بازدید 8934

جزئیات هفده میلیارد بودجه‌‌ای که در یک مجموعه سازمان سینمایی هزینه شد

نکته قابل تأمل اینکه در گزارش بیش از صد صفحه‌ای که جزئیات این هزینه‌ها درج شده، همه هزینه‌ها هشت میلیاردی با جزئیات دقیق ذکر شده، اما در گزارش درباره هزینه ۹ میلیاردی پشتیبانی حتی یک خط توضیحات و جزئیات ذکر نشده است!
کد خبر: ۸۸۴۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶ 08 March 2019

جزئیات هفده میلیارد بودجه‌‌ای که در یک مجموعه سازمان سینمایی هزینه شدپس از سلسله آزادسازی‌های اطلاعات در سینمای ایران که با پیگیری «تابناک» از اسفند سال 1396 آغاز شد، در تداوم شفافیت اطلاعات گزارش مالی انجمن سینمای جوانان ایران طی یازده ماه سال 1397 علنی شد که بر اساس این گزارش، این انجمن که وظیفه آموزش و همچنین حمایت از فیلمسازان جوان را برعهده دارد، در سال جاری بیش از هفده میلیارد تومان هزینه داشته‌اند؛ رقمی که نقدهایی را نیز در پی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از راه اندازی سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، با پیگیری سرویس فرهنگی «تابناک»، در اقدامی بی‌سابقه در تاریخ سینما، لیست حمایت‌های مجموعه‌های مختلف سینمایی اعلام شد و این دسترسی به اطلاعات اگرچه با نقص‌های جدی همراه بود، مداوم تا به امروز جریان داشته و لیست وسیعی از حمایت‌های مالی از مجموعه‌ها، فیلم‌ها و اشخاص در سینمای ایران منتشر شده است. در همین راستا انجمن سینمای جوانان ایران، اکنون لیست هزینه‌های یازده ماهه خود را در دسترس قرار داد.

جزئیات هفده میلیارد بودجه‌‌ای که در یک مجموعه سازمان سینمایی هزینه شد

اطلاعات گزارش عملکرد مالی انجمن سینمای جوانان ایران بر اساس حمايت از توليد فيلم كوتاه حرفه اي (ملي و استاني)، حمايت از توليد فيلم كوتاه نيمه حرفه اي (استاني)، حمايت از ايجاد نمايندگي انجمن با مشاركت استان ها به منظور توليد محتوا، حمايت از برگزاري جشنواره بين المللي فيلم كوتاه تهران و برگزاري همزمان در استان ها، حمايت از برگزاري جشنواره هاي منطقه اي فيلم كوتاه، حمايت از برگزاري هفته فيلم و عكس استان با مشاركت استان ها و جشنواره عکس هیرکانی، حمايت از برگزاري جشنواره فيلم كوتاه ژيار با مشاركت استان كردستان، حمايت از برگزاري جشنواره فيلم كوتاه رضوي (يزد)، حمايت از پاتوق فيلم كوتاه با مشاركت استان ها، حمايت از توليد، ترجمه و انتشار منابع اطلاعاتي حوزه فيلم كوتاه، حمايت از برگزاري دوره هاي آموزشي تخصصي فيلم سازي با مشاركت استان ها، حمایت از برگزاری کارگاه های تخصصی در جشنواره بین المللی و جشنواره های منطقه ای، كمك به استقرار سينما سيار در شهرهاي غيربرخوردار و مرزي براي اكران فيلم هاي سينمايي برابر تفاهم نامه استاني سازمان، حمايت از تبليغات، بازاريابي، توزيع و عرضه فيلم كوتاه در جشنواره ها و بازارهاي داخلي و خارجي (نمايش خانگي، تلويزيوني، VOD و... ) و حمایت از برگزاری هفته فیلم کوتاه ایران در یونان، کمک به برگزاری المپیاد فیلم سازی کودک و نوجوان و هزینه های پشتیبانی انجمن سینمای جوانان تنظیم شده است.

جزئیات هفده میلیارد بودجه‌‌ای که در یک مجموعه سازمان سینمایی هزینه شد

بر اساس این لیست، انجمن سینمای جوان ایران در یازده ماه سال 1397 بیش از 17 میلیارد تومان هزینه کرد داشته که طیف وسیعی از این اعتبارات (بیش از 9 میلیارد تومان)، صرف هزینه‌های پشتیبانی شده است. نکته قابل تأمل اینکه در گزارشی بیش از صد صفحه‌ای که جزئیات این هزینه‌ها درج شده، همه هزینه‌ها هشت میلیاردی با جزئیات دقیق آمده، ولی در گزارش درباره هزینه 9 میلیاردی پشتیبانی حتی یک خط توضیحات و جزئیات ذکر نشده است. این موضوع ابهام‌هایی را در پی داشته که انتظار می‌‎رود در جهت رفع آن گامی جدی برداشته شود.

از سوی دیگر، یکی از نکاتی که حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی درباره آن سخن به میان آورده بود، شفاف‌سازی روش‌ها و سازوکارهاست. این شفاف سازی مشخص می‌سازد که دقیقاً چرا باید به یک فیلم کوتاه سیزده میلیون کمک شود و به یک فیلم سینمایی دیگر بیش از 50 میلیون تومان کمک اختصاص یابد. این شفاف‌سازی مانع از هرگونه برخورد سلیقه‌ای در انتخاب‌ها و تخصیص‌ها در همه نهادهای زیرمجموعه سازمان سینمایی خواهد شد.

به نظر می‌رسد، آنچه از شفافیت پراهمیت‌تر است، بیان همه جزئیات در اطلاعات منتشر شده و عدم انتشار گزینشی اطلاعات است و آنچه از این موضوع نیز اهمیت بیشتری دارد، همین شفاف سازی روش‌های ارائه مجوزها یا تسهیلات به اشخاص و گروه‌ها در سینمای ایران است. در واقع یک سینماگر باید بداند بر مبنای کدام دستورالعمل و قواعد مکتوب، پروانه تولید یا نمایش یک فیلم سینمایی را دریافت کرده یا نکرده و در اولویت دریافت پروانه قرار گرفته یا نگرفته است و با تطبیق خود با این دستورالعمل و مشخص شدنِ بی‌عدالتی در حق او، بتواند اعتراض کند. این بزرگ‌ترین تحولی است که می‌تواند در سینمای ایران رقم بخورد؛ هرچند بعید است به سادگی چنین جزئیاتی که دست مدیران را برای اعمال سلیقه می‌بندد، از دل مجموعه‌های سازمان سینمایی بیرون بیاید.

نسخه کامل این اطلاعات را می‌توانید از اینجا ببینید و دانلود کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان