بازدید 10322
۲

«ادلب» سوریه در آستانه توافق یا جنگ/ تلاش روسیه برای توافق میان دمشق و آنکارا

پس از احیای حاکمیت و تسلط دولت و ارتش سوریه بر شهر‌ها و استان‌های مختلف سوریه و شکست گروه‌های متعدد تروریستی در این کشور، استان ادلب در شمال غرب سوریه، تنها منطقه‌ای است که تروریست‌ها همچنان در آنجا فعال هستند. اخیرا تحرکاتی از سوی این گروه‌ها آغاز شده و حملاتی نیز علیه ارتش سوریه راه اندازی کردند؛ حملاتی که با پاسخ ارتش سوریه و جنگنده‌های روس روبه رو شد.
کد خبر: ۸۹۴۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰ 24 April 2019

پس از احیای حاکمیت و تسلط دولت و ارتش سوریه بر شهر‌ها و استان‌های مختلف سوریه و شکست گروه‌های متعدد تروریستی در این کشور، استان ادلب در شمال غرب سوریه، تنها منطقه‌ای است که تروریست‌ها همچنان در آنجا فعال هستند.

به گزارش «تابناک»؛ در واقع، ادلب اکنون کانون تجمع تروریست ها در سوریه است؛ گروه هایی که تحت حمایت ترکیه و براساس توافق میان آنکارا و مسکو در این منطقه حضور دارند و به فعالیت خود ادامه می دهند.

اخیرا تحرکاتی از سوی این گروه ها آغاز شده و حملاتی نیز علیه ارتش سوریه راه اندازی کردند؛ حملاتی که با پاسخ ارتش سوریه و جنگنده های روس روبه رو شد.

درباره آخرین تحولات عملیات ادلب و طرح های راهبردی برای مقابله با تروریست های حاضر در این استان، «هیثم حسون» کارشناس نظامی و مسائل رهبردی در سوریه تأکید کرد که حملات ارتش و نیروی هوایی روسیه به مواضع النصره، در واقع «پاسخ به حملاتی است که گروه های تروریستی مسلح انجام می‌دهند».

حسون به رادیو «اسپوتنیک» گفت: حملات ارتش سوریه و جنگنده‌های روس، بیشتر مواضع و مقرهای عناصر تروریستی و انبار مهمات و تجهیزات لجستیکی را هدف قرار می‌دهد که در حملات خود از آن استفاده می‌کنند.

وی این حملات را پیام هایی برای ترکیه می‌داند و تأکید کرد، «ترکیه خواستار بی‌ثباتی در استان ادلب است و می‌خواهد وضعیت آماده‌باش باقی بماند و نیروهای مسلح سوری حاضر در این منطقه نیز راحت نباشد».

این کارشناس نظامی با اشاره به اینکه حملات هوایی روسیه به مواضع النصره نیز حامل پیام هایی برای گروه های تروریستی پیش از برگزاری مذاکرات صلح سوریه در «آستانه» است، تصریح کرد: «ترکیه خواستار نفوذ خود در منطقه است و به توافق ها پایبند نیست».

«ادلب» سوریه در آستانه توافق یا جنگ/ تلاش روسیه برای توافق میان دمشق و آنکارا

منظور حسون، توافق سوچی یا منطقه عاری از سلاح است که شهریور سال 1397 بین رؤسای جمهوری روسیه و ترکیه منعقد شد. بر اساس این توافق، مقرر شد یک منطقه حائل و عاری از سلاح به عمق ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر در بین خطوط تماس ارتش سوریه و افراد مسلح در شمال غرب سوریه ایجاد شود و گروه‌های مسلح و ارتش سوریه از این مناطق عقب نشینی کنند.

بیشتر بدانید

بر اساس این توافق قرار بود در مرحله نخست یک منطقه عاری از سلاح در اطراف شهر ادلب ایجاد شود، در مرحله دوم باید سلاح سنگین جمع‌آوری می‌شد و در مرحله بعد نهادهای دولتی سوریه پیش از پایان 2018 فعالیت خود را آغاز می‌کردند.

ترکیه که در اجرای این توافق متعهد شده بود، تروریست ها را از این منطقه خارج کند، هنوز نتوانسته است به تعهد خود عمل کند چرا که تروریستها باید تا ۲۳ مهر 1397 از این منطقه خارج می‌شدند، ولی هنوز در این منطقه هستند.

این کارشناس نظامی درباره زمان آغاز عملیات آزادسازی ادلب نیز گفت: «فکر می‌کنم نیروهای مسلح سوریه به ویژه نیروهای زمینی پس از نشست آستانه، با هماهنگی و حمایت هوایی روسیه، برای انجام این عملیات آماده شوند».

وی خاطرنشان کرد، هدف قرار دادن مواضع سیطره، خط مقدم دفاعی تروریست ها و انجام عملیات شناسایی توسط ارتش سوریه و فراهم کردن شرایط اجرای نمایش ساختگی استفاده از سلاح شیمیایی توسط تروریست ها و مقصر جلوه دادن ارتش سوریه، یکی از مهمترین نشانه های فراهم شدن مقدمات عملیات ادلب است.

به گفته حسون، تروریست ها شهر جرجناز را تخلیه کردند تا شهروندان حاضر در این شهر را با مواد سمی و ماده کلر هدف قرار دهند. در واقع تروریست ها با شلیک موشک های حامل مواد سمی که توسط کارشناسان بلژیکی و فرانسوی آماده شده، سناریوی حمله شیمیایی را اجرا خواهند کرد.

منابع محلی حاضر در استان‌های «حماه» و (شمال) «لاذقیه» سوریه هفدهم فروردین ماه گذشته اعلام کردند، تروریست‌های النصره و «الحزب الترکستانی» در شمال سوریه با کمک کارشناسان بلژیکی، موشک های تحت اختیار خود را به مواد شیمیایی مجهز و بین عناصر تروریستی توزیع کردند.

این کارشناس نظامی در پایان اعلام کرد، عملیات نظامی آزادسازی ادلب به زودی آغاز خواهد شد و بدین ترتیب، آغازی بر پایان نفوذ ترکیه در این منطقه خواهد بود.

با این حال، به نظر می رسد حمله گسترده یا عدم حمله ارتش سوریه به تروریست های تحریرالشام به شدت متأثر از توافق یا عدم توافق میان روسیه و دمشق از یک سو و آنکارا از سوی دیگر است.

در همین راستا، تارنمای المانیتور نوشت: روسیه به دنبال آن است که بدون یک درگیری گسترده، توافقی میان سوریه و ترکیه بر سر ادلب حاصل کند. در واقع، روس ها علاوه بر اینکه به دنبال پاکسازی ادلب از لوث وجود تروریست ها هستند، منافع و ملاحظات آنکارا را نیز مورد توجه دارند.

این در حالی است که معاون وزیر دفاع سوریه محمود شاوا در این خصوص بیان داشت: «ما امیدواریم که توافق مربوط به خروج تروریست ها از ادلب حاصل شود؛ اما ما تأکید می کنیم که ادلب و سایر استان ها به سوریه بازمی گردند و پاکسازی آنها یا با روش صلح آمیز و یا از طریق نظامی انجام می شود.»

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲
روسیه سر شیطان را هم کلاه می گذارد
عجیبه که هرکس میتواند به دشمنش مارک تروریست بچسباند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار