بازدید 32554
تأیید خبر «تابناک» توسط وزارت دفاع روسیه؛

عربستان سعودی، قربانی سلاح‌های قشنگ میلیارد دلاری آمریکایی! + ویدیو

در چند سال تجاوز عربستان به خاک یمن، اغلب سامانه‌های دفاع هوایی عربستان از جمله سامانه پاتریوت واکنش مؤثری نشان نداده‌اند؛ مسأله‌ای که به ویژه پس از حوادث آرامکو، این جمع بندی را نزد کارشناسان نظامی به وجود آورده که دست‌کم تسلیحات نظامی پدافندی عربستان و دیگر متحدانش، یا واقعاً فاقد کارایی است و یا به صورت ناقص، تقلبی و یا در سطح تواناییِ حداقلی، در اختیار عربستان قرار داده شده و عملا یک کلاهبرداری چند ده میلیارد دلاری در منطقه رقم خورده است.
کد خبر: ۹۲۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۶ 19 September 2019

چرا پاتریوت و دیگر تسلیحات ضدموشکی عربستان عمل تکرد؟

تازه‌ترین اطلاعات «تابناک» حکایت از آن دارد، در جریان حملات موشکی و پهپادی یمنی‌ها به عربستان در چند سال تجاوز عربستان به خاک یمن، اغلب سامانه‌های دفاع هوایی عربستان، از جمله سامانه پاتریوت واکنش مؤثری نشان نداده‌اند؛ مسأله‌ای که به خصوص پس از حوادث آرامکو، این جمع بندی را نزد کارشناسان نظامی به وجود آورده که دست‌کم تسلیحات نظامی پدافندی عربستان و دیگر متحدانش، یا واقعاً فاقد کارایی است و یا ناقص، تقلبی و یا در سطح تواناییِ حداقلی، در اختیار عربستان قرار داده شده و عملا یک کلاهبرداری چند ده میلیارد دلاری در منطقه رقم خورده است.

به گزارش «تابناک»؛ تجارت سامانه‌های ضدهوایی یک استراتژی اقتصادی ـ نظامی مرسوم است که طی دو دهه اخیر، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. در این میان، آمریکا با سامانه برد بلند پاتریوت، توانسته در بازار فعال باشد. در جریان مداخله نظامی ناتو با محوریت آمریکا در جنگ بوسنی و بمباران یوگسالاوی در حد فاصل 1992 تا 1995 از نسخه‌های قدیمی‌تری که پایه سامانه پاتریوت بود، استفاده شد؛ اما موشک‌های این سامانه که از قدرت تخریب بیشتری نسبت به موشک‌های مهاجم برخوردار بودند، در موارد متعددی اینقدر دیر عمل می‌کردند که پس از برخورد موشک با هدف، به موشک می‌رسیدند و منفجر می‌شدند و خساراتی بر جای می‌گذاشتند که چند برابر خسارات اولیه برخورد موشک با هدف بود!

تعداد بازدید : 5447

در جریان جنگ خلیج فارس نیز این اشکال مشهود بود و سرجنگی موشک‌های این سامانه‌ها از قدرت تخریب بیشتر از سرجنگ موشک‌هایی که در نزدیکی برخورد با هدف، مورد رهگیری و هدف قرار می‌گرفتند برخوردار بودند و بعضاً اگر این رهگیری رخ نمی‌داد، شدت تخریب پایین‌تر می‌بود! آمریکایی‌ها با ارائه نسخه‌های بعدی از این سامانه طی بیست سال اخیر کوشیدند نشان دهند این سامانه به کارآمدی رسیده و این سامانه ضدموشکی را به شماری از شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان فروخت.

رژیم اسرائیل که از سال‌ها پیش و پس از جنگ خلیج فارس دریافته بود، پاتریوت کارآمدی لازم را ندارد، یک سامانه پاتریوت را بدون پرداخت پول و در قاب کمک تسلیحاتی از آمریکا دریافت کرد و خود دست به کار شد و چندین سامانه برد بلند و کوتاه گنبد از جمله آهنین را ایجاد کرد؛ اما سوابق حملات چند سال اخیر نشان می‌دهد، این سامانه نیز توان دفع طیف وسیعی از حملات موشکی به خصوص در زمان حملات رگباری را ندارد و صرفاً در مقابل حملات راکت‌های ارزان مبارزان نوار غزه که سرعت و دقت بالایی ندارند، توانسته بخشی از موشک‌ها را دفع کند.

در مقابل سعودی‌ها که از دانش نظامی پایین‌تری نسبت به صهیونیست‌ها برخوردارند، تصور کردند با این سامانه به مصونیت بالایی در مقابل حملات هوایی دست یافته‌اند. اکنون پس از حوادث اخیر مشخص شده این سامانه‌ها تاکنون نتوانسته‌اند عملکرد قابل قبولی داشته‌ باشند. در برخی حملات پیشین انصارالله به خاک عربستان، تصاویری از عملکرد این سامانه‌ها منتشر شده بود که نشان می‌دهد، یکی از موشک‌های پاتریوت با انحراف از تعقیب موشک یمنی‌ها، به زمین می‌خورد و خود باعث خساراتی می‌شود؛ اتفاقی که نشان می‌داد مشکلات این سامانه پس از بیست سال رفع نشده و حمله‌ گسترده‌ای که در عمق خاک عربستان و با محوریت آرامکو رخ داد، نشان داد این سامانه همچنان فاقد کارآمدی است که به چنین حمله گسترده‌ای چنین واکنشی نشان نمی‌دهد.

برخی منابع آگاه به «تابناک» خبر دادند، بر پایه بررسی‌های صورت پذیرفته، یمنی‌ها و دیگر گروه‌های در حال جنگ با عربستان و ائتلاف این کشور علیه یمن، بارها برای سنجش قدرت شناسایی سامانه‌های دفاعی عربستان و برخی دیگر از شیخ‌نشین‌های حاشیه خلیج فارس، دست به پرواز پهپادهایشان زده‌اند و از قضا این پهپادهای انصارالله رفت و برگشت مکرر و بدون شناسایی داشته‌اند و در موارد متعدد در شعاع عملکرد پاتریوت هدف قرار نگرفته‌اند.

اظهارات مقامات عربستان درباره تمرکز سامانه‌های دفاع موشکی در مرز یمن نیز صحت ندارد و بنا بر اطلاعاتی که به دست تابناک رسیده، دستگاه‌های اطلاعاتی غربی درباره احتمال حمله پهپادی و موشکی انصارالله به آرامکو هشدار داده بودند و عربستان نیز برای این محدوده حساس سامانه دفاع موشکی مستقر کرده بود که این موضوع قطعاً خشم سران عربستان را در پی خواهد داشت. از سوی دیگر، در نزدیکی این پالایشگاه‌های عظیم عربستان، چندین پایگاه بزرگ نظامی است که قاعدتاً از این پایگاه‌های بزرگ نیز با سامانه‌های دفاع موشکی محافظت می‌شده و در واقع این پهپادها از چندین لایه سپر دفاعی عبور کرده‌ و هدف قرار نگرفته‌اند!

پشت پرده یک کلاهبرداری چند ده میلیاردی + ویدیو

در این زمینه چند احتمال مطرح است؛ نخست اینکه اساساً آمریکا بخش‌هایی از سامانه پاتریوت را به عربستان نداده و یک کلاهبرداری تسلیحاتی انجام داده است. احتمال دیگر، تقلبی بودن قطعات برخی از این سامانه‌هاست که باعث شده نتواند عملکردی متناسب با آنچه وعده داده شده، داشته باشد. البته ممکن است این تجهیزات در نسخه اصلی داده شده باشد و اساساً توانایی این تجهیزات ضدهوایی در همین سطح باشد و سعودی‌ها بدون بررسی عملیاتی، اقدام به خرید آن کرده‌اند و اکنون در موقعیت عملیاتی، به فاصله چشمیگر توانایی این سامانه با آنچه به آنها وعده داده شده بوده، پی برده‌اند.

در جریان سفر محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به آمریکا، تصاویری از بازدید او از سامانه برد بلند «تاد / THAAD» منتشر شد و در نهایت این سامانه نیز در لیست اخیر خرید 110 میلیارد دلاری عربستان از آمریکا قرار گرفت و در ادامه دونالد ترامپ به همراه ملک سلمان پشت میز نشستند و قراردادی امضا کردند که بزرگ‌ترین قرارداد تسلیحاتی چند دهه اخیر محسوب می‌شد. این شیوه فروش سلاح به عربستان و برخی دیگر از شیوخ حاشیه خلیج فارس بدون عقبه کارشناسی نظامی جدی است و نشان می‌دهد دست کمپانی‌های آمریکایی برای فروش سلاح‌های ناکارآمد به اعراب تا چه میزان باز است.

چرا پاتریوت و دیگر تسلیحات ضدموشکی عربستان عمل نکرد؟

بخشی از این قرارداد مشتمل بر 13.5 میلیارد دلار برای خرید هفت آتش بار سامانه پدافند موشکی، 6.65 میلیارد دلار جهت بهبود و ارتقای سامانه‌های پدافندی پاتریوت عربستان و 4 میلیارد دلار برای دو ماهواره جهت هشدار زودهنگام فضا پایه و ارتباطات ماهواره‌ای است و در واقع آمریکا قصد دارد فقط از عربستان برای سامانه دفاع هوایی و ملحقات آن، 21.5 میلیارد دلار دیگر دریافت کند؛ اما آیا همین سامانه‌هایی که تاکنون به چند ده میلیارد دلار فروخته شده، در صحنه عملیاتی موفق بوده‌اند که چنین خریدهای تازه‌ای رخ داده است؟!

با توجه به آنکه ساختار نظامی عربستان نه بر اساس شایسته‌سالاری بلکه بر اساس ریشه‌های خونی و وفاداری است، دور از انتظار نیست که کارشناسان و تصمیم گیرندگان نهایی در زمینه خرید این سامانه‌ها، یا دانش نظامی کافی برای سنجش قدرت عملیاتی سامانه‌های دفاع هوایی آمریکایی نداشته اند و یا با علم به ناکارآمدی این سامانه‌ها با دریافت رشوه، تأییدیه لازم برای خریدشان داده‌اند. سوابق تاریخی وسیعی از واسطه گری در خرید تسلیحات برای عربستان وجود دارد و بنابراین اگر در این زمینه نیز شاهد چنین فسادی باشیم و کلاه بر سر پادشاهی عربستان گذاشته شده باشد، امری غریب نیست.

چرا پاتریوت و دیگر تسلیحات ضدموشکی عربستان عمل نکرد؟

البته فقط آمریکا برنده این کلاهبرداری بزرگ نیست و انگلیس، فرانسه، اسپانیا و آلمان از 2014 تا 2018 میلیاردها دلار سلاح به عربستان فروخته‌اند و به عنوان خریداران عمده در صحنه حضور داشته‌اند و از قضا بسیاری از سال‌هایی که به عربستان فروخته‌اند در یمن به درستی عمل نکرده‌اند و این کشورها در قراردادهای تازه‌ای برای «ارتقا»ی همان سلاح‌ها، صدها میلیون دلار دریافت کرده‌اند و از قضا تجربه نشان داده این ارتقا، بارها رخ می‌دهد! اما اکنون این کشورها با عربستان سعودی برای پرداخت هزینه سیاسی ـ نظامی همراهی نمی‌کنند و رئیس جمهور آمریکا نیز به وضوح می‌گوید، باید عربستانی‌ ها خودشان از خودشان دفاع کنند و صرفاً بابت چهارصد میلیارد دلاری که طی دوره او وارد خاک آمریکا کرده‌اند، از آنها تشکر می‌کند!

در این شرایط، به نظر می‌رسد عقلانیت حکم می‌کند، ملک سلمان تجدیدنظر جدی در قبال سیاست خارجی‌اش بکند و پیش از آنکه سنگ‌های بیشتری از سوی نیروهای یمنی به خانه شیشه‌ایش برخورد کند، رویکرد تهاجمی را از سیاست خارجی حذف کند و مشکلاتش را با دیپلماسی با همسایگانش کاهش دهد. سعودی‌ها باید به این نتیجه رسیده باشند مشت‌های حریفانشان به مراتب قدرتمندتر از مشت‌های آنهاست و در این شرایط، بهتر است مشت‌شان را باز کرده و دست‌شان را دراز کنند.

تکمیلی
وزارت دفاع روسیه، گزارش «تابناک» را تأیید کرد

دوازده ساعت پس از انتشار این خبر «تابناک» که حاوی جزئیاتی از فعالیت یمنی‌ها در شناسایی ضعف جدی سامانه‌های دفاع موشکی عربستان بود، اکنون یک مقام وزارت دفاع روسیه بر ناتوانی سامانه آمریکایی پاتریوت در دفع حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی آرامکو تأکید کرده است.

این منبع وزارت دفاع روسیه خبر داد: «در سراسر عربستان سعودی حدود 88 آتش‌بار سامانه پدافندی پاتریوت مستقر است. با این حال پاتریوت‌های آمریکا به دلیل کارآمدی پایین‌شان نتوانستند حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی را دفع کنند.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۷۷
خوب به لطف یمنی ها این شکاف امنیتی شناسایی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
تابناک جان خودت جدول زدی توی 4 سال 15.6 میلیارد دلار اسلحه خریداری شده باز پایینش نوشتی 400 میلیارد دلار فقط در دوره ترامپ خریداری شده لطفا تکلیفت را با خودت روشن کن.
عاقلان را اشاره کافی ست اگر در پادشاهی عربستان عاقلی باشد
پاسخ ها
آزاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ننگ بر سعودی که نمونه کامل جهالت ..... است
به هر سرزمینی و کشوری اگر موشک پرتاب شود قبل از آن باید اعلام جنگ شود . مثل المان مثل امریکا قبل از جنگ اعلام جنگ میکنند مثل حمله عراق به ایران تا طرف مقابل هم بتواند متقابلا دفاع کند . عصر حجر نیست که موشک به کشوری بخورد معلوم نباشد از کجاست .
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
نیست که اسراییل دایم به کشورهای اطراف حمله نمیکنه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
متاسفانه با مخالفت با هر نوع مذاکره و نرمش داریم به سمت جنگ میرویم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
خب فدایت یمن به عربستان اعلام جنگ نکرده؟ 4 ساله اعلام کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
یعنی آمریکا که هواپیمای مسافری ما رو زد قبلا اطلاع رسانی کرده بود؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
مگه عربستان با یمنی ها در حال جنگ
نیست؟؟ حوثی ها چه جوری بگن کار اوناس تا شماها باور کنین؟ ضمنا وقتی عربستان می زنه اشکالی نداره و صدای شماها در نمیاد الان که خورده زبون باز کردین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دمت گرم ناشناس 13: 32
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
سهمیه های پزشکی رو حذف کنید ،مردم ناراحتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
وقت خواب
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
اولا که عربستان چهارساله که به یمن اعلام جنگ داده و دو کشور در صلح نیستند. ثانیا مثلا‌ اسرائیل که هر روز داره سوریه رو مخفیانه بمباران میکنه از قبل خبر میده یا عربستان قبل از هر حمله به یمنی های بدبخت میگه آماده باشید میخوام فلان مدرسه تون رو بزنم و بچه هاتون رو بکشم ؟ ضمنا سامانه دفاع موشکی برای همین حملات ناگهانی تعریف شده و اینطوری نیست که حتما بهشون بگی ما میخوایم فلان ساعت و از فلان جا حمله کنیم حواستون باشه و حتما پرنده های ما رو بزنید. کلا حرفتون چرت بود دوست عزیز‌.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
عراق قبل اطلاع داد؟ کجا اینو تو ذهنت کردن. بمباران فرودگاه مهرآباد طوری غافلگیر کننده بود که مردم اولش فکر کردن منافقین بمبگذاری کردن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
انشالله خواستیم آلبانی رو بزنیم خبرت میکنیم
شما فکر می کنید عربستان واقعا نتوانست موشکها و پهپادهای حوثی ها رو منهدم کنه
به نظرم خیلی خوش بینی هست اگه فکر کنیم اونا نتوانستند حملات حو ثی ها رو دفع کنند
عربستان و آمریکا دنبال قانع کردن افکار عمومی جهان و اجماع جهانی علیه ایران هستند که در آینده دستشون باز باشه برای هر اقدامی علیه ایران
اگه امکانات امریکایی اینقدر بی خاصیت بود الان روسیه و چین اثری از آثار آمریکا باقی نگذاشته بودند و با خاک یکسانش کرده بودند
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
پس به رییس جمهور مان اختیار داده شود که مذاکره را آغاز کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
به نظرم مشکل از عربستانی هاست که نمی تونن درست ازشون استفاده کنن
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
برادر ناشناس جوک میگی! اونا به ایران حمله نمیکنند و اجماعی هم بدتر از این تحریمها دیگه نیست. پس
اینکه به خودشون صدمه بزنند و تئوری توطئه کشکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شاید شما خیلی به اونطرف مطمئن هستی
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
خوش خیال اونها اگر توانایی و جرات حمله به ایران داشتند سالها پیش حمله می کردند .پاینده ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
یعنی میگی خود زنی کردن ؟ و میلیون ها دلار رو به باد دادن ؟
آتش به اختیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دلم برات میسوزه
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شما دیگه خیلی فیلم میبینی. بنظرت با کدوم عقل میذارن بزرگترین پالایشگاه دنیا رو بمباران کنند و نصف ظرفیت تولید نفتشون رو از دست بدن ؟ اونها اگر توانایی حمله و پرداخت هزینه هاش رو داشتند خیلی قبلتر از اینها حمله کرده بودند و بهانش رو هم جور میکردند. این هارت و پورتشون هم از عصبانیتشونه. تحویل نگیرید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ای نادان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
آی کیو حجم خسارت زیاده < میتونستن حداقل جلوی نصفشون یگیرن
عزیز من، موشکهای کروز در این حمله استفاده شده، و کروز در ارتفاع پایین بوده و بنابراین پاتریوت قادر به رهگیری و هدف گرفتن آنها نشده. ضمنا در آینده ما باید به فکر مجهز شدن به سامانه هدایت ماهواری ای بشیم. ما به ماهواره نیاز داریم.
پاسخ ها
جناب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
پاتریوت ها در یک زاویه ۱۲۰ درجه ای پوشش رادارهای خود کار میکند و بسیار سیستم قابل اعتماد و جزو بهترین های دنیا است
فقط احتمالا در مکان درستی که مورد حمله قرار گرفته اند و زاویه قابل پیش بینی قرار نداشتند
و یا اینکه اهداف پروازی ، بسیار کوچک بوده و در ارتفاع پایین و سرعت کم حرکت میکردند
و یا اپراتورهای عربستانی درست نتوانستند از آنها استفاده کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
امریکا اصلا اجازه نمیده که کسی بجز پرسنل خودش از اینها استفاده کنه اصلا عربهای عربستان از این چیزها سر درنمیارن. فقط پولش میدن.
لازم به ذکر است سامانه پاتریوت زاویه 120 درجه را پوشش میدهد و سامانه اس 400 زاویه 360 درجه همچنین این سامانه ها جهت شناسایی هواپیما و موشک بالستیک کاربرد دارند و در مقابل موشک های کروز ارتفاع پایین و یا پهپادهایی که در ارتفاع پایین پرواز میکنند ضعیف عمل میکنند و یا تشخیص نمیدهند که یمنی ها هم از این نقطه ضعف استفاده کرده اند
خوش میاد دیگه دلار تابعی از تحولات سیاسی نیست؛ قبلا یک اخمی از امریکا بود، دلار دو سه هزار تومان میرفت بالا، این همتی بهترین رئیس بانک مرکزی بوده که ایران به خود دیده، در این شرایط متغیر سیاسی و نظامی ، خیلی خوب اوضاع رو کنترل کرده. اگر دلار رو به 10 تومان برسونه که بنده ازش تشکر بیشتری میکنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ای جونم ، ای جونم ، شما یا دلار نخریدی یا تو بازار نیستی ، دلار دست دولته که اگه ولش کنه خدا میدونه تامرز 50 تومن میره بالا
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دلیلش اینه که تحریمها به اوجش رسیده و چیزی برای تحریم نمونده! یعنی اثر روانی تحریمها از بین رفته و قیمت دلار به راحتی بالا و پایین نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
جهت اطلاع شما برسانم که دستور از سران سه قوه بوده که به همتی گفتند دخالت در بازار داشته باشد در حالی که در زمان سیف دولت به ایشون گفته بود دخالت نکند و دیذیم که چه شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
پس سیاست به مرگ بگیر تا به تب راضی بشه جواب داده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ناشناس 12:42 حرف نزن
با مبلغ یک اختلاس تکرار میکنم فقط یک اختلاس میشه یک ایستگاه فضایی کامل و فوق پیشرفته ساخت! انسان به مریخ فرستاد! و ...
چیز دیگه نمیتونم بگم .....
چطوره پیشنهاد خرید سلاح های ایرانی پیشرفته و ارزان را به عربستان بکنیم
من اطلاع کافی از تواناییهای ایران و عربستان ندارم اما اگر امکانش باشه الان فرصت خوبیه برای کاهش قدرت عربستان که اصلش قدرت اقتصادیه. مثلا ما نباید بگذاریم این پالایشگاه دوباره به تولید برگرده. مگر اینکه عربستان حاضر باشه به یمن و ایران خسارت سنگینی بده بابت جنگ یمن و تحریمها علیه ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
به مردم چی میرسه=هیچی
به آقازاده ها=پول و دلار و ....در آمریکا
پس به ما چه
فقط باید مواظب باشیم ما بازنده این قضیه نشیم همین
قابل توجه هموطنانی که صادقند ولی دل به غرب به خصوص آمریکا بسته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
خونه 5 برابر
دلار 3.5 برابر
تورم 1000 درصد
دانشگاه های پزشکی =اشغال شده توسط آقازاده ها
بیکاری 100 برابر و افزایشی
مشاغل دولتی =اشغال شده توسط آقازاده ها
سیستم درمانی=فشل و یا بسیار گرانقیمت
خودروسازان حقه و گران فروش
قربانی جنگ های سیاسی مردم بی گناه هستند و سیاست مداران و خانواده های شان عموما از فجایع جنگ مصون می مانند .
خدایا ظهور اقا را برسان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ان شاء الله مکه از دست آل سعود در بیاد ظهور اتفاق میفته
یعنی اگه عربستانی ها بجای 400 میلیار دلار خرید از آمریکا 400 تا ضد هوایی جنگ ایران و عراق رو میزاشتند کمتر خسارت می دیدند!
قبلا روسها به کلاهبرداری معروف بودند ولی الان می بینیم که آمریکایی ها خیلی نامرد ترند
درست مثل اس ۳۰۰ در سوریه هر وقت روسیه و امریکا خواستن این پدافندها عمل میکنه و الان چون قرار بوده سهام ارامکو در بورس نیویورک عرضه بشه خوب قاعدتا نباید عمل میکرده تا امریکاییها بتونن ارزونتر این سهام رو بخرن.یادتون باشه ملتهای خاورمیانه هر وقت اسلحه از غربیها خریدن باختن.اگرعربستان هم عرضه داشته باشه باید مثل ما سلاح بومی تولید کنه.در غیر اینصورت استعمار به شیوه نوین جیب ملتهای منطقه رو خالی خواهد کرد
پاسخ ها
محمد محمدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
این نشون میده سیاستهای نظامی هر کشور بایستی بومی و غیر وابسته باشه.
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
به همین خاطره ایران سراغ خرید اس 400 نرفت و سامانه باور 373 رو تولید کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
حداقل ایران تو زمان جنگ از تسلیحات غربی به خوبی استفاده کرد...
بد جوری سر عربستان کلاه رفت!
البته من فکر کنم برخلاف آن چیزی که شما در متن ذکر کردید پاتریوت فاقد سر جنگی مواد منفجره است و فقط با انرژی جنبشی خود و برخورد مستقیم با هدف آنرا منهدم میکند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
دقیقا. تو ویکی پدیا نوشته برخورد مستقیم با هدف داره و نه مسر جنگی
همه چیز را نمی شود با پول خرید، مثل عقل، انسانیت، رحمانیت و یا علم و دانش، دوستی و عاقبت خودرا. این سعودی ها اگر یک بار آیه قرآنی را که راجب قارون و گنج قارون با شترهای پر بار طلا و ثروتش را بخوانند و کمی تفکر بدون پرداخت رشوه کنند هرگز به خود اجازه چنین غلطی را نمی دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
ابرقدرتها عجب این کشورهای نفتی خاورمیانه رو اسباب بازی خودشون کردن و بهشون به چشم دستگاه چاپ پول نگاه میکنن!!همه میخوان تلکه کنن ساکنین این منطقه رو!! هوشیار باشیم.
البته يادآوري ميشه مشخصه علاوه بر خريدهاي هنگفت تسليحاتي عربستان ، اين كشور اختيار و اجازه مستقل براي استفاده از خيلي از تجهيزات جنگيش را نداره
پاسخ ها
ama
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
مگه همچین چیزی ممکنه؟؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
شما ها چرا انقد طرفدار غربید نکنه یارانه میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
بله، امریکاییها شرط گذاشت که اعراب حق استفاده از این تسلیحات مقابل اسراییل رو ندارن که به معنای عدم اختیار انها در استفاده از سلاحهاست. همچنین دانس استفاده در اختیار افسران امریکایی و اروپایی ایت و نیروهای عرب کشورهای حلیج فاریگس حکم سرباز تنها را دارند نه بیشتر حتی اگر هزاران درجه و رتبه داشته باشند
عربستان که با پول بیت المال مسلمین دارن جیب دشمنان رو پر میکنند و مسلمانان رو به جون هم انداختند. فکرش رو بکنید اگه عربستان عاقلانه و اسلامی رهبری میشد و حکامش این ها نبودند الان چه اوضاعی بر جهان حاکم بود؟
خوداتکا نبود یعنی این
به نظر من پهپادها بویژه پهپادهای هوشمند به تدریج جای جنگنده های با سرنشین رو میگیرن. شاید خوب باشه ما سراغ تولید پهپادهای بزرگ رادارگریز بمب افکن و جنگنده بریم. مثلا اگر F35 سرنشین نداشته باشه هم کوچکتر میشه و هم تولیدش ساده تر. تنها مشکلش اینه که اگر ارتباط با مرکز قطع بشه به دلیل جنگ الکترونیک آسیب پذیره یا مانور سریع نمیتونه بده. راه حل مشکل هم استفاده از سیستمهای هوشمند و خودکاره که پهپاد اگر ارتباطش با مرکز قطع شد مشکل جدی براش پیش نیاد و ماموریتش رو جلو ببره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
استاد امواج بردشون از یه حدی بیشتر نیست و اخلال در اون ها مثل آب خوردنه،در محیطی پر از پارازیت عمرا از 20 متریم کنترل نمیشن چه برسه به عملیات.
ناشناس
| Switzerland |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
به خاطر همین گفتم که باید از پهپادهای هوشمند استفاده کرد! در ضمن سیستمهای ضد جنگ الکترونیک هم هستند
سلاح های آشغال امریکایی و روسی و چینی و اروپایی مرگ بر روسیه و امریکا و چین و اروپا
تست سلاح های خودشون میکنن با این درگیری ها وجنگ ها
دراين تحليل به فول معروف فيل دراتاق تارك گم شده وانهم شكست عربستان درجنگ يمن است مستقل از اينكه سامانه دفاعى ساده بوده ويا حمله پيجيده انجام گرفته باشد ديگر عربستان نمى تواندبزند ودربرودًدرنتيجه راهى جز ترك خاك يمن با خفت وخوارى بيشتر از هنگام ترك سوريه وعراق نداردً مسئله اساسى اين اتفاق مهم است بقيه حرفها لا پوشانى اين شكست فاجعه بار براى غرب است
این همه پژوهشگر در دانشگاه ها داریم باید حمایت بشوند و همه چیز رو که برای دفاع لازمه بسلزند. از نظر علمی در هیچ رشتهای کمبود نداریم و لذا می توانیم همه چیز را کنترل کنیم اما شرطش اینه که مدیران لایق در همه ارگان ها از بالا تا پائین سر کار باشند که ناکارامد نباشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
با همان پایان نامه هایی که مثل لبو کنار میدان انقلاب میفروشند؟! مدرک دار را با پژوهشگر قاطی نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۸
فقط آقازاده ها و بس
ساده انگارانه خواهد بود اگر فکر کنیم که کشورهای ابر قدرت غرب و شرق آخرین دستاورد نظامی و تسلیحاتی خودشان را به کشورهای دیگر بفروشند.
اساسا من نمیدونم سیستم دفاعی که پوشش 360 درجه نداره به چه درد میخوره. خوب میشه پهپادها و هواپیماها برن دور بزنن و از پشت بهش حمله کنن. فقط یک مقدار کارشون سخت تر میشه چون باید با فاصله ازش دور بزنن!
خدابگم چکارکنه دولت عربستان راولی خوب میگن مردمش کیفشون کوکه ماکه نمیدونیم کدخدای ده ما که رفته بود حج واجب تعریف میکرد که بیا وببین
ما تو این زمینه ها باید روباه بشن
عربستان تا چند ده سال دیگه هیچی رو نمیبازه.. از مردوم مسلمان دنیا بابات خونه خدا و غیره دلار میگیره باز دوباره با طریق مختلف میکوبه ب سر مردوم مسلمان بد بخت منطقه.. مگه اینکه ایران ب سرعت عربستانو جزوه مستعمرات خودش کنه...
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی