بازدید 24979

اعلام رسمی عراق به عنوان آغازگر جنگ تحمیلی

سردار حسین علایی
کد خبر: ۹۴۲۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ 09 December 2019

حدود سه سال و نیم پس از پایان جنگ عراق علیه ایران و یازده سال پس از آغاز جنگ تحمیلی، در تاریخ ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۷۰ آقای خاویر پرز دکوئیار دبیر کل سازمان ملل رسما عراق را به عنوان کشور آغازگر جنگ با ایران معرفی کرد. از روزی که جنگ شروع شد یکی از خواسته‌های ایران از جامعه بین الملل، اعلام رسمی عراق به عنوان دولت متجاوز و تن دادن این کشور به آثار حقوقی ناشی از شروع جنگ بوده است. حتی در همان هفته اول جنگ که ضیاءالحق رئیس جمهور پاکستان به همراه حبیب شطی دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی برای تلاش جهت آتش بس به تهران آمدند و با امام خمینی دیدار کردند، خواسته ایران آن بود که آنها در رسانه های جمعی اعلام کنند که عراق، جنگ را شروع کرده است تا راهی برای آتش بس باز شود، ولی آنها امتناع کردند. به هر حال نه دولت عراق که جنگ را شروع کرده بود، خود را عامل و آغاز کننده جنگ معرفی می‌کرد و نه دولت های بزرگ حاضر بودند رسما اعلام کنند که جنگ را صدام حسین بر ایران تحمیل کرده است و نه شورای امنیت سازمان ملل در طول دوره جنگ، حاضر شد موضع بیطرفانه و درستی در مسائل جنگ اتخاذ کند. همین امر باعث شد تا جنگ به مدت ۸ سال ادامه یابد و تلفات و خسارات زیادی برای دو کشور ببار آورد.

در آن زمان در تبلیغات دولت بعثی عراق و کشورهای مخالف ایران سعی می‌شد که نشان دهند که شعارهای انقلاب اسلامی که خواهان الگوگیری ملت های تحت ستم از شیوه مردم ایران در مبارزه با استبداد برای رهایی و آزادی خود از حاکمیت دیکتاتورها بوده است، علت شروع جنگ بیان شود. به هر حال این وضعیت ادامه یافت تا آن که امام خمینی با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل در ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۶۷ راه را برای خاتمه جنگ باز کردند. از آن زمان به بعد ایران پیگیر اجرای بندهای این قطعنامه از جمله بند مربوط به مشخص شدن کشور آغاز کننده جنگ بود.

زمان گذشت تا آن که صدام حسین در ۱۱ مرداد ماه سال ۱۳۶۹ به کشورهای کویت و عربستان حمله کرد و سر زمین کویت را به طور کامل اشغال کرد و آن را استان نوزدهم عراق خواند. از این زمان بود که ورق برگشت و قدرت های حامی صدام از عراق روی برگرداندند و جمهوری اسلامی توانست مسائل مربوط به جنگ از جمله موضوع تعیین متجاوز را دنبال کند. دو سال پس از حمله عراق به کویت، دبیر کل سازمان ملل متحد به منظور اجرای بندهای ۶ و ۷ قطعنامه ۵۹۸، درروز ۲۳ مرداد ماه ۱۳۷۰ برابربا ۱۴ اوت ۱۹۹۱ نامه‌ای به کشورهای ایران و عراق نوشت و از آنها خواست که ادله خود را برای معرفی کشور آغاز کننده جنگ اعلام نمایند. این درخواست با تمسخر دولت عراق مواجه شد و این کشور یک پاسخ شکلی و غیر محتوایی در ۴ شهریور ۱۳۷۰ برابر با ۲۶ اوت ۱۹۹۱ به همراه مدارک خود به دبیرکل سازمان ملل ارائه داد. اما جمهوری اسلامی ایران مدارک مستند و مستدلی در حد یک کتاب را در ۲۴ شهریور ماه ۱۳۷۰ برابر با ۱۵ سپتامبر ۱۹۹۱ به دبیر کل سازمان ملل ارائه کرد.

مستندات ایران تکیه بر ماده ۵۱ منشور ملل متحد مبنی بر دفاع مشروع داشت. دبیرکل سازمان ملل متحد پس از مشاوره با گروهی از کارشناسان خبره‌ای که خود آنها را انتخاب کرده بود و نیز مطالعه سندهای ایران و عراق، این سندها را در اختیار یک گروه بی طرف قرار داد. پس از اظهار نظر گروه کارشناسان مستقل، در نهایت در تاریخ ۱۸ آذر ماه سال ۱۳۷۰ برابر با ۹ دسامبر ۱۹۹۱ دبیر کل سازمان ملل نظر خود را مبنی بر این که عراق، آغازگر جنگ بوده است، طی یک گزارش رسمی در ۹ بند به شورای امنیت سازمان ملل اعلام نمود. دربند ۶ گزارش دبیر کل سازمان ملل آمده است: "رویداد برجسته‌ای که تحت عنوان موارد نقض حقوق و مقررات بین المللی در بند ۵ این گزارش بدان اشاره کردم، همانا حمله ۲۲ سپتامبر ۱۹۸۰ علیه ایران است که بر اساس منشور سازمان ملل متحد، اصول ۲ قوانین شناخته شده بین المللی یا اصول اخلاقی بین المللی قابل توجیه نیست و موجب مسئولیت مخاصمه است".

وی در بند ۷ گزارش آورده است: "حتی اگر قبل از شروع مخاصمه، برخی تعرضات از جانب ایران به خاک عراق صورت گرفته باشد، چنین تعارضاتی نمی‌تواند توجیه کننده تجاوز عراق به ایران که اشغال مستمر خاک ایران را در طول مخاصمه در پی داشت باشد. تجاوزی که ناقض ممنوعیت کاربرد زور است که یکی از اصول آمره حقوق بین الملل است". البته دبیرکل سازمان ملل در پایان گزارش خود در بند ۹ به این نکته هم که خواست عراق بود، اشاره کرده است که:" از دید من به نظر نمی‌رسد تعقیب بند ۶ قطعنامه ۵۹۸ هدف مفیدی را برای صلح در بر داشته باشد".

به هر حال شورای امنیت سازمان ملل می‌بایستی گزارش دبیرکل را تصویب کرده و به صورت رسمی عراق را به عنوان متجاوز اعلام می‌کرد که چنین اقدامی صورت نگرفت. در مجموع می‌توان گفت که اظهار نظر و گزارش دبیرکل سازمان ملل به صورت رسمی تجاوز نظامی عراق به ایران را در اسناد رسمی و در افکار عمومی ثبت کرد، ولی باعث نشد که ایران بتواند خسارات خود را از عراق مطالبه و دریافت نماید.

اگر به رفتاری که شورای امنیت سازمان ملل با تجاوز عراق به کویت با حمله ارتش عراق به سر زمین ایران انجام داد توجه کنیم در می‌یابیم که از همان روز اول اشغال کویت، شورای امنیت سازمان ملل.

عراق را متجاوز اعلام کرد و لشکرکشی عراق به کویت را محکوم کرد و خسارات مستقیم و غیر مستقیم کویت از این تجاوز را برآورد کرد و تا دلار آخر آن را از عراق دریافت کرد. اما چون قدرت های بزرگ سر ناسازگاری با ایران را داشتتند و ایران هم روابط بین المللی درستی ندارد، هنوز هم نتوانسته است خسارات جنگ را از عراق دریافت کند و حتی با تحریک دولت های خارجی ساختمان های دیپلماتیکش در عراق از جمله در کربلا و نجف هم امنیت ندارند.
فاعتبروا یا اولی الابصار

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۸
خوب نتیجه چه شد؟ ایا مانند آنچه کویت کرد، می توانید یا اصلا می خواهید از 5 میلیون صادرات روزانه نفت عراق خسارات کشور را برداشت کنید؟ یا نه! جان و مال این ملت را ارزانی سیاستهایتان در عراق کردید.
غرامت جنگ چی شد چرا حرفی هرگز در مورد ان زده نمیشود
سردار درست گفتی:
و ایران هم روابط بین المللی درستی ندارد
چون مسئول ارشد نمیگذارد کارها کارشناسی و عاقلانه پیش برود
با روی کار آمدن دولت مطبوع شما
دولتی که قرار بود امید و عزت برای پاسپورت بیاورد
پاسپورت که هیچ به قول شما دیگر حتی سفارتهایمان در کشورهای دیگر نیز عزتی ندارد از فرانسه تا عراق یا به سفارتمان حمله می شود یا در آتش می سوزد
جالب آنجاست با وجود آنکه دولت خاتمی سر جنگ با کشورهای بزرگ نداشت، شورای امنیت هیچگاه زیر بار اعلام رسمی آغازگر جنگ نرفت و او را محور شرارت خواند
عراق که داره کم کم از دست شما میره لااقل شکایت کنید غرامت جنگ رو از اونها مطالبه کنید
عراق در حال حاضر روزانه حدود 4میلیوت بشکه نفت می فروشد. اگر اراده ای پشت کار باشد می توان غرامت گرفت.
حتی نظر کسی را در رابطه با پرداخت غرامت حاضر به باز نشر نیستید
پس علت این همه هزینه ای که ایرانیان در عتبات کردند، چه بود؟ آیا امام حسین نفرمودند که هیهات من الذله؟ آیا این ذلت نیست که ندانسته تن به آن دادیم؟ آن همه خسارت جنگ تحمیلی و فسق و فجوری که عراقیان بعثی در ایران کردند، هیچ خسارتی ندادند و تازه مملکتشان را هم ساختیم!! ای وای بر دینداری بدین شیوه!!!!!
سردار حسین علائی عزیز باعرض سلام واحترام وادب دوست دارم هم مردواقعی زمان جنگ بودی هم انسانی وارسته ودوست داشتنی بوی شهیدان همت وباکری و کاظمی رو ازتو استشمام میکنم عزت مستدام
مسولین بخشدن بابا شما خوابی
تکلیف دریافت خسارت جنگ چی شد؟
وچه ضرر و زيانى را تحمل مى كنيم به علت عدم تعامل با ديگر قدرتهاى جهانى ، و يك سئوال اينكه ما از تعامل با قدرتهاى جهانى بيشتر ضرر مى كنيم ، يا از عدم تعامل با انها ؟ تحريمها و بلوكه نمودن دارائيها ، هزينه بيشتر تامين مايحتاج در همه زمينه ها خصوصا فنى و تكنولوژى ، و...........نشانگر اين سياست غلط است . چو در طاس لغزنده افتاد مور رهاننده را چاره بايد نه زور
هم انها سرناسازگاری داشتند و هم ما جنگ را ادامه دادیم و قطعنامه 598 را به موقع نپذیرفتیم.یعنی با آنکه آغازگر نبویدم اما ادامه گر جنگ بودیم
پس چرا هنوز با آنها ما مماشات داریم
1000 میلیارد دلار خسارت عراق متجاوز به ایران به قمیتهای ثابت به والله وهم انگیز است
با این پول آیا میدانید چه میزان برای جوانان مان که به مرز چهل سالگی رسیده اند شاغل و چندین خانواده شکل خواهد گرفت .
وقتی نتوانیم یک ریال خسارت بگیریم دنیا همه باهم بگویند عراق شروع کننده بوده!!!!!!
جناب سردار...همه میدونیم که رژیم کثیف وجنایتکارعراق آغازگرجنگ بوده...شمابروبه مسئولین رده بالای مملکت..خیلی بالا..یادآوری کن که 1000میلیارددلارخسارت بایدمیگرفتن ازعراق...وخیلی موارددیگه..اونهاچی شد؟چراازحقوق مردم ورزمندگانی مثل من ومیلیونهاشهیدوجانبازدفاع نمیشه؟چرافقط مردم یکطرفه تشویق میشن برن به عراق وپول خرج کنن..بعدشم توسری بخورن وپرچم کشورمون آتیش بگیره وکنسولگریهامون به آتش کشیده بشه؟برو ببینم چه میکنی..
خوب عراق بعموان آغازگر و متجاوز جنگ شناخته شد . آیا ما توانستیم ریالی از بابت خسارات وارده دریافت کنیم . فکر نمیکنم . در حالیکه کویت توانست از محل فروش نفت عراق خسارت خودش را دریافت کند .
فکر کنم بیان این حرفها هیچ سودی برای این مردم نداشته باشد .
یعنی اعتراف میکنید جنگ رو ۸ سال ادامه دادین چون عراق نمیپذیرفت شروع کننده جنگ هست؟ خوب بعد که پذیرفت چه گلی به سر ما زدین؟! ۱۰۰۰ میلیارد دلار به قیمت آن زمان حداقل خسارت مادی بود که عراق به ما زد. خسارت انسانی که جای خودش! گیریم که عراق شروع کننده جنگ بود با چه منطقی اینهمه خسارت به مملکت تحمیل کردید که ثابت کنید عراق جنگ رو شروع کرد؟! حالا با این پیروزی چه کار کرده اید؟‌ ۷۰۰ میلیارد دلار دیگر هم از زمان سقوط صدام در این کشور خرج کردین آخرش چی؟ مردم عراق تظاهرات میکنند که ایران برو بیرون!‌ واقعا مسئولین ما نابغه هستند!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر