بازدید 23242
حاشیه‌های مهم‌تر از متن بازدید رسانه‌ها از سایت هسته‌ای اراک – بخش نخست؛

پاسخ دانشمندان ایرانی به تحریم ترامپ علیه آب سنگین/ ۱۵۹ کیلو نفت ۶۱ دلار؛ یک کیلو آب سنگین ۲۵۰ دلار! / دلیل مخالفت‌های آمریکا با صنعت هسته‌ای ایران بمب نیست...

دانشمندان هسته ای ایران در جریان بازدید نمایندگان رسانه های جمعی از سایت هسته ای اراک، پاسخ شگفت انگیزی برای تحریم های یکجانبه ترامپ و دولت آمریکا علیه آب سنگین ایران آماده کرده بودند. آن هم اینکه آنها توانسته اند اکنون در بخش های زیادی از جمله دستیابی به مشتقات و محصولات جانبی تهیه شده از آب سنگین به توان فوق العاده ای برسند. به نحوی که شاید تمام موجودی 130 تنی آب سنگین کشور و حتی تولیدات دیگر آن هم کفاف کارهایی که بعد از این ایران در این زمینه انجام خواهد داد را ندهد...
کد خبر: ۹۰۶۶۵۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲ 19 June 2019

دو روز پیش (دوشنبه ۲۷ خرداد) و تنها در حالی که ۲۰ روز به پایان فرصت ۶۰ روزه ایران به سایر طرف‌های حاضر برجام به ویژه اروپایی‌ها مانده است، خبرنگاران رسانه‌های گروهی از راکتور تحقیقاتی آب سنگین و همچنین مجتمع مجهز و پیشرفته تولید آب سنگین خنداب اراک بازدید کردند. در حاشیه این بازدید «بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد «شمارش معکوس برای عبور ایران از سقف ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی سازی شده آغاز شده و تا ششم تیر (۲۷ ژوئن) ما از این میزان عبور خواهیم کرد.

به گزارش «تابناک»؛ این اقدام ایران، یعنی نزدیک شدن به اولین گام از کاهش تعهدات در قبال بی عملی طرف‌های مقابل برجامی و نقض مکرر برجام از سوی آن‌ها پس از خروج آمریکا از این معاهده بین المللی؛ آن‌ها را وادار به واکنش کرده است تا جایی که حتی مقامات ارشد آمریکایی هم که یک سال است از برجام خارج شده اند و عملا صلاحیتی برای اظهارنظر در این خصوص ندارند، نسبت به اعلام شمارش معکوس از سوی ایران برای عبور از سقف تولید ۳۰۰ کیلو اورانیوم غنی سازی شده، واکنش نشان بدهند.

اروپایی‌ها هم در این خصوص واکنش‌هایی از خود نشان دادند و «فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی و امور امنیتی بلافاصله بعد از اعلام خبر تحقق بخشی از اقدامات ایران برای کاهش میزان تعهدات برجامی اش در گام نخست، برای گفت‌وگو با مقامات آمریکایی به ویژه «مایک پمپئو» وزیر خارجه ایالات متحده، راهی این کشور شد. همچنین خبر آمده است که وزیران خارجه تروئیکای اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) قرار است برای رایزنی و گفت‌وگو با مقامات جمهوری اسلامی پیرامون مسائل مبتلا به برجام راهی کشورمان بشوند.

بازدید‌های اخیر نمایندگان رسانه‌های گروهی از تأسیسات اتمی کشورمان بخش زیادی از حقایق هسته‌ای را روشن می‌کند و می‌تواند منجر به آشنایی بیشتر اذهان و افکار عمومی با این مسأله استراتژیک و مهم بشود. تنها بیان بخشی از حقایق درباره این موضوع هرچند با رعایت ملاحظات امنیتی و توجه به مسائل سری می‌تواند از طرفی مردم را با این حقیقت و واقعیت آشنا بسازد که چرا داشتن انرژی پاک اتمی و مشتقات و فرآورد‌های ناشی از آن می‌تواند تا این اندازه مهم باشد و در بخش‌های مهم صنعتی، علمی، اقتصادی، تحقیقاتی، دارویی و درمانی گره گشا شود.

نشستن پای سخنان و استدلال‌های دانشمندان هسته‌ای کشورمان که جهاد بزرگی در این عرصه کرده اند و افتخارات ملی و بین المللی بسیاری را برای کشور به ارمغان آورده اند، می‌تواند این مهم را به اثبات برساند که اولا موضوع هسته‌ای تنها آنچه برخی می‌گویند برای یک یا چند مصرف خاص مثل تولید برق و امثال آن نیست و دستیابی به این انرژی و مشتقات و فرآورد‌های آن می‌تواند به جهش بزرگ علمی، صنعتی و اقتصادی کشور بینجامد. همین موضوعات نیز از دلایل بسیار جدی مخالفت کشور‌هایی نظیر آمریکا و حتی برخی کشور‌هایی مرتجع منطقه با داشتن این علم، صنعت و تکنولوژی توسط ایران است.

اجازه بدهید با ذکر یک مثال در این رابطه توضیح بدهیم. قیمت این روز‌های نفت خام از بشکه‌ای ۶۱ تا ۶۳ دلار متغیر است. اگر بخواهیم حجم بشکه‌های نفتی را دقیق محاسبه کنیم به عدد ۱۵۸،۹ لیتر می‌رسیم که این موضوع نشان از این واقعیت دارد که حجم بشکه‌های نفت حدودی همان ۱۵۹ لیتر است. حالا این را در نظر بگیرید که لیتر واحد حجم است. از نظر حجمی یک لیتر معادل ۱۰۰۰ سانتی متر مکعب است. ۱ litre = ۱۰ cm x. ۱۰ cm x. ۱۰ cm = ۱۰۰۰ cm^۳ یک لیتر آب یک کیلوگرم وزن دارد. چگالی روغن کمتر از آب است. به همین دلیل روغن روی آب می‌ایستد. چگالی روغن تقریبا ۹۰ درصد چگالی آب است؛ بنابراین، چگالی روغن ۰.۹ کیلوگرم در لیتر هست. ۰.۹ kg oil = ۱ litre oil پس ۰.۹ کیلوگرم روغن معادل یک لیتر است. اگر یک کیلوگرم روغن داشته باشیم حجم آن ۱.۱ لیتر خواهد بود.

با تمام این مفروضات، ما عدد یک لیتر را معادل همان یک کیلو محاسبه می‌کنیم تا بتوانیم مطلب را دقیق‌تر برای مخاطب جا بیندازیم. با این فرض ما ۱۵۹ لیتر یا عدد تقریبی ۱۵۹ کیلو نفت را هم اکنون به رقمی نزدیک به کمی بیش از ۶۱ دلار به فروش می‌رسانیم. آنهم با تمام محدودیت‌ها و ملاحظات. محدودیت‌ها از آن جهت که آمریکا هر وقت دلش می‌خواهد نفت ما را شامل تحریم‌های ظالمانه و قلدرمآبانه خود قرار می‌دهد و برای جایگزینی نفت ما هم از توان وجود این ماده آن هم تنها به صورت خام از کشور‌هایی نظیر عربستان و امارات که آن‌ها را «گاو شیرده» منطقه هم خوانده است، بهره می‌گیرد.

از طرف دیگر، به واسطه همین تحریم هم ما را از دسترسی به ادوات و ابزارآلاتی که کمک می‌کند بیش از این چیزی که امروز در کشور توان آن را داریم، نسبت به تهیه فرآورده‌های نفتی و مشتقات آن محروم می‌سازد تا بتوانند به وسیله چند کشوری که قدرت و توان تکنولوژیک در این عرصه دارند، نفت را به صورت خام خریداری کرده و با ایجاد ارزش افزوده و بهره وری آن را به چند ده یا چند صد برابر قیمت به کشور‌های دیگر از جمله کشور‌هایی که استحصال کننده اصلی و دارای ذخایر غنی نفت در دنیا هستند، بفروشند.

ملاحظات هم از این جهت که تمام دانشمندان متفق القول بر این عقیده اند که استفاده از این انرژی فسیلی حد و مرزی دارد و شاید تا چند ده سال دیگر شاهد تخلیه بسیاری از منابع ذخیره‌ای این حوزه باشیم و کمتر از یک یا حداکثر دو قرن دیگر، شاهد وجود ذره‌ای از نفت در لایه‌های مختلف زمین به واسطه توسعه و گسترش استفاده بی حد و حصر آن نباشیم؛ لذا کشور‌های مختلف دنیا از جمله کشور‌های صنعتی یا آن‌هایی که در حال صنعتی شدن هستند، به طور جدی دنبال جایگزینی این موضوع هستند.

با همه این ملاحظات و مفروضات باید توجه داشته باشیم که ایران اکنون به یکی از معدود کشور‌های دنیا تبدیل شده که فناوری هسته‌ای را در داخل خود بومی ساخته و دانشمندان زیادی هم تربیت کرده است که در عین وجود سال‌های سال تحریم‌های ظالمانه و سخت گیرانه توانسته اند به انرژی هسته‌ای دست یافته و حتی در برخی بخش‌های به یکی از کشور‌های طراز اول دنیا در این حوزه تبدیل شود؛ حالا فرض کنید با همه این‌ها آمریکایی‌ها به همراه برخی کشور‌های دیگر دنیا تلاش می‌کنند هر طور شده جلوی پیشرفت ایران در این حوزه را بگیرند و به بهانه‌های واهی نظیر دسترسی به بمب اتمی، در حالی که مراجع دینی ما از جمله رهبر انقلاب دستیابی به آن را حرام اعلام کرده اند، سایر کشور‌های دنیا را تحریک کنند که مقابل این حرکت بزرگ علمی ایران بایستند.

برگردیم به مثل نفتی. در محاسبه اجمالی که صورت گرفت ما ۱۵۹ لیتر (کیلو) از ذخایر فسیلی ارزشمند کشورمان را با وجود تحریم‌ها و ملاحظاتی که در خصوص آن ذکر شد به قیمت ۶۱ دلار آن هم اگر به دلیل تحریم‌ها بتوانیم دلار آن را به کشور وارد کنیم می‌فروشیم. حالا فرض کنید درباره همین آب سنگینی که اتفاقا در جمهوری اسلامی ایران به لحاظ خلوص یکی از مرغوب‌ترین‌ها در دنیا را تولید می‌کند و البته عدد تولید کنندگان آن هم به انگشتان دو دست نمی‌رسد و قرار بود بعد از برجام مازاد بر موجودی ۱۳۰ تنی ما را برخی کشور‌ها خریداری کنند، شما به ازای هر کیلو آب سنگین عددی معادل ۲۵۰ دلار دریافت کنید، آن وقت چطور در این خصوص فکر خواهید کرد؟

مطابق با گفته‌های دانمشندان هسته‌ای کشورمان، بسیاری از کشور‌های دنیا به خصوص کشور‌های پیشرفته‌ای که با صنایعی سرو کار دارند که از این محصول باید بهره بگیرند، بعد از تجربه استفاده از آب سنگین ایران به مشتریان پر و پاقرص ما تبدیل شده اند و در عین تحریم‌هایی که ترامپ علیه فروش آب سنگین ایران وضع کرده است، همچنان جزو خریداران این محصول هستند که بر این امر هم پافشاری می‌کنند. اما ایران راهکار‌های بهتری برای استفاده از آب سنگین تولیدی در داخل دارد.

دانشمندان هسته‌ای ایران در جریان بازدید نمایندگان رسانه‌های جمعی از سایت هسته‌ای اراک پاسخ شگفت انگیزی برای تحریم‌های یکجانبه ترامپ ودولت آمریکا علیه آب سنگین ایران آماده کرده بودند. آن هم اینکه آن‌ها توانسته اند اکنون در بخش‌های زیادی از جمله دستیابی به مشتقات و محصولات جانبی تهیه شده از آب سنگین به توان فوق العاده‌ای برسند، به نحوی که شاید تمام موجودی ۱۳۰ تنی آب سنگین کشور و حتی تولیدات دیگر آن هم کفاف کار‌هایی که بعد از این ایران در این زمینه انجام خواهد داد را ندهد.

وقتی قیمت یک کیلو دوتره تولید شده از آب سنگین ایران به ۵۵۰ دلار می‌رسد و در سایر مشتقات تولیدی نظیر استون، اکسیژن ۱۸ و ... نیز همین روند جاری است، چرا ایران باید به سمت خام فروشی آب سنگین برود؟ مگر این تجربه در فروش نفت خام ما را به کجا رسانده است که حالا بخواهیم در این حوزه هم اشتیاق از خود نشان بدهیم؟ بر همین اساس گفته می‌شود با وجود تحریم آمریکا و مشتریانی که برای فروش ۳۰ تن آس سنگین دپو شده ایران در عمان وجود دارند، ایران هیچ علاقه‌ای به فروش این میزان آب سنگین ندارد و در تلاش است که بعد از فرآوری و ایجاد ارزش افزوده، بعد از این نسبت به فروش اینگونه محصولات استراتژیک خود عمل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۸۶
خدا رهبر رو برای ایران نگه داره اگر حکمت ایشان نبود الان داشتیم با داعش ملعون خونه به خونه میجنگیدیم و وقتی امنیتی برای این فعالیت ها نبود.
ولی آیا مشتری هم با این تحریم ها برای این محصولات هست ؟
پاسخ ها
علی رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
چند کشوری که قدرت و توان تکنولوژیک در این عرصه دارند، نفت را به صورت خام خریداری کرده و با ایجاد ارزش افزوده و بهره وری آن را به چند ده یا چند صد برابر قیمت به کشور‌های دیگر از جمله کشور‌هایی که استحصال کننده اصلی و دارای ذخایر غنی نفت در دنیا هستند، بفروشند.

این مقاله بهترین توضیحاتی بود که تا به حال دیدم و چقدر با منطق و خوب توضیح داده بود
عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
وقتی قیمت یک کیلو دوتره تولید شده از آب سنگین ایران به ۵۵۰ دلار می‌رسد و در سایر مشتقات تولیدی نظیر استون، اکسیژن ۱۸ و ... نیز همین روند جاری است، چرا ایران باید به سمت خام فروشی آب سنگین برود؟ مگر این تجربه در فروش نفت خام ما را به کجا رسانده است که حالا بخواهیم در این حوزه هم اشتیاق از خود نشان بدهیم؟

به نظرم ارزش چندین بار خواندن را دارد واقعا پاسخ واقعی همین بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
نه آب سنگین از ما می خرند نه نفت
مقایسه رقم هزینه تولید هر دو را هم بفرمایید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
اگر بد بود که ما رو محدود نمی کردن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
آفرین ‌ از اون مهم تر،کی گفته انرژی هسته ای پاکه؟ بچه فرض کردید ما رو؟
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
زدی تو خال
مشتشو وا کردی
احسنت
احسنت احسنت !!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
تولید از این دست خیلی هم خوبه ولی خوبه هزینه تولید و سود ناشی اش را هم بگید تا مشخص بشود اصلا قیاس خوبی نداشته اید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
امثال شما با همین تفکر باعث پسرفت و وابستگی می شوند. البته شماها حقوقتان از جای دیگر تامین است!!!
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
یه تریبون آزاد اگه به من میدادین جواب تک تک رو میدادم. افسوس که تربون فقط دست شماهاست تابی
وقتی کسی ازت بدلیل تحریم نمتونه بخره چه فایده! تو اصلا کیمیاگری کن و آهن رو به طلا تبدیل کن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
خودمون اینقدر می تونیم باهاش به توسعه علم، تکنولوژی صنعت و اقتصاد کمک کنیم که اگر کسی هم نخره فبها
البته شما خبر نداری، همین الان کلی کشور با وجود تحریم های سنگین آمریکا متقاضی خرید هستن
چین، انگلیس، کانادا و ...
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
مطمئن باشید در برابر ارده قوی کسی یارای ایستادن ندارد و راه آن پیدا می شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اگه کشوری نیازش باشه، اونه شروع میکنه به دور زدن تحریما. تو که اینو نمیفهمی
رامین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
عزیز دلم میخرن نگران نباش. هرچیزی راهی داره.
آب سنگین رو همه کشورا می تونن تولید کنن ولی نفت رو بعضی کشورا دارن . اینم مدنظرتون باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
کی گفته همه می تونن تولید کنم؟
شما اول بهتره مطالعه کنید بعد نظر بدهید
اشاره کرده همین مقاله هم، به تعداد انگشتان دو دست نمی رسه، کشورهایی که این توان رو دارن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
آب سنگین رو دقیقا کدوم کشورا می‌تونن تولید کنن؟
همین دو روز پیش زاکانی چیغ بنفش می کشید که در راکتور اراک بتن ریخته شده مردم باید ببینند چه کسانی و با چه اهدافی درصدد تخریب دولت هستند هر چیزی را علی الخصوص از این گروه باورنکنند
پس اون قضيه بتن ريزي راكتور اب سنگين اراك چي بود؟
پاسخ ها
سینا
| Germany |
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
فقط که اون نیست. البته اون از همشون پیشرفته تر بود که به تاریخ پیوست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
اون رآکتور بود که قلبشو بتون ریختن، رآکتور از آب سنگین استفاده میکنه، نه تولیدش میکنه. این یکی کارخونه تولید آب سنگینه
گفته شما مث اینه که بگی شما موتور ماشین رو با بتون پر کردی پس چطور بنزین تولید میکنی؟
عالي
پاسخ ها
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
ساده ای؟ !!!
دقیقا
به فرض این که ما بریم سر هسته ما مردم مشکلی نداریم. شما هرچی به نفع ملت هست انجام بده خوب روشن به ملت بگو که ای مردم اگه بریم دنبال هسته ظرف این تعداد سال اقتصادمون درست میشه همه کشورها بله قربان گوی ما علیمیشن مای ملت هم پشت سر شما بایستیم و جلو بریم.
ولی این حرف رو هم نمیزنید یعنی مطمن نیستید یعنی کارو درست بلد نیستید انجام بدید.
به این دانشمندان بگویید 130 تن آب سنگین همه اش سر هم 33 میلیون دلار هم نمی‌شود بعد چطور آن را با میلیارد دلار نفت مقایسه می‌کنند بهتر نیست بجای آب سنگین الماس تولید کنید فکر کنم کیلویی خدا تومن باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
خب ما فقط از اراک تولید داریم و این که این 300 کیلو هم محدودیت دار هست کمه اگر نباشه اون موقع خیلی بیشتر از درآمد نفتی می شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
تولید خوبه از هر نوعش. تازه آب سنگین خودش یک طورایی خام فروشی هست. چیزهای دیگر هم تولید کنید فقط قیاس اشتباه نکنید ونادرست نگویید. و نسبت هزینه به سود هر تولید را نیز بگویید
تنتان به ناز طبیبان نیازمند مباد
وجود نازکتان آزرده گزند مباد
ضمن احترام به دانشمندان هسته ای کشورمون، ولی من فکر می کنم که موضوع مورد اشاره، یعنی خرید آب سنگین ایران و وجود مشتریان پر و پا قرص برای اون، بیشتر در حد ادعا و با تاکید بر جنبه روانی قضیه مطرح میشه. شاید اگر آماری از میزان فروش، کشورهای مشتری و حجم دلاری فروش مطرح می شد این موضوع قابل پذیرش می بود.
البته تاکید بر جنبه های روانی و مطرح نمودن برخی ادعاها در بسیاری کشورها متداول هست ولی در ایران زیادی مورد توجه هست و موضوع رو غیرقابل باور میکنه. انبوه اختراعات و مکاشفات ایرانی که هر شب در اخبار ساعت 20 شبکه چهار سیما به اون پرداخته میشه گواهی بر مدعای اینجانب هست. اختراعات و فناوریهایی که ادعا میشه دستیابی به انها میلیون ها دلار در سال صرفه جویی ارزی برای ایران داره و ایران هم جزء معدود کشورهای دارنده چنین فناوری‌هایی هست ولی در عمل ما که شاهدی بر این مدعا در عمل نمی بینیم و اثری در زندگی ما تا به حال نداشته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
دقیقا این قست کار مشکل داره که عملیاتی نمیشه
حالا وقت آن است که تمرکز کشور ما هم بر عملیاتی کردن آنها باشد با تمام توان
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
در اصل و در اکثر موارد چیزی وجود نداره که بخواد عملیاتی بشه و یا اگر ادعای صحیحی هم باشه عملیاتی شدن اون با صدها اما و اگر همراهه!
۱۲۰ تن آب سنگین کلا پولش می شه در گرون ترین حالت ۶۰ میلیون دلار. با صادرات یک میلیون بشکه ای روزانه همینقدر درامد هست نخبه گرامی. تجهیزات استخراج مفت نمی ارزه اما تجهیزات آب سنگین میلیارد دلار پولشه نخبه گرامی. آب سنگین خرج کارمندهای خودشو درنمیاره دانشمند عزیز . از چاه نفت پول درمیاد خرج آب سنگین می شه برادر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
مخ مبارک رو به مار بنداز. پالایشگاه نفت لابد یکهو از تو زمین سبز شده؟ شما عین همون کسی هستید که می گفت این ماده ی بد بو (نفت) بدرد نمی خوره. الان واسه آب سنگین همین رو میگید خخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
جناب ناشناس مخ 22:54، شما ظاهرا دوست داری یه چیزی که به نظرت تو نظر اول جالب اومده پافشاری کنی... این بنده خدا حالا درسته یه مقدار تند حرف زده... ولی ایکاش شما هم یه مقدار ضریب هوشی بالاتری داشتی و مقایسه بین نفت و اب سنگین رو میفهمیدی که یه مقایسه مع الفارق هست...
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
می دونید پاکستان فقیر چند سال از ما جلو تر است؟.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
این را هم اضافه کنید یک بشکه آب معمولی دارای یک قطره آب سنگین هست حالا برآورد کنید برای یک کیلوگرم آب سنگین چندهزار بشکه آب معمولی باید پالایش شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
عزیزم که میگی پالایشگاه یهویی در نیومده معمولا پتروشیمی ها و پالایشگاه ها تو دو سه سال تمام هزینه شون رو درمی یارن و از آن به بعذگد سود خالص هستند. میشه بگید هزینه آب سنگین تولیدی هزینه واحد خود را می تواند در بیارد و درکلنسبت سود به هزینه اش چقدر است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
جوان گرایی تبدیل شده به پوچ گرایی . آخه این چه تحلیلی بود .سازمان ها و شرکت های ما پر است از آدم های بی تجربه و شعار بده و پوچ
جسارتا ایران میتون روزی ۲ میلیون بشکه نفت خام برای صادرات تولید کنه که با محاسبات شما میشه ۳۰۰ هزار تن در روز. حالا باید ببینیم ایران چند کیلو اب سنگین در روز میتونه تولید کنه و مصرف دنیا روزانه چند تن اب سنگین هست که اینطوری برای مخاطب محاسبه کردید؟؟
این مقایسه وقتی ارزش دارد که قیمت مخارج تولید هم در محاسبه برای هر کیلو در نظر گرفته شود همچنین ضد طبیعت را هم در نظر بگیریم.
خوب پس برا چی از اول برجامو امضا کردین وقتی این همه پیشرفت داشتیم و کل کشور و مردمو به این روز انداختین با خام فروشی و واردات یک مشت بنجل و ماشین و هواپیمای آشغال.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تو دیگه چقدر پرتی
واقعاً مفایسه هاتون خیلی جالبه
آخه اینهم بگید که برای تولید یک کیلو آب سنگین چقدر هزینه میشه و هزینه تولید یک کیلو نفت چقدر هست
در ثانی مگر در دنیا چقدر آب سنگین میشه فروخت ؟؟
روزانه بیش از 40 میلیون بشکه نفت فقط از خاورمیانه تولید میشه
آب سنگین چقدر تولید و مصرف میشه؟؟

با این مقایسه شما لطفاً قیمت یک کیلو سی پی یو کامپیوتر هم بگید قیمتشون چقدر میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
بلی، مثل اینه که بگی، زعفران گران است، اگر گندم نتوانیم بفروشیم، پس زعفران می‌فروشیم! در حالی که میزان تولید زعفران در یک هکتار قابل مقایسه با میزان تولید گندم نیست. شرایط تولید و هزینۀ
تولید زعفران کجا و هزینۀ تولید گندم کجا
این دانشمند کوچکترین اطلاعی از محاسبات سود و زیان پروژه ها ندارد صدها میلیارد دلار در این هسته ای پول خرج شده که می شد همه ایران را چند صد بار از نو با آن ساخت می شد مشکل آب کشور را به کل بر طرف کرد می شد مشکل کشاورزی و صنعت و مسکن و صدها مشکل دیگر در کشور را با این پول رفع کرد البته به شرطی که این پول اختلاس نمی شد!!!! اما حالا پس از هزینه چند صد میلیارد دلاری برای این پروژه پر هزینه چه چیزی نصیب مردم ایران شده است؟؟؟؟؟ این دانشمند!! کوچکترین اطلاعی از مستهلک شدن هزینه یک پروژه ندارد و می گوید کیلیویی ۲۵۰ دلار قیمت دارد!!!! خب سرمایه گذاری را کجا دیده ای؟ خسارت های دهها و صدها میلیاردی که به خاطر این پروژه به کشور وارد شده است را کجا دیده ای؟ اگر همه این هزینه ها و بازگشت سرمایه را حساب کنید هر کیلو آب سنگین برای ما هزاران دلار هزینه داشته است با چه منطقی سرمایه مملکت برای این پروژه ها صرف شده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
کل حساب و کتاب نویسنده غلط است.
پاسخ دانشمندان. آب سنگین. به این آسانی که شما گفتید قابل دستیابی نیست. ضمنا نگفتند. که هزینه دستیابی به مشتقات آب سنگین چقدر است. جو گیر نشوید. وگرنه روسیه دیگر نفت نمی فروخت
هزینه مستقیم و غیر مستقیم استخراج و استحصال نفت و آب سنگین رو هم بنویسید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
دکتر جان
نگفته اون رو نداشته باشید
گفته این می تونه به افزایش درآمد کشور و کاهش. میزان فروش نفت کمک کنه
هزینه تولید یک کیلو نفت و یک کیلو آب سنگین را هم مقایسه میکردید تا مقایسه دقیقتری صورت گیرد. صرف قیمت فروش که مهم نیست.
دلیل تحریم امریکا تهدید ما برا اسرائیله بزارید عربها خودشون مسئلشون رو حل میکنند کم مونده خود فلسطینیا هم بگن اقا دست از سرمون بردار که یجورایی بارها گفتن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
شما خارج نشینان هم دست از سر ما بردارید
ایشالا آینده روشنه.
خوب .قیمتش خیلی از نفت بیشتر میشه . اما اگه بشه فروخت
اين همه داستان گفتيد ، يك جمله هم در مورد اين مي گفتيد كه چه موقع دلار ميشه ٣٠٠٠ تومن !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
البته چه موقع میشه صد تومان بهتر بور اینو می نوشتی یا لااقل هزار تومان.
میلیاردها دلار هزینه. راکتور آب سنگین کردید. که قرار شده باز طراحی بشود. وتاسیسات آب سنگین مجاور آن نیز برای تامین آب سنگین. راکتور مذکور. بوده است حالا با علم کردن دوتره و اکسیژن ۱۸ خواهشا هزینه روی دست ملت نگذارید. نهایتا پلمب می کنند
شب درازه
صحبت شما از لحاظ قیمت کاملا درست
ولی شما دارید تولید آب سنگین رو با تولید نفت مقایسه میکنید
چقدر مگه میشه از آب سنگین درآمد داشت
فروش حداقل 2میلیون بشکه نفت خام رو با چی مقایسه میکنید
نفتی که تمام دنیا خریدارشه
و آب سنگینی که تعداد محدودی از کشورها دانش استفاده ازش رو دارند
لطفا بی جهت جو به جامعه ندید
ما ها هم که عقلمون به چشممونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
هدف مقایسه این و اون نبوده
از قرار معلوم میخواسته بگه چرا نمیخوان ایران به این تکنولوژی برسه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
این محاسبات رو افرادی خاص انجام میدن برای خوراک اخبار و خوش آمد افرادی خاص. زیاد نباید جدیشون گرفت
اقا تو بگو هر کیلو اب سنگین یک میلیون دلار . خوب که چی؟؟؟ کجا میره تو جیب کی میره. ولله ما راضی به هر صد کیلو نفت به هزار تومانیم باز از سرمون زیادی ه.
احتمال دیدار وزاری سه کشور اروپایی از ایران است اما دستانشان خالی است و چیز جدیدی برای گفتن جز وعده وعیدهای توخالی و پر فریب ندارند. به احتمال زیاد هدفشان ترغیب ایران به صبر بیشتر تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است که بایست در جواب به آنها گفت که اگر اینقدر بر این امر اصرار و امید دارید و فکر می کنید شاید کس دیگری جز ترامپ برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور شود بفرمائید این شما و این میدان در این یکسال حالا شما هم کمی مزه تحریم های آمریکا را بچشدید. متمرکز بر برنامه های خودتان شوید و دل به این وعده و عیدهای توخالی و زیرکانه نبنیدید و از این فرصت استفاده کنید پول و دارایی هایتان را در کشورهای اروپایی به جای امن منتقل کنید.
با خواندن این کتاب دیگر نیازی له این مقالات نیست.
اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران: درآمدی بر عبور تمدن‌ها . - محسن رنانی
داداش اگه به همین راحتی بود که کل کشورهای دنیا آب سنگین میفروختن و نه نفتی صادر میکردن نه مواد معدنی. این محاسباتی که انجام دادی در حد گول زدن بچه دبستانیها هم نیست. هزینه تولید چقدره؟ نیاز روزانه کشورهای خریدار چقدره؟ چه تجهیزاتی برای صادرات نیاز داره و...؟
خوبه که بتونیم هم نفت بفروشیم هم آب سنگین. اما مشکل اصلی این است که کمتر از ۱% تولیدات دنیا را تولید می کنند. در واقع در ایران هم باید مردم بیشتر کار کنند و تولید کنند و صادرات کنند و دولت هم زیر ساخت ها را فراهم کند نه اینکه اقتصاد دولتی سنگین و کند داشته باشیم و اجازه حرکت به کسی را هم ندهد. اقتصاد نفتی و دولتی و دلالی و سفته بازی که دولت و ملت با هم به آن عادت کرده اند مضر است و باید آن را کنار بگذاریم.
أيفون ١٠٠٠ دلار است
شیخ سعدی میگوید یکی نزد جالینوس حکیم رفت وگفت دانشمندی دیدم با نادانی در افتاده بود .گفت اگر دانشمند بود کار او با نادانان به اینجا نرسیده بود.ایشان ودوستان ایشان هم اگر دانشمند بودند کار انرژی اتمی ما با نادانان واروپائیان وامریکائیان به اینجا نرسیده بود. سختی کار ما ز نادانی اروپائیان ودیگران نیست که ان مقبول وبجای خود. از دانشمند نبودن دانشمندان خودمان است.دانشمندان ما اشتباهات خود را باید بپذیرند.
اینم از دانشمند هسته ای ما.
لطفا از سودهای زیاد انرژی هسته ای که برای مردم تا حالا داشته بفرمایید
شاید ما ارزش این همه هزینه و بدبختی کشیدن را بفهمیم
والله اگر به جای آب سنگین و این جور چیزها خوراک دام درست میکردیم دیگر سالی 500 ملیون دلار واردات نداشتیم، کسی هم بهمون کاری نداشت. یونجه درست میکردیم بیشتر گیرمان میامد. تکنولوژی زیادی هم نمی خواست. گندم، برنج، لوازم خانگی و خیلی چیز های دیگر. این سالی چند ده ملیارد دلار واردات را میتوان به حد اقل رساند با تولید کالای کم تر سرمایه بر و کمتر تکنولوژی بر تر و بدون حساسیت ایجاد کردن تر. حالا بچسبیم به تولید آب سنگین. دوستان مدافع این طرح که نظر میدهند لطفا کمی حساب کتاب کنند و همه را در ترازوی عقل خود بسنجند و از اظهار نظر های احساسی و غیر کارشناسی پرهیز کنند. شوخی نیست، پای سرنوشت یک ملت در کار است. میخواهیم زندگی کنیم...
شما چرا حساب نمیکنید ایران در وضعیت عادی توان استخراج پنج میلیون بشکه نفت را داره .مگر روزانه چند کیلو اب سنگین میشود تولید کرد
این محاسبات را دولتمردان میدانند و زیر بار ذلت لوایح میروند و اصرار بر انجام آن دارند ؟
آب سنگین هیچ توجیه اقتصادی ندارد، یک بشکه آب معمولی دارای یک قطر آب سنگین هست، درآمد پالايشگاه آب سنگین هزینه کارمندان را هم کفاف نمیکند.
تمام کشور هایی که اقتصاد تک محصولی دارند و درامد شون وابسته به آن است ضربه پذیر وشکننده هستند مثل ایران کشورهای عربی افریقا امریکای لاتین وتنها راه نجات آنها اینه که خام فروشی نکنند و به سمت صنعتی شدن بروند بالاخره یه روزی نفت تموم میشه یا مثل الان که نمی گذارن نفت بفروشیم .
سلام دو خط مطلبو و چقدر کش میدی
تابناک چه عجب بلاخره حقیقت گفتی
تابناک چه عجب بلاخره حقیقت گفتی
اونوقت نفت رو میخواین چیکار کنین؟
برای مقایسه صحیح اینکه چه محصولی بهتر است باید موارد زیر مقایسه شود:

0- ملاحظات نیروی انسانی، زیست محیطی، تکنولوژیکی، امکان سنجی
1- سرمایه گذاری و هزینه راه اندازی اولیه
2- هزینه نگهداری از تجهیزات
3- هزینه تولید
4- ظرفیت تولید
5- هزینه بازاریابی
6- حجم بازار فروش
7- حاشیه سود

شما یا بیسوادید (که بعید می دانم با این همه کمالات!) یا خودتان را به نااگاهی زده اید.
اگه محصولی تولید کنیم که دنیا به اون نیاز داشته باشف اون وقت آمریکا و بزرگتر از اون هم نمیتونن ما رو تحریم کنند

مگه همین تولیدات صنعت هوایی آمریکا رو نمیبینید ، اون ها هستند که تصمیم میگیردن به چه کشوری هواپیما بفروشند و به چه کشوری نفروشند

برمیگردیم به شعر
برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعیت ضعیف پامال است.
ایکاش این دانشمند توضیح میداد که چرا نفت رو نمیتوانند به فراورده های باارزش افزوده بالا تبدیل کنند و میگفت که برای تهیه یک کیلو گرم آب سنگین چقدر هرینه میشود
لطفا در ارائه مطالب واقع بین تر عمل فرمایید
چرا نفت را با آب سنگین مقایسه میکنی پس من هم اجازه دارم آب سنگین را با موبایل مقایسه کنم گوشی سامسونگ ای سون که یه گوشی ارزان قیمت هس حدود ۱۷۰ گرم وزن دارد و قیمت آن با توجه به ارزان بودن حدود ۳۰۰ دلار( سه ملیون نهصد هزارتومان) مباشد یک کیلو گوشی حدود ۵و نیم گوشی میشه که قیمتش میشه ۱۶۵۰دلار و مطمنا تکنولوژی و تولید آن از آب سنگین کم هزینه تر میباشد . چرا گوشی تولید نمیکنید که صرفه اقتصادی آن از آب سنگین و حتی نفت بیشتر میباشد
متعجب هستم از این‌که چطور این مسئله به ذهن دانشمندان پاکستانی خطور نکرد که 180 میلیون جمعیت دارند و اکثرشون زیر خط فقر تشریف دارند.
زمان هسته‌ای شدن هند و پاکستان را مرور کنید. اگر این راه‌کاری که گفتید عملی می‌بود، چرا به فکر آنان نرسیده است؟!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان