بازدید 12402

افشاگری مهراب قاسمخانی از سانسور در تلویزیون

کد خبر: ۸۲۹۱۸۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 29 August 2018

پس از افشاگری‌های امیرمهدی ژوله درباره سانسورهایی که در تلویزیون روی می‌دهد و دعوتش از دیگر نویسندگان برای اقدامی مشابه، مهراب قاسم‌خانی هم درباره سانسور سریال «دزد و پلیس» نوشت.

به گزارش خبرآنلاین، مهراب قاسم‌خانی نویسنده سریال «دزد و پلیس» به کارگردانی سعید آقاخانی بود که از شبکه سه سیما پخش می‌شد.

او درباره سانسور در این سریال نوشت: «دعوت ژول به بازى من و سانسورچى رو لبیک میگم و از بین خاطرات متعدد و شیرینم با سانسورچى هاى عزیز، یه خاطره از سریال "دزد و پلیس" تعریف میکنم.

توى طرح اولیه اى که نوشتم، تمام محله اى که خانواده شقایق و هومن زندگى میکردن دزد بودن و فقط با دزد ها وصلت میکردن. زن ها و مرداى خانواده بهنام هم به صورت موروثى پلیس بودن و اونا هم فقط با پلیس ها ازدواج میکردن. قصه هم از یه جایى "رومئو و ژولیت" میشد. عشق یه پلیس و یه دزد.

همون اول گفتن یه خانواده پلیس اصلاً نمیشه و اجازه ندارى با پلیس شوخى کنى. ما هم گفتیم چشم و فقط بهنام پلیس شد. بازنویسى شد. گفتن یه محله دزد نمیشه و توهین به محل محسىب میشه. گفتیم ما که اسم محل رو نیاوردیم. گفتن به هر حال میشه محدوده اش رو تشخیص داد. گفتیم چشم. بازنویسى کردیم و تبدیل شد به یه خونه با چندین خانواده که همه شون دزدن. گفتن نمیشه و این مفهوم رو القا میکنه که همه مردم دزدن. یه نفرشون دزد نباشه. گفتیم چشم. یه شخصیت غیر دزد بین همسایه ها اضافه کردیم. گفتن نمیشه. اگه این دزد نیست چرا لو نمیده بقیه رو؟ گفتیم یه کارى میکنیم ندونه. گفتن اون وقت معنیش این میشه که تنها کسى که دزد نیست احمقه. بازنویسى شد. فقط چند تا همسایه دزد شدن. گفتن مادر خانواده دزد نباشه. توهین به مقام مادره. بازنویسى شد و مادر رو کلاً حدف کردیم. گفتیم مرده. گفتن حالا توهین به مقام پدره. بازنویسى شد. پدر رو هم تبدیل کردیم به دزد توبه کرده... تهش هم به هیچ قیمت راضى نشدن شقایق و بهنام به هم برسن. حتى گفتیم شقایق دزدى رو کنار میذاره و توبه میکنه... نشد...»

مهراب قاسم‌خانی درباره سانسور در تلویزیون نوشت: امیرمهدی ژوله چند روز پیش درباره سانسور در تلویزیون نوشت و از دیگر نویسندگان دعوت کرد که از تجربیات مشابه خود بگویند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۱۶
واقعا راست میگن یا شوخیه ؟؟ اگه راست باشه که وای بر ما
پیشنهاد:

کل فیلم نامه و نمایش نامه رو بدید خودشون بنویسند از اول که به کسی توهین نشه.
این که اسمش سانسور نیست. تازه سناریوی تو رو ارتقا هم دادن.:))
خوب اگر عیب هستش باید اصلاح بشه
خوب داستان قشنگتري بنويس كه توش دزد نباشه
افشا گری؟؟؟؟؟
جناب قاسمخانی چرا حالا افشا گری می کنید؟!
دیگه به این افشاگری نمی گویند بلکه خبر سوخته می گویند چون اگر اون موقع به اصطلاح افشاگری می کردی حتما نفعی را از دست می دادی!
عجب حکایتیه!
واقعا کسی پیدا میشه این حرفهارو باور کنه؟!
به نظرم این سانسورهایی که تلوزیون بهتون گفته؛ از ایده های خودتون جذاب تر و واقعی تر و فهم پذیرتر بوده.
درسته که در عالم طنز خیلی چیزا امکانپذیره ولی اینقدر دور از واقعیت هم جذابیت داستان رو کم می کرد.
تابناک جان
5 سال بود که ماهواره را جمع کرده بودم اما از اول تابستان مجدداً راه انداختم چون با 50 سال سن، تشخیصم اینه که سریالهای ترکیه از نظر محتوایی سالم تر از سریالهای درحال پخش فعلی در سیماست.
فقط تو این سریالهای دوزاری میتونی داد و فریاد و اشک و ماتم ببینی . همیشه هم خانواده مرفه کلاهبرداره! و خانواده سنتی ، مومن و معتقد! اسامی هم که جای خود را دارند. کورش و داریوش و ارسلان و اردلان یا دزدن یا ابله!
با احترام مشکل از خانوم دهقانه
توی روایت آقای ژوله معلوم بودن حجم گوش خانوم دهقان مشکل زا بود
توی روایت ایشون هم دزد بود خانوم دهقان
پس نتیجه میگیریم صدا و سیما با خانوم دهقان مشکل داره نه با داستانها
وای وای تنم لرزید از این سانسورها!
جمع کنید این خاله بازی ها را
اینی که شما گفتید یعنی کلا یه فیلم دیگه ما دیدیم نه اون فیلمی که تو ذهن نویسنده و کارگردان بوده
خسته نباشی سانسورچی
همچین گفتین افشاگری که انگار چی بوده!!!
خب خیلی از دلایلشون منطقی بوده دیگه
خب الان اینایی رو که این آقای به اصطلاح نویسنده با کنایه توضیح داده به نظر کدوم عقل سلیمی مشکل داره؟ آیا باید هرچیزی که به ذهن بیمارمون میرسه رو بیاریم روی کاغذ و بعد فیلمش کنیم و بعدشم به خورد 80 میلیون بیننده بدیم؟ بابا توی همون اروپا و آمریکایی که مدینه فاضله امثاله ژول و قاسمخانیه برای یه سری از برنامه های کمدیشونم شما ببینید محدودیت سنی تا 14 سال میزارن تا اثر منفی کمتری روی جامعه داشته باشه ولی این سلبریتی های پر مدعای ما میخان که همون چیزی که بچه صاف وسالم و معصوم 8 ساله میبینه با یه عاقله مرد 40 ساله فرقی نداشته باشه.
اینجا حق با تلویزیون بوده است. تمامی موارد ممنوع شده صحیح بوده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل