بازدید 7562

نحوه محاسبه جریمه و تشویق مشترکان برق

کد خبر: ۹۱۷۵۸۹
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 12 August 2019

مصوبه دولت درباره بهای آب و برق از تشویق کم‌مصرف‌ها حکایت دارد و یکی از مکانیزم‌های این تخفیف این است که خانوار‌هایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین­‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریور در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مصرف خود را کاهش می­‌دهند، در قبوض آینده‌ای که می‌خواهند پرداخت کنند، بستان‌کار شوند و معادل آن را پرداخت نکنند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اواخر نخستین ماه سال بود که مصوبه دولت درباره «افزایش بهای آب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸» ابلاغ شد.

نخستین بند این مصوبه شامل حال همه مصرف کنندگان آب و برق می‌شود و از افزایش سالانه هفت درصدی بهای آب شرب و برق از ابتدای اردیبهشت سال ۱۳۹۸ می‌گوید.

مصوبه مذکور به طور اختصاصی، هم به پرمصرف‌ها پرداخته و هم به کم مصرف‌ها در دومین بند این مصوبه آمده است: با هدف مدیریت مصرف و بازدارندگی مصارف غیرضرور، علاوه بر میزان افزایش موضوع بند (۱) این تصویب‌نامه، از ابتدای خردادماه، سالانه ۱۶ درصد به خالص صورتحساب آب و برق مصارف خانگی (بدون احتساب آبونمان، مالیات بر ارزش افزوده و عوارض) مشترکین بالای الگوی مصرف افزوده می‌شود. به عبارت دیگر طبق این بند پرمصرف‌ها تا ۲۳ درصد افزایش تعرفه خواهند داشت.

این در حالی است که طبق بند پنجم این مصوبه خانوار‌هایی که مصرف آب یا برق ماهانه آن‌ها پایین‌تر از الگوی مصرف بوده و در بازه زمانی اول خرداد تا پایان شهریورماه، در مقایسه با دوره مشابه سال قبل، مصرف خود را کاهش می‌دهند، مشمول تخفیف به میزان مصرف کاهش‌یافته با نرخ اولین پله مصرف خواهند شد.

در این راستا، مصطفی رجبی مشهدی - سخنگوی صنعت برق - با بیان این‌که الگوی مصرف برق مشترکین خانگی امسال ۳۰۰ کیلووات تعیین شده است، اظهار کرد: طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه سال جاری نرخ برق امسال هفت درصد رشد داشت. درحالی که قیمت برق مشترکینی که بیش از الگو، مصرف داشته باشند ۱۶ درصد علاوه بر هفت درصد مذکور نیز رشد خواهد داشت. درواقع قیمت برق مشترکین پرمصرف حتی اگر یک کیلووات رشد مصرف داشته باشند، ۲۳ درصد افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید بر این‌که رشد ۱۶ درصدی قیمت برق جریمه مشترکان پرمصرف محسوب می‌شود، درمورد تشویق مشترکان کم مصرف نیز توضیح داد: جریمه در سال‌های قبل هم به صورت پلکانی اعمال می‌شده، اما اقدامی که امسال صورت گرفته این است که خانوار‌هایی که مصرف آن‌ها زیر الگو است و نسبت به سال‌های قبل کاهش داشته، مشمول تخفیف مصرف می‌شوند.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: برای مثال مشترکینی که میزان مصرف آن‌ها ۲۰۰ کیلووات ساعت باشد، اگر بتوانند مصرف خود را ۵۰ درصد کاهش دهند، برق مصرفی آن‌ها رایگان خواهد شد. در واقع مشترک به ازای هر ۱۰ درصد کاهش مصرف ۲۰ درصد کاهش صورت حساب خواهد داشت. این مشترک بستانکار شده و در قبضی که دریافت می‌کند، تخفیف مصرف ذکر شده است. به عبارت دیگر حتی اگر کم‌مصرف‌ها صرفه‌جویی کنند باز هم تشویق می‌شوند.

رجبی مشهدی درمورد مشترکان تهرانی که ۱۰ درصد بیشتر از ۳۰۰ کیلووات مصرف می‌کنند، توضیح داد: نرخ برق برای این مشترکان هر کیلووات ساعت ۱۱۰ تومان محاسبه می‌شود. درحالی که اگر ۱۰ درصد از ۳۰۰ کیلووات کم‌تر مصرف کنند، یعنی ۲۷۰ کیلووات ساعت برق آن‌ها ۷۰ تومان محاسبه می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان