بازدید 14627
«فارین افیرز» تشریح کرد؛

چرا ترکیه به سمت ایران و روسیه رانده شد؟

به نظر می رسد، برای ترکیه، محور ایران و روسیه اکنون مناسب تر از ناتوست. آنکارا خود را مشغول ثبات در سوریه کرده است، حتی اگر به این معنا باشد که بشار اسد، رئیس جمهور در قدرت بماند. این هدف با اهداف ایران و روسیه همخوانی دارد.
کد خبر: ۸۵۲۹۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 19 November 2018

در حالی که رئیس جمهور دونالد ترامپ مدت هاست به سیاست آمریکا در خاورمیانه انتقاد کرده، اکنون خطوط تازه ای از رهیافت جدید را در منطقه ترسیم کرده است. ماه گذشته، دولت او، استراتژی تازه خود در مورد سوریه را به نمایش گذاشت، که نشان از خروج از مأموریتی است که مقابله با داعش عنوان شده بود و حرکت به سوی احاطه کردن ایران را نشان می دهد؛ اما این طرح های جدید، یک چالش بحرانی را در نظر نمی گیرند: تغییر ائتلاف ها در منطقه، که پس از کشته شدن روزنامه نگار سعودی، جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، شدت یافته است.

اکنون ائتلاف ها در خاورمیانه مدت هاست، صفحات تکتونیکی منطقه را تکان می دهند. در دهه های اخیر، قدرت های منطقه ای، به ویژه ایران، عراق، اسرائیل، عربستان سعودی و ترکیه، برای به حداکثر رساندن قدرت در برابر مداخلات روسیه، انگلیس و بعدا ایالات متحده رقابت کرده اند. تا همین اواخر، ایالات متحده و متحدان منطقه ای آن - اسرائیل، اکثریت کشورهای عربی خلیج فارس و ترکیه - با ایران مخالف بودند. در پی توافق هسته ای ایران در سال 2015، به نظر می رسید، این قدرت های منطقه ای که از سوی واشنگتن حمایت شده بودند، موفق به انزوای حکومت ایران شده اند. اما عوامل بی شمار، داخلی، منطقه ای و بین المللی دست به دست هم داد تا این وضع موجود تغییر کند. مهمترین نتیجه این تحولات این بوده که ترکیه از ایالات متحده دور و به سمت ایران و روسیه رانده شده است.

چرا ترکیه به سمت ایران و روسیه رانده شد؟

دلایل متعددی برای همگرایی در حال ظهور آنکارا با تهران و مسکو وجود دارد؛ نخست اینکه قیام رجب طیب اردوغان برای ریاست جمهوری ترکیه در سال 2014 ـ حرکتی که طی آن پس از گذشت بیش از یک دهه به عنوان نخست وزیر، تحکیم قدرت خود را نشان داد ـ نشانگر تغییر در سیاست های این کشور بود. اردوغان جناح های مذهبی را قدرت بخشید و کشور را دور از سکولاریسم مشهور آنکارا هدایت کرد. جهان بینی اردوغان با بسیاری از دیدگاه های جمهوری اسلامی و روسیه مشترک است. آنکارا مانند مسکو و تهران، در حال حاضر بیشتر از هر زمانی که به یاد داریم ضد غربی است. به این ترتیب، ترکیه از ناتو دور و به سوی دو قدرت تجدیدنظرطلب رانده می شود.

اعتقادات اردوغان مبنای شکل گیری ادراک او از نظم منطقه ای است. رئیس جمهور ترکیه خود را یک سلطان مدرن و وارث قانونی رهبری جهان سنی می بیند. او تا جایی پیش رفته که ادعا می کند، کشور او تنها کشوری است که می تواند جهان اسلام را رهبری کند. این امر باعث می شود که خاندان سعودی نه یک متحد بلکه بیشتر یک رقیب باشد.

در واقع، قتل خاشقجی تنها آخرین واقعه در یکسری از تحولات است که تنش بین ترکیه و عربستان سعودی را تشدید کرده است. در شکاف مداوم در خلیج فارس که عربستان سعودی و متحدان آن را با قطر روبه رو کرده (ظاهرا به دلیل سیاست خارجی قطعی و مستقل قطر، اما در واقع به دلیل تنش های رو به رشد ناشی از رویکرد سعودی به ایران و جنگ در یمن )، آنکارا در حمایت از دوحه به تهران پیوست. برای ترکیه، این دولت، یک متحد مهم بود که چشم انداز منطقه ای خود را با آن هماهنگ کند و روابط اقتصادی دو کشور نیز برای آنکارا مهم بود. حتی قبل از بحران، ترکیه پروتکل نظامی با قطر را امضا و نخستین پایگاه نظامی خود را در منطقه در سال 2015 در قطر افتتاح کرد. اخیرا، ترکیه امضای قرارداد برای خرید سیستم های موشکی روسی S-400 را امضا کرده، و جیمز ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده هشدار داده که ترکیه باید این حرکت را بازنگری کند، زیرا ناتو قادر به ادغام این سلاح ها در سیاست های نظامی خود نیست.

این تحولات در تقارن با پشت صحنه های بحران سوریه رخ داده است؛ جایی که ایالات متحده و عربستان سعودی به واسطه همکاری طولانی مدت خصومت نسبت به ایران و جنگ ادامه دار یمن، متحد شده اند. به نظر می رسد، برای ترکیه، محور ایران و روسیه اکنون مناسب تر از ناتو باشد. آنکارا خود را مشغول ثبات در سوریه کرده است، حتی اگر این به آن معنا باشد که رئیس جمهور بشار اسد در قدرت بماند. این هدف با اهداف ایران و روسیه همخوانی دارد. مسکو و تهران در سوریه همکاری نزدیکی داشته اند؛ روسیه پوشش هوایی برای نیروهای زمینی ایران را فراهم کرد تا هم امنیت قدرت اسد و هم وضعیت منطقه ای خود را حفظ کند. هر دو آنها و ترکیه علاقه مند به حفظ تمامیت ارضی سوریه هستند، که می تواند به آنها کمک کند از تقسیم بندی منطقه ای و نارسایی احتمالی بعد آن جلوگیری کنند.

به نظر می رسد، ترکیه بیشتر از داعش در مورد کردها نگران است. یکی دیگر از عواملی که این کشور را بیشتر با ایران و روسیه هماهنگ می کند نه با ایالات متحده و عربستان سعودی. شاید ایران بهتر از ایالات متحده و ناتو می تواند نگرانی های ترکیه نسبت به آینده کردها را تسکین دهد؛ هرچند ظاهرا هیچ دولتی مایل نیست که کردها را از کشور خود جدا کند، گویا ایران به مانند ترکیه به شدت تحت فشار تهدید یک جمعیت دارای قدرت کرد است. برای هر دو کشور ایران و ترکیه، تجزیه سوریه و جدایی کردها از این کشور می تواند منجر به افزایش شیب تقویت جمعیت کرد و تهدید به تمامیت ارضی و وحدت ملی آنها شود.

در عین حال، حضور بقایای داعش، گروه چهارگانه آنکارا ـ تهران ـ مسکو ـ دمشق را همچنان مجاب می کند تا ارتش خود را در تئاتر فعال نگه دارند. این به آن معنا نیست که این کشورها قانونی داعش را تهدید نمی دانند. در واقع، اردوغان حتی روابط نزدیک با تحریر الشام، وابسته به گروه تروریستی القاعده ـ که عمدتا در سوریه فعال است و شمار نظامیان آن حدود 10،000 است ـ دارد. به نظر می رسد اردوغان معتقد است، می تواند از این گروه برای محافظت از خود در برابر گروه های (YPG)، یک نیروی شبه نظامی کردی ـ که از سوی قدرت های ایالات متحده و تلاش های عربستان سعودی مورد حمایت قرار می گیرد ـ استفاده کند.

قطعا ایران، روسیه و ترکیه هنوز هم یک بی اعتمادی خاص نسبت به یکدیگر دارند و بی اعتمادی آنها به سابقه رقابت های ریشه دار بازمی گردد. این سه کشور در جنگ های ویرانگر با یکدیگر رقابت کرده اند و برای قدرت در منطقه با هم وارد چالش شده اند. در عین حال، آنها در حال حاضر تعدادی از منافع مشترک و تصورات تهدید مشترک را دارند که منجر به همکاری در مناطق مختلف، از جمله در عرصه های نظامی و اقتصادی می شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۳۲
ترکیه از هر طرف که بتونه می خوره
پاسخ ها
اینو بشنو
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
اینطوری نیست که فکر میکنی داره بخور بخور میکنه
اینها همش نقشه هست
اونر آبیا
میخان که کشورهای قدیمی و دارای دیرینه مثه ایران و ترکیه و سوریه
نابود بشن
فعلا سوریه نابود شد
ایران هم تحریم و رو به نابودیست
ترکیه هم بعدها بدلیل همکاری با ایران و سوریه
تحریم میشه
اما همچنان کشورهای آمریکایی و اروپایی در بهترین حالت زندگی میکنن
و اگر یک بمب توش منفجر بشه و 10 نفر بمیرن
همه رسانه ها
واویلا واویلا میکنن
اما توی سوریه و عراق روزی 100 نفر هم بمیرن
اصلا مهم نیست و عادیه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
ترکیه حزب باد است و هر جا منافعش اقتضا کند میرود و روسیه هم بدتر از آن

واقعا ما هم گشتیم و گشتیم و متحد پیدا کردیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
الان ایران دارد قدرت جهانی می شود و سیاست تعیین می مند برای جهان
و همین طور اینکه این تحریم ها ایران را نابپد نمی کند به خاطر اینکه انرژی های لازم و افراد کار بلد زیاد دارد
این کشور فقط ژست قدرت می خواهد بگیرد ولی همه می دانند توانش را ندارد به صورت همیشگی روی یک اصول پایبند باشد و برای این که دچار ضرر نشود با توجه اینکه اقتصادش مشکل دارد و به خارج وابسته است و بدهی عظیم خارجی مجبور می شود رنگ عوض کند و فقط در بازی بزرگان شریک می شود
اردوغان نماد یک سیاستمدار منافق که یکی از عوامل اصلی بحران در منطقه خاورمیانه می باشد البته در کنار عربستان این نقش بحران آمیزی را ایفا کرده است. سیاستمداران ایران باید کاملا هوشیار باشند و بدانند که اردوغان یک دشمن پنهان برای ایران می باشد.
الان دیگه ما دارای ایدئو لوژی مشترک با ترکیه و روسیه هستیم ؟!! این چه جهان اسلامی هست که عربستان و اخیرا ترکیه مدعی رهبری ان هستند ؟! مگر جهان مسیحیت و یهودیت و ..... رهبر دارند که ماها مجبور باشیم تحت رهبری کشور دیگری باشبم که فکر میکنه چون مسلمانه باید بر همه ملل مسلمان قیومت کنه ؟! مگر امام سیاست نه شرقی نه غربی را تبیین نکردند ؟!
تا ترکیه با روسیه مسئله پیدا کرد داعش و کردهای چپ گرا در عرض چند ماه چند بمب و عملیا ت انتحاری بزرگ در استانبول و انکارا انجام دادند و اردوغان دید که اگر از پوتین معذرت خواهی نکنه اقتصاد و جهانگردی ترکیه توسط داعش از بین خواهد رفت.
جدا"؟؟
حتما پوتین هم شد شعیب بن صالح
خخخخخخخخ
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
خخخخخ دمت گرم
ناشناس
| Russian Federation |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
حاج اقا پوتین
دلیل این مساله منزوی شدن روزبروز امریکا در منطقه و خوار شدن دشمن است.موج عدالت خواهی در منطقه در حال گسترش است و همانطور که عدالت و آزادی در کشور عزیزمان به برکت انقلاب ایجاد شده و تمام انسانهای آزاده خواه عالم آرزو دارند در ایران میزیستند. بزودی با صادر شدن انقلاب و عدالت خواهی همه دنیا بر علیه امریکا قیام می کند و امیکا را از صحنه روزگار محو می کنند به فضل پروردگار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
خخخخخخخ حاجی اون قرص روزی یدونس نه هر۸ساعت
ایران هیچ دوستی بهتر از ملت خودش نداره.
مسئولان قدر ملت را ندانستند.
تا آنجایی که نشست های این اواخر را دیده ایم این ایران است که از جمع ترکیه روسیه رانده شده است در همین اواخر دیدیم که فرانسه آلمان روسیه و ترکیه جلسه ای برای سوریه داشتند که نه تنها ایران را دعوت نکردند بلکه هیچ اشاره ای هم به نقش ایران در سوریه نکردند.طبق معمول هزینه ای که باید صرف پیشرفت مردم ایران می شد رفت در یک کشور دیگر و دست آخر هم محترمانه یا نامحترمانه می گویند زحمت را کم کنید و طبق معمول بازنده اید و بازنده تر مردم ایران که هم سرمایه هایشان را فدا کردید و هم بدبخت و بیچاره شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
از این جلسات بدون ایران زیاد گذاشتند ولی واقعیت اینه که همیشه ایران حرف اول و آخر رو در سوریه زده، حتی روسیه هم نتونسته نظرش رو به ایران تحمیل کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
شما ببین حرف اخر را کی میزند و این چیزها بیشتر تبلیغات است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
اگر در آنجا داعش را نمی راندیم الان باید در داخل کشور با آنها می جنگیدیم.
همین حرفها رو اول عراقیها گفتند و حتی مانع ارسال سلاح به سوریه می شدند و هواپیماهای ما را می نشاندند.
بعد یکدفعه بیش از نصف خاکشان آلوده به داعش شد.
الان عراقیها بیش از ایران در سوریه مستقیم با داعش می جنگند.
یبار از تابناک یه خبر بدرد بخورد دیدیم.
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
نمی شود
به طرف ایران ؟ کدوم ایران ؟واسه همین در مذاکرات ترکیه از ایران دعوت کرد؟
ایران و روسیه و ترکیه بهم نزدیک شده اند. بله درست است. تا کور شود هر انکه نتواند دید
ترکیه هیچ وقت به سمت جایی رانده نشده، مگر اینکه براش سود باشه. سیاست ترکیه همیشه جوری بوده که به سمت منافع بیشتر رفته و با هیچ جایی پیمان اخوت دائم نبسته. روسیه هم همینطور بوده.
ما افتخار می کنیم که تنها کشوری در جهان هستیم که همیشه به اصولمون پایبند بودیم و اصول انسانی و اسلامی رو حتی بخاطر منافعمون زیر پا نگذاشتیم. و این اصول ما بودن که خط و مشی ما رو تعیین کردن نه منافع ما. پس بهتره به کسانی که فقط منافعشون براشون مهمه هیچ وقت اطمینان نشه.
هدف وسیله رو توجیه نمی کنه و شابد مسیر ما پر پیچ و خم باشه ولی چون بار کج نیست به مقصد خواهد رسید.
پاسخ ها
پدر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
بدا به حال کسانی که شب به جای خوردن شام باید اصولمون رو بخورند و به جای صبحانه و نهار فقر و بدبختی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
یکی از اصول هر کشوری منافع ملی است. شما این اصل را فراموش کرده اید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
منظورتان کدام اصول است؟ برای تمام اصولی که مدعی به پایبندی بدان هستیم میتوان چندین مثال نقض آورد.
سیاست یعنی همین .
اردغان را كشورهاى غربى تحويل نميگيرند. اصلأ با ايران و روسيه همپيمان نشده. با يك سوت اردغان بدو بدو ميره طرف غرب و به ايران و روسيه پشت ميكنه، البته هر وقت كه غرب اراده كنه.
ترکیه به لحاظ جغرافیای استراتژیکیش این قدرت را داره گاهی به سمت غرب غش کنه گاهی به سمت شرق
ترکیه به فکر منافع خودش است. سیاست ترکیه فقط در راستای منافع داخلی خودش است!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل