بازدید 23860
دستاورد تازه «تابناک» و «سازمان سینمایی» در شفاف سازی اقتصاد سینمای ایران؛

امتیاز پخش نمایش خانگی چه فیلم‌هایی به چه قیمتی در این هشت سال خریداری شد؟

برلین منفی هفت با 2 میلیارد و چهارصد میلیون (مشارکت)، قلاده‌های طلا با هشتصد و نود و هشت میلیون (مشارکت) گزارش یک جشن با 853 میلیون (خرید حق مالکیت)، خرس با 700 میلیون (مالکیت) تلفن همراه رئیس جمهور با 654 میلیون (خرید حق مالکیت)، خانه پدری با 500 میلیون (خرید حقوق)، آشغال‌های دوست داشتنی با 550 میلیون (خرید حقوق) و آیین هم آوایی با 490 میلیون (خرید حق مالکیت) بیشترین رقم را دریافت کرده بودند.
کد خبر: ۸۰۴۸۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸ 02 June 2018

رایت نمایش خانگی چه فیلم‌هایی به چه قیمتی در این هشت سال خریداری شدند؟

پس از بنیاد سینمایی فارابی که لیست 83 میلیارد تومان تزریق به پروژه‌های سینمایی را منتشر کرد، این بار موسسه رسانه‌های تصویری لیست بیش از 22 میلیارد و سیصد میلیون تومان کمک به فیلم‌های سینمایی از سال 1388 تا انتهای سال 1395 را منتشر کرد.

«تابناک»؛ مهدی خرم دل؛ بنیاد سینمایی فارابی از نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی است که مأموریت کمک، سرمایه گذاری و مشارکت در پروژه های سینمایی را در بیش از سه دهه اخیر بر عهده داشته و صدها میلیارد تومان به سازندگان فیلم‌های سینمایی در این چند سال اخیر پرداخت. مشخص نیست چه میزان از این پرداخت‌ها در چه بازه زمانی به حساب فارابی بازگشته است. مدیران فارابی نیز ترجیح می‌دهند با سینماگران وارد چالش نشوند و تاکنون درباره مراودات مالی سینما سخن به میان نمی‌آوردند.329 فیلم سینمایی که با 83 میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی ساخته شد + اسناد

پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به درخواست نگارنده در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست فیلم‌هایی از بنیاد سینمایی سازمان سینمایی در حد فاصل سال‌های 1390 تا 1396 به نگارنده اعلام و سپس همان لیست با حذف بخش مجموع توسط این بنیاد راساً نیز منتشر شد. آن گونه که فارابی اعلام کرده، دست کم 329 فیلم در حد فاصل 1390 تا 1396 از منابع عمومی استفاده کرده‌اند که این میزان بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان دریافت داشته‌اند.

در پایان این لیست تأکید شده بود، با توجه به آنکه بخشی از پرداخت به شماری از فیلم‌های تولیدی در سال 1395 و 1396 همچنان باقی مانده، نام این فیلم‌ها در سال 1397 اعلام خواهد شد و بنابراین، این لیست طولانی تر و رقم پرداختی به فیلم‌های سینمایی نیز بیش از 83 میلیارد و هشتصد و سی و پنج میلیون تومان است.

انتظار می‌رفت، علاوه بر واکنش‌‌های غیرعلنی، شاهد واکنش‌های علنی نیز بودیم و شورای مرکزی کانون کارگردانان در بیانیه‌ای خواستار انتشار اطلاعات فیلم‌هایی شده که در این لیست قرار ندارند و به سال‌های پیش از سال 1390 بازمی‌گردد؛ هرچند همان گونه که اشاره شد، فیلم‌های تولیدی در سال 1396 نیز در این لیست قرار نداشتند و در سال 1397 باید اعلام شوند.

از قضا نگارنده پیش از صدور این بیانیه در درخواست‌هایی از سازمان سینمایی از طریق دسترسی آزاد به اطلاعات، لیست کمک‌های صورت پذیرفته به فیلم‌های سینمایی توسط بنیاد سینمایی فارابی از ابتدای سال 1380 تا پایان سال 1389 و همچنین در طول سال 1396 را مطرح کرده، تا تصویر کامل تری از میزان پرداخت‌ها و کارگردان‌هایی که سهم بیشتری داشته‌اند، نمایان شود.

برلین منفی هفت با 2 میلیارد و چهارصد میلیون (مشارکت)، قلاده‌های طلا با هشتصد و نود و هشت میلیون (مشارکت)،  گزارش یک جشن با 853 میلیون (خرید حق مالکیت)، خرس با 700 میلیون (مالکیت) تلفن همراه رئیس جمهور با 654 میلیون (خرید حق مالکیت)، خانه پدری با 500 میلیون (خرید حقوق)، آشغال‌های دوست داشتنی با 550 میلیون (خرید حقوق) و آیین هم آوایی با 490 میلیون (خرید حق مالکیت) بیشترین رقم را دریافت کرده بودند. البته در لیست اولیه ارائه شده رقم دریافتی قلاده های طلا بیش از دو میلیارد و هفتصد میلیون ذکر شده که موسسه رسانه‌های تصویری این رقم را اصلاح کرد.

سهم دیگر کارگردان‌ها و خانه سینما از کیک بودجه فرهنگی چقدر است؟

یکی از این درخواست‌ها امروز تحقق یافته و سازمان سینمایی در واکنش به درخواست نگارنده، لیست فیلم‌هایی است که رایت آثارشان را به موسسه رسانه‌های تصویری فروخته‌اند را نیز منتشر کرده که با تجمیع این ارقام با ارقامی که این اشخاص از فارابی دریافت کرده‌اند، میزان دریافتی بسیاری از فیلم‌های سینمایی از دولت مشخص می‌شود.

لیست این فیلم‌ها را که دستاوردی قابل توجه برای «تابناک» و «سازمان سینمایی» در مسیر شفاف سازی فضای اقتصادی سینمای ایران است را در تابناک می‌بینید.

برای مشاهده ارقام دریافتی و لیست با کیفیت، بر روی هر تصویر کلیک کنید.

 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۲
سلام و خسته نباشید.
همانهایی که دم از سینماگر مستقل می زنند، پول بیشتری هم برای کارهای آبکی خو دشان گرفته اند و درست همانها هم هستند که مانعی برای سینمای خصوصی مستقل و فرهنگی هستند و با بدل زدن و ساختن و حمایت کردن از فیلمهای سخیف و مبتذل، سنگ اندازی می کنند و بدنبال تقویت سینمای دولتی هستند.
خوش بود گر محک تجربه آید به میان تا سیه روی شود هر که در او غش باشد.
قلاده‌های طلا با 2 میلیارد و هفتصد میلیون (مشارکت)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
عجب توپی بستن تو بیت المال این مردم بدبخت ، سر سوزنی هم عین خیالشون نیست
علاقمند شدم این مهدی خرم دل رو ببینم. چطور با این همه افشاگری کسی کاری باهاش نداره؟! عجیبه در ایران واقعا!
فیلم مارمولک که مربوط به سال 1383 است این که بنیاد فارابی سال 93 حقوق آن را خریده چه حکمتی دارد؟
فکر نمی کنم پولی بابت سری سریع و خشن که توی عید نشون دادن پرداخت کرده باشن، چون اون وقت صدا سیما تعطیل میشد، بماند بقیه فیلم های خارجی
پول بی زبان بیت المال در کجاها مصرف شده

ای داد بر ما
سال 92
خرس


آقای پرویز پرستویی
که این همه منتقد دولت شده
خوب بهره مند شده
قلاده‌های طلا با 2 میلیارد و هفتصد میلیون (مشارکت)، برلین منفی هفت با 2 میلیارد و چهارصد میلیون (مشارکت)، گزارش یک جشن با 853 میلیون (خرید حق مالکیت)، خرس با 700 میلیون (مالکیت) تلفن همراه رئیس جمهور با 654 میلیون (خرید حق مالکیت)، خانه پدری با 500 میلیون (خرید حقوق)، آشغال‌های دوست داشتنی با 550 میلیون (خرید حقوق) و آیین هم آوایی با 490 میلیون (خرید حق مالکیت) بیشترین رقم را دریافت کرده بودند.


وا اسفا
این ها برای خودشون فرش قرمز هم پهن میکنن....
متاسفم
پول مفت میگیرن دعوت روحانی رو هم رد میکنن
یا پول رو نگیر یا دعوت رو رد نکن
این خرمدل هم مدل جالبیه؟ اگر هویت واقعیه چرا عکسش رو نمی زنید؟ قدیم از این افشاگری ها زیاد می کردید اما الان تیغ تون کند شده و بعد هم همه رو می زنید خرم دل! عجیبه واقعا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
واقعیه. برو توی نت سرچ کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر