بازدید 6072
راهکاری برای خداحافظی قطعی با مدیران پیر؛

مجلس ابهامات قانون را رفع کند؛ ناظران با دور زنندگان قانون برخورد کنند

هرچند قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» چند ماهی است، به تصویب رسیده و حتی مهلت قانونی برای پایان کار افراد بازنشسته به پایان رسیده است، حواشی و ترکش های آن گویا قرار است همچنان ادامه دار باشد و هر روز موضوع جدیدی در خصوص آن مطرح شود؛ مسأله ای که شاید اصل قانون را از موضوع بیندازد و بیشتر حواشی پیرامون آن را پررنگ کند که قطعا هدف تصویب چنین قانونی نبوده است.
کد خبر: ۸۵۵۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 28 November 2018

طرح «اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان» 24 شهریور امسال با رأی اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از طی روال قانونی خود، به قانون تبدیل شد. حجت‌الاسلام «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور نیز این قانون را 27 شهریور ماه امسال برای اجرا، به سازمان اداری و استخدامی کشور ابلاغ کرد که مطابق آن بازنشستگان دو ماه فرصت یافتند از مسئولیتی که در اختیارشان است، کنار بروند.

به گزارش «تابناک»؛ هرچند بنا بر قانون «منع به‌کارگیری بازنشستگان» افراد بازنشسته پس از ابلاغ این قانون، تنها شصت روز فرصت داشتند که از مسئولیت‌ کناره‌گیری کنند، با وجود پایان یافتن مهلت مقرر برخی از مسئولان در دستگاه ها و نهادهای مختلف هستند که از اجرای قانون سر باز زده و تلاش می کنند با توسل به مسائل مختلف از جمله بحث «اعاده به کار یا اعاده به خدمت» قانون را دور بزنند.

مجلس ابهامات قانون را رفع کند؛ ناظران با دورزنندگان قانون برخورد کنند

این مسأله اکنون نه تنها به یکی از مفرها و راهکارها برای افراد بازنشسته ای که قصد ندارند مطابق با قانون از مسئولیت کنار بروند، تبدیل شده، بلکه به محلی برای نزاع نهادهای مختلف نظارتی، مجری و قانون گذار تبدیل شده است که طبیعتا علاوه بر هدر رفتن وقت و منابع، موجب درگیری های غیر ضروری که تنها دود آن به چشم مردم و کشور می رود، می شود. جدیدترین این درگیری ها بین دیوان محاسبات و سازمان امور استخدامی شکل گرفته است.

دیوان محاسبات این بار پیگیر جلوگیری از ادامه‌کار «اعاده به خدمت» شدگان

دادستان دیوان محاسبات که یکی از افراد پیگیر در اجرای قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» است و در ماجرای جلوگیری از ادامه کار شهرداران بازنشسته نیز با جدیت پیگیر موضوع بود، اخیرا در واکنش به تخلف بعضی مدیران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان گفته که «همه بازنشستگان حتی آن عده‌‌ای که اعاده به خدمت شده‌اند، شامل این قانون می‌شوند و باید مناصب خود را ترک کنند.»

«فیاض شجاعی» توضیحاتی درباره وضعیت فعلی به‌کارگیری بازنشستگان پس از اجرای قانون مطرح کرده و گفته است از تاریخ ابلاغ ماده واحده قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، یعنی 15 خرداد 1395 که به‌موجب تبصره 5 آن، ماده 91 تا استخدام کشوری مصوب 31 تیر 1345 نسخ صریح شده است، عملاً اعاده به خدمت بازنشستگان به‌نحو مطلق منتفی است.

وی افزود: به‌ عبارت دیگر، از تاریخ مذکور، برای اعاده بازنشستگان به خدمت دولتی، هیچ مبنا و جواز قانونی وجود ندارد. این امر بیانگر این است که اطلاق و عمومیت به‌کارگیری بازنشستگان، شامل به‌کارگیری در قالب اعاده به خدمت بازنشستگان نیز می‌شود.

دادستان دیوان محاسبات با اشاره به تفسیر مجلس از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، گفت: در مقطع دیگری، مجلس اراده‌اش را مبنی بر اینکه منع اشتغال یا به‌کارگیری بازنشستگان شامل اعاده به خدمت هم می‌شود، به‌موجب تفسیر ماده 8 قانون تعدیل نیروی انسانی که در سوم خرداد 1373 اعلام کرده و براساس آن در پاسخ به این که «آیا منظور از ممنوعیت اشتغال به کار بازنشستگان، شامل اعاده به خدمت بازنشستگان نیز می‌گردد یا خیر؟» به‌صراحت و در قالب ماده واحده‌ای اعلام کرده که ممنوعیت اشتغال به کار بازنشستگان موضوع این قانون، شامل اعاده به خدمت بازنشستگان موضوع ماده واحده قانون اعاده به خدمت کارکنان بازنشسته دولت که در 18 بهمن سال 1360 نیز تصویب شده، است.

شجاعی ادامه داد: در نهایت در حال حاضر به‌ غیر از بند (چ) ماده 87 قانون برنامه ششم توسعه که صرفاً درباره جانبازان عزیز است، آن هم مشروط بر اینکه پیش از موعد یا به‌صورت عادی بدون سنوات ارفاقی و قبل از تاریخ 21 اسفند 1395 و با سن کمتر از 65 سال و 35 سال خدمت بازنشسته شده باشند، می‌توانند به خدمت اعاده شوند و با تکمیل خدمت 35 سال، دوباره بازنشسته می‌شوند.

دادستان دیوان محاسبات در پایان خاطرنشان کرد: هیچ مبنای قانونی دایر بر به‌کارگیری بازنشستگان در قالب اعاده به خدمت در عموم مشاغل و مناصب دستگاه‌های موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری وجود ندارد. همه بازنشستگان به‌کارگیری‌شده تحت عنوان اعاده به خدمت، به‌جز جانبازان با شرایط مذکور، باید حداکثر از 26 آبان 1397، مناصب و پُست‌های خود را کنار بگذارند.

سخنانی که به مذاق دولتی‌ها خوش نیامد

این سخنان مستند به قانون این مقام مسئول در دیوان محاسبات و اتمام حجت با مدیران بازنشسته گویا خیلی به مذاق برخی دولتی ها خوش نیامده، چرا که با واکنش تند معاون حسن روحانی و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور مواجه شده است. از قرار معلوم او نظری متفاوت با آنچه دیوان محاسبات اعلام کرده، دارد.

«جمشید انصاری» رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور در واکنش به اظهارات دادستان دیوان محاسبات درخصوص بازگشت غیرقانونی بازنشسته‌های اعاده‌ به کار گفته که «دادستان دیوان محاسبات مسئول اظهارنظر در این مورد نیست. کسی که طبق قوانین موضوعه کشور اجازه بازگشت به کار را داشته باشد مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان نمی‌شود و خلاف قانون نیست. هرکسی که اعاده به کار شده بازنشسته نیست و کسی نمی‌تواند تفسیر شخصی خود از مسائل را به عنوان قانون بیان کند.»

نشست سه قوه برای حل مشکل

این سخنان درحالی مطرح می شود که روز گذشته، نشست ویژه سه قوه برای بررسی و رفع ابهامات قانون منع به کارگیری بازنشستگان در محل دیوان محاسبات کشور برگزار شده تا تصمیمی هماهنگ و یکپارچه در خصوص جلوگیری از ادامه به کار افراد بازنشسته ای که تلاش دارند از ابهامات و راه های فرار قانون مذکور بهره برده و همچنان در دستگاه ها مشغول بکار باشند، جلوگیری کرده و تصمیم های یکپارچه ای در این خصوص گرفته شود.

«زهرا سعیدی» سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اعلام خبر برگزاری این نشست با حضور نمایندگانی از قوای سه گانه در دیوان محاسبات خبر داده و گفته در این جلسه که در دیوان محاسبات و قبل از آغاز جلسه علنی مجلس برگزار شده، رئیس دیوان محاسبات کشور، نماینده دیوان عدالت اداری، معاون حقوقی رئیس جمهور و جمعی از نمایندگان حضور داشته اند.

وی با بیان این که این نشست در راستای ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها برگزار شده، افزود: «با توجه به برخی تلاش‌ها برای دور زدن قانون، رفع ابهامات و تاکید بر اجرای صحیح قانون امری ضروری است.» اقدامی که بسیار امیدوار کننده است و حتما می تواند در اجرای بهتر قانون به منظور جلوگیری از بازنشستگان موثر باشد، اما باید الزامات و بایدهایی در آن لحاظ کرد تا شاهد اجرای هرچه بهتر قانون باشیم.

دو موضوعی که باید حل بشود

هرچند قانون «منع به کارگیری بازنشستگان» چند ماهی است، به تصویب رسیده و حتی مهلت قانونی برای پایان کار افراد بازنشسته به پایان رسیده است، حواشی و ترکش های آن گویا قرار است، همچنان ادامه دار باشد و هر روز موضوع جدیدی در خصوص آن مطرح شود؛ مسأله ای که شاید اصل قانون را از موضوع بیندازد و بیشتر حواشی پیرامون آن را پررنگ کند که قطعا هدف تصویب چنین قانونی نبوده است.

به نظر می رسد، یا این قانون جامعیت لازم را نداشته و نمایندگان پیش و در حین تصویب آن همه مسائل مبهمی که می تواند به حاشیه منجر شود را بررسی نکرده اند، یا اینکه بی قانونی برای عده ای به امری نهادینه تبدیل شده و میل به دور زدن هر نوع قانون همچنان در برخی افراد وجود دارد.

در مسأله اول، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصویب قوانین به ویژه مسائل اینچنینی باید پیش از مصوب کردن هر نوع قانونی، باید تمام راه های دور زدن قانون و مسائلی که مبهم است را بررسی کرده و حداکثر تلاش خود را برای جلوگیری از بهره برداری های غیر مشروع برخی از قانون ببندند.

در موضوع دوم، باید دستگاه های نظارتی با افرادی که تلاش می کنند از موارد ابهام آمیز در قانون بهره ببرند و با توسل به حربه های مختلف قانون را دور بزنند، برخورد جدی انجام دهد و تحت تأثیر هیچ گونه جوسازی و اعمال فشار از سوی کانون ها و لابی های قدرت قرار نگیرند. برخورد قاطع و جدی با این گونه مسائل می تواند کشور را در مسیر درست قرار بدهد و در نهایت منجر به بهبود شرایط کشور و مردم بشود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۱۲
بازنشسته با پیر فرق می کنه !
این تشنگان خدمت کجا سیراب شوند !!!!!؟؟؟
تمامي پيرمردهاي معاون وزير جهاد كشاورزي كه هر روز با ويلچر در سر كار حاضر مي شوند راحت قانون را دور زده و ماندند.
با سلام و تشکر از اینکه به این موضوع توجه کردید ما الان در خیلی شرکتهایی که با پول و بودجه دولتی اداره میشن از این موارد داریم مثلا مسئول یکی از قسمتهای ما در پالایشگاه ستاره خلیج فارس که سهامدارش شرکت ملی پالایش و پخش است و تامین اچتماعی الان بازنشسته است و با سن زیاد هنوز دارد حقوق کلان می گیرد
این آقا که رئیس حراست است گفته هزار تا قانون درست کنن من باز هم اینجا هستم
موضوع نظارت دقیق است
متاسفانه بعضی ها اینقدر این میزها برایشان دلچسب شده که وصیت کرده اند بعد از مرگ هم زیر همان میز به خاک سپرده شوند.و بعضی هم که باز نشسته می شوند دوباره در دستگاهی دیگر استخدام می شوند.
واقعا این قانون هیچ نقصی نداره
چون پیرمردها در پست هایی مستقر هستندنظراتشون به قانون ارجحیت داره پس نتیجه اجرای قانون میشه همین که می بینید
مشاور -- هیات مدیره-- جذب در شرکت های پیمانکاری دستگاه ها و....راه های دور زدن قانون و رییس دستگاه هم مطلعه
این وضع ماست ---- بعدش همونجا ی قبلی بدون هرگونه تغییری با همان اختیارات قبلی
تابناک عزیز
پیگیری این داستان قدم گذاشتن جای پای پیامبران است چرا که با رفتن این بازنشسته های بی خاصیت هم جوونهای مردم میان سرکار هم وضعیت کشور حرکت رو به جلو میره
شمارا به خدا پیگیری کنید خسته نشید
ضمنا معرفی یک سامانه مردمی محرمانه (ارسال کننده) برای معرفی دستگاه ها و افراد مشمول این قانون و یک ناظر واقعا جدی این بساط را جمع میکنه
اصلا انقدر مشکل نیست
شمارا به خدا مسوولین بیرون کنید این مفت خورهای رانتخوار بازنشسته را
از شما تابناکی ها بابت پیگیری و تهیه گزارش درمورد پیرمردهای صدا و سیما تشکر می کنم و تقاضا دارم همچنان این موضوع رو پیگیری کنید تا شاید رسوای خلق شده و دست از سر سازمان صدا و سیما بردارند
بسمه‌تعالی
با سلام و احترام
قانون مذکور و قوانین خوب دیگری تصویب میگردد ولی آنچه همیشه مشکل ایجاد نموده است روش اجرای آنها بوده است. به عنوان مثال؛ قانون طرح ترافیک نوشته و تصویب می‌شود ولی بعدش قانون را میفروشیم...................!!!!!!!!!!!!!! یا مثلاً، در سازمان صدا و سیما اخیر دو نفر از مدیران ارشد را طبق قانون اخیر بازنشسته شده اند هنوز یک روز نگذشته مدیرعامل و جزء هیئت مدیره شرکت‌های اقماری صدا و سیما شده اند و ............. تو خود حدیث مجمل بخوان از این حکایت‌ها که بسیار وجود دارد. ..... با این شرایط بهبود مستمر برای کشور سخت و دشوار تصور میشود کرد. با تشکر .م.س
پتروشیمی ها که مشغولند و راضی هم هستند
سلام
الان همه ارگانهای دولتی دارای چندین شرکت خصوصی هستند
درحال حاضر معاونین و مدیران بازنشسته از دستگاههای دولتی کوچ میکنن به شرکتهای زیر مجموعه خود
انجا جوانهای که آرزوی استخدام رسمی تو اون دستگاه را دارن از کار برکنار میکنن و خودشون میشینن
بابا جان نخواستیم قانون اجرا کنید
بزار با درد خودمون بمیریم
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۷
گل گفتی
الان شرکت نفت
صدا و سیما
کشتیرانی و
همه شرکت خصوص دارن و همه دسته جمعی کوچ کردن انجا
قانونگذاران همه باهم فامیل هستن و هوا هم دارن
مطمن باش به ضرر خودشان قانون تصویب نمیکنن
در قانون خدمات كشوري ماده 103 متني آورده شده است كه هر كس 30 سال خدمت و 60 سال سن دارد يا 35 سال خدمت و 65 سال سن دارد بازشسته محسوب مي شود با اين وجود كسي كه با ديپلم در سازماني مشغول شده و 20 سال سن داشته است و در طول دوره خدمت مدرك فوق ليسانس و دكتري گرفته باشد با 45 سال خدمت به سن 65 سالگي بازشستگي مي رسد .آيا چنين قانوني جايي براي اشتغال جوانان بقي مي گذارد؟ با اين حال حتي چنين قانوني كه پيرمردها براي خود نوشته اند را حاضر به تمكين نيستند و به انحاء مختلف مي خواهند دور بزنند. اول مجلس بهتر بود تكليف 35 سال خدمت و 65 سال سن را مشخص كند و گرنه اين قانون خود ناقض روح فلسفه عدم بكارگيري بازنشسته هاست؟ بهرحال با تغيير يك كلمه "و" بجاي "يا" قانون خود توسط پيران آچمز شده است. با اينحال بنظر نمي رسد تشنگان خدمت براحتي از ميز هايشان كنده شوند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر