بازدید 15034

چرا سعودی‌ها پاکستان را برای میانجی‌گری با ایران انتخاب کردند؟

در همین راستا، عمران خان نخست وزیر پاکستان، صبح روز یکشنبه وارد تهران شد تا پیرامون کاهش تنش میان ایران و عربستان نقش میانجی‌گر را ایفا کند. حال پرسش این است که چرا میانجی‌گری عراق ـ که با سفر عبدالمهدی به ریاض همراه شد ـ تداوم نیافت و ابتکار عمل در میانجی‌گری میان تهران و ریاض به عمران خان و پاکستان واگذار شد؟
کد خبر: ۹۲۹۷۴۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۱ 13 October 2019

عربستان سعودی و ایران پس از سال‌ها اختلاف و رقابت، به تازگی گام‌هایی برای آغاز گفت‌وگوی غیر مستقیم با یکدیگر در تلاش برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه برداشته‌اند.

به گزارش «تابناک»؛ مقامات عراقی و پاکستانی در هفته‌های اخیر، پس از حمله به تأسیسات نفتی عربستان گفته‌اند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از سران عراق و پاکستان خواسته است تا با همتایان ایرانی خود درباره تنش‌زدایی گفت‌وگو کنند. ایران نیز از این تلاش‌ها استقبال کرده و هم در محافل خصوصی و هم علنی تأکید کرده که آماده مذاکره با عربستان سعودی است.

دولت عربستان همچنین چند روز پیش طی بیانیه‌ای خطاب به نیویورک تایمز تأیید کرد، عراق و پاکستان هر دو پیشنهاد میانجی‌گری برای گفت‌وگو میان تهران و ریاض را مطرح کرده‌اند؛ اما عربستان تکذیب کرده‌ که بن سلمان این ابتکار عمل را به دست دارد.

در همین راستا، عمران خان نخست وزیر پاکستان، صبح روز یکشنبه وارد تهران شد تا پیرامون کاهش تنش میان ایران و عربستان نقش میانجی‌گر را ایفا کند.

حال پرسش این است که چرا میانجی‌گری عراق ـ که با سفر عبدالمهدی به ریاض همراه شد ـ تداوم نیافت و ابتکار عمل در میانجی‌گری میان تهران و ریاض به عمران خان و پاکستان واگذار شد؟

به نظر می رسد، این مسأله با دستورکار عربستان سعودی و سیاسی کاری این کشور برای میانجی‌گری مربوط می شود. در واقع، گویا پاکستان گزینه مناسب‌تری برای عربستان برای میانجی‌گری باشد تا عراق.

چرا پاکستان؟

به نظر می رسد، سعودی ها با نادیده گرفتن عراق در ماجرای میانجی‌گری، در پی آن بوده اند که اعتبار میانجی‌گری را به یک دولت شیعی طرفدار ایران اعطا نکنند، به ویژه دولتی که اخیرا با بحران هایی در عراق مواجه شده و با میانجی‌گری میان تهران و ریاض، می توانست اعتبار ویژه ای در عرصه سیاست داخلی و خارجی عراق به دست آورد.

چرا سعودی ها پاکستان را برای میانجی گری با ایران انتخاب کردند؟

نکته دیگر آنکه، عربستان با پذیرش نقش پاکستان در میانجی‌گری به عنوان یک دولت متحد سنی، بعدها می تواند ادعا کند که ریاض و متحدانش ابتکار عمل را به دست داشته و توانسته اند ایران را پای میز مذاکره بیاورند.

اما نکته مهم این است که ایران نگاه سیاسی به صلح در منطقه ندارد و در همین راستا بارها اعلام کرده که آماده پذیرش هر میانجی‌گری برای کاهش تنش ها و اختلافات است؛ حال این میانجی‌گر عراق باشد یا پاکستان. در واقع، ایران همواره مسیر صلح را دیپلماسی دانسته و در همین راستا، طرح های صلح زیادی پیشنهاد داده که آخرین مورد آن طرح صلح هرمز بوده است که در سازمان ملل از سوی حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان مطرح شد.

سیگنال قوی و صلح‌طلبانه که موجب شد تا مواضع ایران این بار شفاف‌تر و رساتر از گذشته، گوش جامعه بین‌الملل را نوازش کند و پس از آن بود که تکه‌های پازل پیغام‌های ولیعهد عربستان، یکی یکی به دست برخی از رهبران منطقه‌ای داده می‌شد تا در اختیار ایران قرار بگیرد.

همزمان با پالس‌های مثبت مقامات ایرانی به پیغام‌های ریاض برای گفت‌وگو، حسن روحانی هم یادآور شد که ایران آمادگی دارد تا اعمال گذشته برخی همسایه‌های عربی خود را به باد بسپارد و این گونه ایران بار دیگر بر عزم جزم خود برای کلید خوردن ابتکار صلح در منطقه مهر تأیید بزند. از این روی، زنگ نخست را برای این ابتکار ایران به صدا درآورد و از چهارچوب صلحی سخن گفت که شاید بتواند پس از دهه‌ها، عنان امور منطقه را ـ فارغ از مداخلات غربی‌ها ـ به دست رهبران منطقه‌ای بدهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۳۸
احتمالا بخاطر مصرف بیش از اندازه برنج پاکستانی در ایران است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
یارب نظر تو بر نگردد
به کجا رسیده کارمان ؟
که پاکستان باید حلال مشکلات ما باشد !!!!؟
مرگ بر روسیه فراموش نشود

روسیه عامل اصلی بدبختی افغانستان و کشورهای منطقه است

روسیه دشمن ملتهای مسلمان و دوست ابدی اسراییل است

ایران و عربستان نباید از روسیه غافل شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
اصلا فرض کن روسیه از همه بدتر. ولی در چنین موقعیتی که کشور آمریکا زیر یه خم ما رو گرفته و با ما درگیره منحرف کردن اذهان به
سمت روسیه و گفتن مرگ بر روسیه اقدامی در جهت منافع
آمریکا و خیانت می باشد
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
خدا شفا بده
مهدي
| Germany |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
امريكا چي؟
بجای پرداختن به چرایی قضیه سعی کنید آرامش رو با کمک اینها به خاورمیانه برگردانید
پاسخ ها
علی کردستانی
| Sweden |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
دمت گرم
کسی در این منطقه دنبال صلح نیست و این کارها هم همه نمایش است
شاید بخاطر حضور گروههای تجزیه طلب و خطرناک بلوچستان تحت حمایت آل سعود در دو کشور ایران و پاکستان و قول مساعد عربستان برای عدم حمایت از آنان درصورت عدم حمایت ایران از یمن باشد

گفتم شاید !!
دشمن مشترک همه مسلمانان :

انگلیس
روسیه
اسراییل
و آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
مسلمانان در این مورد خودکفا هستند و نیازی به غرب و شرق ندارند
علی کردستانی
| Sweden |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
موافقم ۱۰۰٪
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
عربستان هم مهره نفوذی امریکا
نفرین بر جنگ




کاش بعضیا شرمشون میشد از هموطنانشون که سرشون در سطل زباله هست.
آیا واقعا عبستانی ها اونها رو واسطه کردند؟؟؟یعنی ایران هیچوقت از هیچ کشوری درخواستی نداره و نقش دن کورلیونه رو بازی میکنه؟؟؟
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
ببم جان ،
ایران تو سازمان ملل با صدای رسا ومتین آقای روحانی پیام صلح داد دیگه احتیاجی به میانجی نداره، میانجی رو کسی احتیاج داره که یک حرفایی زده ولی همش بر عکس از آب در اومده.
بعیده این‌جور میانجی‌گری‌ها به نتیجه برسد.قبلاً هم شاهد بودیم مثلاً برای کاهش تنش بین ایران و آمریکا نخست‌وزیر ژاپن به ایران آمد یا فرانسه ابتکار عمل‌ها و پیشنهاداتی رو مطرح کرد.حتی دونالد ترامپ فکر می‌کرد از این‌جور کارها نتیجه‌ای حاصل خواهد شد و از سفر شینزو آبه به تهران استقبال کرد.
مطمئناً در رابطه با عربستان یا هر کشور دیگری هم این‌جور میانجی‌گری‌ها و مذاکرات نتیجه‌ای نخواهد داشت.دلیلش اینکه مسئولان ما نگاه سیاسی به قضایا ندارند؛بلکه از نگاه و افکار خاص خودشون جهان رو نگاه می‌کنند...
پس در آینده تنش‌ها و مشکلات کمتر نخواهد شد.برعکس سطح تنش‌ها و مشکلات افزایش پیدا خواهد کرد.
پاسخ ها
علی
| United States of America |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
من اشتباهی دستم خورد به مثبت و چون با این نظر کلأ مخالفم مجبور شدم نظرمو بگم که جبران مثبت دادنم بشه.
با عربستان صلح کردن خیلی راحت میتونه اتفاق بیفته اگر عربستانی ها جدی باشن. مخصوصآ که ایران گفته بدیهاشونو فراموش میکنه و دیگر اینکه دغدغه عربستان تسلیم مطلق ایران در برابر عربستان و تحویل حکومت ایران به دست عمال خودشون نیست. و در مقابل آمریکا کاملآ مشخصه که ترامپ دنبال یک عکس گرفتن با روحانی هستش که در مبارزات آتی برای دور دوم یک برگ برنده داشته باشه. که بگه من تونستم ایران رو به زانو در بیارم. که کور خونده به دلیل وقایعی که جدیدآ اتفاق افتاده و نتونستن هیچ غلطی بکنن. مصداق حرفی که رهبر فقید انقلاب در اوایل پیروزی انقلاب زد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
این فرقمیکند با آمریکا باتحریم که نمیشود مذاکره کرد
غلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
بهترین نظری که تا حالا دیده ام. واقعا اصل قضیه همین هست و بس هیچ اتفاق دیگه ای هم قرار نیست بیفته
خواب دیدین خیره
کشور پاکستان خیلی به عربستان وابسته هست و مدرسه های وهابی اونجا به شدت فعالن و همه توسط عربستان تغذیه فکری و مالی میشن. منبع تروریسم در شرق ایرانه و حتی نابودی افغانستان و توسعه طالبان از اونجا شروع شده. متحد عربستانه و حتی موقع شروع جنگ عربستان با یمن، داشت ناوگان جنگیشو برا کمک به عربستان اعزام میکرد که پس از دیدارهای مقامات ایرانی منصرف شد ولی تهدید کرده بود که هر کشوری با عربستان بجنگه در حکم اینه که با پاکستان جنگیده و آماده دفاع از عربستانه. کلا بازیگر بدیه تو منطقه و ما کج دار و مریز نگهش داشتیم. اینا با پول سعودی سر پا هستن و زمانی که جیرشون قطع شه به هر سمتی میرن.
پاسخ ها
جعفری
| Romania |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
اگر سیاست انقدر اسون بود الان همه رئیس جمهور بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
اولا که پاکستان پتانسیل جنگ با ایران رو در صورت جنگ عربستان با ایران نداره چون
خودش با هند بلفعل در تنازع است و نمی خواهد از دو جبهه تهدید بشه
بیست درصد جمعیت دویست ملیونی پاکستان شیعه است و در صورت رودرویی دو کشور عامل بحران داخلی قلمداد می شوند
آمریکائیهاعربستان سعودی رابه اشغال خوددرآوردندبعید است اتفاق خاصی بین ایران وعربستان رخ دهد.
اینکار اشتباه است
عدم قبول میانجی گری عراق توسط عربستان ، خود ادامه دشمنی است ،
اصولا میانجی لازم نیست ،
مکه را محل مذاکره قرار دهند و یک ژنرال ایرانی سرپرست تیم مذاکره کننده باشد و همراه با یکسری پیش شرط های ایران ، برای صلح با عربستان راهی مکه شود ،
از یاد بردن دشمنی ها ، اسمش بی سیاستی است نه بزرگواری.

حتی در طول تاریخ هم وقتی امام علی و امام حسن هم می خواستند صلح کنند ، یکسری پیش شرط معین کردند ،
پاکستان متحد سنتی عربستان است
از سایت شما که سایتی سیاسی است این گونه تیتر زرد زدن بعید بود.
عربستانی ها گستاخانه رد کرده اند میانجگری کشور واسط را بین خودشان و ایران
پاکستان به دلیل مرز مشترک و فرهنگ نزدیکتر با ما نمیتواند راهی به جز دوستی با ما را انتخاب کند .از طرفی منافع سرشاری از سوی عربستان نصیبش میشود و به همین دلیل ترجیح میدهد بین ما و عربستان جنگی رخ ندهد که مجبور به انتخاب گردد و کشورش با مشکل روبرو گردد.
درواقع پاکستان به منافع خود بیش از هرچیز دیگر می اندیشد و این یعنی سیاست در جهت کشور
عربستان همیشه مرموز عمل کرده و از کنار زدن عراق در میانجی گری قزعا دنبال هدفی برای بهره برداری است . تاریخ طبری و شرح کامل ابن اثیر را مطالعه کنی متوجه میش اینها در هر مذاکره ای با خدعه و نیرنگ و خیانت جلو رفته اند
از کجا معلوم که ایران خواستار این میانجیگری نشده باشد. واقعا خیلی خودتان را دست بالا گرفته اید.
همانطور که گفتید عراق دولتی شیعی و نزدیک به ایران است و پذیرش این کشور به عنوان میانجی می توانست برای عربستان هزینه هایی داشته باشد مثلا میانجی می توانست به درخواست ایران ادعاهایی مطرح کند و یا گزارشهایی از فرایند بدهد که زیاد به نفع عربستان نباشد ولی شرایط پاکستان در این میانه متفاوت است. پاکستان کشوری بسیار قدرتمند است که قطعا در چنین شرایطی قرار نمی گیرد و بنابراین اگر در این میان فایده ای برای عربستان نداشته باشد قطعا میانجیگریش ضرری هم برای این کشور به همراه نخواهد داشت.
پاکستان اگر صداقت داره باید لوله گاز هر چه سریعتر راه انداز یکنه
سخنگوی وزات خارجهٔ ایران به صراحت بیان کردند با واسطه ،و یا بدون واسطه آمادهٔ مذاکره با همهٔ کشورهای همسایه الخصوص عربستان میباشند ؟ تنها مشکل حل مناقشات کشور ایران با کشورهای همسایه تندروهایی هستند که در آشوب بلوا بقای خود را میدانند ؟ و تنها کشورهای امریکا ،و اسراییل ،و اروپاییان هستند که از منازعات بین ایران با کشورهای همسایه سود میبرند ؟،، باید ایران ،و عربستان از ابراز شیعه ،و سنی دست بردارند ،همهٔ فرقه های مذهبی را در قالب اسلام ببینند ،و تعریف کنند ؟ همنگونه که مذهب حنفی که یکی از چهار شاخهٔ مذهب سنی میباشد که بنیان گذار آن محمد حنفی پسر امام علی علیه سلام است ، شیعه هم بنیانگذارش امام جعفر صادق یکی از نوادگان امام علی عیله سلام میباشد ؟، دیگر فرقه های اهل سنت نیز همینگونه است ،پس باید همهٔ‌فرقههای مذهبی را در قالب اسلام تعریف نمود ،و از اختلاف افکنی پرهیز گردد ؟،،فرهنگ دینداری را باید باز تعریف کنند آنهم توسط بزرگان دینی ؟،، بهر برداری از دین را برای،مادیات دنیایی حرام قطعی اعلام کنند ؟،،
عمران خان حق همسایه داری وبرادری را دارد ادا می کند صلاح خویش خسروان دانند


درود بر عمران خان
اینقدر ساده نباشید!
شاید انتخاب پاکستان برای این است که صلح عمدا به گونه ای بی نتیجه بماند که عربستان به کمک این تلاش سیاسی ناموفق بعلت ریاده خواهی ایران و دلارهای پنهان عربستان به ارزوی دیرینه و دست یافتی خود یعنی همراهی عربستان دست یابد و با کار با یک تیر دو نشان بزند
هم ایران را از طرف شمال شرق به احتیاط وادارد و هم یک همپیمان و متحد با امکانات اتمی و نیروی زمینی به مراتب بهتر از همه کورهای عربی برای خود ردیف کند
هیچ مذاکره و مصالحه ای در پیش نیست مردم را سر کار نزارید
آقا شما را به حق هرکسی که قبول دارید بیاین همه کمک کنیم این برادرکشی تموم بشه، یک نگاه به نقشه جهان اسلام بندازین خواهید دید همه جا ویران شده همه جا بوی خون میده از لیبی تا افغانستان مسلمانها فتادن به جان هم. شدیم مضحکه غربیها و اون اسرائیل نامرد. همه ما یک دشمن مشترک داریم و مردن هریک از ما چه شیعه باشه چه سنی به یک اندازه دشمن را خوشحال میکند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی