بازدید 4189

آمریکا هر بدلی زد، شکست خورد

کد خبر: ۸۷۱۲۹۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۴ 20 January 2019

صادق خرازی سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد و محمدحسین صفار هرندی در برنامه «نگاه یک» در مناظره ای به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی و آغاز دهه پنجاه انقلاب، به طرح مباحثی پرداختند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، صادق خرازی سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد و محمدحسین صفار هرندی امشب در برنامه «نگاه یک» در مناظره ای به مناسبت چهل سالگی انقلاب اسلامی و آغاز دهه پنجاه انقلاب، به طرح مباحثی پرداختند.

خرازی در ابتدای این مناظره، اظهارداشت: باید تاریخ را بررسی کرد و ابعاد گوناگون سیاسی، اقتصادی و فرهنگی آن را دید تا داوری منصفانه ای در خصوص وقایع داشته باشیم و به نظر من آمریکایی ها امروز هم مانند چهل سال پیش شناخت درستی از ایران و انقلاب اسلامی ما ندارند.

وی گفت: آنها معتقدند که میان مردم ایران و حاکمیت شکاف بزرگی وجود دارد و اقدامات خود را بر اساس آن انجام میدهند. این شناخت نادرست از واقعیت سیاسی اجتماعی آن روز ایران و سرمایه گذاری روی رژیمی که هیچ جایگاه اجتماعی نداشت باعث شد که آنها ایران را از دست بدهند و انقلاب اسلامی رخ داد.

خرازی افزود: بنابراین این فقدان شناخت از هویت خاستگاه و پیچیدگی های جامعه ایران باعث شد که بزرگترین ضربه قرن را از انقلاب اسلامی ایران خوردند.

صفارهرندی: غرب آن قدرتی نیست که همه چیز با او همراه باشد

به گزارش مهر، محمدحسین صفار هرندی در ادامه برنامه نگاه یک، گفت: در یک کلمه باید گفت که مبهور اراده خداوند بودند، آنها مدتی عادت کرده بودند از پس تسلط اندیشه‌های اومانیستی در غرب خودشان را جای خدا بنشانند و خدا را به تعبیر نیچه بازنشست کنند. اینجا قدرت نمایی خدا بود و اراده خداوند از مجراهای طبیعی رخ می‌دهد و مردم در انقلاب محل اراده خداوند بودند. این مردم را نه رژیم طاغوت می‌شناخت و نه اداره کننده آنها؛ دستگاه‌های اطلاعاتی همه چیز را نمی‌دیدند.

وی افزود: فوکو چند بار در بحبوحه انقلاب به ایران آمد و این پرسش همیشه مطرح بود که در انقلاب ها مردم برای تغییر می‌آیند. هدف بزرگ مردم ایران این بود که خود را تغییر دهند. این تغییر از جنس بازگشت به خویش است و آنرا غرب نمی‌فهمد. بعد از وقوع انقلاب غرب چندین بار از انقلاب جا مانده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: حال می‌فهمیم که غرب آن قدرتی نیست که همه چیز با او همراه باشد و نقاط ضعف بسیاری دارد.

خرازی: نتخابات پی در پی، نشان از مردم سالار بودن نظام اسلامی ایران است

سفیر اسبق در ایران در فرانسه تصریح کرد: در آن دوران آمریکایی ها مغرور به سیستم اطلاعاتی خود بودند و البته فارغ از اینکه خواست خدا هم بر این بود که مردمی که به قصد الهی قیام کردند پیروز شوند؛ باید گفت غربی ها دچار غروری شده بودند و البته هنوز هم در مواضع و تحلیل های آنها می توان به این غرور پی برد.

وی گفت: شما ببینید یکی از منابع تحلیلی آنها سازمان منافقین هستند و یا دیگر افراد و گروه هایی که آدم حتی عارش می آید که نامی از آنها ببرد و همین باعث می شود که آنها لایه‌های اجتماعی و سیاسی جامعه ما را درک نکنند.

خرازی ادامه داد: آنچه ما در این چهل ساله از آمریکایی ها دیدیم، تحلیل های اشتباه بر مبنای محاسبات و فقدان شناخت صحیح از جامعه ایران است.

سفیر اسبق ایران در سازمان ملل متحد گفت: شما ببینید دو ماه بعد از انقلاب ما رفراندوم می گذاریم و مردم حضوری حداکثری داشتند برای انتخاب و بعد از آن مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد و دیگر نهادها و انتخابات پی در پی، نشان از مردم سالار بودن نظام اسلامی ایران است.

وی بیان کرد: ما باید نقش مردم و رهبری عالی ایران را هم در این میان در نظر بگیریم که بسیار نقش سازنده و بزرگی داشته اند. پیشرفت و ارتقای ایران مرهون زحمات و تلاش های مردم و مسئولانی است که هدایت جامعه را بر عهده دارند، اما با همه این مسائل همچنان معتقدم که آمریکایی ها با اشتباه و درک ناصحیح از لایه‌های مختلف ایران رویکرد خودشان را نسبت به ما ادامه می دهند.

صفارهرندی: آمریکایی ها هر بدلی زدند، شکست خوردند

صفارهرندی در پاسخ به سوالی در مورد دشمنی آمریکا بعد از انقلاب، گفت: بخشی از مشکل آنها در فهم نادرست است و بخش دیگر در حالی است که آنها به شرایط واقف بودند ولی بر خطای خود اصرار داشتند. چون منافع صد در صد آنها به خطر می‌افتاد. مثل شرایط امروز آنها با دیکتاتورهای منطقه‌ای که ظلم آنها را می بینند ولی هیچ نمی‌گویند. امروز هم به آنها می‌گویند که اگر شما را رها کنیم، ایرانی سخن می‌گویید. این اعتراف ها اذعان به یک حقیقت است. اینها همین نگاه را به شاه داشتند. عایدی بسیاری از شاه داشتند و به همین خاطر چشمشان را می‌بستند. این علاقه مفرط آنها را کور کرده بود.

وی گفت: پس از آنکه قافیه را نیز باختند، باز گفتند در این انقلاب هم کسانی هستند که دوست ما هستند که این نکته در اسناد سفارت آمریکا هم هست که بعدها هم رسانه ای شدند. آنها می‌خواستند کسی مثل شاه را روی کار بیاورند. رهبری هم توصیه کردندکه جوانان تاریخ بخوانند. آنها در تلاش بودند کسی مثل شاه را حتی جمهوری ‌خواه بر سر کار بیاورند.

وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر بار هر بدلی زدند، شکست خوردند. زمانی که چنین اتفاقی می‌افتاد، کینه جدیدی در آنها ایجاد می‌شد و بیشتر می‌ترسیدند ولی با مرور زمان بیشتر ترفندهایشان خنثی می‌شد. آنها روزی گمان می‌کردند، می‌توانند هر کاری کنند ولی بعد دیدند که نمی‌توانند. حال تا آنجا که شکست آنها ادامه دارد، کینه هم ادامه خواهد داشت.

عضو مجمع تشخیص گفت: الان شما انتخابات را نگاه کنید. مردم رای می‌دهند و صندوق باز می‌شود. امروز در کشور ما مردم سالاری جریان دارد، اگر آنها می‌خواستند به دموکراسی تن دهند، باید امروز راحت می‌شدند ولی موش میدوانند.

خرازی: غربی ها عربستان و اماراتی که تا کنون انتخاباتی نداشتند را دموکراتیک می دانند

خرازی در ادامه بیان کرد: آمریکا قبل از انقلاب اسلامی تا اتاق رئیس کشور نقش داشتند، یک زمانی که در نیویورک مسئولیتی داشتم، شخصی به بنده میگفت که آمریکائی ها در همه ابعاد کشور از شاه تا مدیر کل های وزارت خارجه دخالت و نفوذ داشت.

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: در ماجرای انقلاب اسلامی نمی توان گفت که یک قشر نقش حاشیه ای و یک قشر نقش اصلی را داشت؛ تمام اقشار مردم در انقلاب اسلامی حضور داشتند و مردم به معنای واقعی قیام کرده بودند و خواستار تغییر و عوض شدن همه ساختارهای کشور بودند.

وی افزود: مردم ایران، سه آرمان اصلی آزادی و دموکراسی، پیشرفت همه جانبه و عدالت را همواره و در دوران های مختلف داشته و دارند. شما ببیند غربی ها ایران را که چهل انتخابات داشته را مردم سالار نمی دانند و عربستان و اماراتی که تا کنون انتخاباتی نداشتند را دموکراتیک می دانند.

خرازی گفت: اینها خودشان داعش را بوجود آوردند و به آن اعتراف کردند، گروه های تروریستی را بلای جان مردم منطقه کردند اما در نهایت باختند، چرا که ایران به کمک عراق و سوریه شتافت و در مبارزه با تروریست ها پیروز شدیم. آمریکا تا کنون ۷ تریلیون دلار در عراق هزینه کرده ولی در انتخابات پارلمانی اخیر آن کشور دیدید که آمریکا به خواست خودش نرسید و امروز هم خودشان می گویند که عراق را ۳ بر صفر از ایران باختند.

معاون سابق نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه آمریکا در هر اقدامی علیه ایران حضور داشته، افزود: شما ببیند این دشمنی آمریکا بی دلیل نیست و همیشه از ابتدای انقلاب تا کنون هم نقش پر رنگی را در توطئه های علیه ایران داشته است.

صفارهرندی: آمریکا زمانی که ناکام می‌شود، تحریم می‌کند

صفارهرندی در ادامه گفت: من فکر می‌کنم به جز اقتصاد در انقلاب، آمریکایی ها خود را درگیر با مدلی می‌بینند که کل تفکر آنها را به چالش می‌کشد. آنها پیش از این انسان را به جای خدا می‌دیدند ولی انقلاب اسلامی مردم را به آسمان ارجاع می‌داد. وقتی شما خدا را داشته باشید، قدرت دیگر به چشم نمی‌آید. امروز انقلاب برای یک ملت نبود، این ایدئولوژی تسری یافت. امروز آنها می‌بینند که این تفکر نه تنها قابل مقابله نیست بلکه گسترش هم یافته است؛ چون حتی برخی هم که اصلا مسلمان نبودند وقتی پیام را دلنشین می‌دیدند، قبول می‌کردند.

وی افزود: ما امروز قدرت پیام انقلاب را به گونه‌ای رشد داده‌ایم که حتی با وجود کمبودهای مختلف ما را به صورت حریف غرب در می‌آورد.

عضو مجمع تشخیص با طرح این سوال که چرا ادامه ‌می‌دهند؟ گفت: چون هر بار به جای قبول جواهر اصلی یعنی انقلاب نسخه‌های دروغ به خورد ملت‌های منطقه می‌دهند. حال زمانی هم که باز ناکام می‌شوند، باز تحریم می‌کنند. اما به همان سیاق که ترفندهای گذشته آنها پاسخ نداده است، این هم جواب نمی‌دهد.

خرازی: انقلاب تا یمن بینش و آگاهی به مردم داده است

خرازی در ادامه مناظره در خصوص نفوذ انقلاب اسلامی در منطقه و جهان، بیان کرد: ما هر چه در داخل برای جذب مردم مشکل داریم در بیرون از مرزها موفق عمل کردیم. یک روزی ما در منطقه تنها بودیم و نیم بند از حمایت حافظ اسد برخوردار بودیم و امروز ایران، عراق سوریه و لبنان یک پیوند استراتژیک برای مقاومت دارند و برخی هم چراغ خاموش با ما این پیوند را حفظ کرده‌اند و این غیر حمایت هایی است که ما از سوی ملت های مختلف داریم. انقلاب ما تا یمن توانسته بینش و آگاهی به مردم بدهد و آنها توانستند بزرگترین قدرت های نظامی را به زانو در آورند و عربستان و همراهان او با پیشرفته ترین تجهیزات هم نتوانستند اراده مقاومت مردم یمن را نابود کنند.

خرازی تصریح کرد: شما ببینید همین دموکراسی نیم بندی که در افغانستان وجود دارد از آبشخور انقلاب اسلامی ایران است.

صفارهرندی: آینده سوریه بدون حضور ما قابل تصمیم گیری نیست

به گزارش مهر، صفارهرندی در ادامه گفت: امروز چطور منزوی هستیم که حوزه‌های نفوذ گسترده داریم. امروز انقلاب مثل یک جوان برومند در حال سرک کشیدن به اطراف است. اگر اینطور بود که جایی از انقلاب سخن نمی‌گویند. این چطور انزوایی است که تمام نشانه‌ها سمت ماست. امروز آینده سوریه بدون حضور ما قابل تصمیم گیری نیست و پیام از سوی آمریکایی ها می‌آید. ما امروز در حوزه‌های گوناگون نقش داریم.

وی افزود: امروز در داخل هم همین است. امروز در آمارهای داخلی کشور هم همین است. فوکویاما در بنیاد خود می‌گوید که ایران هفتمین قدرت جهان است. ایران شانزدهمین قدرت علمی جهان است و این اعتراف خارجی هاست. حال این چطور انزواست که پر و بال گشوده است.

عضو مجمع تشخیص افزود: امروز مشکلات اقتصادی هم داریم و درست است که برخی از آنها توسط خارجی‌ها ایجاد شده است. برخی از آنها هم حاصل بی تدبیری مسئولین است؛ در حالی که ما قدرت هستیم، شخصی می‌گوید مدیر را از خرج وارد کنید. امروز بسیار توانایی در کشور داریم‌ ولی نگاهمان به خارج است. در حالی که امروز مصری‌ها می‌گویند، ایرانی‌ها چطور پس از این همه جنگ و غیره امروز ماهواره پرتاب می‌کنند. شاید تعریف آنها از انزوا غلط است.

خرازی: نسبت به مسائل داخلی نقدهای بسیاری دارم

صادق خرازی در ادامه مناظره با بیان اینکه هر چند خیلی از مسائل را در روابط خارجی نمی توان گفت اما باید گفت، اتفاقی نیست در منطقه رخ دهد و ایران نقشی در آن نداشته باشد، گفت: ایران، ترکیه و روسیه در موضوع سوریه یک جبهه مشترک شده اند و از طرفی هم اماراتی ها می خواهند تقابل داشته باشند.

وی ادامه داد: در یمن اگر بحثی می شود حرف وزیر امور خارجه ایران نافذترین حرف وزرای خارجه کشورهای منطقه است، یوسف بن علوی برای بنده گفت که زمانی برخی کشورهای عربی در دوران برجام به آمریکا گله کردند که خیلی از ایران حمایت می کنید و با آنها ارتباط دارید ولی آنها گفتند که خیر اینطور نیست و ما آنها را کنترل می کنیم. جان کری به آنها گفت هیچ کدام از شماها یک ژنرال سلیمانی ندارید، تنها کشوری که برای مبارزه با تروریسم خون داده و هزینه کرده ایران بوده، اینها حرف وزیر خارجه وقت آمریکا است.

خرازی خاطرنشان کرد: نسبت به مسائل داخلی نقدهای بسیاری دارم و مشکلات متعددی از نحوه مدیریت برخی وجود دارد، اما نباید از نفوذ تاثیرگذار و تصمیم ساز ایران در منطقه بگذریم.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: هنوز بحرین و قطر در مشکلات جدی خود گیر کرده اند؛ کشورهای جنوب خلیج فارس با هم مشکلات متعددی دارند اما این ایران است که همیشه با ثبات و مقتدر مانده است.

وی بیان کرد: مردم ایران می دانند که پیشرفت و امنیت کشورشان به رای دادن آنها بستگی دارد، می دانند که رای آنها تاثیرگذار است. محال است یک جمعیت سیاسی یا یک نفر را پیدا کنید که روی دیوار بیگانه چیزی بنویسد، این یعنی حفظ هویت انقلاب اسلامی و شما خواهید دید که مردم چگونه به راه پیمایی ۲۲ بهمن خواهند آمد اما اینکه لزوما همه آنها راضی باشند خیر چنین نیست و نارضایتی های فراوانی هم دارند؛ ولی از هوشی برخور دارند که می دانند نباید پای دیوار بیگانه امضا کرد.

خرازی افزود: در خیلی جاها عدالت رعایت نشده و خیلی جاها به جوانان ظلم شده است، این زیبنده نیست که برای کنار گذاشتن پیرسالاران و جایگزین کردن جوانان بجای آن ها از طریق مجلس شورای اسلامی اقدام کنیم.

سفیر اسبق ایران در فرانسه گفت: این زیبنده ما نیست که همچنین مشکلاتی را داشته باشیم که می شد نداشته باشیم، اینگونه نبوده که تصور کنیم ۴ یا ۵ مرتبه آمریکا قصد توطئه علیه ایران داشته، نخیر، عده ای در آمریکا و دیگر کشورها از طراحی و توطئه چینی علیه ایران ارتزاق دارند. بنابراین، هر نظام سیاسی دیگری غیر ایران بود و این حجم شدید و مستمر فشارها و تحریم ها را تجربه می کرد تا الان له شده بود.

صفارهرندی: انقلاب قدرت خود ترمیمی دارد

صفارهرندی همچنین در ادامه افزود: ما که امروز در بیرون آنقدر جلوه خوبی داریم، چرا در داخل ناکام هستیم؟ امروز باید همان سنت‌های خارجی را در داخل هم اجرا کنیم که یکی از آنها وحدت فرماندهی است. در خارج این طور نیست که بتوانیم، زیر حرفمان بزنیم. در خارج نگاه جهادی است، در این نگاه منیت به کنار می‌رود. سردار سلیمانی هم چند بار گفت که برخی مواقع ۷۲ ساعت خواب نداشته است.

وی افزود: امروز ولی در داخل کشور ۸ صبح می‌روند و ۴ می آیند. مدیری می‌گفت که من اول صبح می‌روم و آخر شب می‌آیم که او را تمسخر می‌کردند. اینها به علت فاصله از سنت‌های انقلاب است. حال نگاه کنید، هر جا آمده‌ایم اصلاح شده‌ایم، نتیجه مطلوب گرفته‌ایم. امروز به بازار ارز نگاه کنید. مدیریت جهادی باعث شد، مشکل حل شود. امروز مسئول سیستم بانکی شاید تجربه بزرگی نداشت ولی با مدیریت مشکل را حل کرد. امروز این نشانه انقلاب است. انقلاب قدرت خود ترمیمی دارد.

به گزارش مهر، صفارهرندی گفت: امروز باید ببینیم چرا وقتی قدرت خارجی ما به داخل می‌آید، شرایط تغییر می‌کند. امروز در این دولت و دولت گذشته به این تفکر جهادی جفا شد و همه به آنها حمله کردند و این در حالی بود که آنها چیزی برای خود نمی‌خواستند.

خرازی: چرا صدا و سیما باید فقط در دوران انتخابات به مردم توجه کند؟

خرازی در ادامه با بیان اینکه در برخی حوزه ها از جمله نانو، بیوتکنولوژی و امثال اینها پیشرفت های بسیار خوبی داشتیم و از دانش بومی و جوانان متخصص استفاده کردیم و در برخی حوزه ها هم با ناکارآمدی و عملکرد بدی که داشتیم مردم را از خود رنجانده ایم، گفت: چرا صدا و سیما باید فقط در دوران انتخابات به مردم توجه کند در صورتی که این رویه می تواند در تمام مدت سال تداوم داشته باشد.

وی ادامه داد: مسئولین نباید نماد انقلاب مقدس اسلامی تلقی شوند، اگر کسی نقدی به مسئولی یا دستگاه های مقننه، قضائیه و اجرایی کشور دارد باید بتواند آزادانه حرفش را بزند. در مسائل اقتصادی مردم حق دارند که گلایه داشته باشند و این مشکلات متعدد در این حوزه ها موجب انزجار مردم شده است. مردم را باید با رفع مشکلات و تلاش بیشتر و جدی تر راضی کرد و شرایط بهتری برای زندگی آنها فراهم کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: باید شعارهای انقلاب اسلامی را که روشن و شفاف هم هستند احصا کرد و دید که برخی شعارهای خودساخته جدید چه تفاوتی با آنها دارند. باید نقد منصفانه داشت و البته این نقد به معنای مخالفت و عنادورزی نیست؛ بلکه برای بهتر شدن وضعیت است.

صفارهرندی: به مردم می‌گویند اگر می‌خواهید مشکلات حل شود باید فلان کنوانسیون را بپذریم

در ادامه این مناظره صفارهرندی در پاسخ به سوالی در مورد نقد مسئولین کشور، گفت: به نظر من اگر یک روزی زمینه نقد نبود، انقلاب مرده است. انقلاب با نقد به دگرگونی گذشته رسید. آنروز باید اعتراف کنیم که برخی از ما طاقت نداریم ولی این را به آنها می‌گوییم که بیایید و نقد کنید؛ ولی سپس آنها را با الفاظی مثل بی سواد و... نام ببریم و بر چشب بزنیم. امروز باید از رهبری بیاموزیم. نظام اگر هنوز خود را از انقلاب می‌داند، باید نقد را بتواند، بپذیرد.

وی افزود: برخی در کشور انقلاب را تمام شده می‌دانند و آرزوی کشوری مثل عربستان را دارند. امروز باید بدانیم که ما انسانیم و ممکن الخطا. باید مورد نقد قرار گیریم، البته باید ادب و احترام رعایت شود.

به گزارش مهر، عضو مجمع تشخیص افزود: امروز در صدا و سیما هم اینچنین شده است و مسئولین نقد می‌شوند. امروز بین کلام تا عمل فاصله است. به مردم می‌گوییم بیایید و انتقاد کنید ولی بعد زمانی که نقد می بینیم، مردم را توجیه می‌کنیم و تلاش می‌کنیم مردم را منصرف کنیم.

صفارهرندی گفت: امروز بخشی از مشکلات ریشه در فهم غلط دارند. روزی می‌خواستند، مشکلات کشور را در خارج حل کنند ولی اشتباه بود، حال امروز هم می‌خواهند، تکرار کنند. امروز به مردم می‌گویند اگر می‌خواهید مشکلات حل شود باید فلان کنوانسیون را بپذریم. چرا مردم را به بیرون حواله می‌دهیم. مردم می‌توانند از درست عمل کردن و تلاش خود مشکلات را حل کنند.

وی گفت: روزی قرار بود برجام چرخ اقتصاد را همزمان با سانتریفیوژ بچرخاند، قرار بود برجام نتیجه اقتصادی داشته باشد؛ ولی امروز می‌گویند، برجام ربطی به اقتصاد ندارد. این گونه مسائل باعث سلب اعتماد مردم و فاصله گرفتن آنها از مسئولین می‌شود.

خرازی: باید اجازه داد مردم حرف خود را مطرح کنند

خرازی در ادامه مناظره در خصوص وضعیت معیشت مردم و وظیفه مسئولان، گفت: در بحث انتقاد اگر بخواهیم فقط یک طرف را نقد کنیم این درست نیست. یک روزی نقد به فردی که بالاترین مسئولیت اجرایی را داشت و نگاه انحرافی آن مشخص شده است، اصلا جایز نبود و رویه بدی بود. اگر ما می گوییم عدالت خواهی، نباید این عدالت خواهی یک طرفه باشد.

سفیر اسبق ایران در فرانسه تصریح کرد: قبول دارم که همه مسئولین مرتبط با برجام گفتند که مشکلات اقتصادی حل میشود که من از همان زمان هم به این مساله نقد داشتم ولی آن زمان نظام گزینه دیگری نداشت.

وی بیان کرد: اگر من سرکار باشم عدالت را طور دیگری می بینم که ممکن است آقای صفار آنطور فکر نکنند. اگر ما معتقدیم که انقلاب اسلامی مختلف به مردم است باید ببینیم که مردم گرفتاری هایشان کجاهاست که رفع کنیم، مردم مشکلات جدی دارند.

خرازی در پایان خاطرنشان کرد: به نظرم باید اجازه داد مردم حرف خود را مطرح کنند، انتقاد کنند و قدرت تحلیل داشته باشند، البته که اینگونه است ولی اینجا می خواهیم تاکیدی بر این مهم داشته باشیم.

صفارهرندی: موانع را از مقابل پای جوانان باید برداریم

صفارهرندی همچنین در نتیجه گیری سخنان خود گفت: یک سری موانع پیش رو داریم. یک سری برای بیرون کشور است ولی یک سری را خودمان ایجاد کرده‌ایم. بعضی دیوان سالاری‌های اداری ماست که می‌شنویم، فلان شخص تا دیروز کارخانه داشته است و تعطیل کرده است چون دیگر توان دویدن در ادارات را نداشته است که باید این موانع را از مقابل پای آنها برداریم.

وی افزود: امروز چرا تا اسم جوانان می‌آید، یاد خوشگذرانی و... می‌ افتیم. امروز بسیاری از جوانان ما در خدمت توسعه اندیشه و علم کشور هستند. امروز توسط شرکت‌های دانش بنیان ۴ میلیارد دلار به خارج از کشور صادرات شده است. ما باید به اینها میدان دهیم و موانع را از مقابل پای آنها برداریم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان