بازدید 34139
چرا حمله به آرامکو را کار ایران خواندند؛

طرحی برای به حاشیه‌ بردن اهمیت حمله پهپادی یمن و پوشاندن ضعف سامانه‌های آمریکایی!/ یمنی‌ها از کجا به آرامکو حمله کردند؟!

بلافاصله پس از انجام این عملیات بزرگ و تخریب بخش‌های مهمی از تأسیسات نفتی آرامکو، آمریکایی‌ها خط جدیدی برای به حاشیه راندن اهمیت این عملیات و همچنین بازتاب توان دفاعی و نظامی بالای یمنی‌ها در پیش گرفتند و آن هم وارد کردن اتهامی جدید به ایران تحت عنوان انجام این حمله گسترده به آرامکو عربستان توسط جمهوری اسلامی بود؛ هرچند ایران از همان ابتدا این مسأله را اتهامی غیر مستند و مضحک دانست و آن را رد کرد...
کد خبر: ۹۲۴۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳ 19 September 2019

حمله یمنی‌ها به بِقِیْق و خُرِیْص در شرق عربستان سعودی ـ که تأسیسات تولید نفت آرامکو در آن وجود دارد ـ تولید و تأمین نفت و انرژی دنیا را هم از حیث تأمین و هم از لحاظ قیمت تحت تأثیر قرار داد. جنبش انصارالله یمن، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و آن را یکی از بزرگترین و دوربردترین حملات پهپادی خود نامید که در صورت ادامه جنگ بین یمن، عربستان و امارات باز هم شاهد آن خواهیم بود و این بار علاوه بر سعودی، امارات متحده عربی نیز هدف قرار خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»؛ بلافاصله پس از انجام این عملیات بزرگ و تخریب بخش‌های مهمی از تأسیسات نفتی آرامکو، آمریکایی‌ها خط جدیدی برای به حاشیه راندن اهمیت این عملیات و همچنین بازتاب توان دفاعی و نظامی بالای یمنی‌ها در پیش گرفتند و آن هم وارد کردن اتهامی جدید به ایران تحت عنوان انجام این حمله گسترده به آرامکو عربستان توسط جمهوری اسلامی بود؛ هرچند ایران از همان ابتدا این مسأله را اتهامی غیر مستند و مضحک دانست و آن را رد کرد.

چرا بحث حمله از سوی ایران مطرح می‌شود؟

سخنگوی نیروی هوایی ارتش یمن نیز اظهارات آمریکایی‌ها و سپس سعودی‌ها را دربارهٔ مداخله ایران یا عراق در این حمله گسترده که باعث به حاشیه راندن نشان داده شدن توان دفاعی بالای یمنی‌ها بود، قویا رد کرد؛ هرچند بنا به طراحی که از طرف آمریکایی‌ها صورت گرفته برای به حاشیه بردن این حمله با اهمیت یمنی‌ها و پوشاندن ضعف تجهیزات نظامی، راداری و پدافندی آمریکایی اعلام شده مهم این حمله با موشک‌های قاره‌پیمایی صورت گرفته و بقایای یافته شده برخی قطعات موشک‌ها در محل حادثه، نشان می‌دهد این حمله از درون ایران انجام شده ‌است!

همچنین باید گفت با اینکه جنبش انصارالله و نیرو‌های نظامی یمن تأکید می‌کنند این حمله ـ که به گفته حوثی‌ها ـ به وسیلهٔ ده پهپاد مهاجم صورت گرفته و باعث ایجاد آتش‌سوزی‌های وسیعی در دو مجموعه پالایشگاهی متعلق به شرکت آرامکو نیز شده است، این تعطیلی با تحت تأثیر قرار دادن تولید ۵ میلیون بشکه نفت در روز، تولید نفت عربستان سعودی را که حدود ۵ درصد از نفت جهانی را تأمین می‌کند، تقریباً به نصف رساند و موجب بی‌ثباتی در بازار‌های مالی جهانی شد. وزیر انرژی عربستان مدعی شده که عربستان می‌تواند تا پایان سپتامبر تولید را به سطح عادی برساند.

عربستان ۵۰۰ میلیارد دلار ضرر کرد!

حمله به تأسیسات شرکت ملی نفت عربستان لطمات وسیعی بر جای گذاشته و قرار است که این شرکت تا چند هفته دیگر وارد بازار بورس شود. تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که ارزش این شرکت با این حمله «۵۰۰ میلیارد دلار افت کرده باشد.» حالا این شرایط شرکت «آرامکو» سرنوشت نامعلومی در بازار بورس پیدا کرده است

طرحی برای به حاشیه‌بردن اهمیت حمله پهپادی یمن و پوشاندن ضعف سامانه‌های آمریکایی!/ یمنی‌ها از کجا به آرامکو حمله کردند؟!

امین ناصر، مهندس ۶۱ ساله سعودی و مدیرعامل شرکت «آرامکو» قصد دارد تا چند هفته آینده این بزرگ‌ترین شرکت نفتی جهان را وارد بازار بورس کند؛ اتفاقی که بازارهای بین‌المللی بورس بی‌‌صبرانه انتظارش را می‌کشند، چون قرار بوده این بزرگ‌ترین ورود یک شرکت به بازار بورس از نظر حجم سرمایه باشد.

شبکه «ان‌تی‌وی» در گزارشی به قلم «ولفرام وایمر» می‌نویسد، ریاض امید دارد که ارزش این شرکت بیش از دو هزار میلیارد دلار تعیین شود. با نگاهی به ارزش شرکت "لوفت‌هانزا" که هفت میلیارد دلار است، می‌‌فهمیم اگر چنین اتفاقی بیفتد ارزش آرامکو، حدود ۳۰۰ برابر لوفت‌هانزا خواهد شد.

حمله چطور انجام شد؟

وزارت کشور عربستان سعودی در گفت‌وگو با آژانس خبری این کشور اعلام کرد: «در ساعت ۴٫۰۰ ص) تیم‌های امنیتی صنعتی آرامکو شروع به مقابله با آتش‌سوزی در تأسیسات این شرکت در مناطق بقیق و خریص در نتیجه حمله هواپیماهای بدون سرنشین کردند.» همان طور که در اعلام اولیه وزارت کشور سعودی مشخص شده، این حمله توسط هواپیماهای بدون سرنشین انجام شده‌است، زیرا تیم حفاظت آرامکو برای دفع هواپیماهای بدون سرنشین به سمت آن شلیک کرده‌اند؛ اما در ادامه با مداخله طراحان عملیات خبری و روانی آمریکایی شکل کار عوض شد و آنها مدعی انجام حمله توسط موشک های قاره پیما شدند! که این خود دلیلی بر رد چنین ادعایی است.

ساعتی پس از حمله جنبش انصارالله یمن بیانیه ای صادر کرد و مسئولیت ارسال ده هواپیمای بدون سرنشین برای از کار انداختن بخشی از تأسیسات نفتی را بر عهده گرفتند. یمنی ها گفته‌اند، این حملات حق آنها برای تلافی حملات هوایی و سایر حملاتی است که ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به این کشور وارد کرده ‌است. سخنگوی نظامی جنبش انصارالله یمن در بیانیه خود در مورد حمله به تأسیسات نفتی گفت: «این حملات حق ماست و ما به رژیم سعودی قول می‌دهیم، در صورت ادامه محاصره و تجاوز، عملیات بعدی گسترده‌تر و دردناک تر خواهد بود.»

اما نقطه مهم بیانیه جنبش انصارالله آنجاست که تأکید می کنند «همکاری شرافتمندان داخل سعودی، نقش مهمی در موفقیت این عملیات هوایی در عربستان داشته‌است». برخی مفسران و رسانه ها در همان ساعات و روزهای ابتدایی تأکید داشتند که طرح چنین موضوعی می‌تواند انگارهٔ وقوع حمله از «داخل خاک عربستان» را تقویت کند؛ اما باز هم در سناریوی آمریکایی و سعودی علیه حملات اخیر یمن به آرامکو قرار نبود چنین مسائلی وارد موضوع شود و طبق طراحی صورت گرفته باید نگاه ها به سمت ایران یا حداقل نیروهای تحت حمایت آن در کشوری نظیر عراق می رفت!

اظهارات متناقض آمریکایی ها برای پوشاندن ضعف سامانه‌های نظامی‌شان!

طبق ادعای یک مقام ارشد آمریکایی که بعدها تلاش شد، همین خط هم بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی از سوی مقامات ارشد کاخ سفید و همچنین سعودی ادامه پیدا کند، مدعی شد که ده‌ها موشک کروز به همراه بیش از بیست هواپیمای بدون سرنشین در حملات نقش داشتند. ایالات متحده اعلام داشت که در تحقیقات مرتبط با حمله و تأمین و ثبات تأمین انرژی با عربستان همکاری خواهد کرد. مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا هم همین خط را پی گرفت و مدعی شد که ایران پشت حملات بوده ‌است.

مقامات آمریکایی چند روز بعد از حمله و پس از آنکه سناریوی خود را گویا کامل تر کرده بودند، باز هم بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی که تأیید کننده ادعاهایشان علیه ایران باشد، گفتند حملات اخیر از نقاطی در شمال خلیج فارس صورت گرفته ‌است. آنها برای اینکه ضعف سامانه های میلیون دلاری فروخته شده شان مثل پاتریوت و هاوک را به کشورهایی مثل عربستان و به قول خودشان گاوهای شیرده منطقه ما بپوشانند، مدعی شدند که «سامانه‌های دفاع موشکی عربستان همگی به سمت جنوب و یمن معطوف هستند و در قبال موشک‌هایی که از شمال می‌آیند کارایی ندارند!»

در حالی که سی بی اس تلاش کرد، اعلام کند حملات اخیر به آرامکو در مناطق شمالی و شمال شرقی صورت گرفته، یک گزارشگر بی‌بی‌سی گزارش داد که تصاویر ماهواره ای، حمله از ضلع غربی بقیق را نشان می‌دهد که این مسأله هم باز خلاف ادعاهای اخیر آمریکایی هاست و بیشتر در راستای تلاش برای به حاشیه بردن اهمیت حملات یمنی ها و همچنین پوشاندن ضعف های فاحش سامانه های جنگال و راداری و دفاعی شان ارزیابی می شود. آنها به همین هم اکتفا نکرده اند و در تازه ترین ادعایشان عنوان کرده اند، پهپادها آمده اند اما با هدف ایجاد پارازیت علیه رادارهای سامانه دفاع موشکی پاتریوت فرستاده شدند تا موشک‌های کروز بتوانند از سامانه دفاعی رد شوند.

حتی یک مقام ارشد ایالات متحده که نامش فاش نشده، اظهارات متنافضی داشته که خلاف ادعاهای دیگر مقامات آمریکایی است. او به سی‌بی‌اس نیوز گفته که ایالات متحده محلی دقیق در ایران را شناسایی کرده که پهپاد و موشک‌ها از آنجا در جنوب ایران شلیک شده‌اند. آنها که پیش از این پذیرفته بودند، پهپادها از جانب یمن برای اختلال در سامانه های راداری اعزام شده اند، حالا صحبت های دیگری می کنند؛ هرچند هیچ گونه سند و مدرکی برای اثبات سخنانشان در دست ندارند و ارائه نکرده اند.

واکنش ایران به اتهام‌ها

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان نیز ضمن رد اتهام آمریکا، حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را «حمله متقابل و مشروع یمنی‌ها» دانست و گفت که کار یمنی‌ها «دفاع مشروع از خودشان و به عبارتی حمله متقابل است». وی این مسأله را برگرفته از مداخله عربستان در جنگ یمن عنوان کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان هم در واکنش به اظهارات همتای آمریکایی اش یعنی «مایک پمپئو» درباره نقش ایران در حملات اخیر به آرامکو، آن را «سیاست دروغ حداکثری» نامید که آمریکا پس از «سیاست فشار حداکثری» به دنبال آن است.

امیر حاتمی، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ضمن رد اتهام‌ها مبنی بر نقش داشتن ایران در انجام حملات به تأسیسات نفتی آرامکو اظهار کرد: «ایران هر تهدید احتمالی را با قاطعیت پاسخ می‌دهد.»

گزارش میدل ایست آی به نقل از یک مقام اطلاعاتی ناشناس عراق مدعی شد این حملات در تلافی حمله هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیلی "با حمایت مالی سعودی" به مواضع نیروهای بسیج مردمی عراق در ماه اوت، از جنوب عراق توسط این نیروها صورت گرفته است. دفتر نسخت وزیری عراق با تکذیب این خبر گفت که از قلمرو عراق حمله ای صورت نگرفته و عهد کرد با هرگونه تلاش برای حمله به دیگر کشورها از خاک کشورش مقابله می‌کند. ایالات متحده نیز استفاده از خاک عراق برای ترتیب دادن حمله‌ها را نپذیرفت.

حمله به آرامکو از داخل خارک عربستان؟!

با توجه به استدلال های ارائه شده، این پرسش مطرح می شود که نقطه شروع عملیات کجا بوده است؟ هرچند نمی توان با قاطعیت تمام از عدم حمله از خاک یمن سخن گفت، استدلال ها در رد این احتمال ها، قوی تر از استدلال های مقوم به نظر می رسد. اگر پالایشگاه از غرب و شمال غربی هدف قرار گرفته (جایی که تنها عراق در آن است)، پس کدام کشور خارجی دیگر ممکن است دست به این حمله زده باشد؟ تنها گزینه ای که می ماند، داخل خاک عربستان است.

این استدلال وقتی قوت می گیرد که نگاه دقیق تری به بیانیه انصارالله بیندازیم. در بیانیه انصارالله "از برادران آزاده داخل عربستان" که در این حمله همکاری کرده اند، قدردانی شده است. در تحلیل ها به این نقطه توجهی نشد. عناصری از داخل خاک عربستان در حمله دست داشته اند؛ شاید اصلا عناصری از داخل خاک عربستان پالایشگاه را هدف قرار داده اند! این احتمال نه تنها با استدلالاتی که ادعای حمله از مبدأ عراق، ایران یا یمن را رد می کند، مواجه نیست بلکه بیانیه انصارالله، مقوم آن نیز هست.

نظر نویسنده معروف عرب چیست؟

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر معروف جهان عرب در تحلیل حوادث اخیر مربوط به حمله نیروهای یمنی به تأسیسات نفتی عربستان سعودی نوشت: شاید حوثی ها در پاسخ به اظهارات المالکی بگویند که سلاح ها و تجهیزات پیشرفته ای که نیروهای سعودی در حملات خود به یمن استفاده می کنند هم ساخت آمریکاست؛ اما مشکل کجاست؟

وی افزود: سرتیب یحیی سریع، سخنگوی نظامی انصارالله یمن در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه رأی الیوم گفت پهپادهایی که به پالایشگاه های نفت بقیق و خریص در عربستان حمله کردند، ساخت یمن بودند و از خاک یمن شلیک شدند. سریع اظهار کرد: این ده پهپاد مجهز به موتورهای جت بودند و با موادی ساخته شده بودند که رادارهای عربستان سعودی قادر به ردیابی آنها نبودند و از سوی سیستم های کنترل در یمن هدایت می شدند.

وی تأکید کرد: ما دروغ نمی گوییم و شجاعت گفتن کامل حقیقت را بدون هیچ کم و زیاد داریم. ما در صدد اعلام عملیات نظامی بزرگی در آینده هستیم که در آن ۵۰۰ کیلومتر مربع از خاک عربستان را تحت کنترل خود درخواهیم آورد و نیروهای ما هزاران تن از نیروهای سعودی را به اسارت خواهند گرفت.

سخنگوی ارتش یمن خاطرنشان کرد: هنگامی که در بیانیه هایمان می گوییم عناصری در عربستان با ما همکاری می کنند، منظور ما برادران شیعه نیستند. ما کسانی را در عربستان و در داخل خود رژیم سعودی داریم که در برخی مواقع با ما همکاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه یمنی ها روزانه شش پهپاد مجهز به تکنولوژی های پیشرفته تولید می کنند، اظهار کرد: به سؤال برخی درباره اینکه چرا امارات را هدف قرار نمی دهیم، پاسخ می دهم؛ پاسخ این است که امارات حضور در حملات ائتلاف سعودی و همینطور حضور میدانی در یمن را نیز کاهش داد. اما اگر اوضاع را متشنج کند، پاسخ ما همانند پاسخی خواهد بود که عربستان دید.

رأی الیوم با اشاره به این موضوع نوشت: این حمله با پهپاد یا با موشک های بالستیک و از هرکجا که انجام شده باشد، شکنندگی پدافندهای هوایی عربستان سعودی برای محافظت از مهمترین تأسیسات نفتی این کشور را نشان داد. کما اینکه ناتوانی آمریکا در حمایت از متحدانش را به رغم میلیاردها باج گیری نشان می دهد.

بقیق شهری در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی ظهران در شرق عربستان است. ظهران، بزرگترین مجموعه پالایشگاهی جهان را در خود جای داده و گفته می‌شود، بیشترین صادرات نفت عربستان از این ناحیه انجام می‌شود. تأسیسات بقیق که توسط آرامکو به عنوان «بزرگترین تأسیسات پالایش نفت خام در جهان» به ‌شمار می‌آید، با از بین بردن ناخالصی‌های گوگرد، نفت خام ترش را قبل از انتقال به پالایشگاه‌های نفتی دیگر به نفت خام شیرین تبدیل می‌کند. این شرکت روزانه ۷ میلیون بشکه نفت یا حدود ۷ درصد از تولید روزانه جهانی نفت را پالایش می‌کند. باب مک نالی، عضو سابق شورای اقتصادی ملی و شورای امنیت ملی ایالات متحده، به رویترز گفت: «یک حمله موفقیت‌آمیز به بقیق می‌تواند شبیه حمله قلبی گسترده برای بازار نفت و اقتصاد جهانی باشد.» میدان نفتی خریص نیز حدود ۱٫۵ میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کنند و تخمین زده می‌شود تا ۲۰ میلیارد بشکه نفت نیز ذخیره داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۱۸
یمنی ها یک فشنگ هم نمی توانند بسازند
پاسخ ها
تمشکال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
عجیب است که هیچ رسانه ای در دنیا از تلفات انسانی آرامکو حرفی نزده ست . در حالیکه در ساعت اولیه حدود پانزده امبولانس انجا رسیدند !! اگر کشته ای داشته از کدام کشور بودند و چند نفر بودند ؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
یمنی ها افسار شتر و نعل اسبشان را خودشان را از چین وارد میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
می توانند
ناشناس
| Canada |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دوست عزیز اشتباه نکن! چند روز پیش یکی از دوستان ما یه پهباد کوچیک با قیمت 1500 دلار خریده بود، با همین پهباد کوچیک که بیشتر به اسباب بازی می مونه، تصاویر و فیلم هایی با کیفیت بسیار بالا رو میشه از مسافت های خیلی خیلی دور تهیه کرد. خیلی راحت و صرفا با استفاده از اپلیکیشنی که روی موبایل نصب می کنی، به خوبی می تونی اون رو هدایت کنی. حالا تصور اینکه پهبادهای که صرفا جها استفاده نظامی تهیه شده باشه خیلی سخت نیست و هر کسی می تونه به راحتی اونا رو هدایت کنه. فقط تنها نکته ای که تو این حملات اخیر مهم هست اینه که سیستم های پدافنی عربستان، چطور نتونسته اند که این پهباد یا موشک ها رو شناسایی کنن. به نظر من ممکنه همانگونه که حوثی ها هم اشاره کردن، نقطه شروع عملیات جای داخل خاک عربستان بوده باشه هر چند که یه کمی عجیب هست. اما در خصوص اینکه این حملات شاید از داخل خاک ایران تو توسط موشک و پهباد انجام شده باشه، یه کمی باورش سخته، مگه اینکه مسئولین رده بالای کشور به این نتیجه رسیده باشن که در شرایط فعلی شروع یک جنگ بهترین استراتژی هست(هرچند باورش برای من که با خیلی از سیاست های مسئولین اختلاف نظر دارم سخت هست) اما اگه منطقی و بدون تعصب به این اتفاق نگاه کنیم، می بینیم که عوامل زیادی می تونن دخیل باشن. دقت کنید که هر وقت شرایط بین ایران و آمریکا در مسیری قرار می گیره که توافقی حاصل بشه، یه داستان پیش میاد و همه چی رو بهم می ریزه. درست چند وقت قبل از این حمله، فرانسه واسطه شده بود که یه خط اعتباری به ایران اختصاص داده بشه و ترامپ هم تا حدودی موافقت کرده بود، حتی صحبت هایی در خصوص دیدار و ملاقات ترامپ و روحانی مطرح شد، اما یه دفع حمله ای صورت گرفت و همه چی رو بهم زد. به نظر شما این مشکوک نیست؟ حالا ممکنه کسانی داخل کشور دنبال این موضوع باشند که این جریان مذاکره و توافق رو تحت تاثیر قرار دهند و همچنین این امکان هم وجود داره که سایر بازیگران منطقه ای همچین کاری انجام دهند. در کنار اینها، باید به ورود سهام ارامکو به بورس جهانی هم اشاره کنیم، وقتی که قرار بود علی رغم مخالفت های زیادی که در داخل عربستان وجود داشت، بن سلمان قصد داشت سهام این شرکت رو با قیمت حدودی دو هزار میلیارد دلار وارد بورس کنه، اما یه دفع این حملات اتفاق می افته و باعث میشه 500 میلیارد دلار از قیمت تقریبی این شرکت کاسته بشه!!!! اینها همش علامت های سوالی هست که داستان این حمله رو مشکوک و پیچیده می کنه. مخصوصا اینکه بخش هایی از این شرکت مورد هدف قرار می گیره که بشه به راحتی و در کم ترین زمان ممکن اون رو تعمیر کرد و دوباره راه اندازی نمود. به نظر شما مشکوک نیست؟؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اما شواهد میدونی خلاف نظر شما را فیلم نشان‌میدهد
ناشناس
| Germany |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اونا موشک ها را کول کردند و از صحرا شب آوردن در ضلع شمال غربی پالایشگاه و از فاصله چند متری شلیک کردند حال میگن ایران بوده است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اون قدیم بود
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
یه زمانی هم یه عده میگفتن ایرانی ها آفتابه نمیتونن بسازن. از خواب بیدار شید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شما هم به هیچ منطقی پایبند نیستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
حتما عربستانی ها میتونن بسازند؟! اگر ایران هم داده باشه، این نشان برتری قدرت نظامی ایران در برابر آمریکا و سیستم پاترویت است
آگاه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
یمنیها میتوانند، چون تکنولوژی ساخت موشک و پهپاد را بدست آورده اند. ضمنا معادلات نظامی کاملا عوض شده است قبلا عصر هواپیماهای چند ده و حتی چند صد میلیون دلاری و سیستم پدافند پیتریوت بود! اما الان عصر موشک و پهپاد هست که سیستمهای سنتی پیتریوت و رادارها در مقابلش ناتوان هست. در مورد موشک بدلیل سرعت بسیار بالا و در مورد پهپاد بدلیل پرواز در ارتفاع پست امکان رد یابی و انهدامشان کم هست! و مکرو و مکرالله و الله خیرالماکرین
به نظر من ما باید سراغ تولید جنگنده های بدون سرنشین رادارگریز بریم یعنی همون پهپادهای بزرگتر رادارگریز. مثلا اگر F35 سرنشین نداشته باشه هم کوچکتر میشه و هم تولیدش ساده تر. فقط عیبش اینه که دایم نیاز به ارتباط با مرکز داره و قدرت مانورش کمتره که میشه با استفاده از سیستمهای هوشمند و خودکار مساله رو حل کرد.
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
فکر توسعه و یشرفت برای کشور
و نان و مسکن و شغل و رفاه و بهداشت و فرهنگ برای مردم باشید

بقول معروف ، فکر نان کنید که خربزه آب است
اگر مزاحم دنیا و همسایه ها نشویم کسی هم با ما کاری نخواهد داشت
مگر اینهمه کشور که از ما عقب تر بودند و الان سبقت گرفتند و رفتند
با تنش آفرینی و جنگ و لعن و مرگ فرستادن بر این و آن به پیشرفت رسیده اند ؟
خراب کردن و نابود کردن یک خانه ظرف چند ساعت شدنی و آسان است
و ساختن خانه ، هنر می خواهد

که متاسفانه در کشور کمیاب شده است
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
واقعا من هم حتی تو ذهنم طزحش کشیدم
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
به شما بابت اختراع جدیدتون تبرید عرض میکنم!
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
با وجود هوش مصنوعی نیازی نیست حتما با مرکز در ارتباط باشه.
به ترامپ بگویید سیاست فشار حداکثری همان ادامه طرح هیلاری کلینتون در تحریم ایران است... برایت قباحت دارد که دنباله رو هیلاری کلینتون باشی... . راه هیلاری را کنار بگذار.. احترام به ملت ایران بهتر جواب میدهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نگهداشتن حرمت امامزاده با متولی آن است
وقتی حرمت و رفاه و بهداشت و راحتی مردم و کشور برای اکثر مسولین مهم نمی باشد
چرا باید از ترامپ انتظار داشته باشیم ؟
آریا
| Australia |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ترامپ سیاست فشار بر ایران را برای تحریک ایران به تندروی، تصاحب بازار نفت و گاز و حتا پسته ایران، و برای آغاز جنگ بین ایران و عربستان انجام می‌دهد.تا اسراییل امن بماند و مناطق بیشتری را تصرف کند.
کلا استفاده از سیستم دفاعی غیربومی قابل اعتماد نیست. حتی مثلا اس 300 به احتمال زیاد دارای کدهاییه که از دور میشه غیرفعالش کرد. به همین خاطر ایران رفت بجای خرید اس 400 خودش سامانه باور 373 رو تولید کرد. حتی اگر ضعیفتر باشه حداقل تقلبی نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اما باور ما هم اصلا و هم کارآمدتر
دیگه بالاتر از رادار گریز میلیاردی رو بزنه تا باورش کنی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اگر در مورد دیگر شاخه های اقتصاد ملی،مثل خروج از خام فروشی نفت،عبور از ساخت پراید و حل مشکلات زیست محیطی و کم آبی و رفع بیکاری و تورم هم کار بشود خوبست.
با این تحلیل های آب دوغ خیاری فقط توهم توطئه را دامن می زنید. واقعاً شما از وضعیت و اماکن استقرار پدافندهای عربستان چه می دانید؟ با دستچین کردن چند مقاله از بین هزاران مطلب روی اینترنت هر چیزی را می شود اثبات کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
هیچ چیز هم که ندانیم هدف قرار گرفتن تاسیسات ارامکو را که میدانیم.شاید عقیده داری انهم تقلبیست؟بهر حال انچه روشن است این که سیستم دفاعی چند میلیارد دلاری امریکا هیچ کاری انجام نداده.عمدا بوده یا سهوا؟معلوم نیست.ولی هر کدام از گزینه باشد ان ابروریزی بزرگ برای امریکاییها و نشان از پولیست که بابت ان حرام شده.امریکاییها باید بگویند چرا سیستم گرانقیمتشان عمل نکرده و چه کلاهی سر عربستان گذاشتند؟!.و یا شاید میتوانسته اند و اما تعمدا از حمله جلوگیری نکرده اند؟هر کدام که باشد باید درسی برای کشورهای منطقه باشد که به برادر دینی خود و همسایه دائمی بیشتر اعتماد داشته باشند و بیشتر تعامل کنند،تا غربیهایی که کشتن مسلمانان بوسیله مسلمانان چند سالیست سیاست کثیفشان قرار گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
حالا شما کمی از وضعیت استقرار به اصطلاح پدافند عربستان سقوطی برامون بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
باهوش در اینکه شرکت بزرگ آرامکو با پاتریوت حمایت میشود و ترامپ بابت سیستم دفاعی پول کلانی از آل سعود دوشیده باید شک کرد یا به انفجار و از کار افتادن بخش بزرگی از صنعت نفت آرامکو که تصاویر و فیلم هاش همه جا هست و خودشان هم به ضرر وارده اذعان کردند
ایران و حوثی ها نباید در فشار غرب وا بدند بلکه حفظ اسرار حمله در هر حال واجب است .
یمن ایران کوچک و شجاع خاورمیانه است.
در بهترین حالت عربستان نیروهای شیعه داخل خودش را قتل عام می کند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اسد چی . ما چی .
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ان وقت دپگر حتی یک عرب زنده وهابی در عربستان نخواهی یافت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
بهترین حالت از نگاه بعضی ها؟؟؟
واقعا ‌که
ترسیدید...؟ اونها اینقدر احمق نیستن که چند میلیارد دلار از جیب خودشون خرج کنن به جای یا برای عربستان بجنگن چون تجهیزاتشون کار نکرده. تجهیزاتشون هر چقدر هم بدرد نخور باشه باز یه ردی از پهپادهای حوثی پیدا می کردند. اگر جنگی بشه قطعا خودتون عاملش بودید. خودتونم باید جمعش کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شما نگران جنگ نباش عموجون برو دسرتو بزن پای ماهواره...تو همون جنگ 8 ساله ی دمیا با ایران هم که هیچی نداشتیم تقریبا امثال منو تو داشتیم زندگیمونو میکردیم.حدودا 2 میلیون نفر مستقیم نقش داشتند توی دفاع از ایران که کل این 8 سالو گردوندند...جالبه که بودجه نظامی ما اون سالها از 8 یا 9 درصد رسید به فقط 12 درصد
در هر حال پدافند آمریکایی خوب عمل نکرده حمله از کجا می خواهد باشد پس دلایل دیگری بیارید کار ایران نبوده و لکنت زبان نگیرید وقتی تحقیقات کامل شد سازمان ملل تشکیل جلسه میده . اعراب بی عرضه نمی توانند جواب حمله رو بدند چند تا موشک بزنید ایران تا جنگ شروع بشه
پاسخ ها
این
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ترامپ عمدا دستور داده تا پدافندها کار نکنند
اولا اسلحه بیشتری به اعراب بفروشد
ثانیا ۵ درصد سهام آرامکو را که قرار بود در بازار بورس لندن به ارزش صد میلیارد دلار بفروش برسانند
بفروش نرسد و ارزشش به یک چهارم سقوط کند
تا نگذارند عربستان سرمایه لازم برای جایگزین کردن سرمایه گزاری های دیگر به جای نفت تک محصولی را برای کشورش انجام بدهد
متاسفانه ما بزودی صورتحساب سنگین این عملیات را دریافت خواهیم کرد
تا خر هست پالون خر هم هست.
امریکا و اروپایی ها وقتی فهمیدن سعودی ها و بقیه کشورهای عرب رو خوب می شه دوشید که براورد هزینه در جنگ خلیج فارس اول چهل میلیارد دلار کرده بودن اما سعودی ها و کویتی ها شصت میلیارد پیشکش کردن.
فكز كنم از تزديكي اهواز حمله شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ویا از راس مطاف
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
از ی دو‌ نقطه ات معلومه ایرانی نیستی کیبورد فارسی ی غیر دو نقطه دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
احسنت ... واسه خودت اسپند دود کن.
در شرایط فعلی انچه که فعلا رو نمیکنند این هست که به شبه نطامیان تحت حمایت ایران و پایگاهای مستقر در لبنان و سوریه و عراق و یمن و غزه میخواهند حمله عافلگیرانه یک هفته ای انجام دهند تا در شرایط فعلی اگر دامنه جنگ گسترش یافت یا دوباره ایران پاسخ داد مراکز نطامی و نفتی و سکوهای ایران و پادگانها را بمباران کنند . البته این حملات توسط انگلیس . استرالیا . اسراییل . لجستیکی المان . ایتالیا و فرانسه و کانادا خواهد بود و عربستان فقط یمن را تحت کنترل میگیرد
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
حتمی این کار را بکننند ولی قبلش یادشان نرود شلوار قهو ه ای بپوشند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
چه خوابهای آشفته ای
حمله پهبادی باتوجه به اهمیت بسیار بالایی که در سراسر دنیا و در تمام رسانه ها نیز که اهمیت مساله جنگ اقتصادی در بهبوعه جنگ خانمان سوز که انسانهای زیادی بیگناه کشته شدند ولی دشمن از وجدان انسانی و حقوق بشر را رعایت نمیکند و همینطور مساله حقوق های نجومی و بازنشستگی مدیران سن بالا بهتر است تا مردم صبر کنند و نق نزنند تا دلار ارزان تر شوند ولی بفضل پروردگار و به مدد ایمان جوانان انقلابی بر دشمن فایق میشویم و تنگه هرمز را آسفالت و جدول کشی میکنیم و در تنگه هرمز مسکن مهر میسازیم برای اقشارهای کم درآمد اطراف تهران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
با وجود امثال تو نیازی به دشمنی آمریکا نداریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نعمت جان باز شما قرصاتو نخوردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
خداوند متعال به شما ارج جلیل عنایت صیانت دیانت خیانت شماطت
این به قول شما نویسنده مشهور عرب!! ششعر ور زیاد گفته شما جدی نگیر در ضمن خود یمنی ها هم موندن چجوری توجیه کنن که چگونه ادعای حمله کردن پهپاد با برد 1700 کیلومتر برد شاید ولی دیگه موشک با برد 1600 تا برا ی پهپاد کوچیک اصلا منطقی نیس هیچ پهپاد در دنیا چنین موشکی با همچین بردی حمل نمیکنه در ضمن اول میگن پهپاد انتحاری بوده بعد میگن حامل بمب بعد می‌مونن چجوری توجیه کنن میگن موشک بوده واقعا مسخرس اگه پاتریوت ناکارآمد بود هرگز آمریکا با اون همه سرمایه گذاری دانش تکنولوژی بالا چنین سامانه ای رو برا امنیتش استفاده نمی‌کرد یا پاتریوت های عربستان از عمد از کار انداختن یا هم واقعا کار خوده آمریکا بوده چنین حمله ای...
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
پاتریوت ها برای زدن موشکهای بالستیک با اندازه بزرگ و سرعت بالا و در زاویه ۱۲۰ درجه عمل می کنند
و این موشکهای کروز سایز کوچک و پهبادهایی با سرعت و ارتفاع پایین بوده است
احتمالا عربستان احتمال حمله از سمت شمال خود را نمی داده و یا اپراتورهای بومی آنها درست عمل نکرده اند
بهر حال آمریکا خسارت ندیده و بهر حال سود میبرد
و قطعا باید صبر کرد و دید نقش فروش و عرضه کردن سهام آرامکو در بورس لندن
و این عملیات که جلوی فروش را گرفت
!! چه رابطه ای با هم دارند ؟؟
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اگر کسی فهمید این اقا چی نوشته برای ما هم بگوید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
پس برو مطالعات نظامی ات را بیشتر کن
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
حالا چطوره داستان را اینجوری بنویسیم.
حوثی ها از جنوب همانطوری که فکر می کنند پهپاد و موشک فرستاده اند و همزمان ایران هم راکت فرستاده هست و یک کمی هیجانی ترش کنیم و بگیم حشدالشعبی هم نیروی هوایی جدیدش را استفاده کرده و چند تای پهپاد همزمان فرستاده است.
خوب بعد همه تئوری ها وحدس گمانها را در این داستان داریم و همه هم میتونند ادعا کنند که حق دارند موفق بوده اند
ﻭاﻻ ﻧﻤﻴﺪﻭﻧﻴﻢ ﺩﻳﮕﻪ ﺑﻬﺘﻮﻥ ﭼﻲ ﺑﮕﻴﻢ!
ﺩﺳﺖ ﺑﺮﺩاﺭﻳﺪ اﺯ اﻳﻦ ﻛﺎﺭاﺗﻮﻥ ﺗﺎ ﺩﻳﺮ ﻧﺸﺪﻩ. ﺩاﺭﻥ ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻫﺎﻱ ﺭﻭاﻧﻲ ﺣﻤﻠﻪ ﺑﻪ اﻳﺮاﻥ ﺭﻭ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﻴﻜﻨﻦ و اﮔﺮ اﻳﻨﻜﺎﺭﻭ ﻛﻨﻦ ﺩﻳﮕﻪ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺑﻪ ﻳﻜﻲ و ﺩﻭ ﺗﺎ ﻣﻨﻂﻘﻪ ﻧﻤﻴﺸﻪ.
ﺣﺪاﻗﻞ ﺩﻭ ﻫﺰاﺭ ﻧﻘﻂﻪ ﺭﻭ ﺑﺎ ﺧﺎﻙ ﻳﻜﺴﺎﻥ ﻣﻴﻜﻨﻦ و ﺑﺮﻣﻮﻥ ﻣﻴﮕﺮﺩﻭﻧﻦ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﻩ ﭘﺎﺭﻳﻨﻪ ﺳﻨﮕﻲ.
ﻳﻌﻨﻲ ﺷﻤﺎﻫﺎ ﮔﺮﺩﻧﺘﻮﻥ اﺯ ﻫﻴﺘﻠﺮ ﻛﻠﻔﺘﺮ ﻫﺴﺖ. اﮔﺮ ﻛﺸﻮﺭ ﻣﻮﻥ ﺭﻭ ﻭاﺭﺩ ﺟﻨﮓ ﻛﻨﻴﺪ ﺑﻪ ﺧﺪاﻭﻧﺪﻱ ﺧﺪا ﺣﺘﻲ ﺑﻪ ﺯﻥ و ﺑﭽﻪ ﻫﺎﺗﻮﻥ ﻫﻢ ﺭﺣﻢ ﻧﻤﻴﻜﻨﻴﻢ. ﺭﻳﺸﻪ ﺗﻮﻥ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻛﻞ اﺯ اﻳﻦ ﻛﺸﻮﺭ ﺑﻴﺮﻭﻥ ﻣﻴﻜﺸﻴﻢ.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
هیتلر دوازده تا کشور را گرفته بود . اما امریکا و انگلیس و شوروی با انکه از نظر ایدولوژی مخالف هم بودند اما به دشمن مشترک خود یعنی تا نابودی و تقسیم المان پیش رفتند . هزینه های انقلابی دارد زیاد میشود .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
از انگلیس زر مفت می زنی در مورد مردم ایران ترسوی بزدل... تو میهن پرستی که چرت و پرت و اراجیف بهم می بافی؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
مشخصه که تو انگلیس خیلی ترسیدی و داری چرند میگی به جای این که عرضتو جای دیگه نشون بدی زن و بچه مردمو نشون گرفتی نشون دادی وجود نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شما بپا خودت ریشه کن نشی- واسه بقیه تکلیف تعیین نکن- البته شما در حد گاو شیرده هم نیستی - به امثال شما میشه گفت موش شیرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شما نترس

بااور کن ما رو چون دنیا باور کرده ما رو
چرا داری می لرزی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دقیقا برعکسه دوست ترسوی من.
تمام کارهایی که در حال انجام هستن بازدارندگی رو افزایش میدن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
خدا کن،ان شا الله جنگ شود مردم انقدر مقاومت کردند آب از سرشون گذشته نوبت مسئولین عزیزه است مقاومت کنند مسئولین عزیز خاف ها را تعیل کنید
یکی نیس به اینا بگه اگه ایران موشک زده بود این پالایشگاه ها آسیب نمیدیدن کلا نابود میشدن
اگه اوضاع همینجور پبش بره میبینین که همین اتفاق خواهد افتاد
چه از ایران چه حتی از خود یمن

راستی نفتکش ایران کجاست نفتکش انگلیس کجاست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دمت گرم
نفتکش رو خوب اومدی
خودت را خسته کردی و بجای یک مقاله یک کتاب نوشتی ولی مسئله اینه که حتی داعش زمانی که دو سوم عراق و سوریه دستش بود و بقول شما چند کشور مرتجع حمایتش میکردند نه پهباد داشت و نه موشک بالستیک اونوقت این بیچاره های قحطی زده دارند؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
داعش را حملات هواپیماهای غربی در عراق آمریکا و در سوریه روسیه خصوصا از بین برد
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
همه می دانند که کار ، کار خودمان است
و قطعا فیلم و اسنادش در آمریکا برای خودشان محرمانه موجود است
ولی آمریکا می خواهد با تحریم سنگین ما را ذله و خسته و عصبی و ضعیف و عاجز کند
و مثل عراق به راحتی کار را تمام کند
هر چه ما تحریکش کنیم هم بنفع اوست
چون اسلحه های از رده خارجش را به اعراب ترسیده می فروشد
و سهام نفتی شان را مفت و مجانی و ارزان می خرد
و صورتحساب جنگ با ما را هم بعدا با ده برابر هزینه از اعراب خواهد گرفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
بله که دارند. خبر نداری اصلا یمن از مدت ها پیش از حمله عربستان داشت از نظر نظامی پیشرفت می کرد یکی از دلایل حمله عربستان به یمن هم همین بود چون انصارالله در حال پیشرفت های نظامی و تشکیلاتی بود و از طرفی هم نظر و هم عقیده با ایران بود عربستان احساس خطر و حمله کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
داعش تا حدی به انبارهای تسلیحاتی در عراق و سوریه دست پیدا کرده بود و هر سلاحی رو نداشت در ثانی یمن قبل ازجنگ 2015یک کشور دارای ارتش و تسلیحات نظامی بوده و مرکز مهم تسلیحاتیش دست حوثی ها
افتاده پس امکان وجود موشک بالستیک بیربط نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ما بهشون تجهیزات دادیم
خوب هم کردیم
دم یمنی ها هم گرم که الحق مستعد و جنگجویانی با تدبیر و شجاع هستند
حتی چین و روسیه هم به ما مشکوک شدند.
نمی دونم عملیات از سمت کی بوده ولی این حمله اگر ثابت شود کار ایران هست، تمام حیثیت ایران را پیرامون اینکه هرگز آغازگر جنگ نبوده زیر سوال خواهد برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
تو که هم وطنی مشکوک شدی به قول یکی اگر شهاب سنگم بخور زمین میگن تقصیر ایرانه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
داداش ما وقتی بزنیم میگیم ما زدیم
عربستان که از بانکی بالاتر
نیستش که
پهپاد زدیم گفتیم ما زدیم
حزب الله میگه میزنه حتما می نه
من نمیدونم هدف از اعلام پونصد میلیارد دلار ضرر عربستان چیه؟ این اعداد میتونه بهونه خوبی برای گرفتن غرامت از ایران باشه. کافیه سناریوی حمله از خاک ایران به نتیجه بشینه. یه کم عاقلتر باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اعداد و ارقام و میلیارد خیلی راحت از دهان بعضی ها بخصوص مسئولین در می آید.
ناشناس
| Netherlands |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
غربیها این خسارت را از ایران از پول های که در حساب های خارج هست غرامت خواهد گرفت
ناشناس
| Finland |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
عربستان باید تریلیونها دلار به یمن خسارت بده! کلی هم باید پول به ایران بده به خاطر همراهی با آمریکا در تروریسم اقتصادی! ما دفاع از خود کردیم
کمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
سهام آرامکو در بورس لندن ۲ هزار میلیارد دلار ارزش گزاری شده بود
و قرار بود عربستان ۵ درصد آن را بفروشد
که ۵۰۰ میلیارد دلار آن پس از حمله خیر افت ارزش کرد
و عربستان از بورس خواست تا
فروش و عرضه را فعلا متوقف کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
غرامت برای چی اونوقت؟
نکنه تو مدرک داری از ما
ما که میدونیم داستان چیه! ولی خب تو راست میگی!
چند روزه تابناک بر خلاف روال گذشته که تحلیل های کارشناسی قوی و درست داشت ، دست زده به تحلیل های ضعیف و درج اخبار بی اساس و ....
لطفا با این نوع اطلاع رسانی مخاطب خود را احمق فرض نکنید و به عنوان خبرنگار اخبار را صحیح در اختیار مخاطب قرار دهید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
به میزان کامنت ها نگاه کنی اهمیت موضوع رو می فهمی
جنگ بشه تکلیف یک سره بشه خسته شدیم بابا چهل سال استرس فشار تحریم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
متاسفم برات با این حجم نومیدی... والا ما هنوز هزار امید زندکی داریم
دستشون در دنکند . ان شاالله روزی برسه تا تو دهنی محکمی به این عربستان بزنیم همین طور مغز متفکر این تن لش عربستان امارات کوچولو ان شاالله امیدوارم حتی اگر به قیمت یه جنگ تمام عیار بشه باز بشه این عربهای لعنتی را به دوران بیابان نشینی برگردوند همانطوری که اون کویتیه گفته بود این عطسه ما بود وای به حالتون اگر نوبت برسه به ما . ترامپ راست میگه اگر اونها نباشند امارات و کل عربهای منطقه عددی نیستند . پس فعلا از این گاوه داره می دوشه و نتیجه اش هم اینه
نگران نباشید چند روز بعد فراموش میشه میره
ولی چیزی که دل آدم رو به درد میاره بی انصافی و بی وجدانی حاکمان کشور هاست که بخاطر منافعشون خون انسان را بی ارزش تر از نفت میدانند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
چشم در مقابل چشم!
متاسفانه درگیری بین دو کشور مسلمان است که قوانین اسلامی را اجرا می کنند .
این مسئله‌ به این سادگی حل بشو نیست و دیگران هم از موقعیت سو استفاده خواهند کرد و منطقه به آشوب کشیده خواهد شد حال چه از ان بعد از سالها جنگ و فقر بیرون بزند را خود حدس بزنید.
راه حل احترام متقابل و رعایت همدیگر و جلوگیری از تنش است
از بازمانده موشك ها. ميشود ميزان سوخت انها و فاصله اي كه طَي كرده اند را فهميد و بر اساس فاصله مبدأ شليك را تعيين كرد به همين سادگي
از بازمانده موشك ها. ميشود ميزان سوخت انها و فاصله اي كه طَي كرده اند را فهميد و بر اساس فاصله مبدأ شليك را تعيين كرد به همين سادگي
چرا متوجه نیستید اونها دارن بر علیه ایران اجماع درست می کنند
حتی اگه می تونستند هم.اون.پهپاد ها و.موشک ها رو ننی زدند تا اینکه بشه ازش مدرک درست کرد بر علیه ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دقیقا درست گفتید
و ممکن است پدافندشان را عمدا خاموش کردند
تا دنیا را با خودشان یکی کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
عزیزم چرت نگو
اجماع هم درست کنن غلطی نمی تونن بکنن ۴۰ ساله تتونستن
تو پیام گذاشتی با ای پی اسپانیا، یه اماراتی هم اومده از ترسش گفته سامانه های پدافندی رو عمدا خاموش کردن
عقل هم خوب چیزیه بخدا
آقای رئیس جمهور چرا باید بگویند که حمله مشروع یمنی ها است؟؟؟
چرا ما خودمون رو درگیر می کنیم؟؟؟
شما رو به خدا احتیاط کنید.
چرا ؟؟؟؟ خوب معلومه چرا . يارو نون پيدا نمي كنه بخوره اونوقت موشك و پهباد بسازه ؟ عجبا ! شگفتا !
هر ملخ توانایی حمل ۵ گرم باروت را دارد.با تربیت ملخ ها میتوان طوفانی از ملخ های باروتی-انتحاری بوجود آورد. این سلاح قدرتمند توانست پالایشگاه عربستان رو با خاک یکسان کند و تودهنی محکمی به آل سعود بزند.
یمن جون یه بار دیگه حمله کن تا شکستن بر طرف بشه. و وقتی گرد و خاک این حمله بخوابه عربستان پرچم تسلیم رو میبره بالا
سیستم پاتریوت یک سیستم دفاعی ضد جنگنده و خصوصا موشک های بالستیک هست و مقابل اهداف کوچک مثل پهباد و کروز توانایی نداره
سلام تابی هر روز یک جور ناز می کنی. دیگه بسه برنامه تحت گوشیتو درست کن و دیگه انگولکش نکن .
یک روز پرش پرش بدون دگمه برگشت امروز هم حدف پرش به اخبار روزانه .
به سادگی و با مهارت تمام دو کشور بزرگ مسلمان را به جان هم انداخته اند. سالها و دهه هاست که اسراییل از جنگ مسلمان با مسلمان نفع میبرد. آیا راه قدس این بار از ریاض می‌گذرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
عزیز استرالیا و نیوزیلند نشین،دوباره جنگ راه نینداز.قدس میخوای بری.مسیر مستقیم برو.نه اینکه غیر مستقیم یه بار بخوای از کربلا بری،حالا میگی از ریاض بریم،فردا ممکنه بگی نه از فلان جا بریم
ایران نباید در دام جنگ با عربستان بیفتد. جنگ با آمریکا و اسرائیل همدردی سایر مسلمانان جهان را دارد ولی با عربستان نه. سعودیها مکار هستند و یک بمب در کعبه و یکی هم در مسجد پیامبر اسلام منفجر می کنند و همین خیمه شب بازی را در می آورند. آنوقت مسلمانان شدیدا مذهبی دنیا از اندونزی و مالزی تا مصر و مراکش پرچم ایران و سفارتخانه ها را به آتش می کشند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نکته مهمی رو گفتید.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اینو خوب اومدی
این حمله یک سناریو از پیش تعیین شده از سوی آمریکا و اسراییل و انگلیس هست. تا بتوانند در جهت قشار حداکثری بر ایران و اجماع جهانی شدید از سوی دیگر کشورها باشد. متاسفانه مقامات ما هم با سکوت بیشتر شک و تردید برای جامعه جهانی ایجاد می کنند. والا امکان ندارد 20 فروند پهباد یا موشک آن هم از بین سامانه های مجهز عربستان عبور کند. به طور یقین در پشت این انفجارها خود عربستان و آمریکا و ... هستند مثل سناریو 11 سپتامبر در خاک آمریکا
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
علی جان
معمولا اتفاقات را با علت و معلول ومنطق بررسی می کنند نقشه کشی و خود زنی حالت های استثنایی هستند مانند دروغ مصلحت امیز .
در نتیجه حدس و گمان هم باید خلاصه با مدارک تایید شود.
جالبه سيستمهاى پدافندى هيچكدام عمل نكرده نكنه كار خودشان بوده
تابناک تحلیل های آبکی میزنی
مشکل از سیستم های آمریکایی نیست،بیشتر مشکل از افراد بهره بردار و خرید کنندگان این سیستمهاست که تبحر لازم را ندارند , و نمیدانند که چه ترکیبی از سیستمها را باید بخرند.عربستانی ها پول زیاد دارند ولی حیف و میل زیاد میکنند.اسلحه فروشها هم که دوست دارند هر چه بیشتر بفروشند .برخی کشورهای دیگر در منطقه از همین سیستمها بخوبی بهره برداری میکنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۹
کاملا مشخصه که به غیرت آمریکاییت برخورده. یکبار دیگه بخون چی نوشتی.
حوثی ها از کشورشون دفاع کردند. به عربستان سعودی حمله شده ...دقت کنید به خاک عربستان حمله شده است توسط کشور همسایه یمن که به ان ظلم کردند .... سلاح های دفاعی آمریکایی ناکارآمدی خودشان در حمله حوثی ها به خاک عربستان نشان دادند ... یک افتضاح بین المللی برای عربستان امریکا و عرب های مرتجع منطقه ...
واقعا متاسفم واسه اونایی ک مدام میخان همه چی رو بهم ربط بدن ...آقا تو این مملکت همه چی تقسیم شده و بودجه جدا واسه خودش داره بودجه نیروهای مسلح درواقع خیلی کمتره از ارگانهای دیگه چرا دوسدارید مدام تقصیر رو گردن نظامی ها بندازید ...اتفاقا درود ب شرف نیروهای مسلح ک تونستن خودشونو ب ابرقدرتی مثل آمریکا برسونن و نمونش هم سرنگونی گرونترین پهپاد دنیا بود ..اینکه اونایی ک مسئول اقتصاد و وضع مردم هستن بی ناکارامد بودن و نتونتستن کاری واسه مردم بکنن مقصرش خود دولته مقصرش همون آقاییه ک گفت باید وزیر از خارج بیاریم مشکل اصلی ما در اقتصاد اینه ک یه عده غرب گرا ولیبرال باور ندارن ک میشه ب جوونهای همین مملکت اعتماد کرد و مردمو از این فلاکت دربیارن امریکا وغرب برای ما نون واب نمیشه ..همون جوونی ک تونست پهپاد آمریکا رو بزنه میتونه اقتصاد رو درست کنه ولی افسوس ک این دولت اعتقادی نداره و فقط دنبال این هستن غرب بیاد کمکشون کنه ..صدالبته ما مردم هم کم مقصر نیستیم با انتخاب اشتباهمون ۶ساله داریم زجر میکشیم و این دولت بجز مذاکره کار دیگه ای بلد نبوده عاقبت مذاکره هم معلومه چی شد..
پیشنهاد من به عربستان: به جای دادن ۵۰۰ میلیارد دلار به آمریکا با ۱۰۰ میلیارد دلار از خورده ما سیستم دفاع موشکی بخرید
آمريكا در عربستان سيستم هاي راداري قوي نصب كرده در آسمان صحراي عربستان پرنده حركت كند رسد خواهد شد.نتيجه مي گيرم كه احتمال اينكه كار خود آمريكا باشد زياد است چون نقاط كور رادارهاي نصب شده را مي داند و ازاين نقاط اقدام كرده است تا هم عربستان را مجاب كند كه حتي با داشتند تجهيزات دفاعي پيشرفته شخصا" قادر به دفاع از خود نيستند و نياز دارند تا ارتش آمريكا به آنها كمك كندتا درقبال اين پيشنهاد يك قرار داد ميلياردي ديگر با عربستان ببنددد و خزانه اين كشور را بيشتر خالي كند.
خودزنی عربستونیا... از کجا معلوم خودشون سامانه هاشون خاموش نکرده باشن خود یمنیا انقد ذوق نداشتن
یازده سپتامبر دوم راه انداختن
مابخواهیم یانخواهیم به زودي جنگ ميشه
به نظر من ایران توو پیاده روی عاشورا این تجهیزات بصورت مخفی وارد خاک عراق کرده و از خاک عراق عربستان زده.
برای عاقلان همه چی روشنه و فریب نمی خورند حالا هی تحلیل وارونه کن
چرا این نظریه توسط هیچ کارشناسی مطرح نمیشه که شاید حمله با پشتیبانی سرمایه داران به خصوص سرمایه داران یهودی و توسط خود آمریکاییها و اسرائیلی ها انجام شده . تا سهام آرامکو را نصف قیمت بخرن.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی