بازدید 11994

مناظر انسانی سرزمین من در سیل شیراز

بی اینکه پیامکی ارسال شود، بنری چاپ و چسپانده شود، بخشنامه‌ای ابلاغ و دستوری از تهران و ... صادر شود خود آستین بالا زده بودند و تسلای خاطر میهمانان آسیب دیده شهرشان شدند. یکی با ماژیکی روی مقوا نوشته بود اسکان رایگان مسافر سیل زده در منزل، دیگری از در اختیار گذاشتن اتاق‌های هتل خود نوشته بود و صد‌های دیگر آگهی اینترنتی منتشر کرده بودند که مردم آسیب دیده شما تنها نیستید.
کد خبر: ۸۸۸۰۰۵
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱ 27 March 2019

اولین دوشنبه فروردین ۹۸ سیلی ویرانگر شیراز را به هم ریخت. هزاران میهمان و مسافر نوروزی این شهر را به قصد تماشا و اقامتی چند روزه انتخاب کرده بودند تا از حافظیه و آرامگاه سعدی گرفته تا بازار و حمام وکیل را از نزدیک ببینند و از هوای دلپذیری که انتظار داشتند لذت ببرند. همه چیز می‌توانست خوب پیش برود آن‌هایی که از دروازه قرآن شیراز عبور می‌کردند می‌توانستند به قصد اقامتی چندروزه سوییت یا هتلی بگیرند و برای دقیقه به دقیقه دیدن زیبایی‌های این شهر برنامه بچینند. می‌همه چیز می‌توانست خوب پیش برود اگر خشم طبیعت با پشتیبانی غفلت و بی تدبیری سالیان مدیریت نادرست و معیوب پشت میزنشینان هفت سین نوروزی مردم را به هم نمی‌ریخت و کام ایران را تلخ نمی‌کرد.
به گزارش تابناک، مسیل مهم شمالی شیرازدر مجاورت دروازه قرآن سال‌ها بود به خیابان تبدیل شده بود و لابد هنگام بهره برداری از آن به عنوان توسعه شهری و زیباسازی شیراز نام برده و روبان سرخ بریده و سوت‌ها وکف‌ها برایش زده بودند.
کشور درگیر سیل گلستان بود و مردم از شهر‌های مختلف کمک‌های نقدی و غیر نقدی خود را به معتمدین خود می‌دادند تا به دست هموطنان گرفتار سیلی کم سابقه در گلستان برسانند. مردم همواره پیشروتر از دولت، نهاد‌های حاکمیتی و سازمان‌هایی که برای همین روز‌ها ایجاد، تجهیز و تعبیه شده اند دست به کار می‌شوند. شبکه‌های اجتماعی سرعت کار را بالا برده و قبل از اینکه دولت تصمیم بگیرد دلیل عدم حضور استاندار استان سیل زده را با چه ادبیاتی به اطلاع مردم برساند خود را به آق قلا و گمیشان رسانده بودند. مردمی که با تورم و گرانی شدید درگیر سنگین‌ترین مشکلات اقتصادی سال‌های اخیر بودند از شرق و غرب و شمال و جنوب ضمن اعتراض به آنچه مدیریت بحران در کشور نامیده می‌شود خود آستین بالا زده بودند – که صبر کردن و تماشای از بین رفتن جان و زندگی هم وطن خود برای مردمان این سرزمین کار آسانی نیست. حتی برای زلزله زده کانکس نشین سرپل زهابی که فرستادن بسته‌های مواد غذایی و بهداشتی به گلستان را اولی‌تر از کار‌های نمایشی بعضی سلبریتی‌ها می‌دانست.
هنوز آب در گلستان فروکش نکرده بود که خبر از کشته شدن ۱۹ نفرو مصدومیت ده‌ها نفر در صبح دوشنبه، شیراز را به وضع بی مثالی تبدیل کرد. انتشار تصاویر کودکی زیر آب گل آلود و تقلای مرد و زنی برای اینکه سیل او را نبرد پیام‌های تبریک عید و گرانی این جنس و آن جنس را به فراموشی کشاند.
همه شوکه شده بودند که هشدار‌های هواشناسی برای مسولین منجر به چه اقدام عملی شده بود و اطلاع رسانی برای مسافرین به چه شکلی بود که این حادثه غم بار به این راحتی و به این سرعت عید امسال را چنین سیاه کرد. چگونه می‌شد باور کرد یک مرکز استان که از مقاصد اصلی گردشگری جنوب کشور است چنین بی مقدمه آبستن خسارتی چنین بزرگ شود.
بی تدبیری ها، بی کفایتی ها، عدم مدیریت درست پیشا بحران و پسا بحران شگفت آور و تلخ بود. هنوز هم هست. اما مردمان شیراز از همان بعد از ظهر روز سیلابی دوشنبه منظره‌ای دیگر از مناظر انسانی سرزمین مان را به نمایش گذاشتند.
بی اینکه پیامکی ارسال شود، بنری چاپ و چسپانده شود، بخشنامه‌ای ابلاغ و دستوری از تهران و ... صادر شود خود آستین بالا زده بودند و تسلای خاطر میهمانان آسیب دیده شهرشان شدند. یکی با ماژیکی روی مقوا نوشته بود اسکان رایگان مسافر سیل زده در منزل، دیگری از در اختیار گذاشتن اتاق‌های هتل خود نوشته بود و صد‌های دیگر آگهی اینترنتی منتشر کرده بودند که مردم آسیب دیده شما تنها نیستید. ما پشت شما ایستاده ایم ما پشت هم ایستاده ایم. صافکار آگهی می‌داد برای تعمیر و صافکاری خودروی آسیب دیده در سیل نگران هزینه اش نباشید و آن یکی از تعمیر رایگان گوشی‌های همراه خراب شده در سیل شیراز خبر می‌داد. این‌ها نه شعار بود و نه نمایش. مردم شیراز در همین یکی دو روز نشان دادند که برای پناه دادن همنوع خود منتظر بخشنامه و دستور کسی نمی‌نشینند. هم وسعت کارشان بزرگ‌تر از کار‌هایی بود که سازمان‌ها و نهاد‌های مدیریت بحران وظیفه آن را داشتند و هم سرعت عملکردشان.
این اتفاق خوب که در بستر حادثه‌ای تلخ خود را نشان داد درس خوبی بود برای مردم که به قدرت و توانایی خویش در سخت‌ترین روز‌ها پی ببرند و تجربه خوبی بود برای دولت و نهاد‌های حاکمیتی که در شیوه مدیریت و تصمیم گیری‌های خود تجدید نظر کنند و فرصت را برای بخش مردمی، بخشی که از آن به عنوان جامعه مدنی نام برده می‌شود مهیاتر سازند تا در چنین روز‌های سخت با دستانی بازتر و شکلی متشکل‌تر در قالب سازمان‌های مردم نهاد آموزش ببینند و از سرمایه عاطفه انسانی خود برای همراهی و همیاری همدیگر در روز‌های سخت استفاده کنند؛ که سرمایه عواطف انسانی و شعور نوع دوستی در چنین موقعیت‌هایی بیشتر از ده‌ها دستگاه عریض و طویل ناکارآمد مفید و مؤثر است. هرچند این ماجرا از خسارات ناشی از قصور‌های فراوان و ضعف‌های شدید مدیریتی دولت و نهاد‌های حاکمیتی در مواجهه با چنین بحران‌هایی ذره‌ای نمی‌کاهد و توجیه کننده قصور در وظایف ذاتی دولت در پیشگیری از بحران و مدیریت آن در کنار پشتیبانی از آسیب دیدگان نیست.
مردم شیراز گل کاشتند چنانکه مردم مناطق مختلف کشور در حوادث مشابه از زلزله سرپل ذهاب گرفته تا زلزله آذربایجان نیز همت و توان خود را نشان داده بودند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴۵
اگه تهرانیا بودن همچی رو ۱۰ برابر میکردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
همين طور مردم شمال. مسبوق به سابقه هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
یا اگه مازندران بود
درود به غیرت شیرازیا
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
وطنم




پاره تنم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
سختته نیا شمال.بالاخص مازندران
. تا تققی به توقی میخوره راه میفتید میاید.
ناشناس
| Germany |
۰۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
چه ربطی به مسافرت به شمال داره که میگی سختته نیا شمال؟
مگه شیراز خودش کم توریست داره؟
حالا شمال فقط توریسم داخلیه ولی شیراز و اصفهان و ... که از نظر توریسم بین المللی هم مهمه.
بچه شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
ناشناس 20:48 مگه شمال مال باباته
وظیفه دولت به تسلیت گفتن و ابراز همدردی تنزل یافته

لااقل یکبار هم که شده عذرخواهی کنید از مردم.

مردم وظایف خود را میدانند شما دولتی ها نیز به وظایفتان عمل کنید و کمتر حرف بزنید.
آفرین بر غیرت ایرانی
تسلیت به مردم شیراز و درود بر مهمانوازی و پذیرایی گرمشون از مسافران پریشان و درمانده . بر دستانتان بوسه میزنیم و شادی برایتان آرزو داریم .
درود برتمام شیرازی های مهمان نواز

حقا که این شعر زیر را باید یک شیرازی سروده باشد.


بنی آدم اعضای یکدیگرند/

که در آفرینش ز یک گوهرند/

چو عضوی به درد آورد روزگار/

دگر عضوها را نماند قرار
پاسخ ها
شیرازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
این شعر از سعدی علیه الرحمه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
جواد آقا بسیار ممنون، اما شعر صحیح سعدی شیرازی این گونه درست است
بنی آدم اعضای یک پیکرند
که در آفرینش ز یک گوهرند
چو عضوی بدرد آورد روزگار
دگر عضوها را نماند قرار
جواد
| Finland |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
دوست عزیز اعضای یکدیگرند درسته یه سرچ توی نت بکنید و شعر کاملش رو بخونید و مجددا یه سرچ دیگه کنید ببینید یکدیگر درسته یا یک پیکر در مورد اون هم یک مقاله هست و اونم بخونید . ممنون
درود بر شیراز و مردم با وجدان و با احساسش
دستشون درد نکنه.
واقعا باید دست مردم شیراز را بوسید به خاطر این نوع دوستی و مهمان نوازی واقیشون
تصور کنین این اتفاق توی یکه از شهرهای مازندران مثل فریدون کنار میافتاد
بطری آب معدنی با قیمت 100 هزار تومان فروخته میشد و هزینه اقامت یک شب شبی یک میلیون تومان
درود بر این مردم و درود به سپاه و ارتش
شیراز شهر داش آکل است. معرفت و مردانگی داش آکل در خون شیرازی هاست.
خوشاشیراز و وضع بی مثالش, خداوندا نگه دار از زوالش
از شهری که سعدی حکیم از ان برخواسته است جای تعجب ندارد.

بنی آدم اعضای یکدیگرند/دکه در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار/دگر عضوها را نماند قرار
این کار از اون دسته کارهای فرهنگیه که باید تا میتونیم تو فضای مجازی و اخبار نشرش بدیم. آفرین به مردم شیراز
كار مردم را به مردم بسپاريد
كشور گلستان ميشود
در تهران اگر این اتفاقا بیفته همه قیمتها چند برابر میشه! از اون راننده تاکسی بگیر تا ....
باز هم دم شیرازی ها گرم
درود بر غیرت و شرف مردمان خوب دیار شیراز
ما در کنارتان هستیم
اگر دولت کم کار کرد جای دیکری گرفتار است پس چه کسی باید به کشورهایدیگر کمک کند . انقدر متلک نپرانید.
هیچ وقت ما رشد و ترقی نمیکنیم . آدم های به شدت احساسی و بی منطقی هستیم . به جای اینکه رزیر ساخت ها رو درست کنیم تا سری تو سرا دراریم به همین رفتارهای ظاهری دلمون رو خوش کردیم همین فرهنگ مانع رشد و ترقیمون شده .
هنوز برف سال ۹۶ تهران و کرایه یک میلیون تومنی تاکسی از فرودگاه امام تا تهران ، یادمون نرفته.
مردم شیراز واقعا انسانیت و همنوع دوستی رو نشون دادن
درود بر شرفشون.
همه ایرانیان همچین روحیه ای ندارند. درتهران جان انسان که اصلا ارزشی ندارد. درشمال هم یک نان لواش را دانه ای کمتر از 10 هزار تومان نمیدهند به بلادیدگان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
به عنوان یک تهرانی شرمنده ام که در مورد ما چنین فکری می کنید که البته تا حد زیادی درست است. البته یک نکته هم فراموش نکند بیش تر تهرانی ها یا خودشان یا پدرانشان از شهرستان آمده اند!!!
کلا از آنجایی که ایرانی ها مردم احساساتی هستند و با خرد و منطق میانه خوبی ندارند، نباید روی رفتار خاص آنها در مقاطع خاص خیلی حساب باز کرد! نه خوبی هاشون و نه بدیهاشون! و همه جای ایران جز سه استان شمالی احساسی هستند پس نه باید خیلی بدی هاشون رو به دل گرفت و نه روی خوبی هاشون بیش از حساب باز کرد!
چگونه باید باور کنیم خادم بودن مسئولین را در حالیکه زنی در این مملکت با هشت فرزندش و کمترین امکانات در غاری زندگی میکند ولی ما برای سایر کشورها خانه . بیمارستان . قبرستان میسازیم .
در هر حال درود بر مردم مهماننواز فارس..درسی باشد برای سایر استانهای ایران و سرمشقشون قرار بگیره و تبریزیهای عزیز هم خودرا شریک این واقعه تلخ میدانن
سلام. باران رحمت الهی است، درست. برخی افراد در طول سالها کم کاری کرده اند، اینهم درست. اما آقایون داداشیها، جناب فردوسی بر پایه عقل و منطق و خرد فرمایش ظریفی دارد، که در حوزه ساخت و ساز بایستی مورد توجه اکید قرار گیرد. میفرماید: به جویی که یک روز بگذشت آب- نسازد خردمند در آن جای خواب.
متاسفانه کاری که با بی توجهی و عمدتاً بر پایه سودجویی در اغلب شهرها و روستاها صورت گرفته.
در اقصای عالم بگشتم بسی بسر بردم ایام با هر کسی
تمتع ز هر گوشه ای یافتم ز هر گوشه ای توشه ای یافتم
چو پاکان شیراز خاکی نهاد ندیدم که رحمت بر این خاک باد
خوشا شیراز ومردم بی مثالش خداوندا نگهدار از زوالش
به دور از همه طیف بندی های حزبی و سیاسی ، بعضی وقتها بعضی دولتمردها میخوان مردم دلسرد و از اسلام دور کنند ولی مردم فهیم با رفتارهاشون نمیذارن ، در مرحله اول همه ما مسلمانیم و باید مسلمان واقعی باشیم ، کاش برخی از دولتمردها نیز مسلمان واقعی بودن و نه مسلمان نما که آفت مسلمان گریزی هست /
به هر حال اینجا شیراز است و شهر مرام و مردانگی. مگه در تاریخ غیر از اینها چیز دیگه ای هم میمونه؟
هلال احمر بی عرضه در تهران حتی عرضه تعیین محل های جمع آوری کمک برای هموطنان سیل زده را نیز ندارد و بسیاری از مردم تهران که داوطلب اهدا کمک به هموطنان خود هستند نمی دانند چطور کمک کنند.
درود بر مردم نازنین شیراز
در مدت تحصیل در شیراز و چند سفر بعد از آن به جز خوبی از مردم شیراز ندیدم.
کاشف به عمل اومده مسئولین وقت شهری شیراز19 سال پیش اومدن لطف کردن گفتن دیگه بارون نمیاد تو شیراز بیایم آبراه کنار دروازه قران رو پر کنیم و روش جاده بسازیم مردم بیان از کنار دروازه رد شن هم قشنگه هم ما از کنارش بودجه ای میگیریم وخلاصه بعد 19 سال یهو ای داد بیداد بارون میباره و ایران از خشکسالی در میاد و یهو اب که میاد بدبخت جایی نداره بره مسیرشو بستن چیکار کنم چیکار نکنم بیام از روی جاده درست شده برم حالا هر جا شد و 19 نفرم مردن مشکلی نیست مسئولین سالم باشن بقیه مهم نیستن
ملت ما حقمونه چون به قول ظریف خودمون خواستیم این طوری باشیم بنده خدا حرف حق زد و درست گفت ولی کو گوش شنوا
با همه ی این رنج ها و دردهای بی پایان باز هم باید گفت:

خوشا شیراز و وضع بی مثالش
خداوندا نگهدار از زوالش

... و دردو آفرین به همه ی هموطنان نیک اندیش و مهربان ما.
درود به تمام مردم ایران زمین.حال اگر یک یا دو راننده تاکسی در شهر تهران و یک یا دو نانوایی یا سوپری در یکی از شهرهای شمال با توجه به وضع نا مساعد سواستفاده کرده اند و شخصی را سرکیسه کرده اند دلیل نمیشود که این بدی را به همه مردم آن شهر تعمیم دهیم.من خودم شیرازی هستم و در شرایط سخت چه در شهر تهران و چه در شمال از مردمان تهران و خطه شمال جز خوبی چیزی ندیدم.بیایید خوبیهای همدیگر را ببینیم و تمام مردم ایران با هم متحد باشیم و در سختیها در کنار هم و یاری رسان هم باشیم.
سلام چندی پیش جلسه ای درخصوص زوال جنگلهای زاگرس در استان ما برگزار شد وقتی ازمدیر کل بحران استان خواستیم پیگیر بشه فرمودند مدیریت بحران فقط هماهنگ کننده است این جمله اگرچه در چند مورد دیگر هم تکرار شده اما موجب میشه انسان تامل وتفکر کنه آیا دستگاهی با این طول و تفسیر که اعتبارات خاص هم داره و باید بحران را مدیریت کنه واقعا مسولیت و هنری جز هماهنگی نداره خب مگه بقیه ادارات چولمنگ هستند که نتوانند هماهنگی را خودشون انجام بدن آیا مدیریت بحران به اندازه لو لو سرخرمن هم انجام وظیفه می کنه زلزله و سیل و طوفان و اتش سوزی و اپیدمیها و... همه وهمه به نحوی تحت تاثیر مدیریت هماهنگ گونه اقایان است ایا زمان ان نرسیده بجای این فکر بونجول و عقب افتاده و کلیشه ای مدیریت بحران بجای هماهنگی راسا وارد عرصه بشه خب و نقش جدی تری ایفا کنه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر