بازدید 4517

اعتراض رئیس بانک مرکزی انگلیس به سلطه دلار

کد خبر: ۹۱۹۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۴ 24 August 2019

رئیس بانک مرکزی انگلیس با اشاره به نقش «بی ثبات کننده» دلار آمریکا در مبادلات جهانی گفت: بانک‌های مرکزی باید به یکدیگر بپیوندند تا ارز ذخیره‌ای جایگزینی برای دلار ایجاد کنند

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما از خبرگزاری رویترز، مارک کارنی رئیس بانک مرکزی انگلیس روز جمعه با اشاره به نقش «بی ثبات کننده» دلار آمریکا در مبادلات جهانی گفت: بانک‌های مرکزی باید به یکدیگر بپیوندند تا ارز ذخیره‌ای جایگزینی برای دلار ایجاد کنند.

کارنی در اجلاس سالانه روسای بانک‌های مرکزی کشور‌های مختلف که در جکسون هول (Jackson Hole) آمریکا جمع شده بودند گفت: سلطه دلار بر نظام مالی جهانی خطر دام نقدینگی ناشی از نرخ‌های بسیار پایین بهره و رشد ضعیف اقتصادی را افزایش می‌دهد.

رئیس بانک مرکزی انگلیس با اشاره به پایان دوره تبدیل دلار به طلا در اوایل دهه ۱۹۷۰ گفت: «درحالی که اقتصاد جهانی در حال تنظیم مجدد است، دلار آمریکا همچنان به اندازه دوره فروپاشی نظام برتون وودز مهم است.»

کارنی گفت: اقتصاد‌های نوظهور در مقایسه با بحران مالی یک دهه پیش، سهم خود را از فعالیت‌های اقتصادی جهانی از حدود ۴۵ درصد به شصت درصد افزایش داده اند.

این در حالی است که به گفته کارنی، دلار امروزه در دستکم نیمی از مبادلات مالی بین المللی به کار گرفته می‌شود که پنج برابر بیشتر از سهم آمریکا از واردات کالا است و این امر باعث می‌شود کشور‌ها در معرض خطرات ناشی از سرریز شدن نوسانات اقتصادی درون آمریکا قرار بگیرند.

کارنی که قرار بود ریاست دور بعدی صندوق بین المللی پول را به دست بگیرد، اما در نهایت دولت‌های اروپایی از وی حمایت نکردند در ادامه اظهارات خود گفت: مشکلات نظام مالی سبب تشویق سیاست‌های عوام گرایانه و حمایت گرایانه شده است.

پیشتر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته بود به شرکت‌های آمریکایی دستور داده تا راه‌هایی برای تعطیلی فعالیت‌های خود در چین بیابند.

یوان چین از بالاترین بخت برای تبدیل شدن به ارز ذخیره‌ای قابل قیاس با دلار برخوردار است، اما به گفته کارنی یوان چین هنوز راهی طولانی برای رسیدن به این مرحله در پیش دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل