بازدید 15985
تأملی بر موافقت رهبری با برداشت از صندوق توسعه ملی؛

خبر خوش برای سیل زدگان و ناخوش برای عموم ایرانیان!

شرایط دشواری که خو کردن به آن ممکن نیست، به ویژه برای آن‌هایی که کشت و زرعشان را در آستانه درو محصول از دست داده‌اند و اگر نبود حمایت‌های مردمی، نمی‌توانستد با حمایت‌های اندک مادی و معنوی دولتمردان و نهاد‌های امدادی تا به امروز گذران زندگی کرده و دوام آورند؛ مردمانی رنج کشیده که به صبوری شهره‌اند.
کد خبر: ۹۱۲۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۴ 17 July 2019
تابناک اجتماعی -
به فاصله چندماه از سیلاب ویرانگری که مناطق وسیعی از غرب و جنوب کشورمان را درنوردید و خسارات فراوانی به بار آورد، امروز آسیب دیدگان سیلاب، خبری بسیار خوش دریافت کردند؛ خبری که نشان دهنده مسأله‌ای ناخوشایند است.

به گزارش «تابناک»؛ امروز و در حاشیه جلسه هیأت دولت، محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور کشورمان با حضور در جمع خبرنگاران از موافقت رهبر انقلاب اسلامی با برداشت ۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی برای بازسازی مناطق سیل زده خبر داد؛ اتفاقی که نوید بهبود سریع اوضاع در این مناطق را می‌دهد.

خبری به غایت خوش برای مردمانی که مدت هاست در رنج سیلاب نوروزی گرفتارند و برخی، هنوز در شرایط وخیم به سر می‌برند. شرایطی که بارندگی‌های دور از انتظار و شدید به ایشان تحمیل کرده و در سایه برخی قصورها، مدتهاست پابرجا مانده و زندگی را به کام ایشان تلخ‌تر از روز‌های بحران کرده است.

شرایط دشواری که خو کردن به آن ممکن نیست، به ویژه برای آن‌هایی که کشت و زرعشان را در آستانه درو محصول از دست داده‌اند و اگر نبود حمایت‌های مردمی، نمی‌توانستد با حمایت‌های اندک مادی و معنوی دولتمردان و نهاد‌های امدادی تا به امروز گذران زندگی کرده و دوام آورند؛ مردمانی رنج کشیده که به صبوری شهره‌اند.

حال و روز ناخوش مردمانی که در زمان بروز بحران، بسیاری از ایرانیان را در سنگرسازی برای جلوگیری از نفوذ آب و روانه شدن سیلاب به منازل و مزارع، در زدودن آثار سیلاب از شهر‌ها و روستا‌ها و در همه امور دوشادوش خود دیدند و با فروکش کردن بحران، چشم انتظار کمک مسئولان و عمل دولتمردان به وعده هایشان نشستند و کمتر لبخند بر لبشان نشست.

وضعیتی که حتما از امروز و پس از اعلام خبر مسرت بخشی که ذکرش رفت، تغییر خواهد کرد، چون منابع مالی مورد نیاز برای جبران خسارات در اختیار مسئولان قرار گرفته و دیگر هیچ توجیه و بهانه‌ای مورد قبول نخواهد بود. منابعی که با مجوز رهبری از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد و باید به سرعت به بازسازی مناطق سیل زده و پرداخت خسارات وارد آمده به مردم اختصاص پیدا کند.

این در حالی است که می‌دانیم دولتمردان در همان فروردین ماه و در زمانی که سیلاب مهار نشده و در برخی مناطق زندگی شمار زیادی از هموطنانمان را تهدید می‌کرد، در نامه‌ای با امضای رئیس جمهور، متقاضی تأیید رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی برای بازسازی خسارات و پرداخت غرامت به سیل زدگان شده بودند که رهبری در پاسخ با کلیت تقاضا موافقت کرده و مأموریتی مهم پیش روی ایشان گذاشت.

رهبر انقلاب آن روز در پاسخ نامه رئیس دولت، جدیت دستگاه‌های مسئول در پیگیری و جبران خسارات‌ مالی سنگین سیل به ویژه خسارات‌ وارده بر کشاورزان را لازم دانستند و از دولت خواستند با استفاده از محل‌های قانونی موجود، سریع اقدامات لازم را آغاز کند و در ادامه پس از جمع‌بندی وضعیت و در صورت نیاز، برداشت از صندوق توسعه ملی مورد تأیید خواهد بود.

دستورکاری ویژه که در بخشی از آن یادآوری شده بود، «استفاده از صندوق توسعه ملی صرفاً در صورت مسدود بودن راه‌های دیگر ممکن است» و بعد با استناد به این موضوع، تأکید شده بود: «دولت سریع از محل‌هایی همچون: پنج درصد مقرر در بودجه‌ی عمومی کشور برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه، جابجایی در ردیف‌های بودجه‌های عمرانی و بیمه‌ها و تسهیلات بانکی» اقدامات لازم برای پرداخت خسارات وارد آمده و بازسازی آسیب‌ها را به انجام برساند.

تأکیداتی که در ادامه آن یادآوری شده بود که اگر این اقدامات راه به جایی نبرد یا به قدر کافی نبود، رهبری برداشت از صندوق توسعه ملی را تأیید خواهد کرد. وعده‌ای که حالا جامه عمل پوشیده و معنای آن، ناتوانی دولتمردان در تأمین هزینه‌های مورد نیاز برای جبران خسارات وارد آمده به سیل زدگان و پرداخت غرامت‌های وعده داده شده به ایشان است.

موضوعی تأمل برانگیز که می‌تواند بخش نگران کننده خبر خوشی باشد که امروز مخابره شد. نگرانی از ناتوانی دولت در تأمین هزینه‌های سیلاب و عمل به وعده‌هایی که ظاهرا در زمان بیانش به مردم، تدبیر خاصی برای تحقق شان در آستین نداشته اند. موضوعی که اگر موجب شود، نگرانی‌های به وجود آمده بسط یافته و به نگرانی در هزینه کرد منابع صندوق ملی در مسیر جبران خسارات سیلاب هم برسد، جای تعجب نخواهد داشت!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴۹
تابناك عزيز ميشه بگين منابع صندوق ذخيره ملي ار كجا تامين ميشه ؟؟؟؟؟‌
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
تا وقتی تصمیم به شفاف سازی اقتصادی یکبار و برای همیشه نگیرد وضعیت تغییر نخواهد کرد.در کشور پول و درآمد زیاد هست منتهی اکثرا مافیایی و مخفی و مالیات آن پرداخت نمیشود
مهدی
| Germany |
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
صندوق ملی را که احمدی نژاد خالی کرد.
حال منابع آن میماند دستگاه چاپ اسکناس و پولهای بلوکه شده!
معلم ناامید
| Germany |
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
انشاا...مطالبات ما معلما و دبیرا هم پرداخت بشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
صندوق توسعه ملي كه در اين ماده صندوق ناميده ميشود با هدف تبديل بخشي از عوايد ناشي از فروش نفت و گاز و ميعانات گازي و فرآوردههاي نفتي به ثروتهاي ماندگار، مولد و سرمايههاي زاينده اقتصـادي و نيـز حفـظ
سهم نسلهاي آينده از منابع نفت و گاز و فرآوردههاي نفتي تشكيل ميشود.
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
یه ذره مطالعه کنید پیدا میکنید که از کجا تامین میشود و علت ایجاد این صندوق چیست
من نمیدانم این صندوقها مگر از مردم نیستند چه فرقی میکنه وقتی مردم درحال رنج و سختی اند از کجا باید تامین بشه یک چیزی یاد گرفتید مردم کمک کنید این پولها مال مردم اند نه دسته یا گروه یا دولت .چرا اینقدرباید زجر بکشند .هیچ کشوری باور نمیکند مردم ایران فقیر داشته باشند .
پاسخ ها
بهزاد
| Sweden |
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
البته منظور نویسنده این نیست که کمک نشه. بلکه میگه وقتی دولت تا این حد ناتوان و ضعیف عمل میکنه که نتونسته بودجه رو تامین کنه پس احتمالا این پنج هزار میلیارد هم مقدار زیادیش بخاطر ناکارامدی حیف و میل میشه.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
دوست عزیز اول خبرو بخون بعد نظر بده. همه ساله در بودجه کشور درصدی رو برای این موارد لحاظ می‌کنن. 4 ماه از سال گذشته دولت نتونسته از منبع موجود در اختیارش که در بودجه عمومی لحاظ شده کاری بکنه. صندوق توسعه ملی باید برای توسعه زیرساخت و ادای حقوق نسل بعدی مصرف بشه نه اینکه هر جا دولت ضعف داشت بره سراغ اون. با این حساب اگر قراره برنامه ریزی بودجه ناکارآمد باشه پس چرا اون همه وقت و هزینه و انرژی صرف اون بودجه‌بندی میشه؟ صندوق توسعه ملی یجورایی حکم پس‌انداز یه خانواده رو داره که برای تأمین نیاز اساسی مثل خرید خونه و ... ذخیره میشه. در مقابل سرپرست خانواده هم موظفه که هر هزینه‌ای رو سر جای خودش انجام بده.
خوب با این حساب بودجه بخور بخور جدید اقایون و اقازاده هاشون تامین شد, چون تو این مملکت هیچ نظارتی وجود نداره و از هیچ کسی نمیترسند یادمون نره مسکن مهرهای که اکثر بودجه دزیده شد و مابقی پروژه ها به حال خود رها.
عزیزم باید تیتر میزدی :

خبر خوش برای آقازاده ها و ناخوش برای عموم ملت بالاخص سیل زدگان

الان چندتا از شرکتهای بر و بچ آقازاده میرن برای بازسازی نصف بودجه میره برای اختلاص نصف برای بقیه

الان این خط این نشون ببین چندسال طول میشکه این بازسازی و چطور تموم میشه
خوشی این خبر فقط برای اختلاسگرانه
این خبر سراسر خوش است فقط تنها نکته قابل تعامل اینکه این برداش هم مطمئنا در جای دیگری خرج خواهد شد. مانند خصومتی سازی، ارز دولتی ، کمک به مسلمین جهان به جز مسلمین ایران
اصلا هم خبر بدی نیست. این پولها به برکت برجام اورده شده بود. خرج سیلزده نشه خرج چی بشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
نخیر دوست عزیز. اینا به بزکت وجودی احمدی نژاده که صندوق رو پر کرده بود
ناشناس
| Germany |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۶
ناشناس 23:07 چرت نگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
کدوم برجام دلت خوشه اون که گلابی هاش ثمر نداده خشک شدن
مرادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
اولا که واقعا به برکت دولت احمدی نژاده
دوما اگه هم پولی با هواپیما اومد برجام نبود دست مریزاد سربازان گمنام امام زمان (عج)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
به 23:07
اسفندیار هستی یا بقایی؟ برکت احمدی نژاد؟
مردیم از این همه برکت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
ناشناس 23:22 شما چرت بگو
از مدتها قبل به هر دری زدید تا دولت رو بی اعتبار کنید ته درگیریهای جناحی شما چه شد جز بدبخت کردن مردم دست بردارید از این کارهاتون یک انسان آبرومند که صورتش را با سیلی سرخ نگه میدارد
فرقی است بین ترامپ و دولتمردان ایران او از 30 سال پیش برای اداره یک کشور برنامه نوشته است اما در ایران شش ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوریافرادی تشنه خدمت پیدا می شوند که میخواهند یک کشور را اداره کنند. در انتخابات پیش رو هم اوضاع به همین منوال است
بعد رسانه ها ترامپ را فردی نادان جلوه می دهند و دولتمردان داخلی را دانای کل
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
شما راست میگی اما اون برنامه رو صهیونیستها نوشتن و ترامپ بعد از فراغت از عیش و نوش به عنوان یک نااگاه درجه 1 اومده اون برنامه ها رو پیاده کنه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
از کجا متوجه شدید از 30 سال قبل داشته برای اداره کشور برنامه مینوشته؟ واقعا خودکم بینی هم حدی داره...
30 سال قبل ایشون مشغول کلاهبرداری و خرید و فروش برج های تجاری و کمک گرفتن از سازمان اطلاعات روسیه جهت جبران ضررهای تجاریش بوده...
راحت ترین و بدون زحمت ترین راه رو انتخاب کردند بزرگواران دولت تدبیر و امیییییییییییید ، بقیه صندوق باشه واسه این که بتونند جوابگوی خالی شدن حسابها و ورشکستگی یکی از بانکها و یا صندوق ذخیره فرهنگیان ،، خدا اخر و عاقبت ما رو به خیر کند با این سیاست مداران و اقتصاد دانان دولتی
تاوان بی تدبیری مسولان خوزستانی را مردم باید بدهند واقعا که.
دوستان عزیز سلام
من از شهر سیل زده پلدختر این پیام را می نویسم. بجز کمک های مردم ایران که انصافا دلگرم کننده بود، هرچه که اخبار خصوصاً رسانه میلی گفته، کاملاً دروغ و غیرواقعی است. تو هر کاری فقط وقت کشی میکنند. بیچاره مردم سیل زده که دوباره فصل بارندگی داره نزدیک میشه.. شهر کاملاً در برابر حتی سیل کوچک نیز آسیب پذیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۷
صد درصد حرفتو قبول دارم برادر
بنام سیلزدگان بی پناه وبکام دولتیان وآقازاده های اختلاسگرشان ،ایجون ماراتون بخور بخور شروع شد
باز اختلاس ها شروع شد، شبیه بودجه ای که برای مالچ پاشی دریاچه ارومیه داده شد آوردن الکی یه کارایی کردن و بودجه رو هاپولو کردن
اگه این سیل نبود دولت نمیترسید و آب سدها رو باز نمی کرد دریاچه ارومیه نفسی گرفت خدایا شکرت
چنین تفکری برآمده از یک مغز علیل است. هیچ ایرانی راضی به رنج و درد هموطنش نیست و این کمکها می بایستی در همان زمان و بدون فوت وقت در اختیار قرار داده می شد.
بند ناف بودجه کشور را باید از فروش نفت خام برید و دخالت دولت در اقتصاد باید قطع شود و پول حاصل از فروش نفت صرف هزینه های جاری مسئولین و خانواده های آنها شود.
همچنین مردم عادی نباید انتظار استخدام دولتی داشته باشند لاکن شغل های دولتی باید برای فرزندان مظلوم مسئولین محفوظ بماند
تابناک هم مثل بقیه مخالفین دولت تمام این صغرا کبرا هارو چید تا به ناتوانی دولت برسه!!!!!!!!!!!!!!!!!
پول هست ولی به مردم هیچی نمیرسه
خبر خوش برا مدیرها نمایندگان مجلس پیمانکارها. ولمون کنید تو رو خدااااا
پروژه ساخت دو کیلو ماست
هزینه : ۴ میلیون تومان
کارفرما: آقا و خانم ایکس و ایگرگ
و...
شما الان بپرسنن دو کیلو ماست چه میشه؟
چه کودک باشی چه جوان و میانسال
و چه ساخورده
میگی دو کیلو ماست میشه ۱۲ هزار تومن یا دو سه هزار تومن بالاتر یا دو سه هزار تومن پایین تر
حتی به شوخی هم نمیشه بگی 4 میلیون تومن
ولی اگر پروژه دولتی باشه یا هرچیزی دولت اصلا فکر نمیکنه که مثلا این کار را با فقط ۲۰۰میلیون با بالاترین کیفیت میشه انجام داد
ولی ۱۲میلیارد برای آن از جیب مردم و بیت المال خرج می شه و واقعا هم همان ۲۰۰ میلیون یا کمتر خرج میشه
و آن 11 میلیارد و هشتصد میلیون چی میشه مهم نیست
باز هم اختلاسي در راه است
این پول باید به سپاه و بسیج و ارتش داده بشه و با نظارت دقیق قوه قضاییه و سازمانها و نهادهای مردم نهاد به مصرف سیل زدگان برسد . در غیر این صورت باید شاهد حیف و میل این پول عظیم توسط آقازاده هاباشیم.
به اسم سیلزده به کام اقازاده ها
من سوالام اینه در شرایطی که هیچ درآمد ارزی دولت ندارد تزریق این پول به جامعه هیچ مفهومی نداره چون مثل پول بدون پشتوانه است و باعث تورم میشه، یعنی از جیب مردم ور می دارند اگه زبانم لال این وسط چیزی هم کم نشه میزارن تو جیب مردم.
ارزان شدن دلار خانواده ها را به جان هم انداخت و ملت را سرگردان و نابود کرده خدا را شکر الحمدلله
لطفا سری به مناطق سیل زده بزنید بعد این حرف ها رو بزنید هنوز هیچ اقدامی محسوسی نشده است و وام رو بانک ها فقط به اقوام خود داده اند حتی خیلی هم هیچ خسارتی ندیده اند نظارت صفر است
این خبر برای همه مردم ایران باعث خوشحالی است هرچند با وضعیتی که صندوق توسعه داره پولی توش نیست که خرج سیل زده بشه امیدوارم فقط روی کاغذ نباشه
به نظر من بهتره ساخت سیل‌بندهای محکم و قطور رو در اولویت قرار بدند و ان‌شالله اگر سال بعد هم مثل امسال بارون زیاد بارید غافل‌گیر نشن و نیمچه کارهای عمرانی دوباره به باد فنا نره ... گرچه مطمئنا پرونده خطرات احتمالی سیل از نظر مسئولین زیرربط مختومه شده.
چرا وقتی دولت حتی قادر نیست هزینه خرابی های ناشی از سیل را بدهد دلار ناگهان اینقدر کاهش پیدا می کند؟ این شاید مهمترین سیگنال باشد که دولت بی دلار است.
چرا دولت برای همسانسازی حقوق بازنشستگان از این صندوق استفاده نمی کند
دولت بی_تدبیر_و_امید
حالا کدام برنامه بودجه سالیانه بعد جنگ یا برنامه های توسعه وبرای کدام دولت بخوبی و باظرافت وظرفیت کامل اجرا شده است!!!؟ مگر در تمام این سالها عدالت برنامه ای ومالی در تمام زمینه های اقتصادی اجتماعی فرهنگی آموزشی بهداشتی رعایت شده است !!!؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار