بازدید 13637

چرا اسرائیل از موضع خود در حمله به عراق عقب نشینی کرد!؟

در چند روز گذشته خبرها و مباحث زیادی پیرامون حملات اخیر به خاک عراق منتشر شده است. تقریبا همه تحلیل ها، خبرها و موضع گیری ها حاکی از آن است که این حملات از سوی اسرائیل راه اندازی شده است.به طوری که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه به طور ضمنی حملات اسرائیل به عراق را تایید کرد و گفته بود این رژیم در هر کشوری، از جمله عراق که ایران در آن علیه اسرائیل پایگاه ایجاد کند عملیات خواهد کرد.
کد خبر: ۹۲۰۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۳ 27 August 2019

در چند روز گذشته خبرها و مباحث زیادی پیرامون حملات اخیر به خاک عراق منتشر شده است. تقریبا همه تحلیل ها، خبرها و موضع گیری ها حاکی از آن است که این حملات از سوی اسرائیل راه اندازی شده است.

به گزارش تابناک، به طوری که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر اسرائیل شامگاه پنجشنبه به طور ضمنی حملات اسرائیل به عراق را تایید کرد و گفته بود این رژیم در هر کشوری، از جمله عراق که ایران در آن علیه اسرائیل پایگاه ایجاد کند عملیات خواهد کرد.

از سوی دیگر، حشد شعبی عراق با صدور بیانیه‌ای برای اولین بار رسما رژیم صهیونیستی را مسئول حمله پهپادی به مواضع خود اعلام کرد.

در بیانیه حشد شعبی آمده است، در ادامه حملات رژیم صهیونیستی به عراق، یک تیپ وابسته به حشد شعبی در عمق خاک عراق در استان الأنبار و در مرزهای سوریه هدف دو فروند پهپاد قرار گرفت که بر اثر آن دست‌کم یک رزمنده حشد شعبی شهید و یک تن دیگر هم زخمی شد.

با این حال، «اسرائیل کاتص» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه (دیروز) حمله به نقاطی در عراق را با هدف مقابله با ایران دانست و مدعی شد: «ایران در هیچ مکانی مصونیت ندارد».

چرا اسرائیل از موضع خود در حمله به عراق عقب نشینی کرد!؟

 او در گفت‌و‌گو با تلویزیون رژیم صهیونیستی بدون قبول صریح مسئولیت حملات روزهای گذشته به چندین پایگاه نظامی در عراق گفت: «مسئولیت خود در عملیات عراق را هنوز اعلام نکرده‌ایم.»

او در خصوص حملات به برخی مناطق در سوریه نیز مدعی شد: «عملیات در سوریه پیامی برای ایران داشت مبنی بر اینکه در هیچ مکانی مصونیت ندارد».

کاتص همچنین ادعا کرد: «اگر فعالیت‌های اسرائیل در سال‌های اخیر نبود؛ تعداد نیروهای ایرانی در سوریه به صد هزار تن می‌رسید. اسرائیل در هر مکانی نیروها و امکانات ایران را هدف قرار می‌دهد.» به ادعای وی ایران، شب و روز در تمامی نقاط خاورمیانه در تلاش برای ایجاد یک امپراتوری با هدف نابودی اسرائیل است.

کاتص در حالی حمله به عراق را تکذیب کرده که نتانیاهو به صورت ضمنی آن را تایید کرده و حشدالشعبی نیز در بیانیه ای این حملات را تایید کرد.

حال اینکه چرا کاتص نقش اسرائیل در حملات به عراق را انکار کرده است، جای سوال دارد. در این رابطه فرضیه های متعددی وجود دارد:

نخست: برخی از ناظران عقب نشینی خود از حمله به عراق را ناشی از واکنش های جریانات سیاسی عراق می دانند. در واقع، واکنش محکم جریانات سیاسی و نظامی عراق و ترس از اقدام انتقام جویانه، اسرائیل را وادار به عقب نشینی کرده است.

دوم: عده ای دیگر، عقب نشینی اسرائیل از مواضع خود را ناشی از تهدید جدی سید حسن نصرالله در روز یکشنبه می دانند.

سوم: با این حال، برخی از ناظران نیز بر این باورند که عقب نشینی اسرائیل ناشی از فشار ایالات متحده بوده است. در واقع، آمریکا به دلیل تهدید منافع خود در عراق بر اثر حملات اسرائیل، این رژیم را وادار کرده که از مواضع خود در حمله عراق عقب نشینی کند.

لازم به ذکر است، بامداد یکشنبه جنگنده‌های اسرائیل نیز تلاش کردند تا مناطقی در حومه دمشق را هدف حمله قرار دهند. این اقدام با واکنش پدافند هوایی ارتش سوریه مواجه شد و آنگونه که دمشق می‌گوید، اغلب موشک‌های شلیک‌شده از سوی جنگنده‌ها، منهدم شده‌اند.

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از این حمله مدعی شد که هدف، پایگاه پهپادی ایران در سوریه بوده است. وی همچنین در توجیه این حمله، ادعا کرد که ایران در تدارک یک حمله گسترده پهپادی از طریق جولان بوده است.

دیروز صبح همچنین رسانه‌های لبنانی از سقوط دو پهپاد رژیم صهیونیستی در منطقه «ضاحیه» واقع در جنوب شهر بیروت پایتخت این کشور خبر دادند. هنوز علت سقوط این هواپیماهای بدون سرنشین مشخص نشده است.

عصر روز گذشته نیز یک پهپاد ناشناس دو خودروی تیپ ۴۵ الحشد الشعبی در منطقه «قائم» در نزدیکی مرز سوریه و عراق را هدف قرار داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار