بازدید 9410
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «واکنش صندوق بین المللی پول به تحریم سیف» تا «حذف خودرو از لیست کالاهای عمده وارداتی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون اظهارنظر رئیس بریتیش پترولیوم در مورد صادرات نفت ایران، پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک به قرارداد کاهش تولید، کاهش بهای نفت با تصمیم روسیه به افزایش تولید، هند به دنبال بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران، هر اونس طلا با اندکی افزایش داد و ستد شد، خروج معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط، افزایش ناگهانی نرخ بهره هم روند سقوط لیر را متوقف نکرد و افزایش تولید خودروهای سواری در بیشتر خودروسازان داخلی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۰۲۵۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 26 May 2018

از «واکنش صندوق بین المللی پول به تحریم سیف» تا «حذف خودرو از لیست کالاهای عمده وارداتی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون اظهارنظر رئیس بریتیش پترولیوم در مورد صادرات نفت ایران، پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک به قرارداد کاهش تولید، کاهش بهای نفت با تصمیم روسیه به افزایش تولید، هند به دنبال بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران، هر اونس طلا با اندکی افزایش داد و ستد شد، خروج معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط، افزایش ناگهانی نرخ بهره هم روند سقوط لیر را متوقف نکرد و افزایش تولید خودروهای سواری در بیشتر خودروسازان داخلی را در بر دارد.

واکنش صندوق بین المللی پول به تحریم سیف

مرکز ارتباطات صندوق بین المللی پول در پاسخ به مکاتبه انجام شده درباره اقدام آمریکا در قرار دادن نام ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در فهرست تحریم های این کشور، اعلام کرد، همکاری خود را با ایران ادامه خواهد داد. این نهاد بین المللی همچنین اعلام کرد، ایران یکی از اعضای صندوق بین المللی پول است و صندوق مطابق با مقررات خود، با سیف به عنوان رئیس کل و بانک مرکزی ایران همکاری خواهد داشت. وزارت خزانه‌ داری آمریکا بیست و پنجم اردیبهشت ماه «ولی‌الله سیف» رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، را یکجانبه در فهرست اشخاص تحریم شده قرار داد. این اقدام پس از تصمیم هجدهم اردیبهشت رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از توافق هسته ای برجام و اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران در دوره های 90 و 180 روزه صورت گرفت. بانک مرکزی ایران در واکنش به این اقدام در بیانیه ای اعلام کرد: اقدام خزانه داری آمریکا غیرحرفه ای و نامتعارف و نشانگر بی احترامی مقام های دولت آمریکا به استانداردها و هنجارهای بین المللی است که با توجه به رفتارهای یکجانبه اخیر دولت آمریکا و بی احترامی به تعهدات و توافقنامه های بین المللی گوناگون جای تعجب ندارد. 

اظهارنظر رئیس بریتیش پترولیوم در مورد صادرات نفت ایران

بر اساس گزارش های منتشره، باب دادلی مدیر عامل شرکت نفتی بریتیش پترولیوم در نشست اقتصادی سن پترزبورگ روسیه اذعان کرده که با توجه به تحریم های اعمال شده علیه ایران، صادرات نفت توسط این کشور می تواند با کاهشی یک میلیون بشکه ای به نصف مقدار فعلی صادرات این محصول کاهش یابد. به نقل از Russia Today، مدیر عامل شرکت بریتیش پترولیوم در ادامه افزوده است ''به نظر می رسد که تأثیر خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران... کاهش روزانه ی ۳۰۰،۰۰۰ تا یک میلیون بشکه ای فروش نفت این کشور خواهد بود. لازم به ذکر است که صادرات نفت ایران در ماه آوریل سال جاری میلادی با ثبت رکوردی جدید به ۲.۶۱۷ بشکه در روز رسید. این در حالی است که این کشور در ماه مارچ روزانه ۱.۹۴ میلیون بشکه نفت صادر کرده بود. افزون بر این، باب دادلی، مدیر عامل بریتیش پترولیوم نسبت به این موضوع که چه کشورهایی میزان واردات نفت خود از ایران را کاهش خواهند داد اظهار نظر نکرده است. بنا بر آمارهای منتشر شده، خریداران سنتی نفت ایران کشورهای چین، هند، کره جنوبی و ژاپن هستند که تنها در ماه اپریل سال ۲۰۱۸ حدود ۶۰ درصد از مجموع تولید روزانه ی نفت ایران را خریداری کرده اند. در همین  ماه، چین و هند به تنهایی نسبت به واردات روزانه ۱.۴ میلیون بشکه از مجموع تولید نفت ایران اقدام کرده اند. 

پایبندی ۱۵۰ درصدی اوپک به قرارداد کاهش تولید

بر اساس گزارش های منتشره، سهیل مزروعی وزیر نفت امارت متحده عربی در حاشیه ی نشست اقتصادی سن پترزبورگ گفته است که اوپک و ده کشور از همپیمانان این نهاد توانسته اند بر اساس هدف تعیین شده در قرارداد کاهش تولید اوپک به میزان بیش از ۱۵۰ درصد میزان تولید نفت خود را در بازارهای جهانی کاهش دهند. به نقل از اسپوتنیک، وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا نشست سه جانبه ی امارات، عربستان سعودی و روسیه در سن پترزبورگ راجع به افزایش تولید نفت در نتیجه ی افزایش قیمت این محصول بوده افزوده است، '' خیر، ما مسائل مربوط به بازار نفت را بحث نخواهیم کرد. ما با وزیر نفت روسیه و عربستان در ماه ژوئن نشستی خواهیم داشت و آن نشست محل مناسبی برای تصمیم در خصوص افزایش تولید نفت (پس از افزایش قیمت این محصول) خواهد بود''. 

کاهش بهای نفت با تصمیم روسیه به افزایش تولید

روز جمعه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز پنجشنبه ۱۶ سنت (۰.۳۴ درصد) کاهش یافت و بشکه ای ۷۸.۶۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۱۱ سنتی بشکه ای ۷۰.۶۰ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که در روز ۱۷ می قیمت نفت برنت با رسیدن به ۸۰.۵۰ دلار به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسیده بود. از دلایل کاهش قیمت نفت در روز گذشته می توان به تصمیم روسیه در رابطه با افزایش تولید نفت پس از کاهش دادن تولید این محصول در راستای قرارداد اوپک اشاره کرد.  

هند به دنبال بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران

هند قصد دارد با دریافت مجوز صنعت بیمه خطوط کشتیرانی که هم‌اکنون در اختیار اروپایی‌هاست، این انحصار را شکسته و احتمالاً نفتکش‌های حامل نفت ایران را نیز بیمه کند. به نقل از هلنیک شیپینگ، شرکت بیمه دولتی نیو ایندیا قصد دارد کشتی‌های هندی را بیمه کند. قرار است پس از آنکه سازمان قانون‌گذاری و توسعه بیمه هند درخواست این شرکت را تأیید کند، عملاً بیمه کشتی‌ها و نفتکش‌ها در هند کلید خورده و سلطه اروپایی‌ها بر این صنعت شکسته شود. این بیمه که شامل  بیمه بدنه و پرداخت خسارت می‌شود، احتمالاً نفتکش‌های حامل نفت ایران به هند را نیز شامل شود. خروج آمریکا از برجام و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران روند خرید نفت ایران توسط هند را دچار مشکل کرده که بخش قابل توجهی از آن به دلیل مشکل بیمه نفتکش‌های حامل نفت ایران است.

هر اونس طلا با اندکی افزایش داد و ستد شد

در معاملات دیروز بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا 1304.5 دلار قیمت‌گذاری شد که نسبت به روز قبل از آن 40 سنت افزایش داشت. قیمت کنونی در مقایسه با متوسط قیمت یک ماه گذشته این فلز 18.1 دلار پایین‌تر و در مقایسه با متوسط قیمت یکسال گذشته آن 49.1 دلار بالاتر بوده است. قیمت نقره نیز 2 سنت کاهش یافت و 16.61 دلار در هر اونس تعیین شد. پلاتین نیز 2 دلار ارزان شد و 906 دلار در هر اونس به فروش رسید. پالادیوم یک دلار افزایش قیمت را تجربه کرد و 971 دلار در هر اونس داد و ستد شد. 

صندوق بین المللی پول: ترامپ درباره تحریم ایران تجدیدنظر کند

رئیس صندوق بین المللی پول خواهان بازبینی سیاست های آمریکا و تجدیدنظر در خصوص اقدامات تحریمی این کشور علیه ایران و روسیه شد. کریستین لاگارد روز جمعه در نشست اصلی و اختتامیه همایش بین المللی سن پترزبورگ تصریح کرد: سیاست ها ی امریکا در خصوص ایران و روسیه باید تغییر کند، چون هدف آمریکا از این تحریم ها مشخص نیست. وی با بیان این که نمی دانیم این تحریم ها علیه اشخاص حقیقی، سهم آنها در شرکت ها، گروه های اقتصادی یا شرکت های بزرگ است یا خیر ؟، اظهار داشت: این پرسش هایی است که جوابی برای آنها ارایه نشده است. رئیس صندوق بین المللی پول همچنین به سه مساله اقتصادی جهان اشاره کرد و افزود: مسأله اول بدهی کشورهاست که در کل به 162 هزار میلیارد دلار رسیده است. وی خروج سرمایه از کشورهای در حال توسعه به دلیل سخت تر شدن سیاست های پولی آمریکا و ایجاد مانع برخی کشورها از انتقال کالا و خدمات را مشکلات دیگر نظام اقتصادی جهان خواند. /ایرنا

خروج معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۵ (تسه۹۵۱۲) با افت هفتگی ۳/ ۱ درصدی با ثبت دومین هفته نزولی به قیمت ۶۴ هزار و ۵۳۱ تومان معامله شدند. از ابتدای فروردین میانگین قیمت «تسه»ها در سطح ۶۳ هزار و ۷۲۵ تومان قرار گرفته است. اما شاهد افت ۱۳ درصدی قیمت اوراق تسهیلات مسکن نسبت به دوره مشابه سال گذشته (میانگین ۷۳ هزار و ۳۸۱ تومان) هستیم. به نقل از دنیای اقتصاد، همچنین با وجود رشد ۷/ ۲۳ درصدی تعداد معاملات اوراق نسبت به دوره مشابه سال گذشته، اما افزایش عرضه «تسه»ها و کاهش قیمت، تنها رشد ۹ درصدی ارزش معاملات «تسه»ها را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد. آمار دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن، با رشد ۲۶۷ برابری تعداد معاملات مسکن تهران در اردیبهشت (پس از افت ماهانه ۳۳ درصدی در اسفند و افت ۵۹ درصدی در فروردین)، رشد ۵/ ۷ درصدی میانگین قیمت مسکن در اردیبهشت نسبت به فروردین را نشان داد.

افزایش ناگهانی نرخ بهره هم روند سقوط لیر را متوقف نکرد

عصر روز چهارشنبه، بانک مرکزی ترکیه، در تلاش برای محدود کردن سقوط ارز این کشور  و آرام کردن سرمایه‌گذارانی که با مداخلات مکرر رجب طیب اردوغان دچار اضطراب شده‌اند، نرخ بهره خود را ۳۰۰ صدم درصد افزایش داد و آن را به ۱۶.۵ درصد رساند. نرخ لیره که در روز سه شنبه ۴.۵۴۸۳ لیر در برابر یک دلار بود، در اوایل روز چهارشنبه تا پایین ترین رکورد تاریخ خود، یعنی نرخ ۴.۹۰ لیره در برابر یک دلار سقوط کرده بود، اما پس از تصمیم بانک مرکزی ترکیه ۲ درصد بالاتر رفت و تا نرخ ۴.۵۷۹۲ لیره در برابر یک دلار، بهبود یافت. نرخ لیر در معاملات اوایل پنجشنبه همچنان قوی مانده بود، ولی با تأثیر آخرین گفته‌های اردوغان که گفته بود برای مقابله با تورم دو رقمی و کسری بودجه فعلی، اقدامات متفاوتی را پس از انتخابات ماه آینده به کار خواهد گرفت، نرخ لیره در روز پنج‌شنبه با حدود ۲ درصد سقوط در ۴.۷۸۰۳ لیره در برابر ۱ دلار، بسته شد. روز جمعه در معاملات آسیایی، پس از صعود و فرودهای متوالی، در یک روز پر نوسان، در ساعت ۱۳:۲۰ به وقت تهران، نرخ تبادل ارز ترکیه به ۴.۷۰۱۱ لیره در برابر هر دلار رسید. لیر ترکیه تا به این‌جای این ماه ۱۵ درصد از ارزش خود در برابر دلار را از دست داده است. /مهر

افزایش تولید خودروهای سواری در بیشتر خودروسازان داخلی

در فروردین ماه امسال تولید انواع سواری در گروه خودروسازی سایپا صعودی بوده و از ۲۳ هزار و ۸۷۷ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۳۵ هزار و ۳۸۱ دستگاه رسید. تولید انواع سواری در گروه صنعتی ایران خودرو ثابت مانده و به ۳۳ هزار و ۵۹۸ دستگاه رسید. فروردین ماه ۱۳۹۶ نیز همین تعداد خودروی سواری در شرکت تولید شده بود. تولید این محصولات در خودروسازان بم نیز افزایش یافته و از یک دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به هفت دستگاه رسید. فروردین ماه امسال تولید انواع سواری در مدیران خودرو نیز صعودی بوده و از ۳۵۸۸ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۳۶۸۰ دستگاه افزایش یافت. تولید انواع سواری در گروه بهمن نیز با افزایش همراه بوده و از ۲۶۳ دستگاه در فروردین ماه سال گذشته به ۵۶۱ دستگاه رسید. تولید این محصولات در صنعت خودرو آذربایجان نیز صعودی بوده و از ۲۰ دستگاه در فروردین ماه ۱۳۹۶ به ۵۰ دستگاه افزایش یافت. جزئیات بیشتر

موضع ملایم کره شمالی، اضطراب بازار را آرام کرد

روز جمعه، درحالی که پاسخ سنجیده پیونگ‌یانگ به نامه ترامپ که گفته بود دیدار کلیدی خود با کره‌شمالی را کنسل می‌کند، حال‌وهوای بازارها را بهبود داد، سهام جهان در مسیر بازگشت از سقوط قرار گرفتند؛ هرچند سرمایه‌گذاران همچنان محتاط باقی ماندند. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی، کیم کایله گوان، گفت پیونگ‌یانگ همچنان امیدوار است ترامپ فرمولی پیدا کند که با آن تقابل دو کشور بر سر برنامه سلاح‌های هسته‌ای، حل‌وفصل شود. به این ترتیب او اشاره کرد که کشورش با روی باز خواهان حل‌وفصل مشکلات با ایالات‌متحده است. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسه بدون ژاپنِ ام‌اس‌سی‌آی، توانست ۰.۱ درصد سود کند. این در حالی است که کوسپی کره‌جنوبی هم توانست بیشترِ ضرر ۰.۹ درصدی خود در معاملات اوایل دیروز را جبران کند و در نهایت با افتی ۰.۲ درصدی به کار خود پایان دهد. نیکی ژاپن ۰.۱ درصد بالاتر رفت. در بازار ارز، در معاملات آسیایی روز گذشته، دلار توانست ۰.۳ درصد در برابر ین رشد کند و به نرخ ۱۰۹.۵۵ ین برسد. این نرخ خیلی پایین‌تر از رکورد ۴ ماهه ۱۱۱.۳۹۵ ین است که دلار در روز دوشنبه ثبت کرده بود. به این ترتیب احتمال آن وجود دارد که دلار اولین هفته ضرردهی خود در ۹ هفته اخیر را ثبت کند. یورو هم در نرخ ۱.۱۷۰۹ دلار معامله شد که اندکی از پایین‌ترین رکورد شش ماهه ۱.۱۶۷۶ دلار، که در روز چهارشنبه ثبت کرده بود، بالاتر است. به نقل از مهر، یورو هم در مسیر ثبت ششمین هفته افت متوالی خود قرار گرفت.

حذف خودرو از لیست کالاهای عمده وارداتی

بررسی آمارهای تجارت خارجی کشور در فروردین ماه نشان می‌دهد، در حالی که خودرو کامل در فهرست پانزده قلمی کالای اصلی وارداتی دیده نمی‌شود، بیش از ۱۹۰ میلیون دلار قطعه خودرو به کشور وارد شده است. به نقل از تسنیم، بر این اساس، در ماه مورد اشاره 121 میلیون دلار قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری با حجم موتور 2000 سی سی و با ساخت داخل 14 تا 30 درصد وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ارزش ان 30 میلیون دلار بوده با رشد 300 درصدی مواجه شده است. گفتنی است، سایر اقلام مربوط به قطعات خودرو وارداتی (با درصدهای ساخت داخل زیر 50 و بالای 50 درصد)نیز با رشدهای قابل توجه 127  و 66 درصدی مواجه شده‌اند. لازم به ذکر است، در فروردین ماه بر خلاف سنوات گذشته خودرو کامل در لیست 15 قلم کالای وارداتی اصلی کشور دیده نمی‌شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
4.55 شده 4.90 میشه 7 درصد افزایش تازه دوباره تعدیل هم شده . همچین میگید سقوط ... بابا! تو ایران نرخ دقیقا 100% رشد کرده ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۵
جالبه پول ملی تو 6 ما 60درصد افت کرده میگن 25 درصد
کاشکی همه پولم و سکه ارز خریده بودم و به توسعه اقای سیف عمل نمیکردم و بدبخت نمیشدم
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی