بازدید 6759

میزان دقیق محرومیت زاهدی فر از قضاوت در لیگ اعلام شد

کد خبر: ۹۴۱۴۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۰ 03 December 2019

رییس کمیته داوران اعلام کرد داور دیدار استقلال و سپاهان ۵ هفته از قضاوت در لیگ برتر محروم شده است.

به گزارش تابناک ورزشی، هدایت ممبینی درباره خطای هند کی‌روش استنلی در بازی سپاهان - استقلال اظهار کرد: بله آن یک پالتی واضح بود و طبق قوانین فیفا وقتی دست از شانه بالاتر بیاید  برخورد توپ با دست در محوطه جریمه توسط مدافع حتما خطای پنالتی خواهد بود و در مسابقه روز شنبه هم این موضوع کاملا واضح بود. صحنه ما را از دوربین و فیلم و عکس می‌بینیم که با فضای فشار و استرس داخل زمین فرق می‌کند اما قبول دارم که پنالتی واضحی بود و در فضایی اتفاق افتاد که در دید داور بود و ماسک نشده بود.

رییس کمیته داوران تاکید کرد: داور آن بازی آن لحظه نتوانسته بود صحنه را ببیند و انتظار داشت کمک داور پشت دروازه یا کمک داور کنار خط به او کمک کنند که آن‌ها هم نتوانستند و از این موضوع متاسف بود. داور تا درباره چیزی مطمئن نباشد نمی‌تواند قضاوت کند و این اتفاق افتاد. نمی‌خواهیم بگوییم طبیعی است اما همیشه انسان در صحنه‌هایی که تحت فشار قرار دارد ممکن است یک صحنه واضح را نبیند و این اتفاقات در فوتبال دنیا هم رخ می دهد.

ممبینی با بیان اینکه چنین صحنه‌هایی در یک آن رخ می دهند، یادآور شد: داور باید در یک لحظه صحنه را ببیند، آنالیز کند و تصمیم گیری کند. داور ۴، ۵ متری صحنه بوده زاویه خوبی داشته داور پشت دروازه هم نزدیک بوده است. کمک داور اول مسوولیت کم‌تری داشته چون خط آفساید را هم داشته است اما هیچ چیزی از مسوولیتی که آن‌ها نسبت به این صحنه داشتند کم نمی‌کند. داور پادشاه و رییس زمین است و تصمیمات به او برمی‌گردد و تصمیم نهایی با او است اما در این صحنه کمک داورها هم کمک نکرده است.

وی در پاسخ به سوالی که می گفت چنین چیزی قابل باور و قبول نیست، تصریح کرد: همین اتفاقات می‌افتد که این جنجال و حادثه به وجود می‌آید. داور پشت دروازه استرس کمتری داشته است و او ۹۰ دقیقه پشت دروازه می‌نشیند تا چنین صحنه‌ای را قضاوت کند. توجیه او این بود که من این صحنه را درست نتوانستم ببینم دست بالا رفت اما در آن زاویه من نتوانستم ببینم توپ برخورد می کند یا نه. داور خط هم می‌گفت من حواسم به خط آفساید بود. همه این صحنه را دیده بودند اما استنلی هم که خودش قدبلند است یک لحظه دستش را پایین کشید تا از برخورد توپ با دستش جلوگیری کند اما توپ به دست او برخورد کرد.

رییس کمیته داوران در پاسخ به این که آیا به باشگاه‌ها حق می‌دهید بگویند چنین اشتباهی ممکن است باعث قهرمان نشدن آن‌ها نشود، گفت: از یک طرف ما هم خودمان را جای باشگاه و هواداران آن قرار می‌دهیم که دوست دارند اتفاقات در زمین به درستی قضاوت شود. ما هم این انتظار را داریم و مطمئنا داور هم چنین قصدی دارد و پشت هر داور ساعت‌ها تمرین ممارست و آموزش است و یک داور تا به لیگ برتر برسد ۱۵ سال داوری کرده تا به این رده رسیده است. شما تصادفات جاده‌ای را که می‌بینید ماشین‌ها با هم شاخ به شاخ می‌شوند و برخورد می‌کنند چون ممکن است ذهن‌شان جای دیگری باشد. زاهدی‌فر هم ممکن است چندین قضاوت خوب داشته باشد اما این یک قضاوت او خوب نبوده است.

ممبینی در پاسخ به این که آیا درست است این داور در تست‌های پیش از لیگ قبول نشده است؟ گفت: ایشان در ابتدای فصل که مرداد ماه بود مصدوم بود و شرکت نکرد اما اگر داوری تست‌ها را پاس نکند که به زمین نمی آید. تست از او گرفته شده و مگر ممکن است در دوره ما این اتفاق بیفتد. بهترین داور دنیا هم اگر نتواند تست را پاس کند امکان ندارد داخل زمین برود.

او درباره محرومیت این داور اظهار کرد: وقتی داوری اشتباه می کند طبق آیین نامه های فیفا، AFC و کمیته داوران کشور آیتم هایی وجود دارد و او بعد از چند هفته باید به زمین برگردد. شاید بهتر باشد از واژه بهتری استفاده کنیم. آیا شما که مخاطب فوتبال دنیا  هستید رییس کمیته داوران اسپانیا، آلمان یا انگلیس را می‌شناسید؟ لازم هم نیست بدانید. اما اینجا تا اشتباهی می‌شود می گویند کجایی بیا به دادمان برس.

وی در پاسخ به این که شاید به دلیل بالا بودن اشتباهات در فوتبال ما این اتفاق می افتد، تصریح کرد: از موقعی که من این مسئولیت را گرفتم ۲۸۷۳ مسابقه را در لیگ برتر، لیگ یک، لیگ ساحلی، بانوان و... قضاوت کرده ایم. آنالیز ما این است که بیش از ۲۰۰ مسابقه مشکل داوری داشته‌ایم که این تعداد وقتی نسبت به تعداد مسابقات می‌سنجیم می شود ۸، ۹ درصد مسابقات و آمار خیلی خوبی برای ما است. دلیل نارضایتی از داور تیم‌ها نمی‌خواهند امتیازی از دست بدهند و دوست دارند همه چیز کامل باشد و تا زمانی که انسان قضاوت می‌کند نمی‌شود صد درصد شود آموزش و تلاش هست اما اشتباه هم پیش می‌آید. حق را به باشگاه‌ها می دهیم که معترض بشویم.

وی تصریح کرد: طبق آیین نامه های فیفا و AFC با تمام داوران که اشتباه تاثیرگذار در نتیجه مسابقه دارند برخورد می شود. محرومیت ایشان ۵ هفته است. وقتی نمره داور از ۱۰ نمره، زیر ۷ و۴ باشد این داور در رده‌های پایین‌تر قضاوت می‌کند آمادگی ذهنی وروحی را به دست بیاورد تا برگردد.

ممبینی در پاسخ به این که کمک داور و کمک داور پشت خط هم محروم شدند، گفت: آنها هم چند هفته ای استراحت می کنند و در لیگ های پایین تر قضاوت می کنند. محرومیت کلمه خوبی نیست و من از استراحت استفاده می کنم. یک بازیکن هم اگر پنالتی را از دست بدهد محروم که نمی شود. شاید مربی او را در ارنج نگذارد یا تنبیهش می کند. داوران هم به استراحت می روند.

وی در پاسخ به این که آیا گل دوم سپاهان آفساید بود، گفت: ما خیلی آنالیز کردیم البته جلسه آنالیزمان امروز ساعت ۱۰ صبح در فدراسیون است، تیم آنالیز عسگری و مرادی و فنایی هستند و صحنه‌ای که دیدیم آفساید نبود. برخی مواقع کیفیت فیلمبرداری در کشور ما بالا نیست و کار سخت است. با بچه ها که صحبت می کردیم حق را به کمک داور می دادند. در فیفا و AFC هم در صحنه های نامشخص حق را به داوران می‌دهند.

ممبینی در پاسخ به اینکه استقلالی‌ها می گویند قرار بوده ۵ دقیقه وقت اضافه گرفته شود و کمک داور این موضوع را به آنها گفته بوده اما تایم یک دقیقه بیش‌تر شده، توضیح داد: داور ۶ دقیقه اعلام کرد و همین هم رعایت شد.

او درباره این که آیا در مصاحبه انصاری‌فرد که گفته بود برخی دوست ندارند امسال پرسپولیس قهرمان شود منظورش داوران بود، تاکید کرد: یعنی سه سال که قهرمان شدند ما دوست داشتیم حالا دوست نداریم!؟ این حرفها نمی دانم از کجا درمی آید. فوتبال ورزشی در دنیا است که همه باید از آن لذت ببرند اما اینجا می بینیم مدیرعامل ناراحت، هوادار عصبی، سرمربی داغان و... هستند. همه باید کمک کنند که از فوتبال لذت ببریم. همانطور که قوانین فوتبال را در کمیته داوران رعایت می کنیم و تنها کسانی که قانون را رعایت می کنند ما هستیم. به داور می گوییم حق مصاحبه نداری و اگر اشتباه کند به او استراحت می دهیم. خودمان سعی می کنیم به جامعه آرامش بدهیم اما در فوتبال همه مصاحبه می کنند مربی و بازیکن و گلایه و پریدن به یکدیگر دارند و این آرامش را از فوتبال می گیرد. فوتبال یک بازی است که همه باید از آن لذت ببرند و اگر بخواهیم آن را وارد فازی ببریم که همه علیه هم مصاحبه کنند درست نیست. ما فقط قوانین را رعایت می کنیم اما حق مصاحبه هم نداریم و هرچیزی می گویند باید تحمل کنیم.

رییس کمیته داوران در این باره که آیا اگر کمک داور ویدئویی به فوتبال ایران بیاید این مشکل حل نمی شود، اذعان کرد: درباره همین هم حرف و حدیث می شود چون انسان باید در نهایت تصمیم بگیرد. پروسه وار زمان بر است. ما این را درخواست دادیم و ۵ مرحله دارد و ما در مرحله دوم هستیم و فدراسیون و باشگاه ها باید همکاری کنند و هزینه وی ای ار را باشگاه ها باید تامین کنند. مهم ترین بعد قضیه هم آموزش داوران است و اینطور نیست که بگوییم یک تلویزیون بیاوریم و بگوییم یا علی قضاوت کنید. باید این مراحل طی شود، دستگاه با این تحریم ها خریداری شود، داوران آموزش ببینند.

ممبینی درباره هزینه ۳۰۰ هزار دلاری دستگاه VAR اذعان کرد: شرکت های مختلفی توسط فیفا تایید شده اند و نمی توانم رقم بگویم چون خیلی متفاوت است. ورزشگاه ها زیرساخت های متفاوت دارند و سیستم و دوربین و مانیتور باید نصب شود. قیمت نگویم بهتر است اما ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار دلار هر پک VAR هزینه بر است و همه باید دست به دست بدهند. برنامه هایی طراحی کردیم و با حضور تاج جلسه داریم تا بحث های این چنینی از فوتبال ما جدا شود و مردم بیشتر لذت ببرند و اعصابشان خراب نشود. فوتبال همه چیز مردم شده است و ما هم دوست داریم این زودتر وارد شود و من بیشتر از همه حرص می خورم. همه باید دست به دست هم بدهند و من سوپرمن نیستم که تنهایی VAR را بیاورم و همه باید کمک کنند. در آسیا حدود ۸، ۹ کشور این پروسه را اجرا کرده اند و چند کشور مثل ما درخواست داده اند باید کار را تسریع کنیم.

وی در خصوص مهاجرت فغانی به استرالیا گفت: من تا روزهای آخر در جریان نبودم و او تصمیم شخصی گرفت. وقتی او به من گفت به استرالیا می روم فکر می کردم سفر تفریحی است اما دیدم برای همیشه می رود.

رییس کمیته داوران در پاسخ به اینکه آیا اسم فغانی در فهرست داوران برای جام جهانی قطر وجود دارد یا خیر، تاکید کرد: هنوز کاندیداها از AFC اعلام نشده اما او قطعا یکی از داورانی است که در جام جهانی قطر هست.

ممبینی در پاسخ به این که آیا کار ویلموتس در ایران تمام شده و برانکو سرمربی تیم ملی است؟ بیان کرد: خبر صد درصد را باید بگذاریم وقتی قطعی شود. کار به جای نهایی رسیده و عملکرد ایشان رضایت بخش نبوده است. چند سالی که با آقای کی‌روش بودیم روندی وجود داشت اما بعد از او مدیریت کردن سخت است. او کاری و سخت‌گیر بود و فوتبال ما و کشورهای همسایه را شناخته بود در ۲۴ ساعتی که در اردو بود ۵، ۶ ساعت بیش‌تر خواب نداشت و مربی منحصربه فردی بود. ویلموتس از نظر کیفی و نتیجه گیری موفق نبود و نبود او تصمیم خوبی است و مسائل مالی را هم بهتر است من نگویم. برانکو هم یکی از گزینه های ما است و با توجه به شناختی که از فوتبال ما دارد او شانس حضور به عنوان سرمربی تیم ملی ایران را دارد.

او در پاسخ به این سوال که چرا از بین ۴۳ داور در لیگ برتر فقط ۲۰ نفرشان قضاوت کردند؟ توضیح داد: ما یک سری داور دعوت کردیم که جوانانی ۲۶، ۲۷ ساله هستند از جمله منصوریان و حیدری چون احساس می کنیم در بخش آکادمی باید کارهایی انجام بدهیم. بنابراین این ریسک را پذیرفتیم که جوانان را بیاوریم. همه دوست دارند داوران خوبی بیایند. علاوه بر اینکه باید داورسازی کنیم داوران برگزیده ما به لیگ برتر دعوت می شوند، در رنکینگ فیفا ۷ داور برگزیده آسیا از کشور ایران هستند. داوری ما اگر یک گام نگویم از بقیه بالاتر است اما جایگاه ویژه ای دارد و این را باید قبول کنیم.

ممبینی در پایان گفت: امیدوارم که ارتباط بین باشگاه‌ها، مردم، هواداران فوتبال و داوران ارتباط صمیمانه‌ای باشد. مردم داوران را از خودشان بدانند. آن‌ها هم انسان هستند و از بین ۸۰ میلیون بهترین داوران را به زمین می‌فرستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان