بازدید 13584
۴
غوطه در سیلاب ـ برش هفتم؛

نجات باشکوه شهر چندهزار نفری از سیلاب عظیم +فیلم و عکس

با شروع سیلاب در مناطق وسیع از غرب و جنوب غرب کشورمان، تکاپوی عظیمی برای نجات شهر‌ها و روستا‌ها شکل گرفت که در پیشانی آن، مردم قرار داشتند؛ مردمی که می‌کوشیدند با خاک و گونی حماسه رقم زده و راه بر سیلاب ببندند. تلاشی وسیع و همه جانبه که هرچند در برخی نقاط به شکست منجر شده، در بسیاری مناطق پیروز شده و در مواردی به شکل گیری حماسه انجامیده است.
کد خبر: ۸۹۳۷۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱ 22 April 2019
تابناک اجتماعی -
چگونه قسمت‌های وسیعی از استان خوزستان غرق شد، اما آب به شهر‌ها نرسید؟ احتمالا کم و بیش پاسخ را می‌دانید، اما بعید است درباره عملیات نجات «رفیع» اطلاع زیادی داشته باشید.

به گزارش «تابناک»؛ با شروع سیلاب در مناطق وسیع از غرب و جنوب غرب کشورمان، تکاپوی عظیمی برای نجات شهر‌ها و روستا‌ها شکل گرفت که در پیشانی آن، مردم قرار داشتند؛ مردمی که می‌کوشیدند با خاک و گونی حماسه رقم زده و راه بر سیلاب ببندند.

تلاشی وسیع و همه جانبه که خیلی زود نیرو‌های جهادی، نظامیان و دولتمردان به یاری آن شتافتند و در بسیاری از نقاط به پیروزی رسید و در برخی مناطق تاب مقاومت مقابل موج روان آب‌ها و سیلاب‌ها نیافت و به غرق شدن برخی روستا‌ها منجر شد.

دفاعی همه جانبه که مهم‌ترین دستاورد آن، جلوگیری از ورود آب به شهر‌ها بود. اتفاقی که می‌شود از رقم زدنش شادی کرد، حتی اگر بدانیم خسارات سیلاب بسیار وسیع بوده و جبرانشان به سادگی ممکن نیست؛ خساراتی که ممکن بود با ورود آب به شهر‌ها ابعاد بسیار بسیار بزرگتری پیدا کند، اما خوشبختانه این گونه نشد.

 
عکس ساتیار امامی از روستای حاجی آباد بندر ترکمن که در محاصره سیل گمیشان قرار داشت؛ تصویری که بسیار مورد توجه قرار گرفت و اهمیت مقابله اصولی با سیلاب را نشان داد.
عکس ساتیار امامی از روستای حاجی آباد بندر ترکمن که در محاصره سیل گمیشان قرار داشت؛ تصویری که بسیار مورد توجه قرار گرفت و اهمیت مقابله اصولی با سیلاب را نشان داد.

حماسه‌ای که در اهواز، حمیدیه، سوسنگرد و بستان رقم خورد و در روز‌های اخیر تکرار آن در شادگان، خرمشهر و آبادان در دستور کار قرار دارد، اما نقطه اوج آن نه در این شهرها، که در رُفَیِّع رقم خورده است؛ در شهری از توابع هویزه که از قضا کم ارتفاع‌ترین شهر در دشت آزادگان است و در انتهای مسیر کرخه قرار دارد.

شهری با جمعیت حدود چهار هزاری که در مجاورت هورالعظیم قرار دارد و به نوعی تنها شهر باقی مانده در حاشیه این تالاب در دو کشور ایران و عراق است. تالابی که عوامل متعدد موجب شده هیچ شباهتی به آنچه چند دهه پیش بود، نداشته باشد، الا اینکه هنوز پایین نقطه منطقه است و انتهای حوضه آبریز رود کرخه.

صحبت درباره رودی است که احتمالا خبر دارید این روز‌ها تنها ۶ میلیارد متر مکعب آب در پشت سد ساخته شده بر آن با همین نام (کرخه) جمع گشته و چندین میلیارد متر مکعب آب رها شده از آن، در محدوده دشت آزادگان رها شده و مرکز و غرب خوزستان را به دریاچه‌ای بزرگ تبدیل کرده است. حجم بزرگی از آب که بیم آن می‌رفت شهرهایی چون رفیع را ببلعد!

 
تصویری گویا از پیروزی سیل بندها در رفیع بر سیلاب کرخه
تصویری گویا از پیروزی سیل بندها در رفیع بر سیلاب کرخه

نگرانی بزرگی که موجب شد به محض بالا آمدن آب در کرخه و سیلابی شدن این رود و همزمان با تلاش‌های شکل گرفته در شهر‌ها و روستا‌ها برای نجات از سیلاب، در رفیع پروژه‌ای کلان کلید بخورد. پروژه نجات این شهر با احداث سیل بندی بزرگ و ستبر و همچنین تلاش برای هدایت آب به حوضچه‌های تالاب هورالعظیم و جلوگیری از سرازیر شدن آب به سمت این شهر؛ پروژه‌ای که تصاویر ثبت شده از آن، به غایت جالب توجه است.

تصاویری شبیه آنچه یک عکاس از نجات روستای «حاجی آباد» در بندرترکمن در سیلاب اخیر استان گلستان به ثبت رسانده و در شبکه‌های اجتماعی بازتاب وسیعی یافته است. تصویری که نمونه بسیار بزرگتری از آن در رفیع رقم خورده و به ثبت رسیده است. ثبت ظفرمندی سیل‌بند‌ها در مقابل سیلابی که در راه رسیدن به این خطه، روستا‌ها و دشت‌ها و مزارع را غرق کرده، اما پشت دروازه‌های شهر مهار خورده است.

تجربه بی نظیری که جا دارد الگو قرار گیرد و از این روی، بد نیست شرح کوتاهی از روند رقم زدن آن را از زبان یکی از بانیانش یعنی مشاور استاندار خوزستان بشنویم و ببینیم.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۴
کاهش ما نیز آونجا بودیم و کمک میکردیم
زنده باد اتحاد و همبستگی
واقعاً با شکوه کار کردن مسپولین
به این فکر می کنم چرا همیشه باید این حماسه ما رو از چالش ها و حوادث نجات بده.. مگه مدیریت و برنامه ریزی چشه آخه..؟!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان