و هم با تعریف ظرفیت‌ها و شرح وظایف جدید قانونی برای سردفتران اسناد رسمی به افزایش اشتغال فارغ التحصیلان حقوق در این عرصه کمک کنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۲۳
من منطق ظرفیت رو متوجه نمیشوم
مگر متقاضیان برای کانون سردفتران کار میکنند؟
سردفتری یک صلاحیت است و نه بیشتر
سرویس گیرنده های آن هم مردم هستند
پس ظرفیت تعیین کردن برای آن خارج از منطق است
آزمون باید سالانه و به صورت حد نصاب نمره باشد
در این آزمون بحث صلاحیت مطرح است
متاسفانه رانت شدیدی در سردفتری، کارشناسی دادگستری، پلیس +۱۰ و ... وجود دارد
سرویس گیرنده همه اینها مردم هستند و کسی حق ندارد برای آنها ظرفیت تعیین کند
اگر ده میلیون هم قبول شدند، باید صلاحیت آنها تایید شود
آنوقت چندین اتفاق خوب میافتد
کیفیت خدمات همراه با کمیت آن بالا میرود، جوانان جویای کار، امیدوار میشوند، مفسده کاهش پیدا میکند، شغل ایجاد میشود، و نتیجه همه اینها رسیدن به تعادل است
پاسخ ها
مهندس
| United States of America |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
تمامی امتیاز سردفتری و پلیس +10 و کارشناسی دادگستری برای ژنهای خوب هستش . برای اثبات این حرف تابناک لیست افرادی که در این ده سال اخیر امتیاز این موارد رو دریافت کردند رو چاپ کن . قضیه کاملاً روشنه
خوب اخوی کی گفته که به دانشگاههای در پیت اجازه بدهند که مثل ریگ بیابان فارغ التحصیل حقوق تولید کنند؟این فقط مشگل رشته حقوق نیست اما باید بفهمیم تعداد وکیل ،قاضی دکتر، مهندس ،داروساز دفتر دار و غیره باید به اندازه نیاز کشور باشد نه هوس مردم و مدرک دانشگاهی نشانه تسلط بر یک مهارت است نه نان دانی تضمینی
قوه قضاییه هنوز جواب نهایی آزمون مترجمی رسمی سال ۹۷ رو و اعلام نکرده ماشاالله سرشان شلوغ است گویا
سلام
سردبیر محترم شایسته است قانون را مطالعه بفرمایید ملاک قانون است وبس
سردفتران نیز مانند وکلا وپزشکان عاشق سینه چاک انحصار ورانت هستند..
کلا هروقت اختیارات ووظایف دولتی و حکومتی رابه یک صنف!!! واگذار کنید بلافاصله ازاینجور انحصارات طلایی !!!!!!! درآن ظهورمیکند!
انحصار هست دیگه
سر دفتری کم جذب میشه تا درامد قدیمیا کم نشه
بیچاره مهندسا مخصوصا برقیا ک هر دانشگاه یارقوز ابادی ارشد برق رو تدریس میکنه
فله ای دارن بخش خصوصی رو نابود میکنن اگه دولت واقعا دنبال اشتغال آفرینی چرا دکترها رو زیاد نمیکنه چرا اقتصاد آزاد رو راه نمیندازه چرا دست نظامی ها رو از اقتصاد کم نمیکنه چرا نهادهای موازی و بی خاصیت رو منحل نمیکنه چرا ....تعداد دفاتر اسناد رسمی رو در شهرستانهای پرت و پلا زیاد نکنه در شهرهای پرجمعیت زیاد کنه شهرستانی های محروم چی دارن که زورشون به اونها رسیده هاااا برادر...
همش انحصار
همه جا پر از رانت است این هم یکی دیگه!
رویه قوه قضائیه دوباره به حالت قبل برگشته
سردفترها اونقدر دارا هستند که املاک رو خودشون میخرند دیگه منتظر مشتری نمیشند
الان گرفتن لیسانس حقوق حتی فوق لیسانس آن،مثل آب خوردن راحت است.چندین برابر ظرفیت مشاغلی مثل قضاوت ووکالت وسردفتری دانشگاهها مخصوصا"غیردولتی که دربسیاری از شهرهای کوچک نیز تاسیس شده اند دانشجو پذیرش میکنند.که عموما"خروجی آنها هم مطلوب نیست وفقط بحث تشکیل آنها هم کسب درآمد از خیل مشتاقان است.
چرا باید این سردفتری مثل رشته پزشکی وبنگاه معاملات در ایران خواهان زیاد داشته باشد جوابش معلومه به خاطر درامد زیادوکار کم حالا هم احتیاجی به نیست در مورد افزایش سر دفترها سختگیری بشود باید به هرکس که شزایط قانونی دارد بهش اجازه داد تا وارد اینکار بشه زیرا اولا باعث کاهش هزینه ها می شود چون تعداد که زیاد باشه خود بخود این در امدها کاهش می یابد ودر امدها که کاهش یافت حرص ولع برای ایجاد سر دفتر کاهش خواهد یافت منتها یک هدتیی چه در فوه قضایی وچه در بیرون از ان از اینکه سردفترها افزایش یابد سعی می کنند به طریق ممکن جلوگیری کنند وان را انحصاری کنند تا درامد انها کاهش نیابد بنابراین به این مخالفتها نباید زیاد اعتنا کرد نکته دوم اینه که نباید از قلم بیافته بحث نظار مستمر بر این دفترخانه هاست که نباید به حالا خود رها بشند وبطور مداوم مورد نظارت باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
تو سردفتر داری !
بیچاره تحصیل کرده ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
مخصوصا اونایی که از دانشگاه های در پیت فارغ التحصیل شدن
این چیز ها مثل کارشناس رسمی دادگستری ...رانتی و انحصار هست .
جای تاسف دارد که در روز روشن قوع قضاییه که در حکومت اسلامی شیعه عدل علی ...خودش عامل بی عدالتی هست.
همین داستان را در کارشناس رسمی دادگستری داریم. خود من یک بار امتحان دادم. امسال یادم رفت...رفت تا سه سال دیگه !!! تازه دوره قبل که سه سال پیش بود 12000 نفر مهندس عمران برای کارشناس رسمی عمران شرکت کردیم و برای شهر بزرگ تهران فقط و فقط 10 نفر پذیرفته میشوند !!!!! یعنی از هر 1200 نفر 1 نفر ! ...تازه بعد از آزمون کتبی ...کصاحبه حضوری و غیره هست که اونجا چقدر رانت و فشار و بی عدالتی هست ! ......
هرچه بگندد نمک اش میزنند !!
ایران بهشت سردفتران یه گواهی امضا 2دقیقه ای 25000هزارتومان یک چهارم حقوق یک کارگر ساختمان که 8ساعت کلنگ بزنه این نمونه کوچیکش
تو را خدا چاپ كنيد.
اقا مملكت بي حساب كتاب همينه. گوشت رو داديد دست گريه ميگيد عادلانه تقسيم كن!!!
كانون سردفترا بايد بگه چند تا سردفتر لازمه
كانون وكلا بايد بگه كي بازارمون إشباع ميشه
نظام پزشكي هم كه خون مردم رو كرده تو شيشه
اين اقايون مدعي العموم شرح وظايفشون فقط برخورد با رقص نوجووناست؟
رئيسي هم روز اول اومد دو تا بخشنامه داد براي كانون وكلا كه الحمدالله جفتشون رو ديوان عدالت وتو كرد.
#همه_سركاريم
اگر جواز ها هم زیر نظر ایشان بود میشنیدیم
آزمون صلاحیت قصابی برگزار شد ظرفیت تهران ۷ نفر
آزمون صلاحیت آرایشگری برگزار شد ظرفیت در تهران ۵ نفر
آزمون صلاحیت سوپرمارکت برگزار شد، ظرفیت تهران و حومه ۱۰ نفر
و ...
کجا ظرفیت اضافه شده؟ آقا ما دهه شصتیا چه گناهی کردیم که سر یه تیکه نون همه عمرمون باید تو ماراتون شرکت کنیم؟ وکیل خوب و بد رو مراجعه کننده خودش تشخیص میده، کانون نهایتا می‌تونه سواد رو احراز کنه، نه ظرفیت رو.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل