بازدید 36066
یک اتفاق تکراری؛

حتی تریلر آهنگ جدید حمید هیراد نیز کپی از آب درآمد!

پس از آنکه حمید هیراد، تریلری برای آهنگ تازه خود منتشر کرد تا بدین ترتیب از حواشی اخیر بگذرد، کاربران در فضای مجازی روی کپی بودن همین تریلر نیز دست گذاشته و آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، بخش‌هایی از این ویدیو کوتاه کپی از یک گروه موسیقی کره‌ای است؛ گروهی که ظاهراً طرفدارانی در ایران دارد و به همین دلیل، به فاصله اندک از انتشار آهنگ هیراد، با واکنش‌هایی همراه و او با دیگر با چالش تازه‌ای مواجه شد.
کد خبر: ۸۵۱۸۵۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۴ 14 November 2018

حتی تریلر آهنگ جدید حمید هیراد نیز کپی از آب درآمد!پس از آنکه حمید هیراد، تریلری برای آهنگ تازه خود منتشر کرد تا بدین ترتیب از حواشی اخیر بگذرد، کاربران در فضای مجازی روی کپی بودن همین تریلر نیز دست گذاشته و آن گونه که شواهد نشان می‌دهد، بخش‌هایی از این ویدیو کوتاه کپی از یک گروه موسیقی کره‌ای است؛ گروهی که ظاهراً طرفدارانی در ایران دارد و به همین دلیل، به فاصله اندک از انتشار آهنگ هیراد، با واکنش‌هایی همراه و او با دیگر با چالش تازه‌ای مواجه شد.

به گزارش «تابناک»؛ حمید هیراد با سومین چالش در ماه‌های اخیر روبه رو شده و هر عملکردش با نقدهایی همراه می‌شود که مشروعیت تداوم فعالیتش را با دست‌اندازهای تازه‌ای مواجه می‌کند. تازه‌ترین چالش از روز گذشته برای هیراد به وجود آمده و البته این چالش نیز همچون چالش‌های پیشین، مستقیم حاصل اشتباهات فاحش این خواننده است که در یک کشور غربی، هر یک از آنها می‌تواند با پایان یا افول دوران حرفه‌ای یک خواننده همراه شود؛ اما در ایران تأثیری بر سرنوشت هیراد نداشته است.

حتی تریلر آهنگ جدید حمید هیراد نیز کپی از آب درآمد!

این خواننده این بار بخش‌هایی از تریلر آهنگی که قرار است منتشر کند را کپی کرده بود و این اتفاق با نقدهای جدی در فضای مجازی مواجه شد. اما چرا هیراد زیر ذره‌بین قرار گرفته و هر اقدامش از سوی افکارعمومی به شدت رصد می‌شود و حاصل این رصد، کشف مسائل تازه نظیر شباهت قابل تأمل این تریلر با تریلر یک گروه کره‌ای است؟ برای درک علت افزایش حساسیت نسبت به این خواننده، باید به سلسله حواشی او، نیم نگاهی داشت.

 

فروردین 1397 / رسوایی سرقت ادبی

سرقت یا کپی ملودی در ایران، اتفاقی کاملاً مرسوم است، ولی سرقت ترانه و شعر اتفاقی نادر محسوب می‌شود که به صورت انگشت‌شمار در تاریخ موسیقی ایران رخ داده است. در روزهای پیشین، ابتدا متن‌هایی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد، حمید هیراد (خواننده‌ای که در دو سال اخیر همراه با گروهی دیگر از خوانندگان مورد توجه بخشی از مردم قرار گرفته) شماری از اشعارش را از شاعران مختلف متشکل از قدما و معاصران و صاحب‌نام‌ها و گمنام‌ها برداشته و عیناً یا با تغییرات اندکی بدون ذکر نام خوانده است.

کشف وسعت این حرکت به یک رسوایی دامن زده که با واکنش شماری از این شاعران مواجه شد و شمار چشمگیری از شاعران با انتشار بیانیه‌ای با تیتر «تضییع حقوق مؤلفین و حواشی ایجاد شده توسط حمید هیراد»، خواستار رسیدگی این موضوع از طریق مراجع ذیربط شدند. سعید بیابانکی، امیرحسین مدرس، محمدعلی بهمنی، نیلوفر لاری پور، علیرضا بدیع، روزبه بمانی، علی آذر، اکبر آزاد، روزبه آزادی، محسن انشایی، علی ایلیا، یلدا انگالی، مهدی ایوبی، سارا بالو، امیر پیرنهان، پریا تفنگ‌ساز، امیر توده فلاح، کمال حسینیان، سعید دبیری، الهام دیداریان، رویا دیژن، ایرج زبردست، صابر ساده، هما سعادت، امید صباغ نو، آریا صلاحی، حمیدرضا صمدی، حامد صوفی‌پور، آبا عابدین، ایمان عباس پی، سیامک عباسی، حامد عسکری، اصغر علی کرمی، حسن علیشیری، حسین غیاثی، علی فردوسی، صابر قدیمی، اکبر قنبرزاده، یاسر قنبرلو، محمد مقتدایی، پرسا مقدس، ایلیا منفرد، مهدی موسوی میرکلایی، عمران میری، مهتاب یغما، علی اکبر یاغی طباز، میثم یوسفی بخشی از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

حتی تریلر آهنگ جدید حمید هیراد نیز کپی از آب درآمد!

در مقابل حمید هیراد در بیانیه‌ای سعی کرد، ماجرا را سامان دهند. این خواننده در بخشی از این بیانیه مدعی شد: «...استفاده‌ عینی از بخشی از سروده‌ی شاعری یا تغییر یافته‌ی بیتی از ترانه‌ای یا بهره‌مندی محتوایی از شعر سراینده‌ی محترمی، منحصر به کار بنده نیست و سابقه‌ای طولانی در ادب فارسی دارد و نمونه‌های این بهره‌مندی اینجانب هم عموما مورد تایید اهالی ادب معاصر، ازجمله "شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی کشور" قرار گرفته و نمونه‌های این به اصطلاح "تدوین" و پیوند، هرگز با مخالفت این شورا و یا مشروط کردن تولید این آثار، مواجه نشده‌اند و طبعا مثل سایر آثار دارای مجوز در این کشور، دارای سابقه‌های مستند در دفتر موسیقی وزارت ارشاد است.

البته بنده هم به عنوان عضو کوچکی از جامعه‌ی هنری این خاک، برای نشان دادن اعتقادم به ناپسند بودن سرقت ادبی از آثار دیگران و رعایت عرف و ادب، در پیوست معرفی آثار ارائه شده، به ویژه در قطعات اخیر، مرجع هر برداشت را هم ذکر کرده و در صورت دسترسی، از شاعر مورد نظر هم کسب اجازه و رضایت نموده‌ام. ناگفته هم نماند که پرهیز از ذکر نام صریح و همگانی این عزیزان، صرفا به دلیل فقدان اعتماد کامل به صحت اسامی در محدوده‌ی فضای مجازی و تردید اخلاقی در ضایع شدن حقوق صاحبان حقیقی این آثار بوده است نه نیتی دیگر...»

 

تیر 1397 / رسوایی لب زدن در کنسرت زنده و جعل واقعیت

چند ماه پیش، ویدیویی از یکی از کنسرت‌های حمید هیراد در فضای مجازی منتشر شد که آشکارا مشخص بود، این خواننده اجرای زنده روی صحنه ندارد و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که توان هماهنگ کردنِ خود برای لب زدن را با صدای در حال پخش برای چند ثانیه از دست می‌دهد. او در این کنسرت ـ که 25 تیر در شیراز برگزار شد ـ یکباره به حالت احترام سرش را پایین می‌آورد و همزمان صدای او که میکروفن در مقابل صورتش نیست پخش می‌شود. هیراد پس از چند ثانیه پشت به مردم می‌کند و خواندن ادامه همان قطعه را بازی می‌کند!

حتی تریلر آهنگ جدید حمید هیراد نیز کپی از آب درآمد!

پس از این حواشی، این خواننده با انتشار ویدیویی ادعا کرده که ویدیوی اول توسط مخالفانش صداگذاری شده و ویدیوی دیگری منتشر کرده و مدعی شده که او لب خوانی نکرده است. کارشناسان دفتر مولتی مدیای تابناک، همان زمان به بررسی این ویدیو پرداختند و بخش فرهنگی «تابناک» در گزارشی تأکید کرد، «به نظر می‌رسد ویدیوی دوم (منتشر توسط هیراد) صداگذاری شده و تمپو با صدا همزمان نیست» و به تازگی مشخص شد، این ارزیابی کارشناسی درست بوده و هیراد در آن مقطع، نه تنها اجرای «پلی بک» داشته، بلکه برای پوشش دادنِ این خطا، این ویدیو غیرواقعی را منتشر کرده است.

با گذشت چند ماه از این رسوایی دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نه داوطلبانه بلکه بر اثر شدت پیگیری‌ رسانه‌ها، مجبور به پاسخگویی درباره نتیجه بررسی‌های فیلم این کنسرت شده و در نهایت «پلی بک» بودن بخشی از کنسرت هیراد را تأیید کرده است و مجید فروغی، مدیر روابط عمومی معاونت هنری ضمن تأیید این خبر از نبود قانون برای برخورد با موارد اینچنینی خبر داد و اعلام کرد: «پیش از این، مواردی از پلی بک در کنسرت‌ها نبوده و با وجود این اتفاق باید قوانین مرتبط با آن نیز وضع شود.»

پس از این رسوایی مشخص شد، نه تنها هیراد پلی بک خوانده، بلکه ویدیوی جعلی ساخته و این ویدیوی جعلی را منتشر کرده و در واقع به افکارعمومی دروغ گفته است. البته احتمالاً او و مدیر برنامه‌اش تصور نمی‌کردند کار اینقدر بالا بگیرد که فیلم‌ها بازبینی و ارشاد مجبور به اظهارنظر رسمی شود، در غیر این صورت، بعید بود آن ویدیوی جعلی را منتشر کنند و به این رسوایی تا این حد دامن بزنند که به یک آبروریزی تبدیل شود.

 

آبان 1397 / رسوایی کپی تریلر آهنگ از تریلر آهنگ کره‌ای

در این شرایط که حضور حمید هیراد در برنامه رضا رشیدپور نتوانست به نفع او تمام شود و پرونده رسوایی‌های پیشین را ببندد، این خواننده کوشید با انتشار قطعه‌ای از این ماجرا عبور کند؛ اما چنین نشد، چون تریلر همین آهنگ نیز مورد نقد جدی قرار گرفت و بسیاری از کاربران در فضای مجازی، آن را کپی تریلر یکی از آهنگ‌های گروه‌‍ کره‌ای BTS قلمداد کردند؛ اتهامی که چندان بی‌راه نیست و دست کم بخش‌هایی از تریلر آهنگ خاتون حمید هیراد، کپی تریلر آهنگ کره‌ای است.

تعداد بازدید : 4189

پس از این اتفاق تازه، تصویرسازی‌ها و پوسترهایی در شوخی با وضعیت کنونی هیراد توسط کاربران تهیه و در فضای مجازی منتشر شد؛ پوسترهایی با مضامینی چون «COPYING SOON» که شوخی تلخی با سلسله اتفاقات رخ داده توسط حمید هیراد است. اکنون برخی این پرسش را مطرح می‌کنند، آیا می‌توان با اطمینان گفت تمامی آثار موسیقی هیراد غیرکپی است و برخی با توجه به اتفاقات، خواستار بررسی این مسأله شده‌اند. به نظر می‌رسد، نمی‌توان به مردم ایراد وارد کرد که چرا به طعنه با این خواننده سخن می‌گویند و باید پذیرفت این خواننده، خود مسبب چنین وضعیتی است و تاوان جدی نیز برای این مسائل نداده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۳۶
تابناک راستشو بگو چقدر گرفتی که این آدم رو مطرح کنی و گنده کنی و به همه بشناسونی؟
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
اره دلش میخواد همچین ادم مزخرفی و روانیو رو ضایع کنه تو اگه بهش علاقه داری برو دم جوب چس کاریاشو بخور
یکی پیدا بشه به این بنده خدا بگه : پسرجان، برو بزار باد بیاد. تو اینکاره نیستی .
کلی مشکل داریم که این بدبخت اون ته هاست
در هر صورت صدای دلنشینی داره
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
چی میگی به نظر منم صداش داغونه با دستگاه درستش کردن هه هه هههههههه
اقا اينقدرم بد نيست. به نظر منكه جز لبخونيش بقيه انتقادات وارد نيست. كي حق كپي رايت براي خوندن اشعار شاعراي قديمي ميده. يا حتي شاعراي معاصر. تغيير دادنم كه خيليا اينكارو ميكنن. كليپم كه كارگردان داره. ما حتي فيلمايي مثل مختارنامه و خيلي فيلماي ديگمون پر از صحنه هاي كپيه. حالا گير دادين به كليپ اين بدبخت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
یه هنرمند اروپایی و آمریکایی رو با همین یه دونه لب خونی مجبورش می کنن از کل دوران حرفه ایش خداحافظی کنه...اگر مردم بخوان
صدای ضبط شده ی خواننده رو بشنون که دیگه این همه هزینه نمی کنن بیان کنسرت ،تو خونه ی خودشون سی دی رو میزارن و به صدای ضبط شده اش گوش میدن
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
شما ساکت من یه ارمیم و شوخی ندارم با گروهی که دوسشون دارم شوخی بشه این یه ادم عوضیه که فقط بلده تقلید کنه
سلطان کپی هم مشخص شد...
تابناک تو پدر هیراد دراوردی بسه دیگه
تا حالا ندیدم ب مقام سیاسی اینجوری گیر سه پیچ بدی از اونا میترسی؟
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
چی میگی تو نه ما دلمون میخواد دل رودشو در بیاریم به همه نشان بدیم چه ادم مزخرفیه
جالبه وقتی تو برنامه دورهمی اوردنش میگفت استادم به من گفته که صدا و خوانندگی حرمت داره و اول از همه چی باید حرمت مردم و موسیقی رو نگهداشت.ظاهر سازی از خصلت های بارز مردم ماست متاسفانه
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
خوب امدی
کار های ایشون رسما کلاهبرداری هست
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
دقیقا
اکثر کارهای هنری تو ایران کپی هستش. از سریال و فیلم گرفته تا نقاشی و موسیقی. از تعجب مردم من تعجب می کنم
این کارها کلاه برداریه
به نظرم کسی یا به کاری رو نکنه یا اگر کرد پاش وایسته نه اینکه بیاد طلبکار شه و راجع بهش دروغ هم بگه
من نميدونم چرا رسانه ملی آهنگهای این شخص رو هنوز هم پخش میکنه و بدتر این شخص رو در برنامه هایی مثل حالا خورشید این شخص رو دعوت میکند! !!!! و چرا مردم اصلا کنسرت همچین شخصی نیرو! !!
با سلام
وقتی پدر آواز ایران را بایکوت می کنید (استاد شجریان و امثال ایشان) و به جوجه خواننده ها پرو بال می دهید این اتفاق هم خواهد افتاد. که اگر نمی افتاد باید به نظم جهان و هستی شک می کردیم.
همه دارن کپی میکنن
این بیچاره رفته زیر دره بین
چاووشی کل شعر های مولانا رو میخونه .رفته از مولانا اجازه گرفته؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
حداقل وقتی شعرای مولانا رو میخونه میگه و قبول داره که شعر متعلق به مولاناست نه اینکه بیاد شعر کسی دیگه ای رو بخونه و بگه مال خودمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
مولانا فرق میکنه جانم
الان گروه کره ای بی تی اس حرف اول رو تو جهان میزنن
بزرگترین فندوم رو دارن
بعد اقای هیراد چطوری اینقدر راحت کپی میکنه ؟
وقتی خوانندگان قدیمی حذف می شوند هیرادها ( اسم هنری و جعلی ) ظهور می کنند
این جوان راه درستی را انتخاب نکرده.
دروغ،کپی و ...
لطفا تا الگوی دیگر جوانان نشده است،جلوی او را بگیرید.
فک کنم ول کنتون به حمید هیراد اتصالی کرده
میتونین یه جور دیگه هم نقد کنید
انتقاداتتون بیشتر تخریبه تا نقد
یه مصاحبه ازش تهیه کنید و سوالاتتون رو از خودشون بپرسید
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
من که رفتم توی پست اینستاش زدم
سلام به نظرشما هم مسئله ای با این بنده خدا دارید که بهش گیردادید
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
تو که ارمی نیستی که بفهمی و کسایی که ارمی نیستن و طرفدار اونن رسما دیوونه ان
حالا چرا موهاشو اين رنگي كرده ؟
فك كرده جاني دپه كه مو رنگ ميكنه
آخه مجبوری خواننده باشی
چرا ککشم نمیگزه؟
حالا ببین برا کنسرت بعدیش چقد آدم صف میکشه. خب معلومه اینم به همین کاراش ادامه میده
!برداشته کلیپو کپی کرده!!!من موندم اون کارگردانش دقیقا چیکار کرده؟!
یعنی واقعا فکر کرده bts هیچ طرفداری تو ایران ندارن ؟
بند کره ای که الان حرف اول رو تو جهان میزنن ؟
چیکار داری میکنی اقای هیراد؟
پاسخ ها
لیلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۱
اره حالا که پوزشو زدیم پایین میفهمه ۹ نیم ملیون طرفدار کم نیست
این که حمید حیراد نیست بهش پول دادن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس