بازدید 25725

سقف تراکنش ۱۰۰ میلیونی حاصل نقدینگی افسار گسیخته، خروج سرمایه از کشور و ابرتورم احتمالی است/ مزایا و معایب این طرح چیست؟

رئیس کل بانک مرکزی بر این باور است در هیچ جای دنیا نمی‌توان راحت ۵۰ میلیون تومان را جابه‌جا کرد؛ آن هم بدون اینکه معلوم شود به چه کسی این پول داده می‌شود. اگر کسی با کارت مستر بالای ۵۰ هزار دلار خرید کند اطلاع داده می‌شود که آن فرد از مغازه شما خرید می‌کند که آیا این مسأله درست است؟ لذا اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند، این گونه نیست که یک نفر مثلا ده میلیارد جا به جا کند...
کد خبر: ۸۵۹۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 10 December 2018

سقف تراکنش ۱۰۰ میلیونی حاصل نقدینگی افسار گسیخته، خروج سرمایه از کشور و ابر تورم احتمالی است/ مزایا و معایب این طرح چیست؟

در آخرین روز از آبان 97، رئیس کل بانک مرکزی با حضور در یک برنامه تلویزیونی، با اشاره به تحولات بازار پولی و ارزی به موضوع مهم خروج سرمایه از کشور اشاره داشت و تأکید کرد: در هیچ جای دنیا نمی‌توان راحت ۵۰ میلیون تومان را جابه‌جا کرد؛ آن هم بدون اینکه معلوم شود به چه کسی این پول داده می‌شود. اگر کسی با کارت مستر بالای ۵۰ هزار دلار خرید کند اطلاع داده می‌شود که آن فرد از مغازه شما خرید می‌کند که آیا این مسأله درست است؟ لذا اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند، این گونه نیست که یک نفر مثلا ده میلیارد جا به جا کند.

همکاران بانکی ما در این چند سال در مورد دستگاه های پز غفلت کردند، اما بنده پای کار ایستادم، زیرا این پزها محل خروج سرمایه شده بود، در کشیدن کارت با دستگاه پز محدودیتی وجود ندارد، ولی الآن بالاترین حد آن 50 میلیون است، هر شماره ملی در هر کارت بیشتر از 50 میلیون نمی تواند کارت بکشد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ اشاره دکتر همتی به بخشنامه ای بود که پیش از این در دهم آبان 97، در سایت بانک مرکزی منتشر و در آن تأکید شده بود که اخیراً تخطی از مفاد بخشنامه های بانک مرکزی به بهانه درخواست مشتریان در برخی بانک ها مشاهده شده که ضمن ایجاد مزیت رقابتی ناسالم ناشی از عدم رعایت مقررات، باعث آشفتگی و اختلال در بازارها شده و بستری برای تسهیل عملیات سوداگرانه و سفته بازی ایجاد کرده است؛ بنابراین، ضمن تأکید بر اجرای دقیق مفاد بخشنامه های بانک مرکزی، لازم است تغییرات لازم با اولویت آنی اجرایی شده و بر رعایت دقیق آن نظارت شود.

پنج بندی که رئیس کل بانک مرکزی خواستار پایبندی بانک ها و مؤسسات اعتباری به آنها شده بود، به شرح زیر است؛

1.سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای هر یک از پایانه های مجاز، به جز کارت خوان شعبه ای، برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ 30 میلیون ریال است.

2. سقف عمومی تراکنش انتقال وجه شتابی و غیرشتابی کارتی برای پایانه کارت خوان شعبه ای برای هر فقره کارت در هر شبانه روز با شرط احراز هویت عینی و حضوری، مبلغ 150 میلیون ریال است.

3.سقف عمومی تراکنش خرید کارت برای هر فقره کارت در هر شبانه روز مبلغ 500میلیون ریال است.

تبصره: این سقف مشمول تراکنش های پذیرندگان حساب های دولتی و پذیرندگان با کدهای صنفی خاص نمی شود.

4. ارسال کد ملی دارنده کارت در تمام تراکنش های کارتی به هنگام پاسخ تراکش اجباری است.

5. درج «بابت» در تمام دستور پرداخت های ارسالی در سامانه های ساتنا و پایا اجباری است.

پس از این ابلاغ و با توجه به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در پایان آبان ماه، مردم و بانک ها منتظر اجرای دستورالعمل جدید بودند تا اینکه روز شنبه، خبرها حکایت از آن داشت که بانک مرکزی از روز شنبه محدودیت جدید تراکنش‌های بانکی را برای هر شماره ملی اجرایی کرده است.

ناصر حکیمی معاون فناوری های نوین بانک مرکزی در این خصوص اظهار داشت: فرآیند تراکنش‌های کارتی با محدودیت هر کد ملی در روز نهایت تا 100 میلیون تومان امکان پذیر بوده و این امر از روز شنبه اجرایی شده است. به گفته وی، نکته اصلی این است که با تغییرات سقف تراکنش‌های بانکی، هیچ محدودیتی برای زندگی مردم ایجاد نشده و تنها بانک مرکزی با این مهم، یک انتظام بخشی در ابزارهای پرداخت بر اساس کاربرد آن اعمال کرده است تا مردم به نسبت کاربرد هر یک از ابزارهای بانکی و پرداخت از خدمات آن برخوردار شوند.

سقف تراکنش ۱۰۰ میلیونی حاصل نقدینگی افسار گسیخته، خروج سرمایه از کشور و ابر تورم احتمالی است/ مزایا و معایب این طرح چیست؟

به هر حال اجرای چنین سیاستی بر مبنای کنترل بازار پولی، ارزی و شفافیت مبادلات در شبکه بانکی کشور در حال شکل گیری است؛ اما این پرسش مطرح است که مبنای چنین طرحی چیست؟

آیا فعالیت های سوداگرانه دلالان ارزی در ماه های اخیر، مسئولین بانک مرکزی را به این جمع بندی رساند یا ایجاد شفافیت تبادلات بانکی یا جلوگیری از خروج سرمایه از کشور و یا حتی موضوع صادرات ریالی که با آمدن همتی به بانک مرکزی، همواره جزو دغدغه های اصلی ایشان بوده است؟!

بررسی ها نشان می دهد، همه موارد یادشده به نوعی در شکل گیری چنین تصمیم و بخشنامه ای اثر گذار بوده است. در حقیقت در ماه های گذشته، در بازار آزاد ارز، دلالان و سوداگران، به راحتی و بدون دغدغه اقدام به نقل و انتقال پول از طریق کارت های بانکی می کردند و از سوی دیگر هم بحث خروج سرمایه از کشور به دلایلی همچون خرید ملک در کشورهایی همچون ترکیه مطرح شده بود و از همه مهم تر اینکه صادراتی در اقتصاد ایران شکل گرفته بود با نام صادرات ریالی؛ صادراتی که همواره مورد انتقاد دکتر همتی بوده است.

ایشان حتی به تازگی در دیدار با مدیران مسئول و سردبیران روزنامه‌ها درباره صادرات ریالی گفته اند: وقتی مسئولیت را پذیرفتم به من گفتند صادرات ما ۴۶ میلیارد دلار است. پیگیری کردم دیدم خبری نیست. دوباره سؤال کردم! گفتند ۱۱ میلیاردش صادرات ریالی است! گفتم صادرات ریالی یعنی چی؟! گفتند اینکه آقای فلان می‌گوید دلار سلیمانیه یا دلار هرات، ناشی از همین صادرات ریالی است! صادرات ریالی یک بازی جدید است! کدام کشور دنیا به پول ملی خودش صادرات دارد؟! صادرات می‌تواند با پول متقابل کشور‌ها باشد، اما ما پول ملی اصلاً نداریم. این چه نفعی برای کشور دارد که تولید‌کننده‌ای با استفاده از همه امکانات دولتی و با ارز رانتی و انرژی ارزان محصولی را تولید و با ارز ریالی صادر کند؟ این یکی از مشکلات جدی ماست. ۱۱ میلیارد دلار برای بانک مرکزی مبلغ زیادی است، این یعنی خروج سرمایه از کشور! ما برای حل این مشکل اقدام کردیم، صدا‌ها بلند شد که تولید ملی را خواباندید و اشتغال را نابود کردید! خیلی خوشمزه است! چک پول بانک مرکزی را در ایلام و قصر شیرین ۶۰ تومان می‌خرند، می‌برند آن طرف تبدیل می‌کنند و می‌گویند ما صادرات کردیم و ریالش را برمی‌گردانند این طرف. من اطلاع دارم، پوز را در سلیمانیه می‌‎کشند، ریالش را از داخل کشور برداشت می‌کنند و ارزش را آن طرف می‌فروشند که پایه‌ای می‌شود برای ارز تهران.

در حالی که من تلاش می‌کنم ارز را کنترل کنم، آن‌ها قیمت را بالا می‌برند و عملاً من نمی‌توانم ارز را کنترل کنم. این مصداق بارز فساد است! صادرات ریالی معنا ندارد! من خواهش می‌کنم رسانه‌ها این‌ها را بنویسند که صادرات ریالی اصلاً معنا ندارد! من بجد پای این قضیه ایستاده‌ام، به دولت گفته‌ام، به رهبری گزارش داده‌ام، ولی خب بعضی‌ها از اتاق بازرگانی و جا‌های دیگر که زورشان هم زیاد است، فشار می‌آورند که شما جلوی تولید را گرفته‌اید. می‌گویند حالا یک راه نفسی است آن را نبندید! این چه راه نفسی است؟ این راه خروج سرمایه کشور است.

در کل بانک مرکزی در شرایط فعلی راهکار مدیریت این وضع را در اجرای سیاست اعمال محدودیت تراکنش‎‌های بانکی می داند؛ سیاستی که به نظر می رسد تاثیر زیادی در جلوگیری از خروج سرمایه از کشور به منظور خرید ملک در کشورهای ترکیه، ارمنستان، کانادا داشته است. زیرا بررسی ها نشان می دهد، بیشتر این خریدها از طریق کارت کشیدن انجام می گرفت ولی الآن این راه بسته شده است. همچنین تأکید بخشنامه مبنی بر محور قرار دادن هر شماره ملی، باعث شده است که دلالان و سوداگران بازار ارز و سکه ـ که پیش از این با کارت های گوناگون، اقدام به نوسان گیری نرخ ها می کردند ـ در اوضاع کنونی با یک کد ملی، دچار سردرگمی شوند.

اما در کنار موارد نامبرده، یک استاد دانشگاه معتقد است که رشد حجم نقدینگی، کار را به اینجا رسانده است که با اعمال محدودیت در تراکنش‎‌های بانکی، سرعت گردش را کاهش یابد. در این خصوص دکتر محمدرضا رنجبر فلاح، عضو هیأت علمی مرکز دکترای دانشگاه پیام نور و دکترای اقتصاد پول در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی، اظهار داشت: به نظر می رسد که بانک مرکزی در چارچوب نظریه مقداری پول (M×V=P×Y) به دنبال خنثی کردن اثر افزایش نقدینگی است که رقم آن به 1700 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در واقع بانک مرکزی به دنبال این است که با کاهش سرعت گردش پول، بخشی از اثر نقدینگی انباشته شده در کشور را خنثی کند، زیرا پیش بینی ها بر این است که این حجم از نقدینگی قدرت ایجاد تورم بالایی در کشور را در درون خود دارد. (M×V=P×Y ⇐ در اینجا M:حجم پول و نقدینگی، V: سرعت گردش پول، P: شاخص قیمت ها و Y: میزان تولیدات کشور)

مدیرعامل پیشین بانک تجارت معتقد است: در واقع از آنجایی که از یک سو به دلیل تحریم ها، احتمال منفی شدن رشد اقتصادی و کاهش GDP واقعی کشور وجود دارد، و از سوی دیگر افزایش حجم نقدینگی و افزایش نرخ ارز، می تواند به طور بالقوه باعث افزایش تورم شدید در کشور شود، در نتیجه یکی از راه های کنترل تورم احتمالی، کاهش سرعت گردش پول می باشد. تا از این طریق، بخشی از اثر نقدینگی خنثی شود. در همین راستا از یک طرف، سقف هایی برای تراکنش های مبادلاتی هر کارت بانکی و هر کد ملی اعمال شده است. پس به نظر می رسد که بانک مرکزی با این سیاست چند موضوع مهم را دنبال می‌کند؛

* کنترل نرخ تورم از طریق خنثی کردن اثر نقدینگی
* کاستن از سرعت گردش مبادلات سوداگرانه در بازارهای طلا و ارز
* رصد و پایش هرچه بیشتر تراکنش ها در راستای شفافیف و قانون مبارزه با پول شویی
* کند کردن بستر تبدیل ریال به ارز و کاستن از تقاضای سوداگرانه ارز و نقل و انتقالات ارز به خارج از کشور

دکتر رنجبر در پایان گفت وگو در خصوص بخشنامه جدید بانک مرکزی مبنی بر اعمال محدودیت تراکنش‎‌های بانکی اظهار داشت: از آنجایی که مقیاس و ارزش مبادلات کالاها و خدمات در کشور در حال حاضر ارقام بسیار بالایی است و با رقم فروش بنگاه های متوسط و بزرگ کشور همخوانی ندارد، تجدید نظر در این ارقام ضروری است، زیرا مبلغ فعلی، بسیار پایین است. و از طرف دیگر، حجم مبادلات روزانه در بازار سهام نیز به گونه ای است که این سقف ها و ارقام پاسخگوی آن معاملات نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۸
علکیه دیگه! بانک مرکزی روی دارایی کل مردم بصورت کاملا خودخواسته دست به وضع قانون میزنه، مجلس و هم بوق، کشک .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
شب میخوابندصبح بلندمیشند بخشنامه جدیدصادرمیکنند وهرروز برای مردم محدودیت بیشتری وضع میکنند خوش بحال خودم که اخیرا اقامت کاناداراگرفتم وبزودی برای همیشه ایران راترک خواهم کرد
ناشناس
| Canada |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
انک مرکزی با بخشنامه ها و اقدامات فوری می خواد قیمت ارز را کنترل کنه . مانند کاهش شرید ثبت سفارش واردات و یا اقدام اخیر سقف 100 میلیونی برای انتقال ریال. همین اقدام بانک مرکزی نشان می دهد هیچ برنامه اقتصادی پشت این بخشنامه ها نیست الا روز رد کردن. صدها هزار دانشجو و خانواده های مهاجر و فرار های سرمایه مشتری این پوزها و انتقال ریال با پوز بودند. ولی ایا با بستن این راه نیاز این مشتریها از بین میرود و یا خیر. در واقع از چند هفته دیگر این افراد برای تامین دلار و اسکناس ارزی مورد نیازشان به بازار ارز در ایران مراجعه می کنند و این یعنی فشار بیشتر در بازار به خاطر تحریم فیزیکی اسکناس دلار و یورو و در نیجه بر هم خوردن دوباره بازار
جناب همتی متر شما چیست؟خب معلومه فقط تو ایران تومان جابجا میشه و در بقیه کشورها پول رایج اون کشور جابجا میشه و تومان را انتقال نمیدن. خب 50 هزار دلار با دلار 11 تومن میشه 550 میلیون تومان خب توی ایران هم کسی 550 میلین تومان را نمی تونه جابجا کنه خلاصه مملکت داران هر جا بنفعشونه از خارج مایه میزارن و هر جا به ضررشونه اونا بد هستن بابا ما اخر نفهمیدیم مقایسه خوردو خوراکو سوختو وغیره مقایسه با کشورهای دیگره که وضع ما خوبه و همه چیز ارزونه ولی پای حقوق که وسط میاد ما واحد پولمون ریاله و دریافتی هم به ریال . ای بااااباااا
ما 4 چیز نیاز داریم:
1. مهار نقدینگی
2. حفظ صادرات نفتی حداقل یک و نیم میلیون بشکه روزانه
3 . حفظ و حتی گسترش جریان و کانال تبادل مالی با خارج
4. تنش زدایی با کشورهای جهان خصوصا اروپا
اقدام خوبیست. فقط یک سوال، من دو تا حساب دارم، حالا از یک حسابم به حساب دیگه ساتنا کنم، باید چی بنویسم؟ بنویسم بابت هدیه یا چی ؟ مثلا خودم به خودم هدیه میدم؟؟؟؟
بنده امروز تا اوایل هفته آینده ، بیشتر از 90 درصد موجودی خودم در بانک ها رو خارج میکنم. اون هم فقط به خاطر شرایطی که پیش اومده. براش هم کاملاً برنامه دارم.
کار به جایی رسیده که دیگه ملت اختیار پول خودشونم ندارن!
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
بده پولت رو به من برات نگهداری میکنم ؛ خیالت آسوده
اتفاقاً خیلی از مواردی که بخش نامه شده است در خیلی از جاهای دنیا یک امر پذیرفته شده است، اینکه در همه جا دلیل نقل و انتقال ذکر می شود و ... .
ضمناینکه در خیلی از کشورهای دیگر حتی حساب بانکی برای افراد حقیقی هم سقف ارد و شما نمی توانید رقم بالایی در حساب داشته باشید و بایستی آن را به گردش بیاندازید. ولی خوب اینجا انجام نمی شود.
اکثریت مردم روزانه بیش از این تراکنش مالی ندارند طرح خوبیه و چنانچه به درستی اجرا بشه بر کنترل تورم تاثیر گزار میباشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
اصلا کاری به تورم ندارد قیمت ها هم تا دلار 6 تومن نشه پایین نمیاد فقط برای کسانی که بخوان دلار بخرند قیمت مناسب شده و کسانی که سفر خارج داشته باشند
اتاق بازرگانی کیه؟
در خارج از ایران و در کشورهایی که صاحب اقتصاد بانکداری درست وحسابی هستند معاملات نقدی بالای ده هزار دلار بلافاصله رصد میشود یعنی باید بانک مرکزی بداند این پول نقد از کجا امده است واریز وجوه نقد بالای ده هزار دلاربه حسابهای بانکی باید تابع اسناد معاملاتی معتبر باشد این شامل گردش امور در صرافیها هم هست و برای خرید یا فروش ارز بالای ده هزار دلار کپی پاسپورت ضمیمه اسناد صرافی که به بانک مرکزی باید ارایه شود میشود انتقال وجه بالای 50 هزار دلار از یک حساب به حساب دیگر اگر متعلق به شخص واحد نباشد نیازمند ارایه اسناد معتبر اقتصادی مانند فروش ملک یا خودرو یا اسناد مربوط به امور بازرگانی است انتقال وجوه بالای یک میلیون دلار علاوه بر همه این سختگیریها مجوزات فدرال رزرو را هم میخواهد حتی مستر کارت که جناب مدیر کل بانک مرکزی به ان اشاره کردند سقف تراکنش سه هزار دلاری روزانه برای افراد معمولی دارد و بیزینس کارت ان هم که تراکنش بالاتر دارد تابع شرایطی است که در بالا ذکر شد
تو دنیا کسی نمیتونه راحت چهارهزار و‌پانصد دلار را جابجا کنه؟!
این روش اصولی و در جهان فراگیر است
شما رسانه ها جاده صاف کن هستید!

چرا عنوان و عمل "دزدی تکنیکی" از مردم را "افزایش نقدینگی" نام نهاده اید !؟

مگر جاعلین اسکناس غیر از "افزایش نقدینگی" خلاف دیگری می کنند!؟
چرا جعل اسکناس توسط جاعلین جرم است اما همان عمل توسط دولت جرم نیست!؟
شاید شما نمی فهمید که چاپ اسکناس یا چک پول بدون پشتوانه، سرقت فنی و حرفه ای در وهله نخست از ارزش پول ملی و در اصل سرقت مکارانه و رذیلانه از جیب، حساب، حقوق دریافتی، سفره، زندگی وگلوی مردم است.

ایکاش به اندازه نصف حساسیت نشان دادن به بالا رفتن روسری دختری بمنظور دست و پا کردن خواستگار برای ازدواج، به این کارها نیز واکنش نشان میدادید.

با این عنوان منحوس، عمل دزدی فنی و حرفه ای از جیب، زندگی، کاشانه، سفره و حتی گلوی کودکان ملت را تطهیر کرده اید!
پاسخ ها
ناشناس
| Bulgaria |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
دقیقا درسته، چاپ پول بدون پشتوانه یک شیرینی کوتاه مدت داره اما آثار مخرب بلند مدت و عملا سرقت از جیب مردم است
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
خوشم اومد یه نفر این رو فهمید
که افزایش نقدینگی از داخل بانک انجام میشهپ
اون هم پولهای بدون پشتوانه طلا ودلار
"کدام کشور دنیا به پول ملی خودش صادرات دارد؟!"
این افاضات آقای رییس بانک مرکزی البته تا حد توجهی خود را به اون ره زدن است . مگر چین وقتی به ایران جنس صادر میکند ما با پول ملی آنها یوان پرداخت نمیکنیم؟
اصلا صادرات سالم باید با پول ملی انجام شود.
مگر توریستها وقتی به همه جا صفر میکنند پول ملی خود را از طریق کارت اعتباری خرج نمکنند؟
این سخنان
آقای رییس نعل وارونه است
با اینکار مربوط به کنترل پرداخت نقدی فقط عرضه ریال کم میشود که موقتا ارزش آن را بالا میبرد نهایتا اثری نخواهد داشت مگر اینکه منظور کنترل پولی و اخذ مالیات باشد
چه عجب،کار بسیار درست و خردمندانه ایست ،کاش زودتر انجام میشد،فقط امیدوارم روش های دور زدن قانون اختراع نشود.
هیچکدام از این طرح‌ها هم جواب نمید و همه این قوانین ندیده گرفته می‌شه اونم به وسیله خود اقازاد‌ها
کدوم اتاق بازرگانی آقایان که در گذشته مسئولان دولتی بودند و در حال حاضر بازرگان وای به حال مردم
پول خودم امانت است در بانك بانك ها خيانت در امانت ميكنند
آقای رئیس شما اشتباه دارید مقایسه میکنید جابجایی پول در ایران و دنیا را. 50 میلیون تومن را با 50 هزار دلار مقایسه نکنید، جناب زرنگ، 50 هزار دلار حدود 600 میلیون تومن می‌شود، در حالی که 50 میلیون تومن حدود4000 دلار می‌شود!
رئیس بانک مرکزی میگه کسی هیچ معامله ای انجام ندهد چونکه دانش اقتصادی من بیش از این قد نمیده. و اقتصاد پوشالی ما دود میشه میره هوا. به این آقا باید گفت : اگه میتونی جلو چمدانهای پر از دلار که با مصونیت از کشور داره خارج میشه بگیر . مشکل اصلی اونجاست.
آقاي رئيس کل اين محدود کردن است عرضه داريد بدون محدود کردن مملکت را و ارز را کنترل کنيد با اين بازرسهاي فکستني صرافيها و مدير نالايق اداره نظار ت بر موسسات پولي غير بانکي. ضمنا 50هزار دلار جابجايي بايد اجازه بگيرد که مي شود 550 ميليون تومان ما.
عجيبه كه رئيس كل بانك مركزي اختلاف 50000 دلار را با 50000000 تومان نمي داند. يعني 50000 دلار معدل 50 ميليون تومان است.
فقط دردسر درست کنید
به من چه،تو زندگی ما کارگرا هیچ تاثیری نداره،خداروشکر کاروبار که نیست تنها تراکنش ماهیانه ما همون چهل وپنج تومن یارانه دایی محموده
دوشواری نداریم
خیلی هم عالی
امیدواریم این محدودیتها فقط برای مردم عادی نباشد بلکه برای مسئولین وآقازاده ها هم اجرا شود
الآن که یه ماشین شده 80 میلیون
و املاک شمال تهران شده 25 تا 40 متری میلیون
خودشون مسبب افزایش نقدینگی جامعه هستند
اما مردم را تنبیه میکنن!!!
"کدام کشور دنیا به پول ملی خودش صادرات دارد؟!"
کدام کشور ندارد؟ فقط کشورهایی که روسای بانک مرکزی می‌دانند برای داشتن پول خودشان نیازی به صادارت نیست و خودشان می‌توانند پول چاپ کنند.
آقای همتی اندازه بچه دبستانی سواد داشته باشی این حرف و نمی‌زنی و یا صدافت نداری و منظورتو از این حرف نمیگی.
من بعنوان تولید کننده به شما قول میدم با این برنامه ای که این آقا برای صادر کنندها پیاده کرده تا شب عید حداقل ۵۰ درصد کارخانه ها تعطیل میشن ...این خط این نشون
در خارج از ایران و در کشورهایی که صاحب اقتصاد بانکداری درست هستند معاملات نقدی بالای ده هزار دلار بلافاصله رصد میشود یعنی باید بانک مرکزی بداند این پول نقد از کجا امده است واریز وجوه نقد بالای ده هزار دلاربه حسابهای بانکی باید تابع اسناد معاملاتی معتبر باشد
پاسخ ها
علوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
عزیزم دقت کنید واریز نقد‌‌ی ولی اینجا خرید با پوز محدود شده
در خرید با پوز هم حساب مبدا مشخصه و هم حساب مقصد
ﺩﺭ اﻧﮕﻠﻴﺲ اﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﺨﻮاﺩ ﻣﺒﻠﻎ ﺑﻴﺶ اﺯ ﺩﻩ ﻫﺰاﺭ ﭘﻮﻧﺪ ﺭﻭ ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻛﻨﻪ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﻚ ﺛﺎﺑﺖ ﻛﻨﻪ اﻳﻦ ﭘﻮﻝ ﺳﻔﻴﺪ ﻫﺴﺖ و ﻣﺎﻟﻴﺎﺗﺶ ﭘﺮﺩاﺧﺖ ﺷﺪﻩ ﻭﮔﺮﻧﻪ ﺟﻠﻮﻱ اﻧﺘﻘﺎﻝ ﺑﺎﻧﻜﻲ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻣﻴﺸﻪ. اﻳﻦ ﺗﺠﺮﺑﻪ ﺷﺨﺼﻲ ﺧﻮﺩﻣﻪ. ﺗﺎ ﺟﺎﻳﻴﻜﻪ ﺧﺒﺮ ﺩاﺭﻡ ﺩﺭ اﺭﻭﭘﺎ ﻫﻢ اﻳﻦ ﻣﺒﻠﻎ 10 ﻫﺰاﺭ ﻳﻮﺭﻭ و ﺩﺭ اﻣﺮﻳﻜﺎ 10 ﻫﺰاﺭ ﺩﻻﺭ ﻫﺴﺖ. ﻣﻂﺎﺑﻖ ﻗﻮاﻧﻴﻦ FATF ﺑﺎﻧﻜﻬﺎ ﺩﺭ ﺧﻄ ﻣﻘﺪﻡ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﭘﻮﻟﺸﻮﻳﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﻨﻴﺪ ﭼﺮا ﻋﺪﻩ اﻱ اﻳﻨﻘﺪﺭ ﺑﺎ FATF ﻣﺨﺎﻟﻒ ﻫﺴﺘﻨﺪ!!
«بابت» را چه طوری کنترل می کنید؟ ما همش می نویسیم بابت امر خیر
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان