بازدید 7612

دستکاری در طبیعت، موجب سیل شیراز شد

کد خبر: ۸۸۸۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴ 30 March 2019
رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز گفت: خاکریز‌هایی برای ساخت جاده در بالادست دروازه قرآن مشاهده شد که این دستکاری در طبیعت باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه موجب سیل دروازه قرآن شد.
 
به گزارش «تابناک» عبدالرزاق موسوی شنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز تاکنون به این نتیجه نرسیده که سیل بند و یا سد خاکی در بالادست دروازه قرآن وجود داشته است.

وی ادامه داد:، اما محل‌هایی در بالادست دروازه قرآن وجود دارد که نشان می‌دهد خاکریز‌هایی برای ساخت جاده در این محل بوده و این مساله باعث جمع شدن حجم زیادی آب و در نتیجه تخریب این قسمت شده است.

موسوی گفت: این محوطه که مشخص است حجم زیادی آب در آن جمع و در پی آن تخریب شده در بالاتر از روستای آب زنگی و در نزدیک جاده تازه ساز خرامه قرار دارد، دست اندازی‌هایی است که در طبیعت و خاک این منطقه شده و در سیل اخیر شیراز و حادثه دروازه قرآن تاثیرگذار بوده، ولی میزان این تاثیرات مساله‌ای است که نیاز به کارشناسی دقیق‌تر و بیشتر دارد.

عضو شورای شهر شیراز افزود: به دلیل مسئولیت قانونی که بر عهده شورای شهر شیراز گذاشته شده بعد از حادثه سیل پنجم فروردین ۹۸ که منجر به خسارات سنگین جانی و مالی در شیراز شد، کمیته ویژه حقیقت یاب بررسی عوامل این سیل فارغ از اینکه شهرداری شیراز و یا دستگاه‌های دیگر مقصر بروز این رخداد باشند با حضور پنج عضو شورای این شهر تشکیل شد.

موسوی ادامه داد: طبق بند دو ماده ۸۰ قانون شورا‌های اسلامی، این نهاد در زمینه کل مسایل حوزه مدیریت شهری مسئول است و همچنین بررسی اشکالات و نواقص و ارجاع به سازمان‌های مربوط را عهده دار است.

وی با بیان اینکه کمیته حقیقت یاب بررسی علل و عوامل دخیل در سیل شامگاه پنجم فروردین ۹۸ در پی جلسه فوق العاده این نهاد تشکیل شده گفت: این کمیته موظف شد که علل و عوامل بروز این سیل را بررسی و در صحن علنی شورای شهر شیراز ارائه کند.

وی ادامه داد: در پی تشکیل جلسات این کمیته مقرر شد که نظرات جمعی از کارشناسان و متخصصین این حوزه نیز استفاده شود و همچنین از شهرداری این شهر خواسته شد که گزارشی از اقدامات و وظایفی را که در این باره انجام داده به این کمیته ارائه کند.

رئیس کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز افزود: گزارشی را که از شهرداری شیراز خواسته شده بود این نهاد دیروز به کمیته حقیقت یاب ارائه کرد و همچنین دو جلسه با کارشناسان نیز تشکیل شده که یکی از این جلسات در محل و صحنه رخداد این حادثه بوده است.

او با اشاره به بازدید‌های اعضای این کمیته به همراه کارشناسان امر از بالادست دروازه قرآن و مسیل جاری شدن سیل گفت: امروز شنبه دهم فروردین ماه ۹۸ نیز جلسه پنجم این کمیته تشکیل شد و در این جلسه کارشناسان نتایج بررسی‌ها و گزارش‌های مستند و تصویری خود را به کمیته حقیقت یاب شورای شهر شیراز ارائه کردند.

رئیس کمیته حقیقت یاب بررسی دلایل سیل شیراز اظهار داشت: نتایج بررسی‌های اعلام شده در خصوص علل بروز این حادثه نیاز به محاسبات بیشتری دارد و همچنین نیازمند دریافت اطلاعاتی از سوی سایر دستگاه‌ها است که امیدواریم یکشنبه ۱۱ فروردین گزارش کلی و مقدماتی مربوط به بررسی‌های انجام شده در این خصوص را آماده و به صحن شورای شهر شیراز ارائه کنیم.

موسوی با بیان این نکته که دستگاه قضایی نیز در حال بررسی عوامل دخیل در بروز سیل شیراز است گفت: به مردم وعده داده بودیم که نتایج این تحقیقات به آن‌ها اطلاع رسانی خواهد شد که بر این وعده خود ایستاده ایم و همچنین نتایج این تحقیقات در اختیار دستگاه‌های مربوط نیز قرار می‌گیرد.

رئیس کمیته حقیقت یاب بررسی دلایل سیل شیراز در پاسخ به این سوال که آیا لایروبی مسیل رودخانه بالادست دروازه قرآن قبل از بروز سیل انجام شده؟ گفت: شهرداری شیراز گزارشی به کمیته حقیقت یاب شورای این شهر ارائه کرد و براساس مستندات پیوستی این گزارش مشخص است که لایروبی مسیل انجام شده که بررسی صحت آن نیز در دست بررسی است.

موسوی عنوان کرد: نتایج بررسی‌ها در مرحله نهایی کارشناسی است و پیش بینی می‌شود کلیات آن را فردا عصر منتشر کنیم.

بارش شدید باران در روز‌های پنجم و ششم فروردین منجر به وقوع سیل در مناطقی از شهر شیراز شد. پنجم فروردین ماه، سیل دروازه قرآن ۱۹ کشته، ۱۰۷ مصدوم و خسارات مادی بسیاری به خودرو‌های در حال عبور برجای گذاشت. ششم فروردین ماه نیز مناطق پایین دست رودخانه خشک شیراز و مجاور این رودخانه با مشکل آبگرفتگی منازل و معابر روبرو شدند. در این میان، وضعیت منطقه سعدی وخیم‌تر از سایر نقاط بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان