بازدید 11401
۶
پیمانه اقتصادی؛

عراق بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی معرفی شد/ ۷ کشوری که همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند/ واکنش بورس‌های اروپایی به تصمیم کناره‌گیری مرکل/ خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری به رخت آویز رسید؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رویترز: نمی‌توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت، افزایش ۱۴۵۷۵۰ تومانی عیدی کارکنان در سال آینده، افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران، طلا جهانی از صعود بازماند، بهای نفت افت کرد، رشد اقتصادی چین به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید، گوشت‌های وارداتی سر از بازار سیاه درآورد و درآمد نجومی ترکیه از فروش آپارتمان به همسایگان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۷۵۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 31 October 2018

عراق بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی معرفی شد/ ۷ کشوری که همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند/ واکنش بورس‌های اروپایی به تصمیم کناره‌گیری مرکل/ خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری به رخت آویز رسید؟!پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رویترز: نمی‌توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت، افزایش ۱۴۵۷۵۰ تومانی عیدی کارکنان در سال آینده، افزایش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمانی تهران، طلا جهانی از صعود بازماند، بهای نفت افت کرد، رشد اقتصادی چین به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید، گوشت‌های وارداتی سر از بازار سیاه درآورد و درآمد نجومی ترکیه از فروش آپارتمان به همسایگان را در بر دارد.

عراق بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی معرفی شد

مهم‌ترین نکته‌ای که در صادرات هفت ماه منتهی به مهر دیده می‌شود، جابه‌جایی مقاصد صادراتی است. چینی‌ها صدرنشینی خود را بعد از سال‌ها به رقیب خود یعنی عراق واگذار کرده‌اند. امارات از مقصد دوم به مقصد سوم سقوط کرده و افغانستان همچنان در جایگاه چهارم و هند در جایگاه پنجم قرار گرفته است. به نقل از دنیای اقتصاد، جزئیات تجارت با عمده‌ترین مقاصد صادراتی نشان می‌دهد عراق با سهم ارزشی بیش از ۲۱ درصد از کل صادرات صدرنشین جدید جدول عمده مقاصد صادراتی است. در آمارهای تجارت خارجی نیمه نخست امسال، عراق جایگزین امارات شد و به رده دوم صعود کرده بود. حال در آمار هفت ماه منتهی به مهر، چینی‌ها مجبور به واگذاری جایگاهشان به عراق شدند و این کشور همسایه به‌عنوان بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی معرفی شد. ارزش صادرات به عراق نسبت به مدت مشابه سال قبل، نزدیک به ۵۵ درصد و وزن صادرات بیش از ۶۵ درصد افزایش داشته است. چینی‌ها دومین مقصد صادراتی ایران هستند که سهم ارزشی صدور کالا به این کشور نزدیک به ۲۰ درصد است. وزن صادرات بهچین نسبت به مدت مشابه سال قبل افت نزدیک به ۱۴ درصدی داشته و ارزش آن رشد نزدیک به ۱۱ درصدی را تجربه کرده است. 

رشد اقتصادی چین به کمترین میزان در ۱۰ سال گذشته رسید

طی سال جاری چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان شاهد کاهش رشد اقتصادی خود بوده است. سازمان آمار چین اعلام کرده است که این کشور در سه ماهه سوم سال جاری تنها ۶.۵ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده است که طی ۱۰ سال گذشته این رقم کمترین میزان محسوب می‌شود. در سه ماهه نخست سال جاری چین رشد تولید ناخالص داخلی ۶.۸ درصدی را تجربه کرد و در سه ماهه دوم نیز رشد آن به ۶.۷ درصد رسید.

رویترز: نمی توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت

رویترز با اشاره به ادعای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اینکه واشنگتن قصد دارد، جلوی صادرات نفت ایران را بگیرد، نوشت: نمی توان جلوی صادرات نفت ایران را گرفت و به هرحال تهران نفت خود را صادر خواهد کرد. این خبرگزاری دیروز در تحلیلی نوشت: کسب اطلاع دقیق از میزان صدور نفت خام ایران و آمار دقیق نفتکش هایی که نفت خام ایران را به گوشه و کنار جهان ارسال می کنند؛ به یک راز بدل شده است. دولت 'ترامپ' همه تلاش خود را می کند تا روز 13 آبان صادرات نفت ایران را قطع کند و پس از قطع جریان نفت ایران؛ قیمت جهانی نفت خام بالا نرود. اما یک مشکل اساسی وجود دارد. ایران اگر موفق شود نفت خود را صادر کند؛ در این زمینه شفاف سازی نخواهد شد . بنابر این سایر اعضاء 'اوپک' از جمله عربستان نمی دانند، آیا نفت ایران از بازار کم شده یا نه؟ جمهوری اسلامی می گوید که نفت عربستان و هیچ کشور دیگری نمی تواند جای نفت ایران را در بازار پر کند. ایران می گوید که ابطال موردی تحریم ها، این اجازه را به ایران می دهد که نفت خام خود را بفروشد.  منبع آگاه ایرانی در این مورد می گوید: ' معافیت از تحریم ها اتفاق خواهد افتاد و عربستان و روسیه نمی توانند جای نفت ایران را پر کنند'. /ایرنا

پیش‌بینی در بودجه ۹۸؛ افزایش ۱۴۵۷۵۰ تومانی عیدی کارکنان در سال آینده

روند پرداخت عیدی کارکنان در سال‌های اخیر از این حکایت دارد که دولت در سال ۱۳۹۰ مبلغ ۳۵۰ هزار تومان، ۱۳۹۱ مبلغ ۴۰۲ هزار تومان، ۱۳۹۲ مبلغ ۵۰۳ هزار تومان، ۱۳۹۳ مبلغ ۶۰۳ هزار تومان، ۱۳۹۴ مبلغ ۶۸۸ هزار تومان، ۱۳۹۵ مبلغ ۷۷۰ هزار تومان و همچنین در سال ۱۳۹۶ مبلغ ۸۵۰ هزار تومان به کارکنان خود عیدی پرداخت کرده است. عیدی کارکنان برای سال جاری نیز براساس بودجه ۱۳۹۷ مبلغ ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ تومان در نظر گرفته شده است. به نقل ار ایسنا، ضوابط بودجه سال آینده نشان می‌دهد مبلغ پاداش پایان سال (عیدی) برای بودجه ۱۳۹۸، یک میلیون و ۷۸ هزار تومان پیش‌بینی شده است که باید به تصویب هیات وزیران برسد.

افزایش شاخص قیمت نهاده های ساختمانی تهران

مرکز آمار ایران گزارش شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ۹۷ (بر مبنای سال پایه ١٣٩٠) را منتشر و در آن مشخص شد که تغییرات افزایشی بوده است. درصد تغییرات میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ۹۷ نسبت به میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان سال ۹۶ معادل ۲۶.۷ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (١٧.٤ درصد) با افزایش روبرو بوده است. شاخص قیمت نهاده‌های ساختمان‌های مسکونی شهر تهران در فصل تابستان ۹۷ به عدد ۳۱۵.۴ رسید که این رقم نسبت به شاخص فصل قبل (٢٥٠.٨)، به میزان ٢٥.٧ درصد و نسبت به شاخص فصل مشابه سال قبل (۲۱۱.۶)، به میزان ۴۹.۱ درصد افزایش داشته است. درصد تغییرات میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به فصل تابستان سال ۹۷ نسبت به میانگین شاخص در چهار فصل منتهی به تابستان سال ۹۶ معادل ۲۶.۷ درصد بوده که نسبت به همین اطلاع در فصل قبل (١٧.٤ درصد) با افزایش روبه‌رو بوده است. /فارس

طلا جهانی از صعود بازماند

قیمت طلا روز سه شنبه بدنبال تجدید نگرانی‌ها نسبت به تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین و رشد ارزش دلار آمریکا که تقاضای خرید این فلز ارزشمند را محدود کرد، کاهش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۲۷.۹۲ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز دوشنبه ۰.۳ درصد کاهش داشت. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۲ درصد افزایش، در ۱۲۲۹.۸۰ دلار ایستاد. به گزارش ایسنا، پس از اینکه بلومبرگ گزارش کرد واشنگتن در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات ماه آینده میان دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا و شی جین پینگ، رییس جمهور چین برای پایان دادن به جنگ تجاری میان دو غول اقتصادی جهان، قصد دارد روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۵۷ میلیارد دلار تعرفه وضع کند، سرمایه‌گذاران دارایی‌های پرریسک را رها کرده و به خرید دلار آمریکا روی آوردند. قوی‌تر شدن ارزش دلار، طلا را که به این ارز قیمت گذاری می‌شود برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند. بنجامین لو، تحلیلگر شرکت فیلیپ فیوچرز اظهار کرد: در حال حاضر فشار اندکی از سوی دلار وجود دارد اما در مجموع، دورنمای قیمت طلا همچنان مثبت است. جو بازار بسیار محتاطانه است و پتانسیل صعود طلا تا مرز ۱۲۵۵ دلار وجود دارد.

بهای نفت افت کرد

روز سه‌شنبه، با نگرانی از این که اختلافات تجاری آمریکا-چین رشد اقتصادی جهان را کاهش دهد و با نشانه‌هایی از افزایش عرضه جهانی، علی‌رغم تحریم‌های ضد ایرانی، قیمت‌های نفت افت کرد. تا ساعت ۱۵:۴۹ به وقت تهران، پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت خام، ۷۰ سنت افت کرد و به ۷۶.۶۴ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام سبک آمریکا، ۵۰ سنت افت کرد و به ۶۶.۵۴ دلار رسید. هر دو شاخص نفتی در طول هفته گذشته قیمت خود را بهبود بخشیدند، اما همچنان حدود ۱۰ دلار از رکورهای ۴ ساله قیمت‌ خود که در هفته اول اکتبر ثبت کرده بودند، پایین‌تر هستند. بازارهای نفت، این ماه تحت فشار سقوط بازارهای مالی جهان قرار گرفتند. این درحالی بود که سهام از  جنگ تجاری بین دو اقتصاد بزرگ جهان آسیب دیدند.

۷ کشوری که همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند

شبکه خبری سی ان بی سی در گزارشی نوشت: با وجود آنکه تنها چند روز به آغاز تحریم های کاخ سفید علیه ایران مانده، آمریکا راه بسیاری برای هدفی که در راستای کاهش صادرات نفت ایران تعیین کرده در پیش دارد. براساس این گزارش، اگرچه صادرات نفت ایران تا کنون حدود 800 هزار بشکه کاهش داشته، اما این کشور در ماه سپتامبر (شهریور و مهر) نزدیک به 1.7 میلیون تا 1.9 میلیون بشکه نفت و میعانات گازی فروخته است. در حالی که برخی کشورها از جمله چین و هند قصد دارند با وجود تحریم های واشنگتن به خرید نفت از ایران ادامه دهند، دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با عقیب نشینی از موضع پیشین خود اعلام کرده که به برخی کشورها معافیت از تحریم های نفتی را اعطا می کند. دور دوم تحریم های آمریکا که شامل تحریم های نفتی است در 13 آبان ماه جاری اعمال می شود، اما مقام های کاخ سفید علاوه بر عقب نشینی در سیاست به صفر رساندن صادرات نفت ایران تا پیش از اعمال تحریم ها، حفظ دسترسی ایران به سیستم مالی سوئیفت را نیز پذیرفته اند. به نوشته سی ان بی سی، در کنار هند و چین، کشورهایی مثل ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، یونان و ژاپن همچنان از ایران نفت خریداری می کنند.

گوشت های وارداتی سر از بازار سیاه درآورد

رئیس شورای صادرکنندگان دام زنده، با انتقاد از عرضه گوشت وارداتی در بازار سیاه اظهار کرد: توزیع گوشت وارداتی در بازار سیاه مسائل و مشکلات متعددی را در بردارد که به طور مداوم به مسئولان ذی ربط هشدار دادیم. وی افزود: توزیع کنندگان گوشت های وارداتی، بخشی از گوشت ها را در بازار سیاه با نرخ های متفاوتی عرضه می کنند که این امر اجحاف در حق مصرف کننده است. پوریان با اشاره به اینکه اصلاح سیستم توزیع تنها راه نجات بحران کنونی است، بیان کرد: اگر سیستمی تعریف شود که لاشه های وارداتی به صورت ۴ تیکه در بیاید،دیگر شاهد توزیع گوشت وارداتی در بازار سیاه نیستیم. این مقام مسئول نرخ مصوب هر کیلو گوشت استرالیا را ۳۴ هزار و ۸۰۰ ، اوراسیا ۳۳ هزار و ۵۰۰ و منجمد ۲۹ هزارتومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که با نرخ های بالاتری در بازار عرضه می شود. /باشگاه خبرنگاران جوان

واکنش بورس‌های اروپایی به تصمیم کناره‌گیری مرکل

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، اعلام کرده است که در انتخابات ریاست حزب‌اش شرکت نخواهد کرد و در سال 2021 از سیاست خداحافظی خواهد کرد. بورس‌های اروپایی و بخصوص بورس آلمان با افزایش شاخص به این گفته‌های مرکل واکنش مثبت نشان دادند. در بورس فرانکفورت شاخص DAX دو درصد رشد کرد. بورس‌های فرانسه و آلمان نیز روند مثبتی را طی کردند به گونه‌ای که در انگلیس شاخص FTSE ،  1.72 درصد رشد کرد و شاخص CAC 40 نیز 0.75 درصد بالا رفت. مرکل در پی نتایج  انتخاباتی ضعیف در انتخابات محلی در آلمان از تصمیم خود برای کناره‌گیری از سیاست خبر داد. این خبر همچنین ارزش یورو را کمی در برابر دلار کاهش داد و سود اوراق قرضه  آلمان را بالا برد. به طورکلی شاخص بورس DAX در آلمان در ماه اکتبر عملکرد بسیار بدی را تجربه کرد به گونه‌ای که 6.8 درصد افت کرد و به پایین‌ترین میزان از دسامبر سال 2016 رسید. /راشاتودی

درآمد نجومی ترکیه از فروش آپارتمان به همسایگان

فروش ویلا و آپارتمان در ترکیه با انواع تبلیغات از جمله وعده‌ی اقامت دائم که البته در بسیاری موارد محقق نمی‌شود به یک کسب و کار پرسود در این کشور تبدیل شده است. درآمد ترکیه از فروش مسکن به اتباع خارجی در سال ۲۰۰۳ حدود ۹۹۸ میلیون دلار بود. این رقم در سال ۲۰۰۴ به ۱ میلیارد ۳۴۳ میلیون دلار و در سال ۲۰۰۵ به یک میلیارد و ۸۴۱ میلیون دلار افزایش یافت. بعد از تصویب قانون مطابقت در مورد فروش املاک به افراد خارجی در سال ۲۰۱۳ درآمد حاصل از فروش ملک به اتباع خارجی نیز در این کشور افزایش بسیاری یافت. این رقم در سال ۲۰۱۳ به ۳ میلیارد و ۴۹ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۴ به چهار میلیارد و ۳۲۱ میلیون دلار، در سال ۲۰۱۵ به چهار میلیارد و ۱۵۶ میلیون دلار٬،در سال ۲۰۱۶ به سه میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۷ به چهار  میلیارد و ۶۴۳ میلیون دلار رسید. از آغاز سال ۲۰۱۳ تا کنون ( در پنج سال گذشته) تعداد ۹۹ هزار و ۶۹۱ باب واحد مسکونی به اتباع خارجی فروخته شده است. در هشت ماهه اول سال ۲۰۱۸ شهروندان عراق، ایران، عربستان سعودی، کویت، روسیه و افغانستان به ترتیب بیشترین تعداد خانه در ترکیه را خریداری  کرده‌اند. /ایسنا

خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری به رخت آویز رسید؟!

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی ۵ ماهه نخست سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۱۲۸ هزار و ۲۲۱ تن انواع رخت آویز از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم انواع رخت آویز به کشور ۳۳۴ هزار و ۹۶۲ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر یک میلیارد و ۳۲۹ میلیون و ۸۴۰ هزار و ۶۳۴ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. براساس این گزارش انواع رخت آویز از کشور‌های چین، هند، ترکیه، امارات، تایوان، هنگ آلمان و ... وارد ایران شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات انواع رخت آویز از کشور چین به حجم بیش از ۱۱۴ هزار و ۴۴۶ تن و به ارزش یک میلیارد و ۷۸ میلیون و ۶۲۳ هزار و ۷۸۴ تومان و ارزش دلاری ۲۳۷ هزار و ۱۸۵ دلار بوده است.

عراق بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی معرفی شد/ ۷ کشوری که همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند/ واکنش بورس‌های اروپایی به تصمیم کناره‌گیری مرکل/ خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری به رخت آویز رسید؟!

ارزان‌ترین استان کشور برای زندگی کدام استان است؟

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به مهر ماه ۱۳۹۷ برای خانوار‌های کشور به عدد ۱۳.۴ درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان لرستان با نرخ تورم ۱۶.۶ درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان کرمان با نرخ تورم ۱۰.۴ درصد می‌باشد. این اعداد بیانگر آن است که خانوار‌های ساکن استان لرستان به طور متوسط ۳.۲ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوار‌های ساکن استان کرمان به طور متوسط ۳ درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده اند؛ بنابراین ارزان‌ترین استان برای زندگی استان کرمان و گران‌ترین استان برای زندگی استان لرستان بوده است.

عراق بزرگ‌ترین خریدار کالای ایرانی معرفی شد/ ۷ کشوری که همچنان از ایران نفت خریداری می‌کنند/ واکنش بورس‌های اروپایی به تصمیم کناره‌گیری مرکل/ خروج ارز برای واردات کالا‌های غیرضروری به رخت آویز رسید؟!

 

 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶
فرموده اید: «عیدی کارکنان برای سال جاری نیز براساس بودجه ۱۳۹۷ مبلغ ۹۳۲ هزار و ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.» "هزار" دومی اضافه است و باید حذف شود.
دولتهایی که هزاران سنگ جلوی پای تولید انداخته و صادرات را عملا ممنوع کرده اند باید واردات رخت آویز را تشویق کنند و بهای آن را از جیب ملت بپردازند چاره دیگری هم می ماند؟
لطفا اسم کشورهایی که با ایران رابطه خوبی دارند و ایران را در دور زدن تحریمها کمک می کنند را عیان نکنید. از فردا حملات روزنامه های اصلاح طلب به این کشورها در کنار شایعه سازی ها شروع می شود
معلومه عراقی ها اول میشن . با همت بانک مرکزی و دولت، ریال به پائین ترین ارزش خود در 40 سال گذشته رسید و عراقی ها برای غارت کالاهای ارزان ایرانی به ایران حمله ور شدند
به جای تغییر ؛ بگردید دنبال کشوری که از ایران نفت بخره ......................
سلام گوشت مورد نیاز وارداتی ایران باید از استرالیا وارد شود تاکید میکنم از استرالیا چون در اینصورت راه صادرات برخی محصولات ما نیز هموار خواهد شد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار