بازدید 74098
۲

اصل ۵۹ قانون اساسی چه می‌گوید؟

اصل پنجاه و نهم (۵۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط به همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم است.
کد خبر: ۸۲۳۴۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 08 August 2018

اصل پنجاه و نهم (۵۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران مربوط به همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم است.

به گزارش تابناک این اصل از قانون اساسی بدین شرح است؛ در مسایل بسیار مهم اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه ‏پرسی و مراجعه مستقیم به آراء مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸ توسط مجلس خبرگان قانون اساسی در ۱۷۵ اصل تصویب و همان سال به همه پرسی گذاشته شد و نتیجه آن با رای مثبت اعلام گردید. در سال ۱۳۶۸ اصلاحاتی در این قانون صورت پذیرفت که طی آن از جمله پست نخست وزیری حذف و اختیارات بیشتری به رئیس جمهور داده شد. قانون اساسی در حال حاضر شامل ۱۷۷ اصل می‌باشد.

 

در سایت رسمی شورای نگهبان در مورد این اصل مطالب زیر قید شده است: 

در مسائل بسیار مهم اقتصادی, سیاسی, اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرا مردم صورت گیرد. در خواست مراجعه به آراء عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.


شماره4104/30/81 25/12/1381

دبیر محترم شورای نگهبان

نامه شماره 110/د/81 مورخ 19/12/1381 مبنی بر تقاضای اظهارنظر تفسیری درباره شمول اصل 94 قانون اساسی نسبت به مصوبه درخواست مراجعه به آراء عمومی ـ موضوع اصل 59 قانون اساسی ـ در جلسات شورای نگهبان مطرح شد و نظر تفسیری شورا به شرح زیر اعلام می‎گردد:

« درخواست مراجعه به آراء عمومی موضوع اصل 59 قانون اساسی از مصادیق مصوبات مجلس شورای اسلامی است و باید طبق اصل 94 قانون اساسی به شورای نگهبان ارسال شود.»

قائم مقام دبیر شورای نگهبان ـ سیّدرضا زواره‎ئی



شماره110/د/81 19/12/1381

شورای محترم نگهبان

نظر به برخی شبهات و تشکیکات ایراد شده درباره شمول اصل نودوچهارم قانون اساسی نسبت به مصوبه درخواست مراجعه به آراء عمومی ـ موضوع اصل پنجاه ونهم قانون اساسی ـ لطفاً نظر تفسیری آن شورای محترم را در این زمینه اعلام فرمائید، که اصل 94 قانون اساسی شامل همة پرسی مصوب مجلس شورای اسلامی می‎شود یا خیر؟ با تشکر.

دبیر شورای نگهبان ـ احمد جنتی
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۷
انتشار یافته: ۲
اصلی که استفاده نمیشه
این اصل در جمهوری اسلامی هیچگاه پیاده نخواهد شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان