بازدید 7216

اندر ملاقات کنکورفروشان با مراجع قم

کد خبر: ۸۶۱۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 17 December 2018

دکتر محمّد‌علی فیاض‌بخش در مطلبی درباره دیدار مسئولان مؤسسات آموزشی با مراجع تقلید در قم نوشت:

همه‌جور سوژه‌ای را در ملاقات افراد با برخی مراجع عظام تقلید در قم و‌حومه شنیده‌بودیم جز این یک قلم را:
ملاقات مدیران انتشارات کنکور و کتب کمک‌درسی.
انصافاً این یکی ناز‌شست دارد. بی‌جهت نیست که تیراژشان درسال تا ۲۵ میلیون جلد می‌رسد؛ تیراژی که در میان کتاب‌خوان‌ترین ملل نیز شگفت‌انگیز است.

و اما این بار نیز یکی دو سه مرجع بزرگوار همچون سوژه‌های دیگر کم نگذاشتند و -به قول سعدیِ جانم -به سیاق مألوف و طریق معهود، در موضوع تخصصی و آموزشی-‌پرورشی تکلیف شب دانش‌آموزان از رهنمود کسر نیاوردند.
ملاقات افراد دست‌اندرکار حکومتی با مراجع برای جاانداختن منویّات مقدسشان چیز تازه‌ای نیست، و از بس درِ گشاده و روی نورانی این بزرگان پذیرای همگان است، همگان نیز این فرصت طلایی را غنیمت می‌شمارند و آنجایی که کارشان تنگنای قانونی می‌یابد، از فراخنای سعه‌ی صدر مراجع بزرگوار حسن استفاده را می‌برند؛ یا به توقیع و توصیه‌ای، یا گرفتن توبیخی بر رقیبی و یا تشویقی بر همدم و‌همراهی و یا در مضیقه‌های لاینحل، با فتوایی.

فقه پربار و‌ بدون بن‌بست ما به همت همین بزرگواران و شاگردان خاصشان توانسته در بسیاری از محال‌اندیشی‌ها اندیشه کند و در اغلب تنگناهای آینده نیز حکمی برآورَد؛ فاجعه‌ی نقصان و یا حذف تکلیف شب دانش‌آموزان که دیگر عددی نیست. لابد کنکوربازان به خیال خام اندیشیده‌اند که در ضرورت قطعا فتاوایی بر این امر مستحدثه نیز به دادایشان و کمک‌درسی‌چیان خواهد آمد و عمل بدان هم حتماً مُجزی خواهد بود . مشکلی که اخیراً حادث شد و لرزه بر بیضه‌ی اسلام افکند، ارتعاشی بود که احتمالا- آن هم نه قطعی- بر درآمد نجومی کتب کمک درسی افتاد، که می‌باید این نقیصه و ثُلمه بر دامن اسلام، همچنان از بیوت مراجع حل‌و فصل گردد و چه نیکو «سوراخ‌دعاشناسان کنکورباز» منفذ نافذه را یافتند و - بمیرم الهی برای خون دلشان- که چقدر نگران بیکار شدن بچه‌های ما از تکلیف و روی‌آوری به فضاهای مجازی هستند! حضرتی از این کنکور فروشان در محضر مراجع نالیده‌بود که:«آقا! وافنلاندا! وایوگسلاویا! وااسلاما! اگر بچه‌ها مشق شب نکنند یکسره در فضای مجازی آن‌کار دیگر کنند و ما - یعنی کمک‌درسی‌چیان- مسئول وزر و‌وبالشان در آخرت خواهیم بود؛ آخر این رسالت زمین‌مانده را به کجا بریم!؟»

برخی از بزرگان بزرگوار نیز، تو‌گویی درکنار فقه و اصول، سال‌ها در مسائل تخصصی آموزش و‌پرورش و از جمله فواید رونویسی و تکلیف شب تحقیق و‌ تفحص کرده‌باشند، فرموده بودند: «آری! بچه‌ها بدون تکلیف شب نُنر بار می‌آیند!»
انصاف می‌دهم، بیوت مراجع از دیرباز خانه‌ی امن مردم بوده و هست و مرجع تقلید، سکّان مردمان بی‌پناه بوده و‌خواهد بود؛ سخن در فرصت‌طلبی رندانی موقع‌شناس و وظیفه‌یاب است، که با چه هوش و فطانتی از این خانه‌های امن در جهت ناامن‌تر کردن آرامش و سلامت بچه‌های مردم سوء‌استفاده می‌کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر