بازدید 6829

سخنان لاوروف در نشست خبری با پمپئو

کد خبر: ۸۹۹۲۷۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۵ 15 May 2019

سرگئی لاوروف در نشست خبری با پمپئو: درباره ایران، سوریه، خاورمیانه، شبه جزیره کره، ونزوئلا و اوکراین گفتگو کردیم

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاري صدا و سيما، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در سوچی گفت: درباره بحران سوریه، اوضاع در خاورمیانه (غرب آسیا) و ایران بحث و تبادل نظر کردیم.

لاوروف با اشاره به اینکه مذاکرات صریح و مفیدی با مایک پمپئو داشته است گفت: تنش ها در روابط واشنگتن و مسکو بر روابط بین المللی تأثیر منفی دارد.

وی افزود: تهدیدات آمریکا و خوان گوایدو علیه نیکلاس مادورو هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد.

لاوروف در این نشست گفت: روابط ما با آمریکا دوره ای نه چندان خوبی را پشت سر می گذارد و پتانسیلی که بین دو کشور وجود دارد اجرا نمی شود و سیاست تحریم ها علیه روسیه که دولت آمریکا از گذشته آن را اجرا می کند نقش اساسی در این زمینه دارد و روابط بین روسیه و آمریکا تاثیر منفی بر اوضاع جهان دارد. بنابراین در خصوص ضرورت اتخاذ اقداماتی برای اصلاح اوضاع توافق کردیم.

وی در ادامه افزود: روسیه خواستار این است که مردم ونزوئلا سرنوشت خودشان را تعیین کنند و بسیار مهم است که همه قدرت های ملی و سیاسی در گفتگویی مشترک حضور داشته باشند و این همان چیزی است که بسیاری از کشورهای منطقه نیز خواستار آن هستند و دولت ونزوئلا نیز همانطور که نیکلاس مادورو گفته است برای این گفتگو آماده است.

سرگئی لاوروف افزود: دموکراسی را نمی توان با خشونت و تهدید علیه دولت مادورو ایجاد کرد و این چیزی است که از نمایندگان دولت آمریکا و آقای گوایدو (سرکرده مخالفان در ونزوئلا) شنیده می شود که همواره دخالت نظامی از خارج را خواستار می شود و اینها هیچ ارتباطی به دموکراسی ندارد. به یاد داریم که در سال 2003 جرج بوش پسر چگونه از ناو هواپیمابر از ایجاد دموکراسی در عراق سخن گفت و فراموش نمی کنیم که چگونه سرنگونی رهبر لیبی و دموکراتیک شدن لیبی را اعلام کرد و نیاز به یادآوری نیست که اوضاع دموکراسی در عراق و لیبی و مناطق دیگر که دولتهای قانونی سرنگون شدند چگونه است و نتایج آن وخیم است.»

لاوروف در پاسخ به اینکه چه نقاط مشترکی بین آمریکا و ایران وجود دارد؟ گفت: «در خصوص اوضاع درباره ایران و برنامه جامع اقدام مشترک برای حل مشکل هسته ای ایران از همه طرفها می خواهم که منطقی باشند. درباره شایعه اعزام 120 هزار نظامی ارتش آمریکا , امروز گفتگو کردیم و مایک گفت که این مسئله به نظامیها مربوط است و این شایعات هیچ پایه و اساسی ندارد و تنش در منطقه شدید است و همچنین درباره راه حل مسئله فلسطین و اسرائیل گفتگو کردیم.

وی خاطرنشان کرد: درباره خاورمیانه و اوضاعی که درباره توافق هسته ای ایران به وجود آمده است گفتگو کردیم و اختلافات زیادی در این زمینه بین ما وجود دارد اما گفتگو درباره این مسئله را آغاز کردیم و برای همین این خوش بینی وجود دارد که می توان با حمایت روسیه و آمریکا به توافق رسید.

لاوروف گفت زمانی که صحبت می کنیم و می خواهیم به راه حل سیاسی درباره ایران دست پیدا کنیم ما با تمام توان خود برای جلوگیری از وقوع سناریو نظامی تلاش می کنیم. اما دستیابی به این مسیر بر عهده دیپلماتها قرار دارد و احساس می کنم که طرف آمریکایی نیز به دنبال راه حل سیاسی است. همانطور که می دانید ما معتقدیم که تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران تصمیمی اشتباه بود و همچنین اقداماتی که آمریکا با اعلام تحریمها اتخاذ کرده است که تعامل با ایران را ممنوع می کند و مانع از خرید نفت این کشور و تجارت با آن می شود. ما و همکاران اروپایی و چینی که در توافق هسته ای مشارکت دارند امیدواریم که بتوانیم درباره راههای خروج از این بحران با همکاری همکاران آمریکایی گفتگو کنیم.»

لاوروف تاکید کرد: در خصوص سوریه نیز درباره ضرورت اجرای کامل قطعنامه 2254 گفتگو کردیم و نکته اساسی در این خصوص احترام به حاکمیت و استقلال و تمامیت ارضی جمهوری عربی سوریه است و اینکه تماس ها بر اساس مسائل موجود در برخی زمینه ها از جمله در نابودی کامل تروریسم در سوریه و فراهم کردن شرایط برای بازگشت آوارگان و حل مشکلات انسانی و آغاز روند سیاسی در چارچوب کمیته قانون اساسی که امیدواریم به زودی فعالیت خود را زیر نظر سازمان ملل متحد در ژنو آغاز کند،ادامه یابد.

لاوروف همچنین گفت: در خصوص اوکراین نیز قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که توافقات مینسک را تصویب کرده است و امیدواریم سران جدید اوکراین بتوانند مواضع خود را درباره توافقات مینسک بر اساس این درک که حل بحران اوکراین باید سیاسی و مسالمت آمیز باشد، مشخص کنند. درباره اوضاع در شبه جزیره کره نیز از گسترش گفتگو بین واشنگتن و پیونگ یانگ حمایت می کند و باید برای تشکیل سازوکاری مناسب در شمال شرق آسیا برای صلح و ثبات تلاش کرد. درباره افغانستان از جمله در چارچوب تروویکا روسیه , آمریکا و چین اشاره کردیم و توجه ویژه ای به مسائل ثبات راهبردی و اوضاعی که در اطراف توافق موشک های میان برد وجود دارد دیده می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار