بازدید 21699
غوطه در سیلاب ـ برش نخست؛

حذف محله اعیان‌نشین پلدختر از صحنه روزگار! +فیلم و عکس

گویی از اول محله‌ای وجود نداشته و جایی که می‌بینیم از دیرباز بخشی از رودخانه بوده است؛ بخشی قدیمی و کهن از رودخانه که در آن زندگی جریان نداشته، الا برای آبزیان! اگر قرار به توصیف بلایی باشد که سیلاب بر سر بخش شمالی پلدختر، در انتهای جاده خرم آباد ـ معمولان ـ پلدختر آورده، این جمله چکیده آن می‌شود.
کد خبر: ۸۹۲۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳ 17 April 2019
تابناک اجتماعی -
گویی از اول محله‌ای وجود نداشته و جایی که می‌بینیم از دیرباز بخشی از رودخانه بوده است؛ بخشی قدیمی و کهن از رودخانه که در آن زندگی جریان نداشته الا برای آبزیان!

به گزارش «تابناک»؛ اگر قرار به توصیف بلایی باشد که سیلاب بر سر بخش شمالی پلدختر، در انتهای جاده خرم آباد-معمولان-پلدختر آورده، جمله فوق چکیده و خلاصه شده آن می‌شود. تخریبی که به رغم روایت‌های وسیع از سیلاب خسارت بار پلدختر در رسانه‌های مختلف، تقریبا مغفول مانده است.

صحبت درباره شهری است که نامش حکایت از عجین بودنش با رودخانه دارد. شهری تاریخی و کهن که یکی از سیلابی‌ترین رود‌های میهنمان از میان آن می‌گذرد و شهر را به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌کند؛ یکی بخش پست‌تر و دیگری بخش کوهستانی و مرتفع.

تقسیم بندی‌ که احتمالا می‌دانید در سیلاب اخیر به شدت خودنمایی کرده و موجب شده بخش غربی با سیلاب شسته شده و دچار خسارات شدید شود و بخش شرقی بی هیچ آسیبی بماند؛ روایتی که البته کامل و درست نیست؛ اما بر اساس توصیف‌ها و روایت‌های مخابره شده از سیلاب مخرب این شهر، در افکار عمومی نقش بسته است.

اما اگر این گونه نیست که تخریب‌ها مختص به منطقه غربی شهر هستند، چرا روایت و اخبار و تصاویری از منطقه تخریب شده در سیلاب در شرق پلدختر منتشر نمی‌شود؟ آیا این تخریب‌ها فراموش شده یا دستخوش سانسور قرار گرفته‌اند؟ نکند پای غفلتی بزرگ در میان باشد!

 

تأمل در این ابهامات و کنکاش برای یافتن پاسخ آن‌ها در کوچه و خیابان‌های پلدختر به نکات جالبی می‌رسد. به محله‌ای در بخش شمالی شهر که بر اثر سیلاب از بیخ و بن تخریب شده و جز خرابه سازه‌ای بتنی و مشتی تیرآهن از آن چیزی نمانده است. محله‌ای که به گفته مردم از گران قیمت‌ترین محله‌های شهر بوده و حالا حتی یافتن جای املاک مردم در آن هم ممکن نیست!

محله‌ای که خوشبختانه در زمان رویداد خالی از سکنه شده بود، چون گمان می‌کردند آب در آن جمع خواهد شد، در حالی که کمی بعد مقابل چشمان متعجب حاضران غرق شد، سیلاب آن را تخریب کرد و آنقدر به سازه‌ها و پی سازی‌های آن هجوم آورد که در نهایت چیز خاصی از آن باقی نگذاشت. سیلابی که محله را تا چند متر پایین‌تر حفر کرد تا چیزی شبیه مصب رود از آن بر جای بگذارد.

یشتر بخوانید

فرجامی که موجب شد، چیزی برای حضور نیرو‌های امدادی و جهادگران در این محله باقی نماند. برای حضور تلاشگرانی که چند هفته است به پاکسازی ضلغ غربی پلدختر از گل و لای بر جای مانده از سیلاب مشغولند و در بخش شمالی شهر هیچ کاری از ایشان ساخته نیست. در بخشی از شهر که گویی هرگز وجود خارجی نداشته است.

حالا چندین روز است که ساکنان این محله ساکن چادر‌هایی هستند که در بالادست محله در خیابان دایر شده است. در خیابانی که روزی ورودی شهر بود و حالا جز برخی خودرو‌های امدادی و کامیون‌های حامل مرسوله‌های کمک، رفت و آمدی ندارد. مسیری که تا چند سال پیش محور ترانزیتی به جنوب کشورمان بود و حالا به قدری تخریب شده که بعید است بار دیگر تردد در آن جریان پیدا کند.

 

دورنمایی که اهالی این منطقه در گفت وگو با هم مرورش می‌کنند تا به اینجا برسند که چندین بار از زبان چندین نماینده و مسئول وعده ساخت سنگ چین‌ها و سازه محافظی از این منطقه شهر در مقابل سیلاب‌های رود کشکان را شنیده‌اند و در نهایت چیزی که نصیبشان شده، خلف وعده بوده و سیلابی که محله‌ای برای محافظت کردن باقی نگذاشته است.

داستان که به اینجا می‌رسد، روایات‌ اهالی از ناراحتی و اندوه به خشم می‌رسد و طرح مسائلی که با شایعات در هم آمیخته است و به قصور و کوتاهی مسئولان می‌رسد. به اینجا که هشدار‌های داده شده به ایشان برای تخلیه شهر هشدار‌های سست و مبهمی بوده، به این نکته که در شهرشان بیکاری بیداد می‌کند و در اخبار هیچ اثری از تخریب یک کارخانه و صنعت در پلدختر وجود ندارد، چون اساسا این شهر فاقد هر صنعت و کارخانه‌ای است.

گلایه‌هایی که بسیار پرشمارند، هرچند لابلایشان تشکر از جهادگران بسیار پررنگ است؛ از ارتش و سپاه و بسیج که با جان و دل از همان روز نخست پای کار آمده اند و حتی عصبانیت‌های برخی از مردم سیل زده را نیز با تمام وجود پذیرا هستند و خم به ابرو نمی‌آورند. بر موج بزرگی از نوع دوستی که روانه دیارشان شده و شاید بزرگترین عامل امیدواری شان به آینده شده است.

روایت نادیده و ناشنیده ماجرا را در این فیلم ببینید و بشنوید:

 
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۴
عجب مصیبتی
حالا تو که میای مینویسی ژاپن هم سیل میاد اونا هرکار از دستشون برمیاد میکنن دیگه حسرت نمیخورن ایکاش اینکار میشد ایکاش اونکار نمیشد
پاسخ ها
ناشناس
| China |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
اعیانها در همه جای دنیا بهترین و زیباترین ها را می‌خواهند برای همین است که به حریم، دریا، رودخانه، جنگل و کوهها تجاوز کرده و ویلاهای شیک می‌سازند غافل از اینکه این مناطق تحت شرایطی می‌توانند بسیار خطرناک باشند اما در کشورهای قانونمند، دولتها هرگز اجازه تجاوز به حریمهای گفته شده را نمیدهند و مردم آن کشورها سالم تر و در آرامش بهتری در کنار هم زندگی میکنند.
به نظرم بهتر بود از اول به فکر سیلاب بودند با چند تا دیوار اون حجم اب رو نمیشد کنترل کرد. امیدوارم حداقل الان برای ساخت سد در بالادست برنامه داشته باشند که دوباره این مصیبت ها تکرار نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
من یک کارشناس هستم و سالها در یکی از این شرکتها که سد میسازند کار میکنم سد سازی لازمه هر کشوری است و کشوری مانند ایران که بیشتر اوقات خشک است و اگر بارانهای همجون سیل های اخیر که هر چندسال یکبار رخ میدهد را بایستی داشته باشیم و البته محیط سیست را هم تحت تاثیر خوب و بد قرار میدهد ولی مزایای آن بسیار زیاد است و اشکال کار در سیاست زدگی دولتهای است که سر کار می آیند و یک دفعه کل کار را خاموش میکنند.
امید وارم با این سیل این دولت هم بیدار شود و منابع آب را بیش از این هدر ندهد.

قرآن: من الماء کل شی حی
هر چیزی از آب زنده است

آآب یعنی زندگی در جریان است و این مهم است و نه سیاست ورزی
تعداد زیادی ساختمانهای تخریب شده از زلزله هنوز ویران هستند
زیاد بر روی کمکهای کلی دولت حساب نکنید
مخصوصا در این شرایط تحریم و جنگ احتمالی
با سیل بندهای خاکی معلومه که سیل همه چیز را با خود می برد .سیل بند ها باید مرتفع و از مصالح سخت ساخنه شوند.هیچ کس از اینکه بی خانمان شده خوشحال نیست
در سالهای نه چندان دور جاده ترانزیتی جنوب به تهران از شهرهای پلدختر و معمولان میگذشت و همین جاده و تردد کامیونها و اتوبوسها رونق اقتصادی خوبی برای مردمان این منطقه داشت ولی با راه اندازی اتوبان خرم زال (پل زال) عملا 90% ترددهای از این منطقه برداشته شد و همین موضوع روی اقتصاد مردم این منطقه به شدت اثر گذاشته و تقریبا مردم این شهر هیچ درآمدی ندارند.
لازم بود بعد از قطع این شریان حیاطی فکری به حال این مردم نجیب میشد ولی بهتره صحبت از گذشته و کم کاری نشه و از الان به بعد فکری به حالشون بشه
یک لر بروجردی
این سیل دیواره ای بتونی را هم با خود می برد. قطعا در گذشته وسالهای پر ابی مسیر رودخانه در جای همین خانه ها بوده است. بهترین راه محافظت مردم در برابر طغیان رودحانه ها حفظ حیم انها و جلوگیری زا ساخت وساز در بستر طبیعی انها است هر چند که در این بستر دهها سال ابی جای نشده باشد. کشور ما سرزمینی است با دوره های بارش نامنظم و باید بستر رودخانه را حفظ کنیم. به قول گذشتگان خانه رود را خراب نکنیم تا خانه ما را خراب کند. پس از این سیل باید با جدیت حریم رودخانه ها را به انها برگردانند پیش از انکه انها حیرم خود را پس بگیرند.
از بالا زدن اب از پل مشخص است که غیر استاندارد و نامناسب و در بستر رودخانه ساخته شد
پس اعیان نشین های بقیه شهر ها چی؟
بجز خسارتهای انسانی که جبران ناپذیراست حداکثر خسارات مالی حاصل از سیل امسال وزلزله کرمانشاه چیزی حدود 50000 هزار میلیارد تومان یعنی بادلارامروزی حدود 3.5 میلیارد دلاراست خب جبران این خسارتها ازطرف بنیاد مستضعفان ودولت وسایر بنیادها بسیار آسان واشتغال آفرین است کسی مثل مرحوم رجایی میخواهیم که از عمق جانش فقر و کشاورز و دست فروش را درک کرده باشد تاکمتراز 6ماه تمام مناطق زلزله زده وسیل زده بازسازی وبه نحو احسن جبران خسارت شوند والا اکثر ثروتمندان نجومی ایران نوعا مال همین ملت ضعیف را بلعیده وهرگز کمکی نخواهند کرد ماهم که چند مترموکت ولباسهای خودرا تقدیم کردیم دولت وبنیادها منتظر کی وچی هستند میلیاردرهای نوکیسه اگر سالم بودند که اختلاس ودزدی نمیکردند ثروتمندان حلال خورعرق جبین ریخته هم که تعدادشان بسیارکم وبدون هیچ دستوری انجام وظیفه میکنند الان بایستی عده ای درمورد عدم بازسازی مناطق زلزله زده محاکمه شوند تاکی مردم سلحشور کرمانشاه بایستی درکانکس وچادرزندگی کنند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ثروت بادآورده راآب میبرد
عکسی ازمحله عیان نشین پلدختر منتشرشده ملاحظه گردید
ای کسانی که از دل سوزاندن مردم فقیرلذت میبردید باماشینهای گران قیمت فخرفروختیدخانه های لوکس لباسهای شیک دل مردم به دردمیارید بترسید ازچوب خدا
این محله که کاملا تخریب شده عملا در بستر رودخانه بوده. کسانی که بدون مجوز ساخت و ساز کرده اند و یا بدون دقت کارشناسی مجوز داده اند مسئولند.
بستر رودخانه جاي ساختمان سازي نيست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر