بازدید 19268
غوطه در سیلاب ـ برش سوم؛

پلی که پیش از افتتاح باید تخریب و بازطراحی شود! + فیلم و عکس

در روز‌هایی که سیلابی شدن رود‌ها در بسیاری از نقاط کشورمان، موجب قطع ارتباط بسیاری از مردم در دو سمت رود‌ها شده، این پرسش ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده که آیا پل‌های ساخته شده در این مناطق از حداقل استاندارد‌ها برخورد بوده‌اند؟! پرسشی که کنکاش در مناطق سیل زده در خصوص آن به نکات جالب توجه و گاه دردناکی می‌رسد که ارزش پیگیری دارند.
کد خبر: ۸۹۳۲۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۳ 20 April 2019
تابناک اجتماعی -در روز‌هایی که سیلابی شدن رود‌ها در بسیاری از نقاط کشورمان، موجب قطع ارتباط بسیاری از مردم در دو سمت رود‌ها شده، این پرسش ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده که آیا پل‌های ساخته شده در این مناطق از حداقل استاندارد‌ها برخورد بوده‌اند؟!
 

به گزارش «تابناک»؛ این پرسش زمانی مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانیم به فاصله چند هفته از بحرانی شدن بسیاری از نقاط کشورمان بر اثر سیلاب، هنوز بسیاری از پل‌های تخریب شده جایگزین نشده‌اند و ارسال کمک‌ها به مناطق سیل زده با کمک قایق و بالگرد صورت می‌گیرد.

وضعیتی که در خوزستان بیشتر بروز و نمود دارد، چون شمار زیادی از روستا‌های این استان در محاصره آب قرار گرفته و برای دایر کردن ارتباط با این مناطق، قایق‌ها و بالگرد‌ها به فعالیتی شبانه روزی مشغولند؛ فعالیتی مداوم و همراه با سختی که جایگزین پل‌های تخریب شده گشته‌اند.

صحبت درباره پل‌هایی است که برخی شان به قدری سست بوده‌اند که با نخستن بالا آمدن سطح آب در رودهایی چون کارون از مدار استفاده خارج شده اند؛ پل‌هایی که بعضا از نوع پل‌های شناور بوده‌اند که اساسا تاب آوری بسیار اندکی به سیلابی شدن جریان رود دارند؛ سازه‌هایی ناکارآمد که باید مدت‌ها پیشتر برچیده و جایگزین می‌شدند.

دستور کار مهمی که غفلتی بزرگ در اجرایی کردن آن صورت گرفته، اما از آن دردناک‌تر زمانی است که بدانیم در محدود نقاطی که ساخت پل‌های ثابت و جایگزین در دستور کار قرار گرفته هم اوضاع در سیلاب اخیر مطلوب نبوده است. مناطقی مانند روستای دیلم در حدفاصل شوشتر ـ اهواز که مدت هاست ساخت پلی بزرگ و مدرن در مجاورت آن بر کارون در دستور کار قرار دارد تا رابط میناب و شعیبیه باشد.

 

پروژه‌ای کلان که شواهد حکایت از شکست خوردن آن دارد؛ شکستی که پیش از افتتاح این سازه مسجل شده، چون با بالا آمدن آب کارون در هفته‌های اخیر، سازه جدید در مقاطعی زیر آب رفته و از آن مهم تر، بالا آمدن سطح آب نشان داده که دو سمت این سازه در محل‌هایی جانمایی شده که بستر رود به شمار می‌آید نه حاشیه آن.

کافی است نیم نگاهی به تصاویر زیر بیندازید و این نکته را مد نظر قرار دهید که عکس‌ها در زمانی گرفته شده اند که سطح آب کارون حدود یک متر کاهش داشته تا دریابید ماجرا از چه قرار است. روایت تلخ سازه‌ای که اگر ساخته شده بود و در ساخت آن، محاسبات دقیق نقش ایفا کرده بود، می‌توانست بسیاری از روستا‌های محاصره شده با آب در این روز‌ها را نجات دهد.

سازه‌ای که سازندگان آن به مانند طراحان و کارفرمایان ساختش، به اصول مهم بی توجه بوده اند و در نتیجه، کارگاه ساخت این پل پیش از رسیدن آب به عرشه آن زیر آب رفته و غرق شده است. تصویری کاریکاتور گونه و تلخ از هدررفت سرمایه‌هایی که قرار است زیربنای زندگی شماری از هموطنانمان در مناطق غربی کارون در این محدوده جغرافیایی باشد.

روایت یکی از اهالی روستای دیلم قدیم از این پروژه ناکام را ببینید و بشنوید؛
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
می فهمی سیل اومده می فهمی ایا؟
اینکه ان رفته زیر اب و ان پیدا نبست و این چیزها بیشتر کارهای تبلیغاتی است
وقتی طراحی وساخت سازه ها ونظارت بر حسن اجرای انها بجای کاردانها وکارشناسان کارکشته به افراد وشرکت های مشخصتحت سایه وزیر پوشش انواع رانت وروابط سیاسی وخودی داده شود ومشاورین وشرکت های استخوان دار وامتحان پس داده کشور به بازی گرفته نشوند این گندها ی شعار گونه در جای جای ایران ثروت وجان این مردم را مثل اتشی بکام خود خواهد کشید ،ساخت سازهای عوام گونه وپوپولیستی عمر وبقا ودوام وایمنی انهارا به حداقل می رساند .سازها ها می بایست از چند نوع طراحی : مثل طراحی هیدرولیکی ،هیدرولوژیکی ،ژئوتکنیکی ،ترافیکی ،زیست محیطی .عمرانی ،اجتماعی سازه ای واخر سر هم مالی به همراه توجیه همه جانبه بر خوردار باشند ودر همه طراحی ها باید اصول ومعیارهای فنی مهندسی وائین نامه ها ودستورالعمل های بروزشده برابر استاندارد های معتبر داخلی وخارجی وبین المللی مد نظر قرار گیرند تا بتوانند در هر شرایط مثل استاتیکی ودینامیکی از خودشان رفتار مهندسی وسازه ای با ایستایی وپایداری بالائی نشان دهند ،نه اینکه با کوچکترین تنشی فروبریزند .البته در حین اجرا باید به کیفیت مصالح واستاندارد سازی انها ونظارت های فنی دقیق با ازمایشات کنترل کیفی وابزار بندی انها جهت پایش وکترل رفتاری در طول عمر مفیدشان توجه ویژه نمود ،مدیرت مطالعات وطراحی واجرای انها بجای سپردن به مداح وروضه خوان و.. به نیروهای تحصیل کرده ور دانشگاهای فنی مهندسی معتبر داخلی وخارجی که با سهمیه ورانت وپولی وسفارشی ویک شبه دکتر یا مهندس نشده اند وجزو نخبه باشند باید سپرده شود تا جلو این فجایع برای همیشه گرفته شود بعبارتی کار باید به کاردانها سپرده شود وهرکس باید کارخودرا بکند نه اینکه تو هرکاری دخالت وفضولی کند
آیا تبانی مسئولان شهرسازی با پیمانکاران بی کیفیت مصداق... نیست ؟
تابناک جان تمام پروژه بزرگ همینطوری بی حساب کتاب واگذار میشود
مهندسین و معلمان دانشگاه آزاد که با پول مدرک گرفتن و با پارتی وارد سازمانهای نظام مهندسی و شهرسازی شدند پلها و راههای ساخته شده توسط اینها بلای جان مردم شده و هر روز شاهد افتضاح در کلیه کارهای اجرایی هستیم یکبار برای همیشه مسئولان باید دست به اصلاح بزنه و تخصص ولیاقت بجای پارتی و فامیل بازی جایگزین بشه تا هم دولت کارآمدتر هم کشور توسعه پیدا کنه به امید اونروز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
معلومه هیچی بارت نیست...فکر کنم تا حالا دانشگاه نرفتی...وگرنه میدونستی الان در اکثر رشته ها دانشجوهای دانشگاه آراد قوی ترند.
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
ناشناس ۰۱. ۲۳
شما و اون همکلاسی هاتون اگر سواد داشتین که از کنکور سراسری قبول میشدین... نه اینکه پول بدین با التماس تو آزاد درس بخونین
پول ملته دیگه فدای سرشون تعهد دارن
ممکن است بلها وسدها از استاندارد مورد قبولی برخوردار نباشند ولی از بالاترین استاندارد پورسانت بهره مند و فواید بیشماری برای سازندگان وکارفرمایان داشته است.کاخهای وخودروهای میلیاردی و ویلاهای لاکچری نشان دهنده تقوا وتعهد و دیانت مسئولان است باید چنین مدیریت شکوهمندی را ادامه داد
كيفيت كار كه مهم نيست . مهم اينه كه هر چه زودتر پول رو بگيرن و عازم بلاد كفر بشن .
این یک نوع کار آفرینی است:
عزیزم شما خودت را ناراحت نکن
متاسفانه پروژه های عمرانی به کاربلد ها داده نمیشه و این میشه نتیجه اش
اصلاح این پروژه وپیشگیری از موارد مشابه یک راه حل بسیار ساده دارد:

در پروژه ها از مهندسان استفاده فرمایید!!!
این ها چه کسانی هستند که مصونیت دارند و هیچ گاه محاکمه نمی شوند. اون از سد و پل و جاده و موسسات و..... خیلی به حلقه ی اصلی نزدیکند. که اجازه انتقاد و انتشار مطالب از این ها نیست. حتی سایت های خبری هم از ترس مطالب رو سانسور کرده و در مواردی نظرات با نظر ی که نوشته شده تفاوت دارد این البته عادی و خود جوش است
نظارت جکی تلخ در ادبیات امروز! هر چه بگندد نمک اش میزنند وای به روزی که بگندد نمک!
آهای پل سازها این پولهارو چه جوری میخورین؟
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
مثل اب خوردن
اینم از مهندسان این مملکت که چقدر صدمه جانی و مالی به مردم و بیت المال زدند.
متاسفانه اين خبر كاملا سياسى و مقرضانه نوشته شده
اين پل هنوز در مرحله تيرگذارى بوده و فقط پايه ها و كوله ها ساخته شده و فقط تيرهاى يك دهانه گذاشته شده.
كه اگر خبر گذارى يك عكس از نما ميگذاشت مشخص بود كه آب اصلا به عرشه نرسيده.
در خود متن خبرگذارى هم ذكر شده پيش از رسيدن آب به عرشه كارگاه ساخت دچار آب گرفتگى شده.
لازم به توضيح كه كارگاه ساخت مربو تجهيز پيمانكار بوده و هزينه اى براى درلت ندارد.
در ساخت یک پروژه اللخصوص پروژه های آبی توی کشور ما اولویت رو مسایل اقتصادی در نظر میگیرند ، و سعی میکنند نسبت به بودجه موجود برای پروژه ، طرح را برآورد کنند که مبنا رو اکثرا بر اساس سیلاب 50 ساله و نیز زلزله با دوره بازگشت 100 ساله در نظر میگیرند .
سیلی که اخیرا به منطقه خوزستان وارد شده دوره بازگشت 100 ساله هست.
پس طراح پل اشتباهی یا خطایی در طراحی تقصیر خود نمیبیند ، که منطقی به نظر میرسد، چون عمر مفید یک سازه همین حدود است .
باید مقصر را دید مدیریت کلان کشور دانست که با این مقدار بودجه کم میخواهند یک سازه با عمر مثلا 200 ساله بسازند .
از طرف یک مهندس عمران
به امید آبادانی ایران عزیز
پلها با سيلاب ٥٠ ساله طراحى ميشن
به گفته هواشناسى دوره بازگشت اين سيل ٥٠٠ ساله بوده
البته استاندار خوزستان ١٠٠٠ سال و بيان كردند.
لطفا آيين نامه ها رو در نظر بگيريد
پلها با دوره بازگشت ٥٠ ساله طراحى ميشن
دوره بازگشت اين سيلاب از طرف هواشناسى ٥٠٠ ساله اعلام شد.
همینه که هست
اگه دوست نداریدراه بازوجاده دراز
خوش امدیدازکشوربریدبیرون
قابل توجه رییس جمهور ونمایندکان اصلاح طلب. رسانه های اصلاح طلب جهانگیری ناجی کشور ازته دره شورای شهر تهران یک سوژه جدید سریعا. مصاحبه ترتیب بدید. وبگید کار احمدی نژاده. علی برکت الله این که مسکن مهر کرمانشاه نیست
وقتی این ساخت و سازها بطور انحصاری توسط پیمانکارهای خاص انجام میشه و هیچ محاکمه و بازخواستی هم در این مواقع نیست باید منتظر بدتر از اینم بود. مگر بابت ساخت سد گتوند پرسشی صورت گرفت که الالن صورت بگیرد؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی