بازدید 26784
دانستنی‌های حقوقی؛

آشنایی با نکات کلیدی و کاربردی مهریه

متأسفانه شکل‌گیری برخی آداب و رسوم غلط در جامعه، زمینه را برای ازدواج جوانان بسیار سخت کرده؛ از جمله این رسم‌های اشتباه، ثبت مهریه سنگین در هنگام ازدواج است. لذا به نظر می‌رسد بتوان با آگاهی‌بخشی در میان خانواده‌ها در رابطه با تبعات حقوقی تعیین این‌گونه مهریه‌ها، زمینه را برای درمان آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه کاهش داد.
کد خبر: ۸۶۳۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 25 December 2018

سنت الهی ازدواج در اسلام مورد تأکید و سفارش فراوانی قرار گرفته است، به طوری که در آیات و احادیث متعددی ضمن توصیه افراد جامعه به فراهم ساختن شرایط ازدواج، جوانان را نسبت به تشکیل خانواده و ازدواج ترغیب کرده است. اما متاسفانه شکل‌گیری برخی آداب و رسوم غلط در جامعه، زمینه را برای ازدواج جوانان بسیار سخت کرده؛ از جمله این رسم‌های اشتباه، ثبت مهریه سنگین در هنگام ازدواج است. لذا به نظر می‌رسد بتوان با آگاهی‌بخشی در میان خانواده‌ها در رابطه با تبعات حقوقی تعیین این‌گونه مهریه‌ها، زمینه را برای درمان آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم تمکن مالی برای پرداخت مهریه، کاهش داد.

به گزارش «تابناک»؛ نکته اولی که در رابطه با مهریه باید به آن توجه کرد، این است که چه چیزهایی را می‌توان به عنوان مهریه در نظر گرفت؟ در پاسخ به این سوال می‌توان هر چیزی که مالیت و قابلیت تملک داشته و معین باشد را به عنوان مهریه در نظر گرفت. به عنوان مثال می‌توان مواردی نظیر باغ و املاک، منفعت استفاده از املاک، انجام خدماتی مثل آموزش امری مشخص و حقوق مالی مثل سرقفلی یا حق تالیف کتاب را علاوه بر وجه نقد و سکه بهار آزادی که امری مرسوم است، به عنوان مهریه در نظر گرفت.

مهریه حقی مالی است که بر ذمه زوج بوده و به مجرد عقد بر عهده او قرار می‌گیرد و دریافت آن برای زوجه ممکن است. لذا زوجه مطابق با یکی از روش‌های زیر می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

ارسال اظهارنامه از سوی زن به شوهر

برای دریافت مهریه به شیوه ارسال اظهارنامه، زوجه باید اظهارات خود را در مورد درخواست مهریه، در ردیف خواهان بنویسد و آن را برای خوانده (زوج) از طریق دادگاه ارسال کند.

لازم به ذکر است که اظهارنامه نوعی اوراق چاپی موجود در دادگستری است که دارای دو ستون خواهان و خوانده است. باید توجه داشت که در این هنگام زوجه همچنان باید تمکین کند. در غیر این صورت ناشزه محسوب می‌شود و نفقه به او تعلق نمی‌گیرد.

اگر مرد توانایی پرداخت مهریه را داشت اما از پرداخت آن خودداری کرد، زوجه مهریه خود را به اجرا می‌گذارد. چنانچه ظرف مدت 10 روز، زن دارایی شوهر را معرفی کند، فوراً نسبت به توقیف آنها اقدام می‌شود. اگر دارایی زوج فقط حقوق و درآمد او باشد، (اگر مرد همسر دیگری نداشته باشد) تا میزان یک چهارم آن ماهانه به زوجه تعلق می‌گیرد تا زمانی که مهریه کاملاً پرداخت شود و مرد تا پرداخت کامل مهریه زن نمی‌تواند از کشور خارج شود.

این موضوع در حالی است که اگر مرد، اموال دیگری غیر از حقوق دریافتی خود داشته باشد، دادگاه اموال او را می‌فروشد و مهریه از این طریق پرداخت می‌شود.

پیگیری مهریه از طریق اجرای ثبت

روش دوم که زوجه می‌تواند مهریه خود را دریافت کند، از طریق اجرای ثبت است. در این روش زن می‌تواند قباله ازدواج خود را به دفترخانه محل ثبت عقد ارایه کرده و تقاضای صدور اجراییه کند. سپس با اجراییه به اداره ثبت مراجعه و مهریه خود را مطالبه کند.
در این روش، زوجه باید هزینه اجرایی را هم که برابر با نیم عشر دولتی است، پرداخت ‌کند که بعدا این هزینه از شوهر گرفته خواهد شد. برای اجرای مهریه مالی اعم از وجه نقد یا مال منقول (ماشین، موبایل یا…) یا مال غیر منقول (ملک) توقیف می‌شود البته به شرط اینکه جزو مستثنیات دین نباشد.

پیگیری مهریه از طریق دادگاه‌ها

اما روش سوم اقدام از طریق دادگاه خانواده است. به این صورت که زن می‌تواند به دادگاه خانواده مراجعه کرده و دادخواستی مبنی بر استرداد مهریه به دادگاه تقدیم کند. دادگاه به دادخواست او رسیدگی می‌کند و در صورتی که زوجه مستحق دریافت مهریه باشد، دادگاه حکم به پرداخت مهریه می‌دهد. در این صورت مرد موظف می‌شود از زمان تعیین‌شده توسط دادگاه، مهریه همسرش را بپردازد.

اگر مرد مالی داشته باشد و زن فکر کند که در طول مدتی که دادگاه تشکیل می‌شود، ممکن است مرد آن مال را بفروشد یا جابه‌‌جا ‌کند، از دادگاه می‌خواهد که قرار تأمین خواسته صادر کند. با این درخواست قرار تأمین صادر می‌شود و مال تا صدور حکم دادگاه، توقیف می‌شود.

نکته کلی که درباره دریافت مهریه وجود دارد، این است که اگر مرد مازاد بر مستثنیات دین (ابزار کار یا ماشینی که مرد با آن کار می‌کند جزو مستثنیات دین است) دارای تمکن مالی باشد، وصول مهریه از طریق اجرای ثبت سهل‌الوصول‌تر خواهد بود.

در رابطه با میزان مهریه باید توجه داشت که هیچ محدودیتی در میزان مهریه وجود ندارد اما باید این موضوع را در نظر گرفت که مطابق با ماده ۲۲ قانون حمایت خانواده، حداکثر تا مبلغ ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن قابل دریافت است و میزان مازاد بر آن منوط به توانایی مالی زوج است. به طوری که اگر به تشخیص دادگاه، زوج توان پرداخت بیش از ۱۱۰ سکه بهار آزادی یا معادل آن را نداشته باشد، از پرداخت مبلغ مازاد بر ۱۱۰ سکه معاف است.

چگونه می‌توان پرداخت مهریه را تقسیط کرد؟

به نوشته «حمایت» مهریه یک بدهی است که با نظر دادگاه به جای پرداخت یک‌باره به شکل قسطی دریافت می‌شود و این مساله هیچ تاثیر خاصی در ماهیت آن ندارد. برخی مردان تصور می‌کنند بعد از پرداخت چند قسط مهریه می‌توانند دیگر آن را نپردازند اما باید به این مساله توجه کرد که در صورت عدم پرداخت این دین، مهریه از حالت اقساط به حالت «حال» درمی‌آید و اصطلاحا این دین «حال» می‌شود و با منتفی شدن حالت «اقساط» مرد مجبور خواهد شد تا تمامی‌ آن را به شکل نقد بپردازد و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.

دادخواست اعسار، دادخواستی ساده است که مرد با توجه به این نکته که همسرش مهریه خود را مطالبه کرده است و او نیز توانایی پرداخت مهریه را به صورت یکجا ندارد، از دادگاه تقاضا می‌کند که مهریه تقسیط شود. در هر لایحه دادخواستی، باید حداقل چهار شاهد که هم می‌توانند زن و هم مرد باشند، در برگه‌ای جداگانه نام خود را ذکر کنند و با بیان اظهاراتی مبنی بر ناتوانی مرد، اظهارات خود را امضا کنند. با آغاز پرداخت مهریه، دیگر زن و مرد کاری با دادگاه صادرکننده حکم ندارند و تنها محل مراجعه آنها، واحد اجرای احکام است. واحد اجرای احکام، «واسطه‌ای»‌ میان همسران است تا از این طریق ارتباط‌های مالی آنها بدون درگیری احتمالی صورت بگیرد.

در واحد اجرای احکام در مقابل هر پرداختی «رسید معتبر» ارایه شده و این مسأله سبب می‌شود هیچ ‌یک از طرفین نتوانند چیزی را انکار کنند. حتی اجرای احکام برخی از دادگاه‌ها وضعیتی ایجاد کرده است که مثلا در فاصله ساعت 30/8 تا ۱۲ ظهر سکه دریافت می‌کند و از ساعت 13 تا 14 سکه تحویل می‌دهد تا به این ترتیب هیچ امکانی برای رویارویی بدهکار و طلبکار و امکان برخورد آنها وجود نداشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۲۱
مهریه زمان بدو اسلام بود که با اسب وحصیر زن میگرفتن الان تجارت خوبی برای خیلیا شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
این داشتن حق طلاق و حضانت هم برای مردان بی اخلاق کاسبی خوبی است
زن بیچاره را کتک می زنند طوری که قابل اثبات توسط پزشک قانونی نباشد تا خانواده دختر را مجبور به باج دادن در قبال طلاق کنند
تا قوانین نابرابر هست مهریه هم باید باشه
من نقهمیدم الان شما دارین اطلاع رسانی می کنین که کسی هم که هنوز دودل هست یاد بگیره چطور مهریه اش رو به اجرا بگذاره . آره ؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
واقعا هم باید تشکر کنیم از اینکه راه های دریافت مهریه را یاد دادید. من فکر کردم میخواهید یه راهکاری نشون بدید که این قضیه حل بشه و نه مرد متضرر بشه و نه زن
خدا آخر و عاقبت این مردها را با این قوانین بخیر کند.بخش اعظم زندانی ها و کلاهبرداری ها مربوط به همین مهم است.مشوق و تضعیع محرز حقوق یک مرد هست اگر شرایط طوری شود که هر کدام اقدام به سوء استفاده از دیگری کردن این حکم منتفی شود بهتر اصلاح می شود تا اینکه یک طرفه بگین عندالمطالبه هست شوهر چشش کور باید بده حتی اگر نقض غرض هم نکرده باشد...نمی دونم گناه کارش کجاست احتمالا نباید تشکیل خانواده می داد!!!!!!!!
اگر اصل برابری زن و مرد پذیرفته شده است می باید مهریه شکل صحیحی داشته باشد. زیر بار چند صد سکه رفتن عقلانی نیست. البته دخترهای جامعه ما هم می باید با توانمند سازی خود را از زیر سایه اقتصادی مردان خارج کنند و البته آنها هم باید حق طلاق داشته باشند تا تعادل حفظ شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
حق طلاق به زن به عنوان شرط ضمن عقد در عقد نامه های جدید داده شده و این بهانه وجود نداره
بنیان خانواده را نابود کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
با این گرانی و تورم و بیکاری و ...اصلا کسی به یاد ازدواج می افته ؟
اصلا شما دیگه ماشین عروس توی خیابون می بینی ؟؟
روح و نشاط و تحرک از کشور ما رفته
کاسبیه خوبیه برای بعضیا
خوب چرا همه ی حقوق زن و مرد رو برابر نمی کنند تا دیگه اینقدر ملت و مخصوصا آقایون از مهریه نالان نباشند. این مردا هم خدا رو می خواهند و هم خرما را. درصد بسیار پایینی از مردان هستند که از همان ابتدا حاضرند حق طلاق و حضانت فرزند و حق کار، حق تعیین محل زندگی و صدها حق ابتدایی دیگری که از زنان سلب شده را به خانمی که قرار است با او ازدواج کنند بدهند. به نظر من زنان امروز ایران دارند تلافی صدها سال مردسالاری را از مردان امروزی می گیرند و این خوب نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
همه این حقوقی را که نام بردید در عقد نامه های جدید به عنوان شرط ضمن عقد گنجانده اند و تقریبا هیچ حقی از حقوق آقایون نمونده که بهش دست اندازی نشده و یا کاملا بی خاصیت نشده باشه فقط مهریه هست که بدون اما و اگر باقی مانده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
ناشناس شماره دو
اطلاعات شما کاملا غلطه
هنوز هم حق طلاق تمام و کمال با مرده تازه حقوق دیگری هم غیر از حق طلاق داره که می تونه با استفاده از اونها زن را مثل برده اسیر و زندانی کنه و از تمام حقوق انسانی محروم کنه
تمام حقی که زن داره مهریه است
یه سر برو دادگاه ببین خانواده های دختران برای نجات دادن دختراشون علاوه بر مهریه حاضر به باج دادن هم شده اند
اثبات عسر و هرج زن هنوز به شدت سخت و طاقت فرساست و بعضا خانم ها امنیت جانی ندارند چون مردان برای مجبور کردن خانواده دختر به باج دادن در قبال طلاق هر نوع وحشیگری را انجام می دهند و حتی فرزندان را آزار و اذیت می کنند که بابت دادن حضانت به مادر و تحت فشار قرار دادنش از خانواده ی زن اخاذی کنند
بیخود دلتون برای آقایون کباب نشه هم راه کلاهبرداری بعضی خانم ها را بابت مهریه باز کرده هم راه مردان برای اخاذی در قبال طلاق
به نام خدا

با اين شرايط مهريه در جامعه ما جوانان
حق دارند به دنبال ازدواج نباشند، البته
فرزندان بازاريان محترم هيچ گونه دغدغه اي
از اين بابت ندارند !
حالا اگر مهريه حذف شود و مانند كشورهاي
مترقي آمريكايي و اروپايي پس از جدايي زن و شوهر
اموال آنان كه در زندگي مشترك بدست آمده است به
نسبت 50 % تقسيم شود اشكالي به وجود مي آيد؟
گناه اين همه فساد و فحشا به خاطر شرايط سخت مهريه
به گردن کی هست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
جناب بجستانی
همین الانش هم مردان اموال خودشان را به نام خانواده خود می کنند که مهریه نپردازند
در آن صورت هم تا ماجرا به جای باریک بکشد تمام اموال به نام کس دیگری می شود
این گره بزرگ فقط بدست مجتهدین و علمای بزرگ و دادن فتاوی و ابلاغ به قوه قضاییه باز میگردد .
ولی متاسفانه برخی بجای اینکه بیشتر در حوزه های تخصصی جهت رفع مشکلات عدیده جامعه برآیند و فقه و اصول را به روز آمد کنند ، بیشتر خود را درگیر مسایل سیاسی و رقابتهای جناحهای سیاسی و موضعگیری برای این طرف یا آنطرف کرده اند و یا موضعگیری های حاشیه ای چون شرکت کردن یا نکردن زنان در استادیوم و کنسرت و مشابه ان کرده اند
برابر آمار تعداد ازدواج ها و تولید مثل بشدت تنزل یافته و میزان جدایی و طلاق و رواج ازدواج سپید فزونی یافته که دلایل اصلی آن بحث مهریه است و بس .
این ها تمام قوانین ضد زن ضد بشری ایست تمامی زنان در یک کمپین ملی مهریه های خود را در برابر آزادی یشان ب اجرا بگذارند
قدرت مردان همانند بانک ها پوشالی ایست
متاسفانه مهریه در کشور ما تبدیل شده به یک امر تجاری روی انسان(زن ) نرخ گذاری می شود مثل یک ملک یک خودرو و ......... و بعضب از خانم ها هم از این مسئله سوء استفاده کرده و برای هر چیزی که در خانه پدر نتوانستند به آن برسند مرد را تحت فشار گذاشته و وظایفی را که شرع و قانون بر عهده آنها گذاشته را اختیاری انجام بدهند و اگر نخواستند و از طرف مرد مورد بازخواست قرار گرفتند سریع به فکر به اجرا گذاشتن مهریه می افتند ، کلا قوانین ما در این کشور در این خصوص ناقص می باشد هم برای مرد هم برای زن . بخاطر همین موضوع کلا جوانان رفته رفته از ازدواج منصرف میشوند و باعث می شود در کسانی که قدری ضعف ایمان دارند بفکر ازدواج سفید بیفتند چون در آن تعهدی نسبت به هم ندارند و مرد ترسی از به اجرا گذاشتن مهریه ندارد ممکن است سال ها هم زیر یک سقف زندگی کنند.
حال سئوال اینجاست چرا خانواده دختر که آشنایی کامل با روحیات فرزندشان دارند در وقتیکه مهریه را تعیین می کنند از داماد آینده تضمین مالی طلب نمی کنند؟ حالا بصورت ملک یا زمین و باغ یا استفاده از منافع محل تجاری ، در صورتیکه مرد نتواند آنرا تادیه نماید از ازدواج با فرزندشان جلوگیری کنند . در این صورت دیگر دادگاه ها و دادسرها اینقدر شلوغ نمی شود پس باید قبول کرد ، مشکل از خودمان نیز می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
دوست عزیز کارکرد مهریه اهرم زور زن برای گرفتن طلاق و تامین مالی زن بعد طلاق و بعد فوت همسره
بنابراین با اصلاح قوانین مربوط به طلاق و حضانت و ارث موضوع حل می شه
با سلام‌چرا زنان با مهریه تجارت می کنند . حق طلاق را در ابتدا بگیرند و دیگر‌مهریه و جهاز صفر‌شود . بروند تلاش کنند و زندگی مشترک داشته باشند . اینگونه شود دیگر برابری است و اجحافی در بین نیست . الان خانم ها در مهریه اسلامی رفتار می کنند اما در ولنگاری حقوق زن اروپا و امریکا را می خواهند . این بساط را جمع کنید . مهریه و جهاز صفر شود . وتلاش و کار دو نفره جایگزین شود . به امید‌رسیدن‌آن روز
با سلام
ازدواج در ایران شده یک دام مالی با عواقب حقوقی کیفر با پوشش اسلامی.
ازدواجی که قراردادهای مالی سنگین بر روی آن سایه افکنده باشد یا صورت نمی پذیرد و یا اگر صورت گرفت دوام چندانی نخواهد داشت. به همین علت است که بسیاری از جوانان ما زیر بار این شرایط سخت ازدواج نمیروند و همچنان آن را به تاخیر می اندازند. تدوین کنندگان قانون در کشور ما هم خود را به خواب زده اند و راه حلی عملی برای این معضل اساسی در کشور ارائه نکرده اند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر