بازدید 9110

۹ روز تا حذف طرح «زوج‌ وفرد» در پایتخت

کد خبر: ۹۰۵۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲ 12 June 2019

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف «زوج و فرد» و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می‌شود را تشریح کرد.

به گزارش «تابناک»، محسن پورسیدآقایی در گفت‌وگو با ایسنا، با اعلام خبر حذف طرح زوج یا فرد از ابتدای تیر ماه، گفت: از آنجایی‌که منابع متحرک، بخش عمده آلودگی هوا را بر عهده دارند می‌بایست تقاضای سفر را مدیریت کنیم چرا که در دنیا از دو روش دیگر یعنی تولید سوخت باکیفیت و تولید وسایل نقلیه استاندارد نیز استفاده می‌شود اما در کشور ما از آنجایی‌که بر روی دو روش فوق‌الذکر نمی‌توان نظری داد، بر همین اساس مدیریت تقاضای سفر را می‌توان در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه در شیوه مدیریت تقاضای سفر می‌بایست رفتار مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی سوق داد تا علاوه بر کاهش تعداد سفرهای تک نفره، هزینه نیز کاهش یابد، افزود: در سال ۸۴ طرحی تحت عنوان «زوج یا فرد» در هسته مرکزی شهر تهران اجرایی شد که براساس آن رقم سمت راست پلاک، ملاک ورود به محدوده بود اما بعد از مدتی بررسی‌ها نشان داد که نه‌تنها این طرح موفقیت‌آمیز نبود بلکه باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است به‌گونه‌ای که افزایش سرانه استفاده از موتورسیکلت، ایجاد شغل‌های کاذبِ موتورسیکلت محور، افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی، افزایش آلودگی هوا و افزایش تخلفات به‌منظور ورود به طرح را ازجمله معایب اجرای طرح زوج یا فرد می‌دانند.

پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال ۸۴ تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد می‌کرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج بود افزود: آن زمان سرانه مالکیت خودرو ۱۷ صدم بوده است و حالا می‌بینیم که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است، در آن زمان جمعیت تهران حدود هفت میلیون نفر بوده، اما حالا به بیش از ۹ میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن زمان برای دو میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، اکنون جوابگوی پنج میلیون خودرو نیست و سال‌هاست که طرح زوج وفرد از سقف اضطرار خود عبور کرده است.

وی با بیان اینکه در این سال‌ها کارشناسان به این جمع‌بندی رسیده بودند که با توجه به عوارض و نقاط ضعف طرح زوج یا فرد، زمان انقضای این طرح به سر آمده و باید طرحی دیگر برای کاهش آلودگی هوای تهران تصویب کنند اما اراده‌ای برای اعمال تغییرات وجود نداشت، ادامه داد: رفع آلودگی هوا و ترافیک جزو مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم است و تنها ابزاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت عرضه و تقاضای سفر است که باید از آن استفاده کنیم که بر همین اساس ایجاد تغییرات در طرح ترافیک و زوج وفرد را در دستور کار خود قرار دادیم و با انجام مطالعات مختلف با دانشگاه تربیت مدرس توانستیم به الگوی جایگزین برسیم.

پورسیدآقایی با بیان اینکه پس از بررسی‌های فراوان، طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» به‌جای طرح زوج یا فرد تعیین و در شورای ترافیک تهران نیز توانست با کسب رأی مثبت به تصویب برسد، گفت: محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و ۱۷ شهریور است و محدوده «زوج یا فرد» از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه‌های نواب و چمران محدود می‌شود که حالا در همین محدوده طرح جدید اجرایی می‌شود.

حواستان به تردد در پنجشنبه‌ها باشد

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیکی ۶:۳۰ تا ۱۹ است، افزود: روزهای جمعه و ایام تعطیل همانند گذشته طرح‌های ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد اجرا نمی‌شود، البته در روزهای پنجشنبه، اگرچه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود؛ یعنی تردد روز پنجشنبه جزو سهمیه ۲۰ روزِ هر فصل محاسبه می‌شود و بعد از ۲۰ روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم می‌شود. در واقع بعد از این، پنجشنبه‌ها نه هزینه سال‌های قبل‌تر را دارد و نه شلوغی محدوده در سال ۹۷ را. یک وضعیت بینابین که از دو جهت به نفع مردم و ترافیک شهر خواهد بود.

۲۰ روز رایگان در هر فصل برای تهرانی‌ها

وی با بیان اینکه در حال حاضر عملاً علاوه بر روزهای تعطیل، خودروهای پلاک فرد ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج، ۳۹ روز مجاز به تردد هستند گفت: معلوم نیست بر اساس چه عدالتی این تبعیض آشکار سال‌ها میان شهروندان تهرانی ایجاد شده؟ این در حالی است که در طرح جدید ترافیکی، این روزهای رایگان برای همه خودروها یکسان در نظر گرفته‌شده است.

پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه امسال اجرای طرح زوج یا فرد در تهران پایان می‌یابد و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» جایگزین آن می‌شود گفت: در هر فصل (سه ماه)، خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵ روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق هستند که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در تعیین روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای تردد است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران این را هم گفت که این ۲۰ روز قابل انتقال به فصل دیگر نیست.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این‌که شهروندان دقت داشته باشند که شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبت‌نام در سامانه «تهران من» انجام شده باشد ادامه داد: عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک تعیین‌شده است و باید تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده‌های ترافیکی اول و دوم در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند و حساب آن‌ها به میزان کافی، شارژ داشته باشد.

تخفیف برای ساکنان محدوده زوج وفرد سابق

پورسیدآقایی در مورد وضعیت ساکنان محدوده زوج وفرد سابق نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر محدودیت‌های تردد با خودرو برای ساکنان این منطقه مشکلاتی را ایجاد کرده بود، افزود: ساکنان با اجرای طرح جدید از امتیاز جدید و ویژه‌ای برخوردار شده‌اند به‌گونه‌ای که تخفیف ۵۰ درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای آن‌ها در نظر گرفته شد و این در حالی است که یک‌بار خروج قبل از ساعت ۸:۳۰ و یک‌بار ورود بعد از ساعت ۱۷ نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود.

ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.

وی با بیان اینکه ثبت‌نام از ساکنان محدوده زوج وفرد آغازشده و آن‌ها می‌بایست برای برخورداری از این تخفیف علاوه بر اینکه در سامانه «تهران من» ثبت‌نام می‌کنند، مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید برسانند، گفت: ساکنان برای بهره‌مندی از امتیازات سکونت در محدوده می‌بایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک شامل سند یا اجاره‌نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه کنند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک مستأجر هستند اگر در بخش سکونت آن‌ها تاریخ پایان سکونت درج‌شده باشد، می‌بایست هرساله برای ثبت‌نام مجدد به‌عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام کنند گفت: هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو می‌تواند از تخفیف بهره‌مند شود. طبعاً برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف ۵۰ درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می‌گیرد اما ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.

پیامک به شهروندان بدون موجودی

وی با بیان اینکه با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک‌ماهه‌ای نیز برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته‌شده است گفت: بر این اساس، شهروندانی که با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده‌اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته‌اند یک ماه مهلت‌دارند بدهی خود را پرداخت کنند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند اما دقت داشته باشید که برای دریافت «هشدار پیامکی» باید در سامانه تهران من ثبت‌نام کرده باشند.

به گفته پورسیدآقایی دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه‌ای برای شهروندان ندارد.

تخفیف ۲۵ درصدی معاینه فنی برتر در طرح جدید

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در طرح جدید نیز تخفیف برای معاینه فنی برتر در نظر گرفته‌شده است ادامه داد: ۲۵ درصد تخفیف برای دارندگان معاینه فنی برتر در نظر گرفته‌شده است و خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز می‌توانند برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه کنند.

پورسیدآقایی در مورد هزینه‌های طرح ترافیکی جدید نیز با بیان اینکه هزینه این طرح نیز بر اساس زمان تردد، نوع معاینه فنی و… محاسبه می‌شود گفت: در کل هزینه تردد، نصف هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۲۸
فقط برای جبران کسری بودجه شهرداری اجرا می شود.
دولت به جای اینکه مردم را تشویق به استفاده از اتوبوس واحد و مترو بکند و در مناطق شلوغ
پارکینگهای طبقاتی بسازد ؛ هر روز هزاران خودروی جدید با قیمتهای گزاف به خیابانهای تهران
سرازیر نموده و برای پر کردن جیبهایش گشادش قوانین مضحک وضع می کند
پلاک فرد ۲۶ روز و خودروهای پلاک زوج، ۳۹ روز!
پاسخ ها
جابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
پلاکهای زوج به 2 4 6 8 (چهار رقم) و پلاکهای فرد به 1 3 5 7 9 (پنج رقم) ختم میشود یعنی علاوه بر 33 درصد روز کمتر تعداد خودروهای فرد 25 در صد هم بیشتر است.
همیشه مردم باید تاوان این جور مدیران شهری رو که هیچی از حمل و نقل حالیشون نیست و فقط یه دنبال کسب درآمد از جیب مردم هستند، بدهند!! این آقا چقدر سواد حمل و نقل داره؟؟ تو راه آهن گند زد انداختنش بیرون اومد شهرداری!!! فردا از شهرداری میندازنش بیرون میشه کارشناس هوافضا؟!! چنین افرادی شدن بلای جان مردم... خودت و خانوادت با حمل و نقل عمومی تو شهر تردد میکنین که همش مردم رو حواله میدین به حمل و نقل عمومی؟؟ کدوم حمل ونقل عمومی؟؟؟ اتوبوس هایی که مردم رو مثل گوسفند جابجا میکنن؟؟ چرا فقط خودروها باید پول تردد بدهند؟؟ 3 میلیون موتور سیکلتی که بیشتر آلودگی هوای تهران نتیجه تردد آنهاست چرا از هرگونه قانون و برخوردی معاف هستن؟؟ آیا مشکل آلودگی هوای تهران با حذف زوج و فرد و پرداخت پول برای ورود به این محدوده برطرف خواهد شد؟؟؟ شماها فقط درد پول دارین و باید از جیب مردم هزینه مفت خوری هاتونو پرداخت کنید..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
عالی گفتی...
منظور از این عبارت "اما در کشور ما از آنجایی‌که بر روی دو روش فوق‌الذکر نمی‌توان نظری داد، " دقیقا اینه که از اونجایی که نمی تونیم جلوی دزدی و فساد رو بگیرم... جلوی گرون فروشی و رانت خواری رو بگیرم و.... هزینه این بی مسئولیتی ها رو مردم باید بپردازن تا مسئولین مملکتی کما فی السابق مشغول پر کردن جیب خودشون باشن
واقعا اگر برای کاهش آلودگی هوای تهران این طرح رو گذاشتن چرا برای فروش طرح اقدام می کنند؟؟

خیلی براتون متاسفم که این طرح های مسخره رو تصویب می کنید

حتما محل زندگی این مدیران یا خارج از طرح ویا از ماشین دولتی برای رفت و آمد استفاده می کنید
درک فرضیه نسبیت انیشتن راحتتر از برنامه ای که این آقا داره در موردش توضیح میده ، فقط میشه موضوعش رو فهمید که اونم چیزی نیست جز گرفتن پول زور از خلق اله
این راه دزدی جدیده توسط شهرداری هست، یعنی نمی فهمید که کسی که خودرو خریده باید ازش استفاده کنه نخریده که بزار توی پارکینگ خونه ش، با این وسایل حمل و نقل عمومی مزخرفی که دارید، شما ی روز با اتوبوسهای تجریش میدان راه آهن برو ببین چقدر شلوغ و حتما حتما کیفتو می زنن این موضوع رد خورد نداره،....شما که درد ندارید بفهمید ماشین بیت المال زیر پاتونه شعورتون به این نمیرسه که بقیه از همین طریق دارن امرار معاش می کنند. اگر اون دنیایی هست باید پاسخگو باشید ....
یه حسابدار باید استخدام کنی همیشه کنارت بشینه ببینی چند بار رفتی تو زوج و فرد ؟کی رفتی کی خارج شدی؟پنج شنبه است یا غیر پنج شنبه؟ چقدر از بیست روز مونده ؟اول و آخر فصل چقدر مونده و برنامه ریزی بکنی جریمه نشی؟
دو روز ماشین تک سرنشین نیاوردم خدمتی کرده باشم به مردم شهرم! 45 دقیقه دیر تر با هزینه بیشتر و کلی انتظار برای تاکسی (بزرگراه نیایش به ولی عصر نه اتوبوس و نه مترو دارد! شورای شهر فقط اسمش را گذاشته هاشمی رفسنجانی)و پیاده روی و خستگی زیاد به محل کار رسیدم.از کرده خودم پشیمان شدم.متاسفم
اینجوری که ناعدالتیش بیشتره!! پولدارها چند تا ماشین میخرن کل سال رو استفاده میکنن!!
آقای پورسید آقایی در زمان معاونت شما درپست معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه‌آهن ایران تعدادی از هموطنان وجوانان این مملکت در سانحه ی تصادف قطار در سمنان وشاهرود در آتش سوختن وجزغاله شدند حالا این قوانین جدید از سوی شما فقط برای سوختن مردم عادی، مسافر کش و موتور سوارهاست.
هرچندگوش مابه دروغ شنیدن عادت داردولی هربارمیشنویم مثل باراول ناموذون وبدترکیب است، عرض شوداین طرح اگرواقعا بمنظورکمترشدن آلودگی هوااست درخیلی ازمناطقی که آلودگی بسیاربیشترازمنطقه طرح آلودگی هست اجرانمیشودودرضمن بایستی درپائیزوزمستان که آلودگی زیاداست اجراشودونه دربهاروتابستان درضمن درمواقعیکه هوا سالم است نبایستی اجراشود، همه بهانه پول گرفتن ازمردم است امسال فصلی بیست روزمجازسال بعدده روزوسال سوم هیچ ، مااگرخودمان چیزی رانفهمیم تصورمیکنیم همه مثل ماهستند.
من الان رفتم داخل سایت تهران من و استعلام بدهی گرفتم . مبلغ 5100000 ریال بدهی نوشته و هیچ اطلاعاتی از اینکه این مبلغ بر چه اساسی و به خاطر چه تخلفی باید پرداخت بشه وجود نداره . اگر مبلغ 999999999999999999 تومان هم باشه . فقط شما را به محل واریز با کارت راهنمایی می کنه !!!!!! به نظرم اولین حقوق یک شهروند( بخوانید یک انسان) روشن شدن مبلغی هست که از ایشان طلب می کنید.
باز هم طوري برنامه ريزي شده كه فقط جيب مردم و خالي كنند دلشون براي آلودگي هوا و زمين و مردم نميسوزه والا رابين هودم اين كارهارو نميكرد دزدي دزدي دزدي
نمود بارز یک ظلم آشکار،متولیان امر متاسفانه بعد از اینکه دیدند چه درامد عظیمی میتوانند از جریمه های طرح زوج و فرد از جیب مردم بکشن بیرون طرحی که قرار بود موقتی باشد نه تنها برچیده نشده بلکه روزهارو کاملا محدود کردن و از هفته ای 4 روز به هفته ای یک و نیم روز کاهش دادن و به هیچ عنوان هدفشون بحث الودگی هوا نیست صرافا بحث درامد زایی از جرایمه . و راهنمایی رانندگی محترم همچون معتادی که وابستگی سخت به مواد مخدر دارند به جرایم صرفا طرح ترافیکی معتاد شده و به شما قول خواهم داد این اعتیاد نه تنها ادامه دار خواهد بود بلکه سال به سال سخت تر خواهد شد و چقدر ظالمانه اس که کیفیت زندگی مردم تهران سال به سال به فلاکت نزدیکتر میشه
مبارکه!!! چقد کار و روال مزخرف دوباره درست شد. کاش یه ذره برا ملت و وقتشون احترام قایل بودن
خوب کشوری داریم فقط فکرپول گرفتن ازمردم هستن به هرروشی که بشه گرفت یه طرح برای رفاه مردم ایجاد کنید بدون گرفتن پول ببینم بلدید مگه شما کمترازامریکای جهانخوارید
جناب مسئول بگو از اونجایی که توان هیچ کاری جز خراب کاری نداریم.از اونجایی که بیسوادیم از اونجایی که نالایقیم از اونجایی که ما نمی دونیم اصلا تکنولوژی رو چطور حتی می نویسن مثل همیشه جهت اداره مملکت فشار حداکثری رو به مردم میاییم.که مبادا خدایی نکرده مدیران باسواد با لایق مملکت رو اداره کنن
این کار شما باعث می شود، کسانی که ثروتمند هستند برای جبران کسر روزهای مورد استفاده

خودروی دیگری بخرند و این طرح شما از پایه غلط و بدون تحلیل است.
یعنی گور بابای آدام اسمیت با اقتصاددان بودنش. شماها باید کتاب اقتصاد را می نوشتید نه اسمیت. اقتصادی که سراسرش کلاه برداری از شهروندان با حداکثر ظرفیت ممکن است
نتیجه این طرح جز تشویق خرید خودرو توسط ثروتمندان و فشار بر قشر محروم نمی باشد.
دست از سر مردم بر نمیدارند. هر روز یک دردسر جدید و یک هزینه جدید برامون درست میکنند.
چرا سیستمی رو که 20 ساله کار می کنه و جواب میده و همه باهاش آشتا هستن تغییر می دی؟
اگراین آقا درهفته فقط یک روز از وسایط نقلیه عمومی _هرکدام که می خواهد_ استفاده کند بنده نه تنها از وسایط نقلیه عمومی استفاده کرده بلکه خودروی خود را هم از خانه خارج نخواهم کرد.مرگ خوب است برای همسایه .آقایان با ماشین دولتی با راننده شخصی در طرح ترافیک تردد می کنند.آنوقت موانع را برای مردم ایجاد می کنند.تمام کنید این مردم آزاری را.اگر این طرح قطعی شود باید با پلاک پوشیده تردد کرد.
هر فصل 20 روز بیایم بیرون بریم سرکار!! بعد اون 70 روز بعدش را خودتون حقوقمون را میفرستین دم در خونمون دیگه...؟
کلا خوبین؟ خوشی...؟
یه دکتر برین خوبه هان...
شهر داری به فکر سلامت شهروندان هست البته کنترل الودگی هوا سازمان مستقل داره که متولی آن شهر داری نیست و اعلام اینکه هوا الوه هست یا میزان گازهای منوکسید کرن و غیره ...به چه میزا هست شهرداری نیست ولی از آنجا که مدیران شهر داری و کارمندان این نهاد عریض و طویل خودشان قرار هست با مترو و دوچرخه مثل رییس محترم شان تردد کنند مردم نیز حتما همین کارو میکنند .و در هر فصل قرار بر این شده که بجای 36 روز استفاده از خودرو 20 روز و مابقی با پرداخت پول مشکل الودگی هوا که همان جیب مبارک شما هست حل میشه....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل