بازدید 10596
۱

کمترین نرخ باروری در کشور، در میان کدام گروه است؟

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمترین نرخ باروری در کشور متعلق به افراد تحصیلکرده است که گروه مرجع نیز به شمار می‌روند.
کد خبر: ۹۴۱۳۰۴
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۳ 03 December 2019

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کمترین نرخ باروری در کشور متعلق به افراد تحصیلکرده است که گروه مرجع نیز به شمار می‌روند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، سید حامد برکاتی روز دوشنبه در حاشیه کارگاه آموزشی مدیران سلامت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی گفت و گو با خبرنگاران افزود: در حال حاضر بیشترین فرزندآوری در کشور متعلق به بانوان بی‌سواد و کم سواد زیر ۲۵ سال است.

وی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد بانوان ایرانی هرچه تحصیلکرده‌تر می‌شوند، هم فرزند کمتری به دنیا آورده و هم دیرتر فرزند می‌آورند.

وی گفت: افراد تحصیلکرده مرجع به شمار می‌روند و می‌توانند روی دیگر گروه‌های سنی تاثیر بگذارند، بنابراین در سیاست‌های جمعیتی تغییر در باور و رفتار آنها باید مد نظر قرار گیرد و تعادل در اشتغال، فرزندآوری و تحصیلات بانوان، ضروری است.

مدیر کل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت افزود: هم اکنون ۱۶ درصد زنان باردار کشور در سن بیش از ۳۵ سال قرار دارند و بارداری در سنین بالا رو به افزایش است در حالی که در ۱۵ سال گذشته میزان زنان باردار در این رده سنی ۶ درصد بود.

وی ادامه داد: بارداری در سنین بالا اگر با مراقبت‌های خاص خود و غربالگری‌های لازم از نظر بیماری‌های ژنتیکی و مادرزادی انجام شود، خطری برای مادر و فرزند نخواهد داشت.

وی گفت: طبق سیاست‌های جدید فاصله ایمن بارداری و فاصله سنی ۲ فرزند که در گذشته سه تا ۵ سال تعیین شده بود اکنون بین ۱۸ تا ۲۴ ماه شاخص‌گذاری شده است.

برکاتی افزود: براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی اکنون میزان مرگ و میر مادران باردار در ایران ۱۳ تا ۱۹ در صدهزار زایمان ثبت شده است که این میزان در چند دهه گذشته ۲۵ در صدهزار زایمان بود و از سوی دیگر مرگ کودکان نیز از ۱۴۰ در هزار تولد زنده به ۱۴.۴ در هزار تولد در کشور کاهش یافته است.

وی با اشاره به روند کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور ادامه داد: میزان باروری کلی در سال ۹۵ به میزان ۲.۰۸ بوده است که این رقم در سال جاری ۱.۸ برآورد می‌شود و این به معنای بحران در سیاست‌های جمعیتی است.

وی با اشاره به روند رو به افزایش سن ازدواج در کشور گفت: هم اکنون میانگین سن ازدواج در زنان ۲۴ سال و در مردان ۲۹ سال است که شیب افزایش سن ازدواج در زنان شدیدتر از مردان گزارش شده که این مسئله در کاهش نرخ باروری تاثیرگذار است.

برکاتی حمایت از جوانان برای ازدواج را از راهکارهای تعادل در سیاست‌های جمعیتی دانست و افزود: پدیده ازدواج سپید امروزه تبعات و چالش‌های بسیار برای جوانان درپی داشته است.

کارگاه آموزشی مدیران سلامت خانواده دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که امروز به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد آغاز شد تا ۱۳ آذر ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱
واقعا فرزند آوری مشکل نیست .آینده نامعلوم است که این کار را با مشکل کرده است . در شرایط فعلی تمی تونی واسه فردات برنامه ریزی کنی چه برسه به اینکه برا بچه ای که آوردی بخوای آینده ای در نظر بگیری.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر