بازدید 3863

امنیت ملی در گرو اعتماد ملی است

کد خبر: ۸۸۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹ 02 March 2019

به گزارش «تابناک»، گزیده سخنان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مجمع عمومی کانون دانش آموختگان دانشگاه های تبریز را در زیر می‌خوانید:

نام و یاد و خاطره شهدای گرانقدر تبریز را گرامی می داریم و به روح پرفتوح شهدای عزیز و بویژه شهدای خطه آذربایجان و ستارخان و باقرخان و همه شهدایی که جانشان را در راه اعتلای انقلاب اسلامی تقدیم کردند درود می فرستیم .

راه امام راهی بود که همه ما در سراسر کشور پیش از انقلاب اسلامی ایران یک قرائت از اسلام را از او شنیدیم و آن قرائت را قرائت نجات بخش دانستیم و مفتون و شیفته آن راه شدیم و در این راه قدم گذاشتیم و هرکدام از ما سهمی را بر عهده گرفتیم و برخی نیز جان شیرینشان را در این راه تقدیم کردند.

اگر بخواهیم ببینیم امام بر روی چه چیزی تاکید کردند باید گفت امام راحل توجه به مردم را بسیار مورد تاکید قرار دادند و این بود که رای ، رای ملت است و راه ما راه حل مشکلات جامعه اسلامی ایران است .
امام بزرگوار پس از انقلاب انتخابات را به عنوان اصل قرار داد . امام با شناخت از موقعیت زمان و مکان " جمهوری اسلامی" را با درایت در قانون اساسی مطرح کرد و آن چنان موضوع انتخابات را نهادینه کرد که نظام و حکومت هر سال ملتزم شد به نوعی به آرای مردم رجوع کند .

این قانون اساسی که بر اساس ثمره خون شهدا و بر پایه تفکر امام شکل گرفته یکی از مهمترین اصول آن اهتمامش به امر انتخابات در عرصه های گوناگون است .
اگر به جوانان و فرزندانمان توضیح دهیم آنچه که در حوزه های سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی پیش از انقلاب اسلامی می گذشت چه بوده است بیشتر از گذشته قدر آن را می دانند . بیشتر جوانهای ما خبر ندارند وقتی که مجلس شورای ملی شاه می خواست تشکیل شود کسی مطلع نبود که چه کسی به مجلس شورای ملی می رود در واقع انتخابات معنی نداشت و به عبارت دیگر سرنوشت یک ملتی به دست یک فرد داده می شد.

امروز این نعمت بزرگ جمهوری اسلامی ایران و پاسداری از آن و مهمترین رکن آن توجه به سرمایه اجتماعی است . امروز امنیت ملی ما در گرو اعتماد ملی است . امنیت ملی یکی از مهمترین ویژگی های یک کشور است.

همین گروههای سیاسی و گروههای مرجع و نخبگان باید در همه زمینه ها بتوانند با مردم حرف بزنند و حرفهای صحیح ما را تقویت کنند و حتی حرفهای ناصحیح ما را نقد کنند. بدون تردید در این صورت است که نخبگان سیاسی کشور و اندیشمندان و متفکران در بزنگاههایی که در عرصه های گوناگون نیاز است حضور فعال پیدا خواهند کرد. باید با دلگرمی با آنان سخن گفت و نقدهایشان را شنید و این ارتباط باید صحیح و منطقی باشد و گسترده تر از آنکه هم اکنون است . بنابراین باید نقشها را قوی تر کنیم . بی اعتمادی و ذوب سرمایه های اجتماعی پایه حکومتها را سست می کند . بدون تردید مهمترین نشانه های توسعه سیاسی در کشور وجود احزاب و گروههای سیاسی فکور و اندیشمندی است که واقف به مقتضیات زمان باشند و در این زمینه ها با هم بنشینند و گفت و گو کنند. دکتر روحانی رییس جمهور هم وقتی موضوع جهان عاری از خشونت را در سازمان ملل مطرح کرد مورد استقبال اکثر رهبران جهان قرار گرفت. ما باید با هم در جهت منافع ملی ایران گفت و گو کنیم و روی مشترکات و در جهت منافع ملت ایران نیز گام برداریم .

جمهوری اسلامی ایران با آن اصولی که بر آن حاکم است این نوع فساد خرد و کلانی که بعضا" در گوشه و کنار می بینیم شایسته آن نیست . ریشه کنی فساد در جامعه باید متکی به یک روش علمی روشن باشد. برخورد با چهره خشن فساد اعم از کسی که در سر چهارراه برای ننوشتن جریمه و برگ آبی و سبز در جیب می گذارد و تا آن کسی که برای خرید خارجی پورسانت می گیرد فساد است . بر همین اساس برخورد با موضوع فساد باید علمی باشد . یکی از راههای مبارزه با فساد این است که کشور باید خدمات خود را از طریق نظام ماشینی و کامپیوتری ارایه کند. وزارت رفاه هم اکنون بیش از 360 میلیون مراجعه دارد. روزانه یک میلیون مراجعه دارد. زمانی که رییس جمهور به وزارت کار آمد 5 سامانه رونمایی شد . سامانه شفافیت سازمان بهزیستی ایران که به هر خیریه پول می دهد باید همه مردم بدانند که به خیریه چقدر پول دادند. و آن خیریه بداند برای پولی که برای ارایه خدمات گرفته در قبال مردم مسئول است . ولی یقین دارم که رییس بهزیستی برای انجام این امر تشویق نخواهد شد بلکه تنبیه خواهد شد. زیرا فشارهای فوق العاده ای به او خواهد آمد . یقینا شفافیت در این عرصه ، عرصه را به یک عده ای تنگ خواهد کرد. باید درقبال آن بایستیم و اندیشمندان کشور از این نظر حمایت کنند و نگذارند کسانی که پا در جاهای درست می گذارند و انگشت در لانه زنبور می کنند انگشتشان گزیده شود و از مسیری که رفته اند و از کاری کرده اند پشیمان شوند.

بنابراین باید از آن کسانی که در این زمینه قدم برمی دارند حمایت و حفاظت کرد. استقرار نظام الکترونیک در سازمان تامین اجتماعی ایران یعنی جلوی دزدی را گرفتن است. همه قرار دادهای سازمان بهزیستی را در منظر مردم قرار دادن یعنی گرفتن جلوی دزدی است. اگر هرکسی وام 4 درصدی اشتغال پایدار روستایی را از معاونت اشتغال و کارآفرینی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گیرد در شبکه گذاشته شود و همه بتوانند ببینند که فلانی یک میلیارد تومان وام گرفت ، مردم این وام میلیاردی را مدنظر قرار می دهند و از او می خواهند که چگونه هزینه کرده است . الان ما نظام ناظر را در وزارت کار اه اندازی کرده ایم. بنابراین راه جلوگیری از فساد اینها است . شفاف کردن امور است . باید در این راه قدم برداشت و از این قدمها صیانت کرد.نظام نخبه ای کشور باید پشت این قدم ها بایستد و نگذارد که آنان را به دلایل مختلف منکوب کنندو هر روز آنان را به یک لباسی ملبس کنند و این چهره ها را مشوه کنند و از جامعه بیرون کنند. حتما مسیر برخورد ما با فساد از شفافیت می گذرد. اما قدم بعدی ما جوانگرایی است . اما چرا با این موضوع مخالفت می شود؟ پاسخ این است که یکی از خصوصیات مهم جوانها این است که آنان ابتکار و خلاقیت و نوآوری در کار دارند. آنان با خلاقیت و نوآوری که به نظام مدیریت اجرایی در کشور می آورند فساد باید از آن در فرار کند. چرا از این موضوع حمایت نمی کنید ؟ پس یکی از راههای برخورد با فساد استفاده از مدیران جوان در مدیریتهای عالی کشور است . بنابراین شایسته سالاری ، جوانگرایی از لوازم برخورد با فساد است و باید به لوازم این کار تن دهیم .اگر کسی را به عنوان رییس بنگاه اقتصادی می گذاریم باید صورتهای مالی را بفهمد . باید قانون تجارت را بداند . اگر کسی دارای این شرایط نیست چطور می تواند برود و پشت آن میز بنشیند . چرا از طی کردن مسیر کریدور انتخاب شایستگان می ترسیم؟ اگر به این مسیر تن ندهیم قطعا موفق نخواهیم شد. در سایر موضوعات هم انتظار داریم که نخبگان صحبت کنند و اظهار نظر کنند .

در شرایط تحریم می توانیم کشور را با شرایط بهتر از این هم اداره کنیم . منابع کشور باید درست مصرف شود. تصمیمات در کشور باید بهینه باشد. مردم باید از برنامه های دولت استنباط کنند که درست عمل می شود . این مسیر را طی کنید و مردم را مطلع نمایید . البته مردم آگاه هستند و بهتر از ما می دانند اما همه توده جامعه را از برنامه ها مطلع کنید .

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان