بازدید 21136

فتوای امام خمینی در مورد تمکین و نفقه

فتوای امام خمینی در مورد تمکین و نفقه
کد خبر: ۸۶۲۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۱ 23 December 2018

تمکین و نفقه


سؤال 23 : در تحریرالوسیلۀ با ترجمه جلد 3، صفحۀ 532، کتاب نکاح «فصل فی المهر» مسألۀ 11 فرموده اید: « بل لها ان تمتنع من التمکین و تسلیم نفسها حتی تقبض مهرها الحال»

ما در دادگاه با زنانی مواجه می شویم که می گویند ما به شوهرمان تمکین نمی کنیم ، چون مهرمان را نداده و مطالبه می کنیم ولی نمی دهد. آیا این مسأله شامل اینطور زنان می شود که قبلاً تمکین کرده اند و چه بسا بچه هم از شوهر خود پیدا کرده اند؟ یا مخصوص زنانی است که برای اولین بار شوهر می خواهد با آنان نزدیکی کند؟

جواب:اگر قبلاً تمکین کرده حق امتناع ندارد.

سؤال 24 : زنی مدتی است با شوهرش اختلاف دارد و تمکین نمی کند، و بهانه اش گاهی این است که من تفاوت تفاوت سنی با تو دارم، و گاهی می گوید که تو عقیم هستی و من بچه می خواهم، و گاهی آشکارا می گوید من تو را نمی خواهم و وقتی که مرد به او می گوید تو که سابقۀ مرا می دانستی چرا به عقد من درآمدی؟ می گوید: حالا پشیمان شده ام و نمی خواهم، مرد هم مدعی است که زن به هوس افتاده است و لذا به هیچ قیمت حاضر به طلاق نیست. در این صورت آیا با ایم بهانه ها می تواند طلاق بگیرد و چنین حقی به زن داده شده است؟

جواب:زن حق طلاق ندارد، و اختیار طلاق در دست شوهر است، و باید از شوهر تمکین کند، و در صورت عدم تمکین استحقاق نفقه و سکنی ندارد، و مرد می تواند ولو با رجوع به دادگاه ها او را وادار به تمکین کند.

سؤال 25 : آیا این موضوع که زن باید در عمل زناشوئی از شوهر خود تمکین کند، حدی دارد؟ یا این که به طور نامحدود هرگاه شوهر خواست، باید زن تمکین کند؟ ( البته در مواقعی که عذر شرعی نداشته باشد).

جواب:هرگاه شوهر بخواهد، زن باید تمکین کند.

سؤال 26 : زوجه از زوج تمکین نمی کند، حاکم حکم تمکین می دهد ولی زن باز تمکین نمی کند، آیا حاکم شرع می تواند زوجه را به عنوان ارتکاب گناه تعزیر نماید؟

جواب:می تواند او را به تمکین اجبار نماید.

سؤال 27 : آیا به این دلیل که کودک باید دو سال کامل شیر بخورد، می توان از نزدیکی با شوهر اجتناب کرد؟ ( چون در آن صورت احتمال مجدد حاملگی و قطع شیر هست).

جواب ک در فرض مرقوم در صورت درخواست شوهر، زن حق امتناع ندارد.

سؤال 28 : دختری که به عقد فردی درآمده و هنوز مدخوله نیست از شوهرش تقاضای نفقه می نماید . اما شوهر می گوید تا زن تمکین نکند نفقه اش را نمی دهد، و زن هم اظهار می دارد که تا تمام مهریه را نگیرد تمکین نمی کند. آیا او مستحق نفقۀ حال و گذشته هست یا نه؟

جواب:در فرض مسأله که زن برای گرفتن مهریه تمکین نکرده نفقه ساقط نمی شود.

سؤال 29 : هرگاه در صداقتنامۀ زوجه نوشته شده باشد:« مبلغ ده هزار تومان صداق است که ماماً بر ذمۀ زوج یا پدر زوج است که وقت مطالبۀ زوجه به وی بپردازد» آیا در این صورت زن می تواند بگوید:«تا مهر مرا ندهی تمکین نمی کنم»؟ و بر فرض این که بتواند بگوید، آیا اگر مانع از جماع شود مستحق نفقه می شود؟

جواب:اگر بعد از عقد تمکین نکرده می تواند تا گرفتن مهر خود تمکین نکند، و در این صورت استحقاق نفقه دارد.

سؤال 30 : اگر زن در برابر شوهر خود تمکین نکند و یا خود را برای شوهرش آرایش نکند، و شوهر بترسد که به گناه بیفتد وظیفه اش چیست؟ آیا می تواند برای جلوگیری از افتادن در گناه زنش را کتک بزند ؟ یا او را طلاق بدهد؟ و یا بدون رضایت او زن دیگری بگیرد؟

جواب:اختیار طلاق با شوهر است، و باید خود را از گناه نگهدارد، و زن اگر تمکین نکند ناشزه است و استحقاق نفقه ندارد.

سؤال 31 : تکلیف شرعی مرد در مورد استمتاع از همسر ضد انقلاب و تارک واجبات شرعیه و نفقۀ او چیست؟

جواب:اگر مسلمان است حکم سائر زن های مسلمان را دارد، و البته او را إرشاد کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست